Sulatusvesien hoitaminen talvella

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Minulla on GREEn vesi-ilmalämpöpumppu ollut kohta kaksi talvea ja alkaa kypsyttämään tuo järjetön sulatusveden (jään) tuotto talvella. Olen tänä talvena pitänyt kottikärryjä alla, ja sen joutuu käytännössä tyhjentämään viikon välein ja siitäkin huolimatta pumpun alle on kerääntynyt n. 30 cm paksuinen leveä jääkerros. Lämmintä viemäriä tuossa ei lähistöllä ole (tai no, on mutta se on tietenkin sisällä eikä sinne niin vaan saa vesiä ohjattua). Ei kellään olisi mitään hyvää innovaatiota ongelman ratkaisemiseksi? Hiukan pahaa tekee ajatella sitä veden määrää, joka keväällä valuu talon sokkeliin siitä jääkasasta... syksyllä/keväällä mulla on siinä putkiviritys, joka ohjaa vedet vähän kauemmaksi talon seinästä, mutta se ei tietenkään pakkasilla toimi.

T

teukka

Vieras
Vs: Sulatusvesien hoitaminen talvella

Minulla on veden tai jään tuotto samaa luokkaa, ja määrästä tietää, että pumpun käyttö on tarkoituksenmukaista eli oikeaa..

Onhan niitä ratkaisuja paljonkin sulatusvedelle. Jos toteuttaa kunnolla viemäröinnin saattolämmityksineen, niin voi samalla unohtaa koko pumpun. Hinta tuplaa helposti pumpun hinnan, eikä hankinnalle löydy enää mitään järkiperustetta.

Siis kärrätään vaan. :)

pökö

Kaivo jäässä

Suuri osa jäästä haihtuu sulaessaan joten ei ihan kaikki imeydy sokkeliin ;).
Ensi kesänä korjaat maan kallistuksia niin ettei sulamisvedet mene sokkelia kohti mitenkään.

ilpo_

Aktiivinen jäsen

Saman ongelman kanssa painin alkutalvesta. Kaupalliset sulanapitojärjestelmät olisivat syöneet ilpin säästöjä mikä ei tietenkään tullut kysymykseen. Mittailin vanhasta verkkopiuhasta vastuksia ja taisi olla 0,7ohm/m yhdelle johtimelle. Sain siitä sitte idean ja pyörittelin sitä pvc letkun ympärille muistaakseen 6 metriä, biltemasta putkieriste päälle ja rakennuspaljuun reikä pohjalle sulattamalla. Laitoin vielä kliksonin eristeen sisälle joka yhdistää johtimet kun lämpötila laskee nollaan asteeseen ja katkaisee lämmityksen 15:sta asteessa. 12V muuntajalla pyöritän tuota järjestelmää. Nyt on ollut toiminnassa pari kuukautta kulutusmittarin perässä ja 10kWh taulussa. Välillä käyn vilasemassa, että homma toimii. Laitokselle ei paljoa hintaa kertynyt kun kaikki osat löytyivät varastosta ylimääräisinä. Voin pistää tarkempaa detailia ja kuvaa jos jotakuta kiinnostaa kokeilla vastaavaa.

jlu2006

Aktiivinen jäsen

bilteman 80 litrainen laastinsekoitusastia toimii hyvin, ensi talvena voisi vaikka iglun rakentaa pihaan.

jlu

lisäys: Tämä bilteman 80 litrainen on aika optimaalisen kokoinen ja muotoinen tuonne pumpun alle:

http://biltema.fi/fi/Rakentaminen/Laatoitus-ja-muuraus/Sangot/Laastipalju-868810/

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"

Aika vaivatonta tuo kuitenkin on. Tasaisesti sieltä tulee n.60l/vko ja pari kertaa viikossa tyhjennän ettei selkä vahingossa rasitu liikaa. :cool:

ilpo_

Aktiivinen jäsen

Mikäs siinä igluja rakennellessa. :) Välillä vaan ei pääse/muista/jaksa tyhjentämään paljua. Ennen joulua en ollut paikalla pariin viikkoon niin 65l paljun ympärille oli ilmestynyt paksu jääkerros sokkelia myöten. Isompaa astiaa tuohon alle ei mahdu ja oishan siinä aikamoinen punnertaminenkin siinä vaiheessa. ;D

kaihakki

Vakionaama

Meillä pulkka toimii hyvin. Kun täyttyy ja jäätyy, niin vetää sen etäämmäksi ja tyhjentää jääköntin pois.
Toimii !

jussi

Vakionaama

Minä en kyllä oikein näe vaihtoehtoja toimivalle viemäröinnille. En minä viitsisi mitään paljuja tyhjennellä. Enkä varmaan muistaisikaan ajallansa.

T

teukka

Vieras

jussi sanoi:
Minä en kyllä oikein näe vaihtoehtoja toimivalle viemäröinnille. En minä viitsisi mitään paljuja tyhjennellä. Enkä varmaan muistaisikaan ajallansa.

Kuinka paljon se toimiva viemäröinti maksaa, kun sen teettää?
Tuleeko hyvin pian vastaan se raja, että ilpillä lämmittäminen ei ole kustannusten vuoksi järkevää?
Voisihan rakennella vaikkapa oman kaukolämpölaitoksen, kun kaukolämpö on niin halpaa. :)

jussi

Vakionaama

teukka sanoi:
Kuinka paljon se toimiva viemäröinti maksaa, kun sen teettää?

Enpä osaa sanoa, kun en ole teettänyt. Melkein missä tahansa hommassahan se on niin, että joudut maksamaan työstä, jos et itse tee. Varmaan se paljun tyhjentelykin maksasi ostopalveluna jotain.

Ilpisti

Vakionaama

Raid76 sanoi:
Aika vaivatonta tuo kuitenkin on. Tasaisesti sieltä tulee n.60l/vko ja pari kertaa viikossa tyhjennän ettei selkä vahingossa rasitu liikaa. :cool:

Samalla hehtaarilla tuotto täälläkin, ehkä hieman enemmän, Jos viikon antaa olla niin yli tulee varmasti, nolla-keleillä 3pv max tyhjennysväli, pakkasilla noin 5-6pv.

ML

Vakionaama

50mm viemäriputkesta pätkä ,jossa päässä suppilona vähennys 110>50mm se yhditetty salaojaan.Sisällä vesijohtosaattokaapeliksi tarkoitettu 10m pitkä 150w itsesäätyvä kaapeli.Kuluttaa 60w lämmittyään.Kaapelia ohjaa kliksoni (kytkeytyy -1 asteessa) ,jota ohjaa kello (päällä 2h pois2h).
Järjestelmä toimii hyvin.
Ps.mukavuudesta joutuu aina maksamaan! ;)

pökö

Kaivo jäässä

Meneekö hiusten halkomiseksi jos ajattelee ettei salaojaputkiin kuulu ulkopuolisia vesiä ajaa, vaikka määrät aika pieniä onkin?

ML

Vakionaama

Jos laillisuutta ajatellaan, niin samaan kokoojakaivoon salaojat menee, rännien hulevesien kanssa,ennen kunnan verkkoon menoa.Rännivesiä ei suositella johdettavaksi salaojiin,koska ne kuulemma tukkeentuvat,siis putkien reiät ja niistä tulee pelkkiä putkia.Ilpin sulamisvesistä tuskin tulee paljon epäpuhtauksia,jotka tukkisivat ko.reiät.
Uskoo tukkeentumiseen yleensä, ken uskoo!

akiville

Aktiivinen jäsen

Rännien hulevesiputkeen menee mulla, lämmityskaapeli pitää reiän auki keruuastian pohjalla.
Ei ole tarvinnut kajota kahteen talveen.

-a-

kotte

Hyperaktiivi

akiville sanoi:
Rännien hulevesiputkeen menee mulla, lämmityskaapeli pitää reiän auki keruuastian pohjalla.
Ei ole tarvinnut kajota kahteen talveen.

-a-
Tuo on ainakin hyvän rakennustavan mukaista (siis periaatteessa). Salaojat ja rännihulevedethän pitäisi yhdistää kokoojakaivossa, jossa padotuskorkeudenkin ylittävien hulevesien pääsy salaojiin on estetty ainakin joksikin aikaa (tyypillisesti palloventtiilillä).

Sinänsä taivaalta tulee 15 neliömetrille vuodessa kuutio vettä (tuskinpa ILPistä/VILpistä vuodessa tuon enempää tulee?).

pökö

Kaivo jäässä

ML sanoi:
Rännivesiä ei suositella johdettavaksi salaojiin,koska ne kuulemma tukkeentuvat
Kyseessä ei ole suositus.
Rännivedet ei kuulu salaojaputkiin koska salaojaputkien on tarkoitus kuljettaa vesi pois perustuksista, eikä päinvastoin. Kun rännivedet ajetaan salaojiin kastellaan itse tietoisesti perustusten ympärillä oleva maa.

ML

Vakionaama

Varmaan se näin on.Vaikkakin se suurin vesi määrä menee sitä helpointa reittiä ja vain pieni osa valuu maahan.
On myös yhdistettyä hulevesi/salaojaputkea jossa pohja on umpinainen puoleenväliin putkea ja loppu reitettyä.Asennuksessa pitääkin sitten ollakin tarkkana.
pökö sanoi:
Kyseessä ei ole suositus.
Rännivedet ei kuulu salaojaputkiin koska salaojaputkien on tarkoitus kuljettaa vesi pois perustuksista, eikä päinvastoin. Kun rännivedet ajetaan salaojiin kastellaan itse tietoisesti perustusten ympärillä oleva maa.

pökö

Kaivo jäässä

ML sanoi:
Varmaan se näin on.Vaikkakin se suurin vesi määrä menee sitä helpointa reittiä ja vain pieni osa valuu maahan.
On myös yhdistettyä hulevesi/salaojaputkea jossa pohja on umpinainen puoleenväliin putkea ja loppu reitettyä.Asennuksessa pitääkin sitten ollakin tarkkana.
Kun salaojat ei vedäkkään kastuu koko talon alapohja kuten kävi työkaverille.
Toi yhdistetty putki ei taatusti ole tarkoitettu talojen kivijalan ympärille, pelloille ja katujenvarsille se varmaan käykin.

ML

Vakionaama

pökö sanoi:
Kun salaojat ei vedäkkään kastuu koko talon alapohja kuten kävi työkaverille.
Toi yhdistetty putki ei taatusti ole tarkoitettu talojen kivijalan ympärille, pelloille ja katujenvarsille se varmaan käykin.
Vanhat ruukkuputket ainakin tukkeentuvat,toimivivat ainoastaan saumoistaan.
Vähän lipsahti ikuisuus kysymysten puolelle,voidaan kai kuitenkin todeta,että ilpin sulamisvedet uskaltaa laskea salaojiin!Ellei sitä hulevesiputkea löydy läheltä. ;)

remykv

Vakionaama

itsellä ei kyseistä konetta ole,mutta oletan että parempi ratkaisu varmaan jos ohjaa vedet vähän sivummalle koneesta,mutta ei laittaisi salaojiin
salaojat rupeaa vetämään keväällä hitaammin kun vesi on jäätynyt putkiin ja putkien ympäristöön
tämä on minun mielipide :-[

pumpisti

Aktiivinen jäsen

Ei tuo ohjaaminen kauemmas koneestakaan välttämättä ihan simppeliä ole, kun sitten sinne putken päähän (tai millä sen veden sinne ohjaakin) alkaa kertyä se jääkasa.

Mitenkäs te jotka olette lämmityskaapeleilla hoitaneet ohjaamisen rännin päässä olevaan astiaan, niin eikö se vesi sitten jäädy sinne maahan menevään putkeen ja tuki sitä? Ilmeisesti sen verran liikkeessä vesi koko ajan että näin ei pääse käymään? Itse en yhtään tiedä kuinka suuret kallistukset meillä siellä maan alla menee. Tosin siellä nyt on muutenkin lämpöisempää.

ilpo_

Aktiivinen jäsen

Täällä toimii niin, että sulanapidettävä putki ohjaa veden noin 4 metrin päähän talosta loivaan alamäkeen. Lunta oli maassa nilkkaan saakka silloin kun tuon asensin ja vesi sulatti tiensä lumesta läpi ja varmaan jatkoi matkaansa kinoksen alla mäkeen. Nyt putken päällä on yli metri lunta kun katoltakin tuli vielä siihen päälle. Pointti oli kuitenkin se, että vedellä on tilaa tässä tapauksessa olla ja liikkua.

ML

Vakionaama

ML sanoi:
50mm viemäriputkesta pätkä ,jossa päässä suppilona vähennys 110>50mm se yhditetty salaojaan.Sisällä vesijohtosaattokaapeliksi tarkoitettu 10m pitkä 150w itsesäätyvä kaapeli.Kuluttaa 60w lämmittyään.Kaapelia ohjaa kliksoni (kytkeytyy -1 asteessa) ,jota ohjaa kello (päällä 2h pois2h).
Järjestelmä toimii hyvin.
Ps.mukavuudesta joutuu aina maksamaan! ;)
Tässä pari kuvaa.

Liitteet

• 001.JPG
    001.JPG
    66,1 KB · Katsottu: 5 906
  • 002.JPG
    002.JPG
    134,9 KB · Katsottu: 6 116
T

teukka

Vieras

Jos on valmis maksamaan mukavuudesta, niin eikö ole silloin paras ratkaisu heittää pumppu mäkeen ja lämmittää suoralla sähköllä patterin kautta. :cool:

ilpo_

Aktiivinen jäsen

teukka sanoi:
Jos on valmis maksamaan mukavuudesta, niin eikö ole silloin paras ratkaisu heittää pumppu mäkeen ja lämmittää suoralla sähköllä patterin kautta. :cool:

Mikäs siinä jos miellyttää! Itse tykkään säästää rahaa lämmityksessä, saada ilmastoinnin kesäksi ja olla kippaamatta paljuja umpihangessa ympäri talven. ;D Omalta osaltani joudun tuohon viimeiseen tykkäämiseen sijoittamaan rahaa jopa euron kuukaudessa eli "köyhät kyykkyyn ja punnertamaan sinne ilpin alle!" :cool:

ML

Vakionaama

teukka sanoi:
Siinäkin on perää.Näillä pumpuilla on vielä pitkä matka, etenkin patterien luotettavuuteen.

jussi

Vakionaama

Mulla on vilpin kerran tehty (sri, kahdesti) viemäröinti pelannut nyt ilman lisäkustannuksia. Ei ole saattolämmityksiä lisäkuluja tekemässä.
Ilpossa on kaapeli aina sen muutaman sulatusminuutin päällä, mutta senkin nykysysteemi saattaisi pelata ilman kaapeliakin. Eli siis kuitenkin lähes kertaluontoinen, tekemisen vaivaan liittyvä kustannus.

T

teukka

Vieras

Sehän näissä rakenteluissa on oleellista, että täällä poriseva joukko voi yleensä toteuttaa tuollaiset saattoviemäröinnit erittäin halvalla - jopa "ilmaiseksi". Osa on saattanut maksaa myös kunnolla.

Suurin osa (yli 90 %) ilpin käyttäjistä ei ymmärrä näistä asioista yhtään mitään eivätkä pysty tekemään mitään. Jos joku heistä näille palstoille sattuu eksymään, saa melkoisen väärän kuvan ilpin lisätarpeista ja -asennuksista. Voi tilata heti huomenna putkarin asentelemaan sulatusvesille kunnon viemäriä ja automaatiota. Siinähän menee pilalle koko ilpin hankinnalle perustuva säästöohjelma. :cool:

ML

Vakionaama

teukka sanoi:
Sehän näissä rakenteluissa on oleellista, että täällä poriseva joukko voi yleensä toteuttaa tuollaiset saattoviemäröinnit erittäin halvalla - jopa "ilmaiseksi". Osa on saattanut maksaa myös kunnolla.

Suurin osa (yli 90 %) ilpin käyttäjistä ei ymmärrä näistä asioista yhtään mitään eivätkä pysty tekemään mitään. Jos joku heistä näille palstoille sattuu eksymään, saa melkoisen väärän kuvan ilpin lisätarpeista ja -asennuksista. Voi tilata heti huomenna putkarin asentelemaan sulatusvesille kunnon viemäriä ja automaatiota. Siinähän menee pilalle koko ilpin hankinnalle perustuva säästöohjelma. :cool:
Siinähän se lyhykäisyydessään!Meikäläisiltä löytyy nurkista viemäriputken pätkiä,joista" saattoviemärin" voi rakentaa.Eri juttu on, kannattaako mahdollinen hyöty tuhlata salaojan lämmitykseen? :D

juhamv

Jäsen

Oma ulkoyksikkö on 50-60 cm korkeudella maasta. Sen alle olen asentanut kaltevan levyn filmivanerista, joka kuljettaa vedet poispäin perustuksista. Toimii.

Ennen käytin laastipaljua. Se kun täyttyi vedellä, painoi kuin synti, eikä jäätynyttä vettä ollut helppo irrottaa.

Saattokaapeleita en edes harkitse. Miksi törsätä pumpun säästämä sähkö sellaiseen?

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"

juhamv sanoi:
Ennen käytin laastipaljua. Se kun täyttyi vedellä, painoi kuin synti, eikä jäätynyttä vettä ollut helppo irrottaa.

Tämän ongelman ratkaisuksi suosittelen (on varmaan täälläkin jo mainittu) silikonisprayta. Kunnolla kun laittaa niin irtoaa todella hyvin. Aina ei ole tarvinnut edes kopauttaa paljua. Itse vedin tuota kuvan mukaista.

Liitteet

• silikonispray.jpg
    silikonispray.jpg
    29,4 KB · Katsottu: 951

ML

Vakionaama

TurunSanomista bongattu.Melkein kuulen Tamperelaisten hymähtävän. ;)

Liitteet

• Sulamisvedet-1.jpg
    Sulamisvedet-1.jpg
    131,2 KB · Katsottu: 3 226

pumpisti

Aktiivinen jäsen

juhamv sanoi:
Oma ulkoyksikkö on 50-60 cm korkeudella maasta. Sen alle olen asentanut kaltevan levyn filmivanerista, joka kuljettaa vedet poispäin perustuksista. Toimii.

Saattokaapeleita en edes harkitse. Miksi törsätä pumpun säästämä sähkö sellaiseen?

Onko sulla sitten lopputalvesta järkyttävä jääkasa pumpun jollakin toisella reunalla, johon tuo vaneri on vedet ohjannut? Itse kun ajattelen sitä toistakymmentä kottikärryllistä jäätä meidän pihassa, niin väkisin tulee mieleen että mihin se kaikki sitten menee :) Tämä kyllä kuulostaa muilta osin riittävän yksinkertaiselta ratkaisulta mullekin...

Back
Ylös Bottom