VILP ja 3x25A sähköjen riittävyys

pahakala

Jäsen
Harkinnassa olisi VILPin hankkiminen vanhaa öljykattilaa korvaamaan. Tällä hetkellä tuo kattila tekee
lähinnä 4.5kW vastuksella käyttövettä ja kovemmilla pakkasilla lämpöä pattereihin, muuten lämmitys hoituu
kahdella ILP:llä. Öljy ei ole ollut käytössä yli 5 vuoteen.

Nyt olisi aika laittaa tuo kattila uusiksi ja olen harkinnut VILPiä, kun rupeavat nuo ILP:tkin olemaan jo 8v vanhoja. Sähköjen riittävyys vaan mietityttää. Meillä on 3x25A pääsulakkeet ja 6.4kW sähkökiuas. Esim. harkitsemassani VILP-mallissa on max. 9kW vastukset (useampana tehoportaana), jolloin pahimmillaan
kovalla pakkasella nuo kaksi yhdessä vievät jo 15.4kW. Tehomarginaalia taitaa jäädä noin 1.6KW.

Olisinkin kysellyt (tämä tietty on varmaan kyllä laiteriippuvaista) onko teillä esiintynyt "pääsulake ongelmia"
vastaavissa tapauksissa? Mahtavatko esim. VILPit käyttää koskaan yhtäaikaa sekä max. vastustehoa ja kompressoria, jolloin mentäisiin (6.4kW kiukaan kanssa) jo yli tuon n. 17kW max. tehon mitä 3x25A pääsulake sallisi? PS. Erityisesti harkinnassa on Mitsubishi Heavy Industries Hydrolution 9kW malli, jossa sisäyksikön vastustehot 2,4,6,9kW portaittain.

lmfmis

Vakionaama
Vs: VILP ja 3x25A sähköjen riittävyys

Tuohon vielä emäntä laittaa kinkun uuniin niin rajalla mennään joskus. Jos jännittää niin laita ei-tärkeisiin ohitus täyskuormatilanteissa.

Tai jätä se 9kW vastus lomalle jne jne

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...

Osaava sähköasentaja voi tehdä tarvittavat kuormanrajoitukset.
Esim. minulla yksikään sähkölämmitysvastus ei kytkeydy päälle, jos 8 kW sähkökiuas on päällä.

Raksaaja

Vakionaama

Näyttäisi ainakin Nibe Split olevan 1-vaihe kompuralla varustettu. (Sama kuin Mitsu?)
Kompura vaiheella L3 ja vastukset vaiheilla L1 ja L2. Suurin vaihevirta 15A (kompura).
Suurin sallittu vastusteho asetettavissa.

Sähköasennus, sivu nr.34-36 PDF s. 38-40
http://www.nibe.fi/nibedocuments/10874/431117-3.pdf

Vanha keskustelu aiheesta VILP ja 3x25A:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=18700.0

D

Deleted member 1344

Vieras

Ei ainakaan mulla ole ollut mitään ongelmia päänallien kanssa (3x25A). Päänallit ovat posliinisulakkeita, kaikki muut automaatteja.

VILP on omassa vaiheessaan, 16A sulakkeen takana, ottaa harvemmin yli 2.3 kW, kompuran nimellinen maksimi on 14A. Käyttövesivaraaja ottaa päällä ollessaan 2 kW, ja kattilan varavastus (joka on äärimmäisen harvoin päällä) 6 kW (2 kW per vaihe). Kiuas on 8 kW, ja tietysti hella vie melkoisesti tehoa ruokaa laitettaessa, samoin pyykinpesukone ja kuivausrumpu ovat usein samanaikaisesti päällä.

Mä olen logannut pahimmillaan jotain 17 kW piikkitehoja sähköverkosta, eikä koskaan ole tarvinnut vaihtaa päänalleja.

pökö

Kaivo jäässä

Mulla on kanssa 3x25A porsliiniproput eikä ne koskaan ole kärähtäneet. Kiuas ja kattilan vastus pelkästään tekee yhdessä 15kW ja aina ne tuppaa olemaan samaan aikaan päällä + muu kulutus. Sulakehan kestää huomattavasti isompia virtoja kuin sen kyljessä lukee, ainakin jonkin aikaa.

akiville

Aktiivinen jäsen

Mietiskelin samaa jokuaikasitten.
Ei ole pääsulakkeet paukkuneet vaikka on 9kW kiuas. Kinkku ei ole uunissa tosin ollu samaan aikaan...

-a-

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

pökö

Kaivo jäässä

Meillä on ollut myös se kinkku ;D. Kinkun paisto 110 asteisessa uunissa ei paljon sähköä haukkaa, vaikka se aina kaivetaan esiin kun kulutuksesta puhutaan.

sulo_s

Vakionaama

pökö sanoi:
Meillä on ollut myös se kinkku ;D. Kinkun paisto 110 asteisessa uunissa ei paljon sähköä haukkaa, vaikka se aina kaivetaan esiin kun kulutuksesta puhutaan.
'
Niin, päälläollessaan vain maksimit :)

pökö

Kaivo jäässä

Paljonkohan voisi uuni kuluttaaa sähköä 110 asteen lämmössä? Onko kukaan mitannut?
Maksimitehot ohjekirjassa ei kerro totuutta "pitkässä paistossa".

akiville

Aktiivinen jäsen

Kulutus kai riippuu siitä mikä vastus on valittu käyttöön. Mun uunin kilvessä on teho 3.3kW , mutta se otta erilaisia virtoja eri vastuksilla. Joku otti reilu 1000W, ylä + ala vastukset 2100W ja eniten haukkas alavastus + kiertoilma 3100W.

-a-

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Liitteet

• uploadfromtaptalk1394213809200.jpg
    uploadfromtaptalk1394213809200.jpg
    21,4 KB · Katsottu: 489
D

Deleted member 1344

Vieras

Niin, eiköhän se uunin ottama teho riipu siitä mitkä lämpövastukset ovat päällä (ylä, ala, ylä + ala, mahdollinen grilli). Laitteenahan tuo on ON/OFF, eli joko ottaa täydet tehot tai sitten ei mitään. Eli pääsulakkeisiin ei valittu lämpötila ei vaikuta, vaan ainoastaan siihen paljonko sähköenergiaa kuluu esim. tunnissa.

VesA

In Memoriam

Toni sanoi:
Niin, eiköhän se uunin ottama teho riipu siitä mitkä lämpövastukset ovat päällä (ylä, ala, ylä + ala, mahdollinen grilli). Laitteenahan tuo on ON/OFF, eli joko ottaa täydet tehot tai sitten ei mitään. Eli pääsulakkeisiin ei valittu lämpötila ei vaikuta, vaan ainoastaan siihen paljonko sähköenergiaa kuluu esim. tunnissa.

Kyllä uunin lämpötila vaikuttaa pääsulakkeisiinkin, sulake laukeaa vasta kun siitä on mennyt riittävä määrä virtaa riittävän kauan. Tyypillisesti vanhoilla tulpilla sai olla joku +50% puolen tunnin ajan ja vielä hyvin kesti. Tein tästä taidetta kun minulla oli samassa 10A nallissa sekä kylppäri että kettiö ja niissä normaalit koneet. Eli jos se uuni harvakseltaan naksuttaa kinkkua sulake kyllä kestää jollei siellä ole jo valmiiksi kuormaa selvästi yli sulakkeen nimellisarvon, mutta uunin nupit kaakossa on vähän eri juttu.

My.Ai.Hu

Vakionaama

VesA sanoi:
Kyllä uunin lämpötila vaikuttaa pääsulakkeisiinkin, sulake laukeaa vasta kun siitä on mennyt riittävä määrä virtaa riittävän kauan. Tyypillisesti vanhoilla tulpilla sai olla joku +50% puolen tunnin ajan ja vielä hyvin kesti. Tein tästä taidetta kun minulla oli samassa 10A nallissa sekä kylppäri että kettiö ja niissä normaalit koneet. Eli jos se uuni harvakseltaan naksuttaa kinkkua sulake kyllä kestää jollei siellä ole jo valmiiksi kuormaa selvästi yli sulakkeen nimellisarvon, mutta uunin nupit kaakossa on vähän eri juttu.

Jep jep Suosittelen oikein kylmästi tuota laskentamallia pääpaukuille.. eli reilusti vaan voit kuormittaa
pääpaukkuja +50 pinnaa nou hätä. ??? eikö vaan

On todella eri asia tehdä tuo ryhmälle kuin pääpaukuille se kannattaa pitää mielessä.
mites sitten pe iltana kun saunotaan ja tulee sulakkeesta toimitasavut pihalle...
kumman haluat vaihtaa/vaihdatuttaa(kahvoja ei maallikko saa vaihtaa).

Toinen huomionarvoinen seikka lienee se että kun nallia kuormitetaan ja lämmitellään sopivasti
niin aikanaan sekin lopettaa toimintansa huomattavasti alle nimelliskuorman..

Back
Ylös Bottom