Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuinka usein teillä Daikinin ILPit sulattelee? Itsellä Perfera 40 kuulostaa nyt tekevän sitä melko usein, laite ei ole missään aktiivisessa seurannassa niin en pysty sanomaan tarkemmin. Sääaseman tuottaman lämpötilakäppyrän perusteella olisi esim. tänä aamuna sulattanut n. 1,5h välillä. Pyynti on ollut 24C ja ILP on nyt ollut ainoa lämmityslaite talossa (120 m2 yhdessä tasossa).
katso liitettä 61390
Minulla ei näy appissa kulutusseurannassa kuin päivä-viikko-vuosi eriteltynä, mikä on aika hölmöä. Vuosiseurannasta jos katsoo pylvästä niin ehkä jossain 200 kWh:n paikkeilla ollaan tällä hetkellä lokakuun osalta. Taitaa tuo ilmalämmityskone kiertoilmansa ja LTO:n kanssa olla suht hyvä yhdistelmä ILP:n kaverina. Kaukolämpöä kun ei ole mennyt yhtään lämmitykseen, koska koneen patterin magneettiventtiili on edelleen korjaamatta.Joo melko tiuhaan tuntuu välillä sulattelevan tässä 0c tuntumassa pyöriessä. Pyyntinä 21-23c, puhallus 3/5. 337,1kWh näyttäs tuo daikinin oma kulutusseuranta tälle kuulle tällä hetkellä...124m2 ja olikohan 520m3 tilavuutta. Pesuhuoneessa lattialämmitys päällä, olotiloissa vaan varmistamassa alemmalla asetuksella.
Noista lukemista näkee aika hyvin, miten olisi vielä kehitettävää laitteiden käytettävyydessä. Puhallusnopeuden säätö pitäisi ehdottomasti olla profiloitavissa tai sitten ihan suosiolla vapaalla säätövälillä. Itselleni Perferan maksimi on liian kovaääninen, mutta voisin ehkä käyttää jotain sen ja toiseksi suurimman väliltä. Nyt tuossa on hyvin suuri prosentuaalinen ero niin ilmamäärässä kuin äänenpaineessakin.Esimerkiksi Perfera 40 puhaltaa manuaalin mukaan 348/426/624/1062 ja LZCAN09 380/580/680/830 (m3/h). Eli ei oo oikein helppo verrata ku Perfera puhaltaa pääsääntöisesti "0.5 napsua" hiljempaa ja Fujitsun 2. nopeus on melkein sama kuin Perferan 3. nopeus.
Hmm. Tosiaan itsellä on ollut nuo molemmat laitteet: Fujitsu LZCAN ja Daikin Perfera, ja puolenkymmentä muutakin lippulaiva luokan ilppiä vastaavissa käyttöolosuhteissa (eri taloissa kylläkin). Yleensä käytännön kokemus vastaa enemmän ainakin omaa korvaa kuin joku db-arvo spekseissä. Mutta jos sellainen askarruttaa niin ihan Eurovent tietokannasta nämä selviää. Itse firma on minulle vieras, mutta hyvä esimerkki palvelusta on lämpötilamestarit, joiden sivuille on valmiiksi koottu puhallus melu eri mallien osalta samalla 400 m3 tehoilla. PS. Ainakin minun Perferassa on napsuja automaatin lisäksi 6 (viisi + hiljainen puhallus).Meillä on ehkä 900W +4C: kone kuolletti itsensä kolmessa vuodessa ja yhdeksättä lämmityskautta mennään. Tämä tehottomaksi kapistukseksi tituleerattu Pana hoitaa lähestulkoon yksin koko huoneiston lämmityksen lähes 100 neliön rivitaloneliössä. Kyllä tuostaki lähtee jotain tehoa kovillaki pakkasilla, ku kiertää Panan sulatushulluudet ja vedonestot.
Vedonesto on juurikin sellainen, että se pitäisi saada kytkettyä pois. Lämmönleviäsyys kärsii ja kenenkää ei pitäisi käyttää alle 400m3/h puhallusnopeuksia, mikäli toiveissa on lämmityksen leviävyys ja maksimaalinen rahallinen hyöty. Mitsussaki on esimerkiksi kaksi lehmänhönkäystä, jotka on tehty vain markkinointimateriaalia varten ja saadaan "kehuttua" hiljaisuutta. Meillä luukutetaan koko ajan manuaalin 558m3/h ja kovemmilla pakkasilla yli 600m3/h. Ei oo hellasäröä melusta, ku Panasonic on yllättävän hiljainen...
Oon skeptinen, että nuo melumittaukset mitään suuntaa antaisivat. Jos oikeasti sitä haluttaisiin verrata, niin sitten pitää laittaa laitteet puhaltamaan samalla teholla. Esim. joku kone voi täysiä puhaltaa sen mitä toinen puolella teholla. Harmittavasti usein silti verrataan vain kaukosäätimestä saman napsun eroja, joka on aivan väärin.
Esimerkiksi Perfera 40 puhaltaa manuaalin mukaan 348/426/624/1062 ja LZCAN09 380/580/680/830 (m3/h). Eli ei oo oikein helppo verrata ku Perfera puhaltaa pääsääntöisesti "0.5 napsua" hiljempaa ja Fujitsun 2. nopeus on melkein sama kuin Perferan 3. nopeus.
Sulla on siis edellisen polven laite (XR): Nykyisessä on parannettu mm. puhallus portaita ja sulatusta.Noista lukemista näkee aika hyvin, miten olisi vielä kehitettävää laitteiden käytettävyydessä. Puhallusnopeuden säätö pitäisi ehdottomasti olla profiloitavissa tai sitten ihan suosiolla vapaalla säätövälillä. Itselleni Perferan maksimi on liian kovaääninen, mutta voisin ehkä käyttää jotain sen ja toiseksi suurimman väliltä. Nyt tuossa on hyvin suuri prosentuaalinen ero niin ilmamäärässä kuin äänenpaineessakin.
Hmm. Tosiaan itsellä on ollut nuo molemmat laitteet: Fujitsu LZCAN ja Daikin Perfera, ja puolenkymmentä muutakin lippulaiva luokan ilppiä vastaavissa käyttöolosuhteissa (eri taloissa kylläkin). Yleensä käytännön kokemus vastaa enemmän ainakin omaa korvaa kuin joku db-arvo spekseissä. Mutta jos sellainen askarruttaa niin ihan Eurovent tietokannasta nämä selviää. Itse firma on minulle vieras, mutta hyvä esimerkki palvelusta on lämpötilamestarit, joiden sivuille on valmiiksi koottu puhallus melu eri mallien osalta samalla 400 m3 tehoilla. PS. Ainakin minun Perferassa on napsuja automaatin lisäksi 6 (viisi + hiljainen puhallus).
Kyllä mun laitteeni on XHR ihan jo valmistusajan perusteella (olikohan tarrassa elo- vai syyskuu 2018 ). Piti vielä varmistaa niin portaita on viisi + hipihiljainen + automaatti.Sulla on siis edellisen polven laite (XR): Nykyisessä on parannettu mm. puhallus portaita ja sulatusta.
Daikin Perfera 40 Hinta (FTXTM40A / RXTM40A)
Oletko hukassa ilmalämpöpumppujen kanssa? Onko Daikin Perfera 40 paras valinta sinulle? Sivuillamme voit vertailla ja tutkia, kaikki hintoineen.www.lampotilamestarit.fi
Oliko nuo numerot suoraan paperimanuaalissa? Yritin viikonloppuna nopeasti vilkaista oman koneeni mukana tullutta käyttöopasta ja siellä ei ollut mitään teknisiä tietoja.Aiemmin laitoin suoraan Perfera optimised heating 4+ (= XHR) manuaalista nuo puhallusmäärät portaittain. Eli suurin 18,4m2/min ja toiseksi suurin 13,8m2/min. Toki siinä on iso hyppy 46db:stä 37db.
Tarkennus: Käyttöoppaassa tai suomenkielisissä yleisesitteissä ei ole teknisiä tietoja. Ymmärtääkseni uusimman version myötä ei ole olemassa kokonaan uutta manuaalia millään kielellä. Manuaalien mukana tulleissa irtonaisissa lisäsivuissa (käännetty luultavasti ruotsalaisen maahantuojan esitteistä=ulkoasu sama) oli speksattu "päivitetyt ominaisuudet", energiamerkinnät ja tekniset suoritusarvot.Oliko nuo numerot suoraan paperimanuaalissa? Yritin viikonloppuna nopeasti vilkaista oman koneeni mukana tullutta käyttöopasta ja siellä ei ollut mitään teknisiä tietoja.
@puuteknikko. Tässä aiemmassa postauksessa on tuo helpoiten todettava ero softien välillä. Eli jos laitat normi lämpöpyynniltä ja automaatti puhalluksen voimakkuudelta täydet manuaali "napsut" niin mun kone ei tee hetkeen aikaan yhtään mitään. Edellisen polven Ururu Sarara 35 (ruotsista tilattu xr) puhalsi samantien täysillä. Toinen olennainen ero liittyy sulatuslogiikkaan. Eli XR softa sulatteli oman kokemuksen mukaan max. n. 2h välein vaikka olisi kuinka kuiva paukkupakkanen. XRH sulattelee myös tarvittaessa vaikka 1/2h välein, mutta pisimmät välit olennaisesti pidempiä (pisimmät havaitut yli 8h, useimmiten 3-6h ) jos kenno vain osittain kuurassa. Kolmas olennainen ero liittyy puhallusilman lämpöihin: Ururu (XR softa) vaati täydet puhallusvolyymit että puhallus ilman lämpö nousi kunnolla. Perfera työntää mutulla n. 10 astetta lämpimämpää pienillä napsuilla, kun lämmöntarvetta on. Pointtini siis siinä, että kyllä näissä laitteissa merkittäviä eroja on. Esim. tuossa RakMaailman uusimmassa ILP testissä toimittaja tulkitsee tehoerojen olleen pieniä. Ja toisaalla jutussa kuitenkin todetaan, että testivoittajan ja halvimman C&H tma ero kuittautuu jo Helsingin ilmastossa suorituskykyerolla n.2 vuodessa. Aika iso teho/energiatehokkuus ero minun mielestä. EDIT. Täytyy mitata tänä talvena tarkemmin infrapistoolilla puhalluslämpöjä. Nollakelissä Perfera antoi 74,9asteen huiput, mutta imuilma epäilemättä nousi yli 30 pyynnin. Ei siis mitään hemmotestiä vaan suodattimet paikallaan, kansi kiinni ja täydet pyynnöt. Paljonko puhalluslämpö, kun imuilma saavuttaa pyynnin.Tein nyt saman testin XRH:lle, mikä näytti ylhäällä 23 astetta ja pyynti 20 astetta. Laitoin täysille ja mitään ei tapahtunut. Eli ts. XR näyttää pyörittävän halutulla nopeudella tuuletinta (ainakin jonkin aikaa, tai loputtomasti, jos suojat eivät laukea) ja XRH:lla automaatio ajaa yli. Molemmissa on automaattiasetus, mikä vastaa aika lähellä tota XRH:n toimintaa. XRH:ssa siis pelkkä automaatio, joko hieman hitaammin tai hieman nopeemmin reagoivana.
Pidättekö paperilla yllä noita kuukausittaisia kulutuksia online controllerista, sillä itse en ainakaan pysty aikaisempien kuukausien kulutuksia tarkkailemaan. On vain tämä päivä/ eilinen, tämä kuukausi/viime kk ja tämä vuosi/ viime vuosi. Eli en siis nyt halutessani näe vaikka lokakuun 2019 kulutuksia numeroina?