Yleistä autoilukeskustelua

Ton1A

Vakionaama
Sen sijaan mä en osaa nimetä ainoatakaan autoa josta saisi käännettyä ajossa kaikki valot pois. Siis niin ettei siinä pala parkkeja eikä huomiovaloja, en kyllä epäile etteikö tuollainen olisi olemassa (kun puhutaan modernista autosta jossa tehdashuomiovalot ovat).
No esim. tää mun Tesla
  • Valot pois on valot pois. Siis kaikki valot, riippumatta siitä onko pimeää vaiko ei
  • Automaatti, jos on riittävän valoisaa mennään päivävaloilla (takapää pimeä), muuten ajovaloilla
  • Parkit, mutta ne pitää myös itse sammuttaa (pois tai auto) kun auton pysäköi
  • Valot päällä, valot tietysti päällä, mutta ne pitää myös itse sammuttaa (pois tai auto) kun auton pysäköi
Ei ole sellaista vaihtoehtoa jossa pimeässä voisi ajaa päivävalot päällä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuo on ihan hyvä matka, enempää ei tarvi päästäkään.
Mitä kalliimpi on rengaskerta, sen enempi niistä vastaavasti ottaisi mielellään myös km ulos, eikös.

Henk.koht. ennätys on ensiasennus kesärenkaat lain sallimalla pintamäärällä 150tkm/13v ajoilla kun tuo auto lähti "jo" pois talosta. Talvirenkaatkin olisi varmaan menneet, mutta ekana talvena hommasin nuukaillen jotkun perhanan kinkit ja niistähän olikin sitten nastat entiset jo heti 1. talven jälkeen ja 2. talvena tuli alle HKPL 10, joilla mentiin nastat yhä tallella tuohon auton luovutukseen saakka. Rauhallinen kuski ja auto, sekä ennakoiva ajotyyli. Eipä siinä kai sen enempää tarvita. Prätkiäkin ollut talossa jo 25v ajan ja tähän mennessä joutunut ostamaan vasta 2 kpl etusia, kun ko. pyörien ed. omistajat oli ne jo sileiksi ajelleet. Eli nämä tapani on siis toistettavissa myös 2-pyöräsissä.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Kun noi kiertoliittymät pomppas puheeksi, niin yks mikä niiden kiertäjissä ärsyttää on vilkun käytön vaikeus joillekin pahvipäille. Pysähdyt odottamaan ympyrässä ajavaa ja sepä poistuukin vilkuttamatta samaan suuntaan, josta itse tulet. Turhaan seisoit siinä ja niin teki mahdolliset perässä ajavatkin. No siten on nää toiset pahvipäät, jotka kyllä käyttää vilkkua, mutta ajoitus on päin prsttä. Vilautetaan vilkkua vasta sitten, kun ollaan jo ajamassa pois kiertoliittymästä. Kenelle ja mitä lisäinformaatiota vilkun käyttö antaa siinä vaiheessa, kun keula on jo menossa exitiin pois ympyrästä? Sokea reettakin näkee jo vähän ennen exitiä auton ajosuunnasta, että poistumassa on. Parhaat vilkuttaa vasta sitten, kun auto on jo vähintään mittansa verran exitissä, eli jo poistuttuaan kietoliittymästä, aargh!

Sama ajattelemattomuus näkyy ihan tavallisissa risteyksissä / tieltä poiskääntymisissä. Jarruvalot kertoo, että jaha, toi kääntyy tonne vasemmalle tai oikealle. Vilkku päälle samalla kun keula jo kääntyy uuteen menosuuntaa. Sama tässä - kenelle ja mitä lisäinformaatiota moisella vilkunkäytöllä annetaan? Jo jarruvalot kertoo, että jassoo, toi varmaan kääntyy tosta.

Oma lukunsa sitten nämä, jotka on sitä mieltä, että kaikki jo muutenkin tietää, mihin olen menossa ja mistä käännyn mihinkin, joten turha kuluttaa vilkkurelettä 😤
 

Ton1A

Vakionaama
Nopeus vaikuttaa, mulla kun on vain induktiomoottori, niin alle 8 km/h ei jarruta ollenkaan. Tuo -60 kW toteutuu vähän reippaammassa nopeudessa, äkkiä ajateltuna varmaankin yli 50 km/h.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jos ajotyyli on sellainen että tehdään voimakkaita jarrutuksia, miten regeneroimalla voimakkaasti eroaa jarrupolkimella tehtävästä hidastuksesta?Sama kitka tulee renkaalle jarrutustavasta (regen/jarrut) riippumatta.
Takavetoisessa merkittävä ero, kun jarruilla tulisi lähinnä eturenkaille ja regenillä vain takarenkaille, joiden pito on huonompi voimakkaammissa jarrutuksissa. Ei ehkä vielä regenillä merkittävää eroa, kun takavetoiset ovat takapainoisia.
 

fraatti

Hyperaktiivi
"Tutkimusten mukaan kevyesti rullaavat renkaat kuluvat nopeammin erityisesti silloin, kun autolla ajetaan aggressiivisesti ja esimerkiksi kiihdytykset ovat rajuja."
Monen auton OE renkaat ovat tätä nykyä aivan kuraa. Kulutuspintaa on pakasta nypättynä alta 6mm ja pintasekoituksessa ei ole kiinnitetty mihinkään muuhun huomiota kuin että auto kuluttaisi vähän energiaa. Ajo-ominaisuudet, ja kulumiskestävyys on jäänyt toiselle sijalle. Ja joidenkin testien mukaan myös pito saattaa olla kehno esim vesikelillä.
 

Ton1A

Vakionaama
Copilot:

Lyhyt vastaus: Useimmissa sähköautoissa painonjakauma on lähellä tasapainoa (50:50), koska akusto sijoitetaan auton lattiaan. Esimerkiksi Tesla Model 3, BMW i4 ja Porsche Taycan ovat tunnettuja lähes täydellisestä painonjakaumasta, kun taas SUV-tyyppiset mallit, kuten Audi Q8 e-tron tai Škoda Enyaq, painottuvat hieman etuakselille.




⚡ Esimerkkejä sähköautojen painonjakaumasta​


Sedan- ja coupé-mallit​


  • Tesla Model 3
    • Painonjakauma: noin 48:52 (etu:taka)
    • Akusto lattian alla, moottorit akselien yhteydessä → hyvin tasapainoinen ajettavuus.
  • BMW i4
    • Painonjakauma: lähes 50:50
    • BMW on perinteisesti tavoitellut täydellistä tasapainoa, ja sähköinen i4 jatkaa samaa linjaa.
  • Porsche Taycan
    • Painonjakauma: noin 49:51
    • Takapainotteinen, mikä tukee urheilullista ajotuntumaa ja takavetoista dynamiikkaa.

SUV-mallit​


  • Audi Q8 e-tron
    • Painonjakauma: noin 55:45 (etu:taka)
    • Suuri akusto ja etuakselilla enemmän komponentteja → etupainotteinen.
  • Škoda Enyaq iV
    • Painonjakauma: noin 53:47
    • Tasapainoinen, mutta hieman etuakselille painottuva, mikä on tyypillistä SUV-malleille.
  • Hyundai Ioniq 5
    • Painonjakauma: noin 52:48
    • Modulaarinen E-GMP -alusta mahdollistaa melko tasaisen jakautumisen.

Kompaktit mallit​


  • Nissan Leaf
    • Painonjakauma: noin 57:43 (etu:taka)
    • Etupainotteinen, koska moottori ja osa akustosta painottuvat eteen.
  • Volkswagen ID.3
    • Painonjakauma: noin 50:50
    • Takamoottori ja keskelle sijoitettu akusto → hyvin tasapainoinen.



🔑 Miksi painonjakauma on tärkeä?​


  • Tasapaino (50:50) → neutraali ajettavuus, hyvä kaarreominaisuus.
  • Etupainotteinen (55:45 tai enemmän) → vakaus suoralla tiellä, mutta aliohjautumista kaarteissa.
  • Takapainotteinen (45:55) → urheilullinen ajotuntuma, mutta voi vaatia enemmän kuljettajan taitoa.



Yhteenveto: Sähköautojen akuston sijoittelu lattiaan tekee niistä yleensä tasapainoisempia kuin polttomoottoriautot. Sedaneissa ja urheilumalleissa painonjakauma on usein lähes täydellinen (50:50), kun taas SUV- ja kompaktimalleissa paino painottuu hieman eteen. Tämä vaikuttaa suoraan auton ajettavuuteen ja tuntumaan ratissa.


Haluatko, että teen tästä taulukon eri malleista ja niiden painonjakaumasta selkeän vertailun?
 

jebujee

Jäsen
Kun noi kiertoliittymät pomppas puheeksi, niin yks mikä niiden kiertäjissä ärsyttää on vilkun käytön vaikeus joillekin pahvipäille. Pysähdyt odottamaan ympyrässä ajavaa ja sepä poistuukin vilkuttamatta samaan suuntaan, josta itse tulet. Turhaan seisoit siinä ja niin teki mahdolliset perässä ajavatkin. No siten on nää toiset pahvipäät, jotka kyllä käyttää vilkkua, mutta ajoitus on päin prsttä. Vilautetaan vilkkua vasta sitten, kun ollaan jo ajamassa pois kiertoliittymästä. Kenelle ja mitä lisäinformaatiota vilkun käyttö antaa siinä vaiheessa, kun keula on jo menossa exitiin pois ympyrästä? Sokea reettakin näkee jo vähän ennen exitiä auton ajosuunnasta, että poistumassa on. Parhaat vilkuttaa vasta sitten, kun auto on jo vähintään mittansa verran exitissä, eli jo poistuttuaan kietoliittymästä, aargh!

Sama ajattelemattomuus näkyy ihan tavallisissa risteyksissä / tieltä poiskääntymisissä. Jarruvalot kertoo, että jaha, toi kääntyy tonne vasemmalle tai oikealle. Vilkku päälle samalla kun keula jo kääntyy uuteen menosuuntaa. Sama tässä - kenelle ja mitä lisäinformaatiota moisella vilkunkäytöllä annetaan? Jo jarruvalot kertoo, että jassoo, toi varmaan kääntyy tosta.

Oma lukunsa sitten nämä, jotka on sitä mieltä, että kaikki jo muutenkin tietää, mihin olen menossa ja mistä käännyn mihinkin, joten turha kuluttaa vilkkurelettä 😤
ei pidä unohtaa niitä neroja jotka vilkuttaa ympyrässä vasemmalle
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Niin sisään tullessa?

Ei ole monta päivää, kun ajoin yhden perässä kiertoliittymään ja tää edellä ajava pisti vilkun vasempaan päästyään sisään liittymään. Poistuttiin molemmat kolmannesta exitistä ja vilkutus jatkui siihen asti, kunnes tuli aika poistua liittymästä. Harvoin näitä käänteisellä logiikalla ajavia näkee, mutta joskus kuitenkin. Liekkö selaisia, jotka kiertoliittymään törmäävät vain kerran kesässä tai joskus jouluna, eikä sääntö ole tiedossa tai muistissa.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Miten yleistä muissa maissa on vilkuttaa kiertosuuntaan ympyrässä ajettaessa ja vastakkaiseen poistuttaessa?
Tekoäly oli laiska etsimään tarkempaa tietoa ja vastasi näin:

  • Vilkuta vasemmalle ajettaessa ympyrää, oikealle poistuttaessa: Tätä käytäntöä esiintyy epävirallisena tapana esimerkiksi Portugalissa ja Alankomaissa ja toisinaan Ranskassa, vaikka virallinen laki usein vaatii vain oikeanpuoleisen vilkun poistuttaessa.
  • Virallinen sääntö useimmissa maissa (mukaan lukien Suomi, Saksa, Iso-Britannia): Vaatii ainoastaan oikean vilkun käytön, kun poistut kiertoliittymästä. Vasemman vilkun käyttöä ei yleensä virallisesti vaadita tai suositella, sillä ympyrään ajaessa on vain yksi ajosuunta.
Mutuna ja osiin kokemukseen nojaten heitän, että mitä etelämmäksi mennään, sitä enemmän käytetään torvea vilkun sijaan.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Joku kirjoitti taannoin yleisönosastoon kun muut oli soittanut hänelle torvea kun oli ajanut ihan oikein Tampereen Hervannassa olleeseen tilapäiseen kiertoliittymään. No selvisi että tuo oli luullut että hänelle oleva kolmio on kiertoliittymässä oleville. 😂
Ihme kun ei aiheuttanut kolaria kun oli painanut kolmion takaa suoraan sinne kiertoon...nämä tilapäiset on kyllä kinkkisiä kun ympyrän keskus on vaan muutama varoituskartio siinä keskellä, ja niistä voi ajaa suoraa läpi.
 

Husky

Hyperaktiivi
Voitteko uskoa todeksi, että liikenneympyrän tekeminen paikkaan, jossa on tilaa valmiiksi eikä ole mikään suo, voi maksaa kaupungin tilaamana MILJOONAN?
Näin luki paikallislehdessä.
Pitäisikin perustaa firma, joka laskuttaa näitä tahoja, joilla on yhteistä rahaa jaettavaksi asti taikaseinästä
 

kaihakki

Vakionaama
Itse ajelin viisi kesää ja 54 000 km rengaskoolla 245/45R19, vaihtohetkellä pintaa jäljellä vajaat 4 mm.
Oishan noilla voinut ajaa vielä pitkään ennen kuin tullaan sakkorajoille.
70-luvulla ajettiin renkaat ihan sileiksi hiihtoliiton hyväksymään tasoon. Ja kun rengas kului niin, että kanveesit alkoi näkymään, laitettiin päällirenkaan sisäpuolelle ns. "tossu" paikka, joka esti renkaan hajoamisen.
Minäkin omia päällirenkaita silloin paikkasin. Oli todellinen ympäristöteko. Ajettiin renkaat loppuun.
Siihen aikaan oli erikseen sisärengas. Tubeless renkaat olivat vasta tuloillaan.
 
  • Haha
Reactions: kkk

Ton1A

Vakionaama
Voitteko uskoa todeksi, että liikenneympyrän tekeminen paikkaan, jossa on tilaa valmiiksi eikä ole mikään suo, voi maksaa kaupungin tilaamana MILJOONAN?
Näin luki paikallislehdessä.
Kaarinaan rakennettiin kesällä uusi liikenneympyrä korvaamaan vanha liikennevaloristeys. Tuokin oli melkoisen massiivinen rakennustyömaa, varsinkin kun liikenteen piti koko ajan kulkea ko. risteyksessä.

Lopullista hintaa en löytänyt, mutta kaupunki oli budjetoinut tuolle 550 000€.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Kun kunta pyytää tarjouksen EV latausasemista, neljään pyyntöön vastaa yksi ja 6 latausasema maksaa yli 40.000€ asennettuna
Noikin silleen wänkiä miksi ihmeessä näistä ei voi rakentaa läpiajettavia samaan tapaan kuin polttonesteidenkin tankkauspisteet ovat olleet kautta aikain. Ymmärrän toki jossain spessu paikassa kun on tilasta puutetta, mutta aja tuollaiselle sitten kärry perässä - juu ei 😒
 

Ton1A

Vakionaama
Kun kunta pyytää tarjouksen EV latausasemista, neljään pyyntöön vastaa yksi ja 6 latausasema maksaa yli 40.000€ asennettuna
Lisäksi kun tehdään latauspaikkoja, lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla, eli yhdistetään inva- ja latauspaikat.

Täällä meilläpäin esim. uusi päiväkoti, kahden töpselin julkinen latausasema, toinen ruutu on samalla invapaikka. Uudella lähikoululla on neljä latauspaikkaa, niistä yksi invapaikka.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Noikin silleen wänkiä miksi ihmeessä näistä ei voi rakentaa läpiajettavia samaan tapaan kuin polttonesteidenkin tankkauspisteet ovat olleet kautta aikain. Ymmärrän toki jossain spessu paikassa kun on tilasta puutetta, mutta aja tuollaiselle sitten kärry perässä - juu ei 😒
Onhan noita paljonkin. Kärryn kanssa blokkaa toisen paikan ellei tehty kärryn kanssa ladattavalle. Ainakin Abc on peräkärry latauspaikkoja joissain.

Tuossa yksi:
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Onhan noita paljonkin. Kärryn kanssa blokkaa toisen paikan ellei tehty kärryn kanssa ladattavalle. Ainakin Abc on peräkärry latauspaikkoja joissain.
No on niitä onneksi sentään edes jossain, mutta tuossa just katselin kun Nestekin on nyt tuolle uudelle Vantaan Tammiston asemalleen (ex. Teboil) rakentanut ekat ihan omat laturinsa, niin aivan samanlaisia tolppia taivasalla parkkipaikan päässä ne nuokin vain ovat. Hyvä esimerkki tuolla Lahnajärvellä, miten ne laturit voisi asentaa myös ihan sinne vaan pumppujen tilalle katokseenkin

cb58ed3f407240e2e86c0f3378d51915865ce518890ae35b87a4864cf157682d.jpg
 

tet

Hyperaktiivi
Takavetoisessa merkittävä ero, kun jarruilla tulisi lähinnä eturenkaille ja regenillä vain takarenkaille, joiden pito on huonompi voimakkaammissa jarrutuksissa. Ei ehkä vielä regenillä merkittävää eroa, kun takavetoiset ovat takapainoisia.

Kyllä tuolla vetotavalla varmaan merkitystä on, kun jarrutellaan kesäkelissä suoralla tiellä. Mutkissa ja liukkaalla ei ehkä niinkään, kyllä se jarrubalanssi haetaan etujarruja mukaan ottamalla väkisin, muuten mennään vielä metsään.

Oman Volvon takavetoisen tiiliskiven painojakauma on muistaakseni 48/52 (etu/taka).
 

jlu2006

Aktiivinen jäsen
Joku kirjoitti taannoin yleisönosastoon kun muut oli soittanut hänelle torvea kun oli ajanut ihan oikein Tampereen Hervannassa olleeseen tilapäiseen kiertoliittymään. No selvisi että tuo oli luullut että hänelle oleva kolmio on kiertoliittymässä oleville. 😂
Ihme kun ei aiheuttanut kolaria kun oli painanut kolmion takaa suoraan sinne kiertoon...nämä tilapäiset on kyllä kinkkisiä kun ympyrän keskus on vaan muutama varoituskartio siinä keskellä, ja niistä voi ajaa suoraa läpi.
Hervannassa ei pädekkään suomen tieliikennelait, sen verran enemmän mamuja liikenteessä. Pitää siis olla silmät kaikkiin suuntiin kun tuolla ajaa.
 

maanma

Vakionaama
Liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttaminen tarkoittaa että jatkaa ympyrässä.

Ranskassa hyvin yleistä useampi kaistaisissa ympyröissä, kun ulommalla oleva rikkoo liikennesääntöä poistumisvelvollisuudesta. Samalla varoittaa sisemmällä kaistalla olijaa asiasta. Sisemmällä olija soittaa torvea, jos hänen ulosajonsa häiriintyy. Kokonaismenettelyllä ympyrän siirtokapasiteetti kasvaa paljon.
 

maanma

Vakionaama
Suomessakin on tilanteita, jossa vasemmalle vilkuttamalla voi tehostaa muiden kulkua ympyrässä. Esim juuri Raision ikean ympyrässä.

Itse (täysin) pysähdyn tosi harvoin liikenneympyrään saapuessa ja siksi pystyn menemään hyvinkin pieneen väliin ympyrässä.

Pidän täysidiootteina heitä, jotka eivät vilkuta ympyrässä poistumista ajoissa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jos nyt muiden ajamisesta pitää avautua, niin tämän päivän perusteella idiootti palkinto pitää antaa sellaisille, jotka vaihtavat kaksikaistaisella tiellä vasemmalta kaistalta suoraan eteen, vaikka edessä olisi 500m tyhjää. :prkl:

En ymmärrä miksi siihen ei voi kasvattaa kunnon hajurakoa, vaan pitää lennättää takanatulijan lasille kivet, vesi ja kaikki muu moska, joka siitä tiestä irtoaa. Usein kaistoja vaihtaessa siinä tiellä "ei ajourissa" majailee kiviä ja muuta irtonaista, joka iskeytyy takana ajavan lasiin.

Ja parasta on vielä kun siihen pitää änkeä niin että änkijän nopeus jää alhaisemmaksi kuin ohitettavan. Kieltämättä muutaman kerran on käynyt mielessä tehdä sama temppu tuollaiselle m*lkulle, mutta olen malttanut mieleni.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Jos nyt muiden ajamisesta pitää avautua, niin tämän päivän perusteella idiootti palkinto pitää antaa sellaisille, jotka vaihtavat kaksikaistaisella tiellä vasemmalta kaistalta suoraan eteen, vaikka edessä olisi 500m tyhjää. :prkl:

En ymmärrä miksi siihen ei voi kasvattaa kunnon hajurakoa, vaan pitää lennättää takanatulijan lasille kivet, vesi ja kaikki muu moska, joka siitä tiestä irtoaa. Ja parasta on vielä kun siihen pitää änkeä niin että änkijän nopeus jää alhaisemmaksi kuin ohitettavan. Kieltämättä muutaman kerran on käynyt mielessä tehdä sama temppu tuollaiselle m*lkulle, mutta olen malttanut mieleni.
Tälläinen on jonkinlaista itsensä korostamista, samoin kun se että ajetaan takaapäin vauhdilla ja viime tingassa vaihdetaan kaistaa. Tähän voi liittyä vielä tuo suoraan eteen kääntäminen.
 

pamppu

Vakionaama
Ympyrässä vasemmalle vilkuttaminen on varattu yksinomaan monikaistaisen ympyrän sisällä sisemmälle kaistalle vaihtoa varten. Jos mitään muuta opetellaan, niin aiheutetaan vain hämmennystä, koska välttämättä paikkaa tuntematon ei tiedä mitä siellä on tai mitä kummaa jengi aikoo tehdä. Omia sääntöjä ei pitäisi keksiä. Ympyrä on koko ajan vasemmalle kaartava suora tie, jossa ei vilkuteta, paitsi poistuessa. Ugh.

Pahin topelo oli pari viikkoa sitten, olin tulossa ympyrään ja minuun nähden vasemmalta puolelta oli myös tulija. Jostain syystä tullessaan ympyrään se vilkutti oikealle, joka sai minut luulemaan, että se lähtee ekasta ulos, samaan suuntaa mistä itse tulin. Mutta ei. Se tulikin suoraan päälle, hiuskarvan varassa oli, ettei mäjäyttänyt kylkeen. Varmaan luuli olevansa oikeassakin vielä.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tälläinen on jonkinlaista itsensä korostamista, samoin kun se että ajetaan takaapäin vauhdilla ja viime tingassa vaihdetaan kaistaa. Tähän voi liittyä vielä tuo suoraan eteen kääntäminen.
En tiedä liittyykö se tuohon, mutta vaimolla oli joskus nuhapumppu Clio. Sen eteen oli kaikkien päästävä aina, vaikkei heillä nopeus sen kummempi olisi ollutkaan. Ero silloiseen tuplapiippuiseen baijarilaiseen oli sen verran räikeä, että asiaa ei voinut olla huomaamatta.
Toki myönnän itsekin että seuraan myös liikennettä sillä silmällä, että onko edessä potentiaalisia liikenteen jumittajia. Toki sillä erotuksella, etten varmasti jää ohitettavan eteen tukkeeksi.

Ellen nyt väärin muista, niin hiljan oli jossain juttu jostain aikuisesta, joka oli lapsensa mukana mopoautoajelulla. Aikuiset ajokortilliset ihmiset käyttäytyivät aivan kuin keskenkavuiset idiootit ja pölhöilivät mautoilijan kustannuksella. Ehkä se on jollekin myös punainen vaate.
 

pökö

Kaivo jäässä
Jos nyt muiden ajamisesta pitää avautua, niin tämän päivän perusteella idiootti palkinto pitää antaa sellaisille, jotka vaihtavat kaksikaistaisella tiellä vasemmalta kaistalta suoraan eteen, vaikka edessä olisi 500m tyhjää. :prkl:
Aika ääliömäistä on myös kaksikaistaisella lähteä takaa ohi, palata heti eteen ja 300 metrin päästä poistuu tieltä liittymästä oikealle vievälle rampille
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Mulla oli kesällä hauskaa ajaessa kohti yhtä kiertoliittymää. Yhdellä kadulla pitkä jono, eikä ainuttakaan autoa ajamassa kiertoliittymässä. Lähempänä syy selvisi ja alkoi hekotuttaa. Kiiltävä kirkkaanpunainen mopoauto oli ajanut liittymään kääntyen vasemmalle. Siellä se kahden liitymän välissä pikkuhiljaa veklasi itseään ympäri ja vaikeaa näytti olevan. Vielä makeemmin alkoi naurattaa, kun näin kuljettajan ja kartturin. Molemmilla pitkät lumivalkoiset hiukset, klassinen blodijuttu. No, sai viimein keulan oikeaan suntaan ja poistui ekasta, ilmeisesti samasta liittymästä, josta oli kiertoliittymään ajanut 😂
 

Husky

Hyperaktiivi
Jos nyt muiden ajamisesta pitää avautua, niin tämän päivän perusteella idiootti palkinto pitää antaa sellaisille, jotka vaihtavat kaksikaistaisella tiellä vasemmalta kaistalta suoraan eteen, vaikka edessä olisi 500m tyhjää. :prkl:
Tämä on todella yleistä ja sanoisin että asia joka kanssa-autoilijoissa ärsyttää eniten päätellen siitä, että melkein kaikki pitkien vilkautukseni toisille koskevat tätä
 
Back
Ylös Bottom