Vielä en ole rakentanut ja itellä enemmän diy versio…
Kiitos kun selvensit. Se ei tosin muuta sitä tosiasiaa, että Victron on kallis tai sanotaanko ”premium” / ei halpa.
Pariin otteeseen mainittu Deye tulee todennäköisesti halvimmaksi 3v LV-puolella, jos saareketoiminto on ehdottoman tärkeä, mutta softa ei niinkään ja pysyy 2 MPPTn kokoonpanossa.
Tässä ei ole aloittajan osalta kuitenkaan keskusteltu budjetista, rakennusten etäisyyksistä, kattojen käytettävissä olevista pinta-aloista (netto, eli harja / lumiesteet / räystäät huomioitu), mahdollisuudesta maatelineisiin(?), paneelien koosta/tehosta, tavoiteltavasta (tai tarpeellisesta ja lasketusta) kWp määristä, softan tärkeydestä, home assistantin käytöstä(?), DESS:n tarpeesta, autolaturin tyypistä/mallista, 3v vai 1v vaihtoehdoista (tai en ainakaan ole saanut kiinni siitä kumpaa tavoitellaan) tms. Jos on niin sitten on mennyt itseltä ohi.
Näitä pohtisin itse vastaavassa tilanteessa.
Mikäli tuon aloittajan ensimmäisen postauksen liitteen mukaisella kenttäjaolla on edettävä niin Victron taitaa olla ainoa vaihtoehto, koska MPPTn määrät tulee kaikissa muissa vastaan. Kaapelien veto taitaa tulla joka tapauksessa kuitenkin halvemmaksi kuin mikrot ja tällöin myös tekniikka olisi keskitetty yhteen pisteeseen.
Mikroihin en ole ikinä sen tarkemmin perehtynyt, joten en osaa sanoa miten niiden kanssa olisi järkevin edetä kun järjestelmään lisätään akku vai onko sillä edes merkitystä.
Victronin järjestelmän kokonaiskulut kannattaa kuitenkin avata ja tehdä hieman vertailua, koska kuten osoitin niin jos tarkoitus ei ole itse värkkäillä DIY-hengessä vanerilaatikoita eikä asentaa laitteistoja itse tai näin kärjistäen ja yleisellä tasolla asian parissa harrastuneisuuteen viitaten - näe tarpeellisena säätää mittarien nollapisteitä tai harmita jos mittarin päivitystaajuus onkin vain 0,1 eikä 10Hz - niin LV-akuston tuoma etu järjestelmän kokonaishinnassa tai modulaarisuudessa alkaa menettää merkitystään.