VILP vaihtoehdot Varsinais-Suomeen 160 m2 lattialämmitystaloon

Mikä on sopivin VILP tähän keissiin?


  • Ääniä yhteensä
    10
  • Äänestys suljettu .
Megatekiltä näyttää löytyvän 9kW mono 2585€ hintaan. Ymmärtääkseni sisältää ohjainboxin.
Samsungin splittejä on palstalaisilla useammallakin, mutta en muista, että kellään olisi mono versiota.
Minulla odottaa tallissa asennusta Samsungin 9kw 3-vaiheinen mono versio. Ensi viikolla pitäisi saada asennettua, jonka jälkeen kokemuksia tulee. Megatekiltä tilasin.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Tuo versio on tosiaan 1-vaiheinen, vaatinee min 20A sulakkeen.

Olihan siellä 5 kW vaihtoehtokin ja on ohjainboxi mukana tuossa hinnassa 2390€
Tämä ei ole huono vaihtoehto. Äänitaso näyttäisi olevan hieman pienempi mikä on positiivista. COP ja teho -15C on huonompi kuin Panan vastaavassa laitteessa. Mitenköhän tämän minimiteho Panasoniciin verrattuna?
Onko jollain palstalaisella kokemusta tästä laitteesta?
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Vertailin Samsungin 5 kW R410 (AE050JXYDEH/EU) ja R32(AE050RXYDEG/EU) monoja Panan 5 kW monoon.
Molemmat Samsungit antavat vajaa 70%(3.4 kW) -20C ja 85%(4,26 kW) -15C asteen lämpötilassa kun Panasta irtoaa täydet 5 kW vielä noissa lämmöissä. Tämän perusteella tilauslistallani on edelleen Panan WH-MDC05H3E5.
@Metsämies varmaan raportoi talven kovien pakkasten jälkeen miten Samsu antaa lämpöä.

Tarjoukset molempiin Samsungin malleihin sain Hemeltronista:
- AE050RXYDEG/EU 3360 €
- AE050JXYDEH/EU 2800 €
Molempiin 150 € rahtikuluja päälle.
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Vertailin Samsungin 5 kW R410 (AE050JXYDEH/EU) ja R32(AE050RXYDEG/EU) monoja Panan 5 kW monoon.
Molemmat Samsungit antavat vajaa 70%(3.4 kW) -20C ja 85%(4,26 kW) -15C asteen lämpötilassa kun Panasta irtoaa täydet 5 kW vielä noissa

Missä on speksattu että Pana antaisi vielä 5kW tehoa -20 asteessa? Tuon -15 asteen voisin uskoa oman kokemuksen perusteella, 7kW pumpulla, mutta kyllä se teho siitä putoaa kun ilma kylmenee. Riippuu tietenkin myös tehtävästä veden lämmöstä. Panassa on vielä se ominaisuus että käyräkompensointi toimii vain -15 asti ja sen jälkeen se on suora veden lämmön osalta.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Panan 5 kW monoblockin käyrän mukaan tuotto on -15C asteessa tasan 5 kW ja oikealta vasemmalle katsottaessa käyrä on nouseva joten "extrapoloin" eli arvioin tuoton olevan 5 kW, tai ainakin hyvin lähellä sitä, vielä -20 C asteessa. Voi olla, että arvioni ei pidäkään paikkaansa mutta tuskinpa se tuosta romahtaa ainakaan -20C asteessa 4,8 kW alle. 7 kW monoblock käyrä on toisenmallinen noilla lämmöillä kuin 5 kW.

Käyräkompensoinnin luulin toimivan niin, että se asetettu käyrä jatkuu saman suuntaisena -15C asteen jälkeen kuin siihen saakka eli kone pyrkisi tuottamaan lämpimämpää vettä esim. -20C kuin -15C asteen lämmössä. Mutta ilmeisesti olen väärässä koska sulla on kokemuksen tuoma tieto miten se lämpötilansäätö oikeasti toimii.
Koska tulen ajamaan vedet kattilaan josta ne menee lattiapiiriin niin käytännössä siis varmaan joudun -15C pisteeseen asettamaan mitä -20C asteen lämpötila vaatisi koska aikeena on pitää kompura toiminnassa ainakin sinne -20C lämpötiloihin asti. Nykyinen shuntti sitten hoitaa lattiaan oman lämpökäyränsä mukaisen veden jos tarpeeksi lämmintä vettä vaan kattilasta löytyy.
Pikkaisen taitaa vaikuttaa COPiin kun muutaman asteen "liian" lämmintä vettä menee kattilaan mutta uskoakseni vaikutus ei ole suuri.
Hyvä juttu, että toikin asia tuli esille jo tässä vaiheessa.

WH-MDC05H3E5.JPG
 
Viimeksi muokattu:

iqo

Vakionaama
Taisin joskus @MetaX lle kommentoida, että ainakaan minulla VILP ei kykene enää -15...-20 välillä nostamaan muutenkaan menoveden lämpöä, kun talon lämmöntarvekin kasvaa samalla. Tämä on tosin tapauskohtaista.

Siis sitä silmällä pitäen tämä kommentti, että käyrän asetuspisteillä ei välttämättä ole kauheasti merkitystä. Ei ainakaan sen takia kannata jotain konetta jättää pois vaihtoehtojen listalta.
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Olenko ainoa, vai vaikuttaako tuo 5kw pumppu alitehoiselta kyseiseen kohteeseen? Maalämpöpumppu ehkä 6kw, mutta luulisi 5kw vilpin jäävän vajaatehoiseksi säiden vaihdellessa, sulatellessa ja lämmintä vettä lotratessa.
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Olenko ainoa, vai vaikuttaako tuo 5kw pumppu alitehoiselta kyseiseen kohteeseen? Maalämpöpumppu ehkä 6kw, mutta luulisi 5kw vilpin jäävän vajaatehoiseksi säiden vaihdellessa, sulatellessa ja lämmintä vettä lotratessa.

Itellä on saman kokoinen 90-luvun talo. Ja en itse ottaisi alle 7kw vehjettä. Eihän mulla ole VILPistä kokemusta, mutta mitä olen itselleni kartoittanut mlp:ja .
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Taisin joskus @MetaX lle kommentoida, että ainakaan minulla VILP ei kykene enää -15...-20 välillä nostamaan muutenkaan menoveden lämpöä, kun talon lämmöntarvekin kasvaa samalla. Tämä on tosin tapauskohtaista.

Mulla on veden lämpötilapyynti +45 astetta ulkolämmössä -15 ja tästä kun mennään yli niin kyllä se tuotettavan veden lämpötila putoaa. Käyrä siis jatkuu suorana tuon -15 pisteen jälkeen, mutta kone ei pysty pitämään edes sitä mun lämmön tarpeella.

Muoks: Mulla meni öljyä 1300 litraa vuoteen ja sähköä 6000kWh (sis. ILP ja hupisähkö) ennen VILPin asennusta. @Omppupomppu sun lämmitysenergian tarve vaikuttaisi lukujen perusteella suuremmalta, mutta voit tehdä haaleampaa vettä joka parantaa hyötysuhdetta ja pumput todennäköisesti antavat paremman lämpötehon matalammalla lämmöllä. Kyllä sä saatat pärjätä tolla 5kW panalla, jos kytken sen ohjaamaan vielä tarvittaessa sitä 6kW kattilavastusta sitten huippupakkasilla. Ja voihan sillä olemassa olevalla ILP:illäkin tukea tarvittaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Hempuli

Töllintunaaja
En pysty antamaan kuin hihasta ravistettua ajatusta teholuokkaan, mutta vilpeissä tuntuma on, ettei lisätehot kustanna suhteellisesti ottaen paljoa eikä niistä ole kovin suurta haittaakaan, jos vain on puskuria. Itselle tuli mitoitettua reilusti, mutta ihan ensimmäisiä ajatuksia oli Panan 5kw monobloc, josta aika äkkiä siirryin katsomaan Panan suurempia malleja. Sen jälkeen homma lähti ilppi-ajatusten myötä lähtemään laukalle. Nyt keräillään kokemuksia ja ihmetellään.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Noi 5 kW ja 7 kW yksiköiden tehot käyttäytyy taulukoiden mukaan hyvinkin eri tavalla.
(Käytäntö voi olla toinen kuin taulukko)
7 kW unitti tiputtaa tehoja suht reilusti lämpötilan tippuessa kun taas 5 kW uniti maksimitehot pysyy suht ennallaan ilmojen kylvetessä.
7 kW unitin teho ei sitten näytä enää paljoakaan tippuvan vaikka pyynti muuttuisi 30 => 55C mutta 5 kW unitin tehot taas tippuvat reilusti kun pitäisi tehdä lämpimämpää vettä.
Noista taulukoista ei tosiaan selviä kuin arvaamalla mitä tapahtuu kun kelit tippuvat alle -15C lämpöihin.
Erikoinen juttu, että -15C asteen lämmössä ja 35 asteen pyynnillä 5 kW unitti antaa enemmän tehoa kuin 7 kW unitti???
Mikäköhän noissa laitteissa sen eron tekee. Softa vai rauta?

1573131551880.png
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Olenko ainoa, vai vaikuttaako tuo 5kw pumppu alitehoiselta kyseiseen kohteeseen? Maalämpöpumppu ehkä 6kw, mutta luulisi 5kw vilpin jäävän vajaatehoiseksi säiden vaihdellessa, sulatellessa ja lämmintä vettä lotratessa.
Tarkoituksena on saada mahdollisimman edullinen ratkaisu jossa pumppu tekee vielä -15C ehkä jopa -20C nimellistehon ja pieni laite mahdollistanee matalamman minimitehon keväällä ja syksyllä jotta katkokäyntiä saa pienemmäksi.
Lämmin käyttövesi ainakin lämmityskaudella on tarkoitus tulistaa (30 => 60C) sähköllä erillisessä varaajassa joten se rasittaa pumppua vain esilämmityksen osalta. Jos/kun pumpun tehot ei riitä otetaan kattilassa olevat 6 kW vastukset apuun. Talo sijaitsee Lounais-Suomessa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tarkoituksena on saada mahdollisimman edullinen ratkaisu jossa pumppu tekee vielä -15C ehkä jopa -20C nimellistehon ja pieni laite mahdollistanee matalamman minimitehon keväällä ja syksyllä jotta katkokäyntiä saa pienemmäksi.

Tuo "nimellisteho" on hyvin kuohkea käsite ja lähinnä markkinoititermi. Itse katsoisin pumpun, jolla teho riittää tuonne haluttuun pakkaslukemaan. Lounais-Suomessa tuo -20 °C on varmaan jo turvallinen mitoitusperuste, jos se silloin
a) toimisi
b) tuottasi vielä ~sen normaalin kuorman eli lämmitksen ja veden keskimääräisen haalistuksen.
Muuta lämmitystä kuin varavastus ei varmaan tarvittasi.

Katkokäynnin saat varmasti hallintaan kun laittaa riittävän suuren varaajan, joka mahdollistaa semmoisen luokkaa 30 minuutin käyntijakson. Koneet toimivat parhaalla hyötysuhteella, kun ne käyvät osateholla (mutta toki kuitenkin jatkuvasti).
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Tollainen naftin kokoinen laite vaan omaa pienen kennon ja se joutuu puhisemaan isoilla kierroksilla. Huurretta kerää ja saattaa sulatella itseään monta kertaa tunnissa pahimmillaan. Eli nykii sitten lämmityskaudella isompaa konetta useammin ja vuoden mittaan tulee enemmän käynnistyksiä.

Itse valitsisin koneen, jossa sen omat varalämmitysvastukset riittävät lisälämmitystarpeeseen ja kattilan vastus olisi jäätymissuojana/varalämmityskäytössä (jos vaikka ukkonen palottaa pumpun ohjauspiirit poissaollessa).

Edit: Eli vaikka pumppu tuottaakin 4-5kw ihanneolosuhteissa, niin käytännössä se ei tuota sulatusten aikaan lämpöä, vaan hukkaa sitä. Vaikea sanoa mikä on oikea pumpun teho, riippuu niin paljon ilmankosteudesta jne, mutta noissa panan käppyröissä ei ole sulatuksia huomioitu. Itsellä esim. pumppu puhisee nostaen vähitellen kierroksia kennon huurtuessa. Jossain välissä päättää sulattaa. Pysähtyy. Sulatuksen jälkeen nostaa kierrokset aika ylös päästäkseen takaisin tavoitteeseen. Laskee kierrokset "normaaliin" ja kierre lähtee alusta. Perstuntumalta katsoisin suosiolla noita 8-9kw koneita, vaikka vähän kalliimpia ovatkin. Ja isompia.
 
Viimeksi muokattu:

MetaX

Aktiivinen jäsen
Erikoinen juttu, että -15C asteen lämmössä ja 35 asteen pyynnillä 5 kW unitti antaa enemmän tehoa kuin 7 kW unitti???
Mikäköhän noissa laitteissa sen eron tekee. Softa vai rauta?

Rauta. 7kW mallissa on isompi kompressori ja se on itseasiassa kuristettu malli tuosta 9kW mallista. @janti kaivoi jostain nuo tiedot kun pohdin samaa itse viime vuonna. Olisko ollut niin että 5kW mallissa oli 900W kompura ja 7kW mallissa 1800W? Isompi käy pienemmillä kierroksilla tuottaakseen saman tehon. En tiedä onko noissa lämmönvaihtimissa eroa 5kW ja 7kW mallien osalta? 9kW mallissa on ainakin reilusti isompi kenno.
 
Vertailin Samsungin 5 kW R410 (AE050JXYDEH/EU) ja R32(AE050RXYDEG/EU) monoja Panan 5 kW monoon.
Molemmat Samsungit antavat vajaa 70%(3.4 kW) -20C ja 85%(4,26 kW) -15C asteen lämpötilassa kun Panasta irtoaa täydet 5 kW vielä noissa lämmöissä. Tämän perusteella tilauslistallani on edelleen Panan WH-MDC05H3E5.
@Metsämies varmaan raportoi talven kovien pakkasten jälkeen miten Samsu antaa lämpöä.

Tarjoukset molempiin Samsungin malleihin sain Hemeltronista:
- AE050RXYDEG/EU 3360 €
- AE050JXYDEH/EU 2800 €
Molempiin 150 € rahtikuluja päälle.
Pollucomia ei tule, mutta kyllähän tuosta 9kw laitteesta käsityksen saa kun kuormaa tulee talon ja tallin verran. Asennus tosin myöhästynyt johtuen putkimiehestä, jospa sen tulille saisi ennen vuodenvaihdetta.

Megatekistä tuon 5kw monon saa 2390euron hintaan ja toimituskulut samaa luokkaa. Minulle tuli pumppu megatekin kautta ja ei voi kun kehua.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Katkokäynnin saat varmasti hallintaan kun laittaa riittävän suuren varaajan, joka mahdollistaa semmoisen luokkaa 30 minuutin käyntijakson. Koneet toimivat parhaalla hyötysuhteella, kun ne käyvät osateholla (mutta toki kuitenkin jatkuvasti).
Öljykattila jossa 180 litran varaaja jää paikalleen. En tiedä mihin riittää mutta hystereesiä kasvattamalla saa myös käyntijaksoja pidemmäksi keväällä ja syksyllä.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Itse valitsisin koneen, jossa sen omat varalämmitysvastukset riittävät lisälämmitystarpeeseen ja kattilan vastus olisi jäätymissuojana/varalämmityskäytössä (jos vaikka ukkonen palottaa pumpun ohjauspiirit poissaollessa).
Laitteessa on oma 3 kW lämmitysvastus ulkoyksikössä mutta käsittääkseni ne jotka Panan monon ovat ostaneet ovat ottaneet sen pois käytöstä samoin kuin poistaneet kokonaan ulkoyksikön paisuntasäiliön pienentääkseen lämpöhäviöitä.
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Laitteessa on oma 3 kW lämmitysvastus ulkoyksikössä mutta käsittääkseni ne jotka Panan monon ovat ostaneet ovat ottaneet sen pois käytöstä samoin kuin poistaneet kokonaan ulkoyksikön paisuntasäiliön pienentääkseen lämpöhäviöitä.

Mulla on toi 3kW kytkettynä, mutta sen ohjaussofta on jotenkin buginen ja sitä vastusta käytetään silloinkin kun ei pitäis olla tarvetta. Täytyis varmaan kokeilla nyt uudestaan kun se ulkoyksikön vesipuoli on paremmin eristetty.

Paisuntasäiliö on mulla vielä paikallaan. Pumppua saa purkaa vähän enemmän että sen saa pois, ainakin 7kW mallissa. Siinä on 80W vastus ja sen verran menee tehoa hukkaan jatkuvasti. Epäilen että kompuralla on samanlainen, koska pumppu näyttää järjestäen ~200W liian pientä ottotehoa vs. mitä ABB:n energia mittari kertoo.
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Laitteessa on oma 3 kW lämmitysvastus ulkoyksikössä mutta käsittääkseni ne jotka Panan monon ovat ostaneet ovat ottaneet sen pois käytöstä samoin kuin poistaneet kokonaan ulkoyksikön paisuntasäiliön pienentääkseen lämpöhäviöitä.
Tuo ei ole mun postauksessa tärkein pointti. Siitä olisin huolissani, että kuinka pitkälle pakkaseen tuon pumpun tuottamalla noin 3.5-4 kilowatilla tunnissa pärjää?

Kattilavastustesti? Öljy pois. Anna kattilan jäähtyä 35 asteeseen ja sen jälkeen vastus 35 asteeseen. Vertaat parin päivän kulutuksia samanlämpöisiin öljylämmityspäiviin. Suihkut voi olla vähän viileitä. Bergheat mitoitusohjelma voi auttaa. Löytyy googlella. Ilmainen.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Tuo ei ole mun postauksessa tärkein pointti. Siitä olisin huolissani, että kuinka pitkälle pakkaseen tuon pumpun tuottamalla noin 3.5-4 kilowatilla tunnissa pärjää?
Jos pumppu tuottaa 5 kW -15C asteessa niin häviääkö siitä sulatuksiin ja muihin häviöihin niin paljon, että sieltä saa energiaa lämmitysveteen vain 3,5-4 kWh tuntia kohden?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos pumppu tuottaa 5 kW -15C asteessa niin häviääkö siitä sulatuksiin ja muihin häviöihin niin paljon, että sieltä saa energiaa lämmitysveteen vain 3,5-4 kWh tuntia kohden?
Jos kävisi tunnin ja sulattaisi ~8 min niin noin 15% häviäisi sulatuksiin
Jos käy 1,5 h ja sulttaa saman ~8 min niiin noin 10% häviäisi sulatuksiin
=> ~4 kW on aika lähellä jos tunnin välein laite sulattelisi. Oliko kellään kokemusta miten usein tuo laite sulattelee ja kuinka pitkään sulatus kestää?
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Tarjouksissa joita olen saanut VILPeistä on pumput mitoitettu siten, että tehon tarve (ilman käyttövettä) on 5 - 5,6 kW mitoituslämpötilan ollessa -23...-26C astetta. Todennäköisesti mun tuleva pumppu pysähtyy -20C asteen paikkeilla. Tuota kylmempiä päiviä ei Turkkuseeen vuoteen mahtu kuin yhden käden sormilla laskettava määrä. Eli jos pumppu pysähtyy -20C kohdalla ja lämpö tippuu -25C asteeseen niin kattilassa olevat 6 kW vastukset pitäisi pystyä tuottamaan tarvittavan määrän lämmintä vettä. Jos siitä sitten menee vielä kylmemmäksi niin täytynee turvautua takkaan tai värjötellä vällyn alla.
Mun projektin lähtökohta on nyt pienet investointikustannukset jossa ei välttämättä tarvitse saada tarvittavaa maksimienergiaa silloin kun helvetti on jäätynyt mutta kuitenkin pitäisi saada pumpulla -15C asteessa tupa pysymään lämpimänä ilman lisävastusten käyttöä, ja sama mielellään vielä -20C...
Näillä oletuksilla uskoisin Panan 5 KW vehkeen tuohon pystyvän ellei sitten sulatukset nappaa tuotosta pois reilut 20% tuossa -15C asteen kohdalla.
Onneksi mulla on vielä aikaa ennen kuin teen tilauksen laitteesta joten saattaa mieli muuttua tämän palstan palautteen ja neuvojen ansiosta.
Tämän postauksen aikanakin jo laitteeni vaihtui splitistä monoblockiin joten takinkääntö on jo tuttua hommaa :cool:
 
Viimeksi muokattu:

iqo

Vakionaama
Nämä viestit nimimerkiltä ekkas on jäänyt mieleen. Hänellä siis pari sukupolvea vanhempi Panan 5kW mono ja nuo tulokset vaikuttivat kyllä tosi hyviltä. Miellään kuulisi häneltä tuoreempiakin kokemuksia laitteesta, mutta aktiiviisuus fooruumilla ollut vähäistä. Luulisi raportoitavaa olevan enemmänkin, kun hänellä selvästi on osaamista datan keräyksen ja käsittelyn saralla.

Minusta vain tuntuu jotenkin uskomattomalta, että tuollainen "pikkukone" pystyisi kompressorin voimin edes -15 lämpötilassa tuohon 5kW tuottotehoon, mutta niin vain ekkas on mitannut melkein 5kW jopa -20 tuntumassa. Sulatusvälikin näyttää varsin harvalta, mutta muutaman tunnin mittausdatan perustella ei kannata vielä yleistää liikaa. Ja mittaukset perustuvat toki oman "virityksen" laskentaan, eikä kaupallisen energiamittarin antamiin arvoihin.

Mitenkäs @MetaX arvioisi Panan ilmoittamien suorituskykyarvojen paikkaansapitävyyttä? Uskotko 7kW koneesta kertyneiden kokemusten perusteella tuohon 5kW version kylmän pään väitettyyn suorituskykyyn?
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Mitenkäs @MetaX arvioisi Panan ilmoittamien suorituskykyarvojen paikkaansapitävyyttä? Uskotko 7kW koneesta kertyneiden kokemusten perusteella tuohon 5kW version kylmän pään väitettyyn suorituskykyyn?

Viime talvena ei ollut kovin kylmiä kelejä, mutta tässä oli jotain tarinaa kovemmalta pakkaselta

Eli reilun -20 pakkasessa pumppu jaksoi tehdä vielä 42 asteista vettä ja tämä on riittänyt takan kanssa lämmitykseen. En nähtävästi ole käynyt katsomassa pollujen ilmoittamia tehoja silloin. Katsoin Elenian palvelusta että 21.1.2019 on mennyt huimat 84.39kWh sähköä keskilämpötilan ollessa -22 astetta. Ja tuossa ei ole vastuksia käytetty, mutta ILP on saattanut olla puhisemassa myös.. en muista tarkasti.

Mutta kyllä pana lämpöä tekee hyvin vielä kovemmalla pakkasella ja sulatus tarve riippuu ilmankosteudesta. Tässä ei ole kellosulatuksia. Pitäisi tänä talvena rakentaa tuo veden lämpöjen mittaus mistä sais lämmitystehotkin sitten laskettua kun lämmityskierrossa on vakiovirtaus.

Mulla on omassa kattilakytkennässä sellainen ongelma myös että kiertoon lähtevän veden lämpötila on pari astetta kylmempi kuin mitä pumppu tekee. Esim. eilen katsoin että 40 asteista vettä tehdessä lämmityskiertoon lähti 37.6 asteista.. Tälle pitäisi tehdä jotain.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Setällä pakkasella kierrosten nostot ja laskut sekä takaisinotto huomioiden sulatukset vievät semmoisen 20 % kapasiteetista. Sulatus tapahtuu aina tunnin lämmityskäynnin jälkeen. Lauhemmalla säällä asialla ei ole merkitystä, kun se kompensoi sulatuksen aikaisen loven nostamalla kierroksia sulatuksen jälkeen ja tuottolämpötila on melkein heti tavoitteessa taas. Vaikka pakkasella on kuivaa, kaikki häviöt sulatuksen aikana tuppaa kasvamaan. Välikelillä myös lämmöntarve ja siten tuotto on pienempi ja sulatuksen takaisinotto suhteessa tuotantoon kasvaa tästä syystä. Sulatuslogiikoissa on täällä kerrotun mukaan aikamoisia eroja.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Panasonicilta on tullut Aquarean J-sarja jossa on luvassa parannuksia H-sarjaan verrattuna.
Split versioita on ilmeisesti jo myynnissä ja monoblock pitäisi tulla 2020 alkuvuoden aikana.
Mahtaakohan olla saatavilla jo keväällä ja mihin hintaan?
1573243874286.png
 
Viimeksi muokattu:

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Nyt on ensimmäinen hankinta projektiini sovittu. Ostin lämmitysvedenvaraajaksi/-tulistimeksi 15 vuotta vanhan Jäspin VLM 160 S jonka 150 litran tilavuuden uskon riittävän tähän tarpeeseen. Aluksi ajattelin ostaa seinämallin joka olisi myös ollut pienempi mutta tähän päädyin koska siitä riittää enemmän vettä ja 50 € hinta vaikutti myös edulliselta koska siinä on vielä mukana venttiiliryhmä termareineen ja varoineen.
Paljonkohan energiaa tuo säiliö hävittää jos vesi on 50C ja kattilahuoneessa 20C?
Nykyisen öljykattilan lämpöhäviöt on käsittääkseni pienet jos veden lämpö on max 35C?
kun kattilan ottaa pois öljykäytöstä niin kannattaako kattilan savuhormi tukkia esim. villalla tms? Entäs polttimen paikka. Jos polttimen ottaa pois niin pitääkö sinne tunkea lämmöneristettä?
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
300 litraisen lattiamallisen VLM Jäspin häviöt olivat muistaakseni karkeasti noin 100 W tunnissa kun varaaja oli asetettu 60C ja teknisessä tilassa oli noin 25C. Vanhoja keskusteluja selaamalla löytyisi varmaan tarkemmatkin luvut mutta hehtaarilleen noin. Ihan mutuna arvaan että antamillasi tiedoilla häviöt asettunevat jonnekin 60-70 W tienoille.
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Eikös toi varaaja kannata kuitenkin säätää lähemmäs 60 astetta, ihan turvallisuuden vuoksi? Käytännön merkitys lämpöhäviöllä ei ole kovin suuri, joten en panikoisi sen kanssa. Hormi kannattaa tukkia, mutta jos löytyy pannusta, tai hormista sulkupelti, niin sekin on aika pientä häviötä. Kunhan hormi tukittu. Pienin vaikutus on polttimen reiällä. Askartele siihen polttimen tilalle sulkupelti, ettei ilma pääse kiertämään. Miksei pala villaa väliin. Tai jätä poltin paikalleen ja kaapeli irti.

Eihän se öljypannu ideaali varaaja ole, mutta ottaa sen siltä kannalta, että pannuhuone pysyy suht lämpimänä.
 
Back
Ylös Bottom