Pitänee kirjoittaa jotain Mitsu LN25:sta, kun olen seuraillut tätä ketjua etänä kohta vuoden päivät. Taloudessa on ollut 2008 hankittu Toshiban ILP ja tuo sanoi sopimuksensa irti helmikuussa 2020 lievän remonttiväkivallan takia. (Okt sisätilojen remppamiehet ottivat tuon seinältä alas syksyllä -19 ja laittoivat takaisinkin, mutta laite ei ollut tuon jälkeen enää entisensä ts. alkoi tulemaan laakeriääniä + muuta pikkukiusaa ja olihan tuolle tehty muutakin huoltoa paria vuotta aiemmin.) Tossun tilalle tuli siis viime kevät-talvena Mitsubishi MSZ-LN25VGW + MUZ-LN25VGHZ pari.
Olen melko pitkäaikainen ILP-veteraani tuolta ajalta ja tyytyväinen sellainen, sillä 102/147 m2 okt on tullut toimeen hyvin vähäisellä sähkönkulutuksella näissä eteläisen Suomen leudoissa talvissa. Anyway, tämä Mitsu LN ketju oli minulle hyvin ajankohtainen tuon LN25:n hankintavaiheessa, sillä arvoin pitkään kannattaako tätä mallia yleensäkään hankkia noiden sulatusongelmien takia. Noh, ajattelin että tästä ketjusta löytyy kokemusta tuollaisen ILP:n käyttäytymisestä ja laitoin tuon tilaukseen. Asentajalta sain kuulla tämän, kun referoin tämän ketjun viestejä sulatuskysymyksineen:
"2019 asennettiin 210kpl 24/35/50 mallisarjan pumpua ja yhtään reklamaatiota ei ole ko.asiasta tullut, törmään ensimmäisen kerran tuohon juttuun,Scannon tekninen tuki olisi asiasta informoinut jos ongelmia olisi."
Mitsun LN25 tuli siis seinälle lämmityskäyttöön ja olen kuulostellut tuon "puhinoita ja pöhinöitä" 2/2020 lähtien. Vakituinen lukupaikkani on laitteen alla, joten nuo Mistun ääntelyt ja sulatusjaksot ovat käyneet hyvin tutuiksi. Samaan hengen vetoon pitää sanoa, että
tästäkin laitteesta löytyi se perusominaisuus, jossa pumpun ulkoyksikköä sulateltiin ahkeraan, vaikkei sille oikein ollut mitään tarvetta allekirjoittaneen mielestä. Täällä on pulkka ulkoyksikön alla ja seuraan tuon sulatusjaksoja aktiivisesti, koska mm. aiempi Toshiba ILP oli pitkään heikosti huurretta kennoonsa tekevää mallia, mutta kun sille tehtiin täysi puhdistushuolto 2017, niin silloin Tossu alkoi taas keräämään kennonsa täyteen huurretta ennen kuin sulatti sen tarpeen mukaan parin tunnin jaksoilla. Pidän siis tehokkaasti toimivan ILP:n merkkinä sitä, että näin nollakeleissä ulkoyksikön alta löytyy pulkasta vettä melko paljon viikon käynnin jälkeen. Oikeastaan sitä käyntihuuretta tulee sitä enemmän, mitä enemmän pumppua kuormitetaan.
Entäs Mitsu LN25 sitten? Tämä sulatteli itseään minusta "epäterveesti" silloinkin, kun kenno ei ollut kunnolla huurteessa. Epäilin ilmiön syyksi toisaalta alhaista lämpöpyyntiä (+20 C, puhallus 3:lla), mutta toisaalta myös Mitsun insinöörilogiikkaa tuon sulatusanturin paikassa, kuten monet ovat tässäkin ketjussa todenneet. Tässä laitteessa tuo sulatusanturi oli vakiopaikassaan putkiston sivussa melko alhaalla ja siten asennettuna, ettei se ottanut kiinni huopaan tai jäätynyt muutoinkaan käytön aikana. Ja kumminkin takuun alainen Mitsu tykkäsi tehdä sulatusta paljaalle kennollekin. (Ja teki katkokäyntiäkin, kun tuo pyynti on noin alhainen, minkä ymmärrän hyvin.)
Tuli tämä syksy ja tuo aktiivinen vajaan tunnin sulatusjakso alkoi kiusaamaan korvien välissä riittävästi, kunnes päädyin purkamaan laitteen päätypellit ja siirtämään tuon sulatusanturin paikan ylimpään putkeen ja lähelle kennostoa. Kuvassa näkyy tuo uusi paikka "suunnilleen", sillä katsoin loppupelissä parhaaksi kääntää vielä tuon anturin
putken yläpuolelle ja siirsin lähemmäksi kennoa. Nyt olen seurannut LN25:n käyttäytymistä reilun kuukauden ajan samalla +20C pyynnillä ja 3 puhalluksella tuolta lukutuolistani laitteen alla.
Ja kas kummaa, nyt anturimuutoksen jälkeen tuolle pulkalle ILP:n alla on tullut nollakelissä taas tyhjennystarvetta
Olen mittaillut energiamittarilla ILP:n energian kulutusta ja nyt kun tuo laite pitää lämmityksen päällä yhtäjaksoisesti jotain 2,5 tuntia ja tekee sulatuksen vasta kun sille on tarvetta, lukemat ovat olleet mukavan pieniä. Lämmitys +5...0 C kelissä vie käyttöjaksossaan tasaisesti jotain 160...180 W ts. mennään ihan lepotehoilla tuon kanssa +20C pyynnillä. Jos halutaan nostaa lämpöä tai ottaa enemmän tehoja laitteesta esim pakkasjakson tullessa, sama lepotehon tarve on jossain 220-240 W paikkeilla ja hetkellisesti nousee 600...800 W:iin kun olen asiaa seurannut. Ja silloin kun laitteen sulatus menee oikeasti päälle, tehontarve nousee hetkellisesti jonnekin 900...1100 W tienoille, joten olen toistaiseksi ollut sangen tyytyväinen tuon anturipaikan muutoksesta ja sulatusjaksojen harvenemisesta. Katkokäynnissä tämä näyttää ottavan 60-70 W ilmeisesti pohjan lämmitysvastukseensa.
Onko muilla vastavia kokemuksia tuosta sulatusanturin paikan muuttamisesta?
Huomatkaa samalla, että jokainen on tässä asiassa oman onnensa seppä, enkä ota siirrosta mitään vastuuta. Tuollainen taitaa kumminkin nollata laitteen takuun, mutta käytännön kokemukseni mukaan siirto olisi kumminkin aiheellinen tänne Suomen lämmityskäyttöön tarvittaviin laitteisiin.
Entä onko tuosta anturin siirrosta putkiston yläosaan tiedossa jotain yllättäviä haittavaikutuksia?
Hyvinkään kelit ovat olleet tuota +5C...-5C väliä, kuten graafista näkyy ja välillä piti tiputtaa pyyntiäkin +19 C:een, kun lämpöä tuli ILP:stä vain liikaa taloon. Lattialämmitys on täällä vain kph-käytössä ja sielläkin hyvin haalealla (nipin napin tuntee lämmön jalan alla). Olen myös seurannut Enervent LTR 3:n ilmanvaihtolaitteen tuloilman lämmitystä, eikä sinnekään tarvita kummoista ottotehoa +19C asetukseen näillä keleillä. Summa summarum, olen siis ollut hyvin tyytyväinen tuon Mitsu LN25:n käyttöön tässä talossa.