IVLP harkinnassa - tuli Panasonic 9 kW T-CAP split

Harrastelija

Vakionaama
On myös splittejä joissa sisätiloissa on lämmönvaihdin (kenkälaatikon kokoinen) ja erillinen säädin. Usein tarvitaan myös joku 100 litran puskurivaraaja jolloin lattia/patterikierto voidaan erottaa lämpöpumpun kierrosta (tällöin tarvitaan kaksi kiertovesipumppua)
Lähinnä öljylämmityksen rinnalle taitavat kaupata.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

No nyt tuli eka tarjous kun vähän hoputin tarjoajaa.

Onko tarjous yhtään "linjassa"?
Olen kertonut että itse puran pannuhuoneesta avustuksen edyttämät laitteet pois.

NIBE SPLIT BOX 8
- ulkoyksikkö 8 kW
- VVM S320 sisäyksikkö
- vaihdinmoduuli
- kondenssivesiputki sulanapitokaapelilla
asennettuna tarvikkeineen kokonaishintaan 11.500 €.

oilman

Aktiivinen jäsen
Ilmeisesti tämä setti? :hmm:

Mikäs tuo vaihdinmoduuli on?

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Moro

No nyt tuli eka tarjous kun vähän hoputin tarjoajaa.

Onko tarjous yhtään "linjassa"?
Olen kertonut että itse puran pannuhuoneesta avustuksen edyttämät laitteet pois.

NIBE SPLIT BOX 8
- ulkoyksikkö 8 kW
- VVM S320 sisäyksikkö
- vaihdinmoduuli
- kondenssivesiputki sulanapitokaapelilla
asennettuna tarvikkeineen kokonaishintaan 11.500 €.
Museovehjettä tarjotaan, kun tohon hintaan pitäis saada jo polar-malli

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Joo kalliina pidän tarjousta tuntuu että se avustus siirtyy suoraan myyjälle tällaisissa tarjouksissa.
Olen pyytänyt neljä tarjousta,yksi tullut kun kysyin kolmelta että miksi viipyy,niistä kahdesta ei ole kuulunut mitään.
Taidan olla Boschiin kallellansa,tai sitten tämä Panasonic https://www.maalampotukku.fi/product/2993/panasonic-9-kw-aquarea-t-cap
mitä mieltä olisitte tästä,olisi halvempi kuin Bosch ja kuitenkin meillä täällä tunnettu merkki.

Viimeksi muokattu:

oilman

Aktiivinen jäsen
Nihkeää oli täälläkin myynti kun kyselin.
Voithan hommata laitteet itse ja laitattaa tuntitöinä paikalleen.

olli_tr

Jäsen
Olen toki hieman jäävi sanomaan, kun tuohon T-CAPiin itse päädyin. Kokemuksia ja kustannuksia löytyy täältä: https://lampopumput.info/foorumi/threads/aquarea-h-sukupolvi-9kw-t-cap-kokemuksia.29219/ Ehkä olet jo lukenutkin. Toiminut toistaiseksi moitteettomasti ja olen kakkoskämppäänkin tilannut Panasonicin VILPin.

Tuossa sulle tarjotussa NIBEssä on kuumavesivaraaja mukana. Eikö sitä nykyistä 300 litran käyttövesivaraajaa voisi hyödyntää? Itse vierastan näitä varaajia, jotka tulevat samoissa kuorissa lämpöpumpun kanssa. Jos jotain prakaa tulevaisuudessa, niin voi sitten ainakin vaihtaa vain yksittäisen osan, eikä kaikki mene taas kerralla vaihtoon.

Tuo Panasonic on mielestäni järkevän hintainen laite, mutta kyselisin tarjouksia, josko sen saisi hieman tuota maalämpötukun hintaa halvemmalla (maksoin omastani 4200 eur Virosta toimitettuna). Boschin olen kokenut hieman kalliiksi (eikä kokemuksia kauheasti tunnu löytyvän ihmisiltä ainakaan täällä) ja ehkä mieluummin kallistuisin Nibeen, jos Boschin hinnan olet valmis maksamaan. Daikinin uudet Altherma 3 -laitteet näyttävät myös mielenkiintoisilta.

Varmasti halvimmalla saat kokonaisuuden, jos teet kuten oilman yllä ehdotti ja ostat laitteet itse. Sitten tarvitaan tuntitöinä toki kylmämies, putkimies ja sähkäri. Putkethan voi toki itsekin tehdä. Toivottavasti löytyisi kaveri, joka osaisi hoitaa näistä kolmesta edes kaksi - varmaan useimmat lämpöpumppuasentajat ainakin sähköt tekisivät myös. Mulle tuotti vaikeuksia löytää kylmäasentaja, jota homma olisi kiinnostanut. Pitkän soittokierroksen jälkeen sellainen kuitenkin löytyi ja hommat tuli hoidettua.

Tietysti jos monoblock-laitteen hankkii, niin jää tuon kylmäasentajan tarve pois.

Espejot

Hyperaktiivi
Yksi kolmesta ongelmasta pois jos hankkii monoblockin - ei tartte kuin sähkärin ja putkarin avuksi.

Minne te muuten olette tehneet reijät putkien läpivieneille - lattianpinnan ylärajaa vai tuotteko putket ylhäältä?

pökö

Kaivo jäässä
Minä en muuta laittasikaan kuin monoblockin. Monoissa ei heti tule mieleen että olisi ollut kylmäainevuotoja.

olli_tr

Jäsen
Minä taas vierastan (ehkä turhaan) tuota ajatusta, että vesi kiertää ulkona. Meilläkin on ollut pahimmillaan puolitoista vuorokautta sähköt poikki keskellä talvea (Tapani-myrsky) ja jos sattuu olemaan silloin jossain palmun alla, niin ei tekisi mieli stressata siitä, että jäätyykö siellä nyt jotain vai ei.

Samanlaiset kylmäasennuksethan sitä tehdään tavalliseen ilmalämpöpumppuun kuin VILPiinkin. Noita ILPejä on kuitenkin Suomessakin kymmeniä tuhansia, joten uskoisin, että ne kylmäasennuksetkin on mahdollista tehdä kunnolla ja vuotamattomasti. Toki varmaan monoblockin jäätymisen todennäköisyys on pienempi kuin kylmäaineiden vuotamisen. Toisaalta monoblock-VILPejä on Suomessa varmaan murto-osa ILP:eihin nähden, joten tarinoita kylmäainevuodoistakin on varmasti paljon enemmän kuin monoblockin jäätymisistä.

pamppu

Hyperaktiivi
Minä taas vierastan (ehkä turhaan) tuota ajatusta, että vesi kiertää ulkona. Meilläkin on ollut pahimmillaan puolitoista vuorokautta sähköt poikki keskellä talvea (Tapani-myrsky) ja jos sattuu olemaan silloin jossain palmun alla, niin ei tekisi mieli stressata siitä, että jäätyykö siellä nyt jotain vai ei.

Se klassinen että tuossa kohtaa sulla olis muita isompia ongelmia kuin yksi ulkoyksikkö, koska ei mikään muukaan lämmitsvaihtoehto toimi.
Tuo on joidenkin kauppiaiden FUDia.

Espejot

Hyperaktiivi

Samanlaiset kylmäasennuksethan sitä tehdään tavalliseen ilmalämpöpumppuun kuin VILPiinkin. Noita ILPejä on kuitenkin Suomessakin kymmeniä tuhansia, joten uskoisin, että ne kylmäasennuksetkin on mahdollista tehdä kunnolla ja vuotamattomasti. Toki varmaan monoblockin jäätymisen todennäköisyys on pienempi kuin kylmäaineiden vuotamisen. Toisaalta monoblock-VILPejä on Suomessa varmaan murto-osa ILP:eihin nähden, joten tarinoita kylmäainevuodoistakin on varmasti paljon enemmän kuin monoblockin jäätymisistä.

Kysyin Niben tilaisuudessa tietävätkö he yhtään jäätymistapausta - eivät myöntäneet. Tai no, yhden jossa laite suljettiin etelän matkan jaksi. Olivat jäädutäneet yhden laitteen myös itse laitamalla sulut kiinni viikolopuksi. Tämä siis kuulopuhetta.

pökö

Kaivo jäässä
Kysyin Niben tilaisuudessa tietävätkö he yhtään jäätymistapausta - eivät myöntäneet. Tai no, yhden jossa laite suljettiin etelän matkan jaksi. Olivat jäädutäneet yhden laitteen myös itse laitamalla sulut kiinni viikolopuksi. Tämä siis kuulopuhetta.
En epäile yhtään, lomahuumassa sattuu ja tapahtuu.

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
Joo ja mullakin on huollossa aina kaikki viat uniikkeja. Laakerit, pumput ja tiivisteet hajoavat vain minulla, ei kellään muulla. Ainakin jos myyjää on uskominen.

pökö

Kaivo jäässä
Tiedän semmosen lomatapauksen kun varaajasta katkaistiin vedet muttei sähköjä. Jollain ilveellä se oli lämmitellyt itsensä niin vajaaksi että vastus oli ollut kuivilla ja sulanut. Liekö varoventtiili vuotanut hieman.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Tuttavapiiriin kuuluu kylmäasentajia parikin ja muutama sähkäri niinpä täytyy putkarilta kysyä mitä mielipuolta hän olisi tästä Panasonicista ja jotenkin olen sen kylmäaine lämmönsiirron kannalla tosin hintaeroakin kertyy.

pökö

Kaivo jäässä
täytyy putkarilta kysyä mitä mielipuolta hän olisi tästä Panasonicista
Minkä takia kysyt putkarin mielipidettä lämpöpumpusta, onko hän niistä jotain tietävä?

Perusputkari ei näistä ymmärrä enempää kuin sika satulasta jos ei satu itsellä vilppiä olemaan.

Tämä foorumi on SE paikka mistä saat oikeimmat vastaukset kunhan suodatat isoimmat hölynpölyt pois.

Espejot

Hyperaktiivi
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Joku Panan paremin tunteva vois kommentoida käyttöliittymän toimintaa. Tässä muutama kuva lämmityksen asetuksista.

pana-j-gen-lämmityskäyrä.jpg

pana-j-gen-dt-heat-on2.jpg

Viimeksi muokattu:

olli_tr

Jäsen
Mitäs haluaisit tietää? Mulla se tuottaa lämpökäyrän mukaista vettä ja myös käyttövettä (vaihtoventtiili). H-sukupolven laitteessa (kuten tuo T-CAP) lämpökäytä on lineaarinen ja alin säätöpiste on -15 astetta (J-sukupolven laitteissa -20 astetta, mutta J-sukupolven T-CAP laitetta ei ole olemassa), mikä on vähän tylsää, mutta en ole kokenut ongelmaksi. Tuo Heater On/Off säätö tarkoittaa sähkövastuksia. Eli on tietyt lämpötilat, joissa sallitaan sähkövastuksen käynnistyminen. Sitten on tuo viive vastusten käynnistymiselle. Se tarkoitta(nee) sitä, että 30 minuutin jälkeen otetaan sähkövastukset apuun, jos tavoitelämpötilaa ei muuten ole saavutettu.

Laitteen manuaalissa ei kaikkia näitä asetuksia ole mielestäni riittävästi avattu. Jos haluaa oikeasti ymmärtää, miten se toimii, niin service manualia tavaamalla löytyy hyvinkin tarkka kuvaus että mikä vaikuttaa mihinkin. Service manual: https://www.climamarket.bg/wp-content/uploads/SM-WH-SDC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf

Omassa käytössä tämä on ollut kyllä kutakuinkin asenna-ja-unohda laite. Sinne se vuosi sitten laitettiin pyörimään ja hyvin pienillä asetusmuutoksilla on tuottanut sellaista noin kolmosen vuosi-COPia (laite tekee myös käyttöveden ja talvi oli toki leuto). Eli jos ei halua tästä harrastusta, niin ei sitä service manualia pakko ole tutkia kuin piru raamattua, mutta kyllä siitä jotain hyötyä voi kuitenkin olla.

Viimeksi muokattu:

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
Alin säätöpiste -15C :p Aasiassa on insinööri miettinyt että mikä on maapallon kylmin lämpötila ja se on ollut tuo. Varmaan joku fahrenheit-celsius aivopieru.

Espejot

Hyperaktiivi
Mitäs haluaisit tietää? Mulla se tuottaa lämpökäyrän mukaista vettä ja myös käyttövettä (vaihtoventtiili).

Minkälaiset asetukset tämä vaatii jos ajaa suoraan lattiaan, lähinnä hystereesiä ajatellen. Asetuksista voidaan valita "Heating ON temperatures in compensation curve or direct input". Direct on oletettavasti termostaattiohjattu ja compensation curve on ulkilämpötilan mukaan ohjaus. Onko missää hystereesin asetusta? Puskuritankkia varten on dT asetus kohdassa 5.7.

pana-j-gen-buffer-dt.jpg

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä on sitten selitetty pumpun ja vastusten yhteispeliä "bivalent connectio". Mahdolista joko tai tai yhtäaikainen käyttö. Huom, kuvasta poistette SG ready vaihtoehdot millä mahdolista estää/sallia pimpun ja vastusten toiminta.

pana-j-gen-bivalent.jpg

Espejot

Hyperaktiivi
Pläräsin nyt ohjekirjan läpi... yhdellä lukemalla ei nyt uponnut Panan punainen lanka. Taitaa asetmiinnuutti ajatus olla niin selkäytimessä että muuta ei osaakkaan ajatella. Paljon on sisäistä logiikkaa selitetty jos vaikkaa vertaa Nibeen. Panan kun asentas niin riitäis tutkittavaa muutamaksi vuodeksi. Pitäis varmaan joku lisäsiipi rakentaa :p

Mitäs haluaisit tietää?

Laitteen manuaalissa ei kaikkia näitä asetuksia ole mielestäni riittävästi avattu. Jos haluaa oikeasti ymmärtää, miten se toimii, niin service manualia tavaamalla löytyy hyvinkin tarkka kuvaus että mikä vaikuttaa mihinkin. Service manual: https://www.climamarket.bg/wp-content/uploads/SM-WH-SDC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf

Omassa käytössä tämä on ollut kyllä kutakuinkin asenna-ja-unohda laite. Sinne se vuosi sitten laitettiin pyörimään ja hyvin pienillä asetusmuutoksilla on tuottanut sellaista noin kolmosen vuosi-COPia (laite tekee myös käyttöveden ja talvi oli toki leuto). Eli jos ei halua tästä harrastusta, niin ei sitä service manualia pakko ole tutkia kuin piru raamattua, mutta kyllä siitä jotain hyötyä voi kuitenkin olla.

Ajatko sinä omaa konettasi käyrällä vai direct moodissa... direct moodi on menoveden lämpötila vai miten se toimii? Onko tässä huonetermostaatin avulla kompensoitia tms?

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Panan ohje noiden kuvien perusteella päällisinpuolin näyttää vähän siltä millä syvyydellä noiden asioiden selitys kuuluisikin olla, kaikkilla Nipponi-pohjaisilla on tuo selityksen syvyys yleensä tuota tyyliä ja paljon parempi kuin Svedujen vastaava tyyli "Laita virta päälle ja kutsu asiantuntija jos et ymmärrä" :cool: . Svedut ei kyllä paljon selitä mikä on toimintalogiikka...

olli_tr

Jäsen
Ajan omaani lämpökäyrällä. Lämpökäyrän kun valitsee, siellä on se Delta-T myös valittavissa, joka oletuksena on 5 astetta. Directiä en ole käyttänyt. Olen yrittänyt löytää niin matalat lämpötilat käyrälle kuin mahdollista niin, ettei lattialämpötermostaatit juurikaan katkoisi piirien kiertoa. Uponorin Smatrixissa on tähän ihan kätevä näkymä, kun siellä yhdellä ruudulla näkyy kunkin toimilaitteen aukioloaika tietyn ajanjakson aikana. Kun nämä saadaan lähelle sataa prosenttia, niin alkaa lämpötila-asetus olla kohdallaan ainakin tämän hetkisessä lämpötilassa.

Tämä design and planning guide on kohtuullinen dokkari: https://www.panasonicproclub.com/uploads/BE/catalogues/A2W_2018_DesignManual.pdf

Siellä sivulla 215-216:

1602402352049.png

1602402290751.png

Sitten on erikseen tuo Delta-T puskuritankille, joka vaatii sitten tuon CZ-NS4P lisäkortin (150 euroa), jota minulla ei ole.

Tosiaan, kaikenlaista säätöä on ja kaikkea ei ole kuvattu järin hyvin ohjekirjassa, joten jos haluaa viimeiseen asti optimoida, niin hieman perehtymistä vaatii. Talo lämpiää kyllä perusasetuksillakin.

Espejot

Hyperaktiivi
Ajan omaani lämpökäyrällä. Lämpökäyrän kun valitsee, siellä on se Delta-T myös valittavissa, joka oletuksena on 5 astetta.

Onko toi dT kiertovesipumpun ohjaukseen vai pumpun käynnistys / sammutus? Vaikka lukaisin manuaalin pariin kertaan läpi en löytänyt mitään asetuksia hystereesiin (jos toi dT ei ole juuri sitä) että milloin pumppu alkaa tai lopettaa lämmityksen menoveden funktiona.

olli_tr

Jäsen
Kiertovesipumppu tuntuu pyörivän lähes aina. Ainoastaan silloin kun lämmitys kytketään pois päältä korkean lämpötilan vuoksi (esim. ulkolämpötilan saavuttaessa 25 astetta, lämpötila valittavissa) kytkeytyy kiertovesipumppu pois päältä. Olen ainakin kuvitellut tuon delta-T:n olevan kompressorin käynnistykseen vaikuttava hystereesiasetus, mutta voihan tuo olla jotain muutakin (esim. jos paluun ja menon erotus kasvaa tuota suuremmaksi?) - kuten sanottua näitä ei ole niin supertarkkaan kuvattu ellei pengo tuota service manualia sitten tarkemmin.

Ebaystä löytyi 111 eurolla postikuluineen tuo CZ-NS4P-lisäkortti, laitoin ihan kokeilun halusta tuon tilaukseen, niin saa vielä lisää säätömahdollisuuksia. o_O Ja tosiaan, kaiketi valmistajan tarkoitus on ollut, että tuota käytettäisiin silloin kun puskuritankki on käytössä. Kaukon suositellussa kytkennässä ei sitä kyllä käytetty puskurin kanssa.

Tämä keskustelu alkaa mennä aika lailla ohi alkuperäisen aiheen - ehkä voisit siirtää nämä viestit Pana-alueelle, niin emme suotta sotkisi tätä keskustelua?

iqo

Vakionaama
Onko toi dT kiertovesipumpun ohjaukseen vai pumpun käynnistys / sammutus?
Tämä kiinnostaa myös minua. Olen olettanut, että tuo olisi juurikin katkokäynnin säätöön oiva asetus, mutta ei olisi eka kerta kun manuaalia lukemalla saa asiasta eri käsityksen, kuin millaiseksi todellisuus osoittautuu. @olli_tr voisi tätä meidän mielenkiinnon tyydyttämiseksi testailla, eli jos laitat niin pienen pyynnin, että kompuran minimiteho alkaa tulla vastaan, niin antaako Panasonic menolämmön nousta niin kauan, että se on pyynti+deltaT ennen kuin mennään tauolle. Ja toistaalta antaako se menolämmön laskea niin kauan, että se on pyynti-deltaT ennen kuin starttaa uudelleen. Vai onko sinulla tuo varaaja kytketty niin, että tällaista testiä on hankala toteuttaa?

Espejot

Hyperaktiivi
Tämä kiinnostaa myös minua. Olen olettanut, että tuo olisi juurikin katkokäynnin säätöön oiva asetus, mutta ei olisi eka kerta kun manuaalia lukemalla saa asiasta eri käsityksen, kuin millaiseksi todellisuus osoittautuu. @olli_tr voisi tätä meidän mielenkiinnon tyydyttämiseksi testailla, eli jos laitat niin pienen pyynnin, että kompuran minimiteho alkaa tulla vastaan, niin antaako Panasonic menolämmön nousta niin kauan, että se on pyynti+deltaT ennen kuin mennään tauolle. Ja toistaalta antaako se menolämmön laskea niin kauan, että se on pyynti-deltaT ennen kuin starttaa uudelleen. Vai onko sinulla tuo varaaja kytketty niin, että tällaista testiä on hankala toteuttaa?

Minä veikkaan että toi on pumpun dT koska ohjeissa sanotaan "This setting will not available to set when pump flowrate set to Max duty."

iqo

Vakionaama
Paljon mahdollista. Ihmettelinkin, mikä vaikutus tuolla "pump flowrate" mahtaa olla. Toisaalta kuitenkin kuvaus on "Temperature difference for swithing on the heating again". Tuo johdattelee minun ajatukset taas siihen, mitä yllä kirjoitin.

On kyllä vähän kökköjä käännöksiä, mikä lie ollut alkuperäiskieli tuolle manuaalille. Mutta hyvä osoitus siitä, että mitään ei oikein voi olettaa. Ja myyjältä on aivan turha kysyä, hän ei varmasti tiedä. Käyttäjäkokemukset täältä foorumilta ovat ainoa mahdollisuus selvittää tällaisia asioita.

Espejot

Hyperaktiivi
Panasonic Aquarea KIT-ADC09JE5 ilma-vesilämpöpumppu 9 kW, hinta 5000 eur + ALV

Eli tohon rahti joka on varmaankin 150EUR luokkaa eli yhteensä 6350 EUR. Toi ei ole yhtä tehokas kuin panan 9 kW T-cap mutta tossa on mukana varaaja.

Sitten Fujitsun High Power laite, hinta 6240 EUR sis vesivaraajan.

Mitsun hintoja eri variaatioina. Zubadan on tehokaapi EVI laite (?) ja Y merkkaa 400V.
Ulkoyksikkö PUHZ-SHW80YAA 8 kW ( 3x16A 3F/400V), hinta 3100 eur + ALV
Sisäyksikkö Hydrotank N14 SMART integroitu käyttövesivaraaja 180 l, hinta 3300 eur + ALV

Selkeesti kalliimpi kuin Fujitsu tai Panasonic.

Viimeksi muokattu:

olli_tr

Jäsen

En ole kotosalla nyt pariin viikkoon, mutta jos muistan palata asiaan, niin voisin näiden kanssa hieman leikkiä. Mullahan on tuossa sen verran käppyrän piirtoa viriteltynä, että varmaan saisi ihan mielenkiintoista testiä aikaiseksi.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Pientä päivitystä tilanteeseen,ei ole tullut tarjouksia,kolme on nyt odotuslistalla ja kai niiden nimetkin on kohta pantava esille jotka eivät halua laitteita myydä eikä asentaa,taitaa olla aika hottia nykyään kun on tämä 4 tonnin avustus kuvioissa mukana.

Sellaista piti vielä kysymäni,on ollut juttua mutta en löytänyt,että mitä eroa olikaan jos putket jotka tulevat lämmönvaihtimelta (splittiä nyt tarkoitan) kytketään lattialämmityksen paluulinjaan tai varaajaksi jäävän pannun tyhjennys roppuun ja vaikka paisarin yhteeseen.Onko jompi kumpi parempi ja mitä vaikuttaa sulatuksen aikana jos on jompi kumpi kytkentätapa kyseessä?

Back
Ylös Bottom