IVLP harkinnassa - tuli Panasonic 9 kW T-CAP split

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Puita on mennyt runsaasti. Monta mottia. Toisin sanoen pannu-uunia lämmitetty 1-2 pesällistä / päivä. Sattui pakkasjakso tähän Vilpin käyttöönottoon. (Enimmillään -32 ollut päivä...pari ja tälläkin viikolla -26) Lisäksi pannu-uunilla lämpiää 60 m2 autotalli-varasto, jossa oma varaaja 500 ltr. (Lämpö tulee kanaalia pitkin talon varaajaan johon Vilppi kytketty)
Joo tuo Vilpin sähkönkulutus on ollut ihmeteltävän maltillista...en tiedä mitä se on tuottanut kun energiamittari on vielä asentamatta.
Nibe ilmoittaa, että ”kylmä ilma” kun pakkanen kirii sinne -22...23. Eli puulla mennään siitä sitten. Säädin pakkasrajaksi Vilppiin -22 astetta.
Kuten sanoin Vilppihän on tehty ja itsekin laitoin sen tuottamaan lämpöä, ajatellen pääsääntöisesti ulkolämpötiloja -5...+5...+10. Katsotaan pärjätäänkö tuolloin ilman puun polttoa!

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Tässä perehdytään Niben ihmeelliseen maailmaan. Nibe kysyi, että asetetaanko tämä -22 käynnin rajaksi? Ja minä asetin sen...
Nibe lämmittää varaajan alaosaa ja minä lämmitän puilla varaajan yläosaa. ”Selvä työnjako”

sulo_s

Vakionaama
Samahan se itselläkin oli, ainut mikä oli lähtökohtana, että -15 pitäisi pumpun tehdä n. 5Kw ja jostain on saatava vähintään 7Kw niille jääkauden ajoille. Ja kun nimimerkkini on sulo, niin tietty kohtuu halavalla :) ja itse räpeltäen eli mono.

Pari/kolme vaihtoehtoa oli, mutta päädyin ES:ään jostain syystä (ehkä kun siitä ei uutena löytynyt tietoja)

Hempuli

Töllintunaaja
... mihin asti se F2120-12 toimii ennen kuin taas pakkaset häviävät?
Foorumin kokemusten mukaan palttiarallaa -22/-23C BT28 anturi näyttää -25C ja F2120 sammuu. Aamusella oli virallinen mitta -19,5. SMO40 BT1 näytti -19,1C ja F2120 BT28 -21,2C. Ei vastuksia, ei puita eikä päreitä ole poltettu.
Meillä Nibe-rukka joutuu lähellä pariakymppiä tekemään sen verran duunia, että välillä pitää huilata 40 min.
Periaatteessa nakkaan Lämpöparonin avuksi näillä pakkasilla, niin ei tarvi muutamien kymmenien kwh:n säästöjen takia pumppua huudattaa, mutta nyt sai olla kokeeksi viime yönä ilman.
1613071920509.png

1613071998565.png

1613072086800.png

1613072182074.png

Hempuli

Töllintunaaja
Tuo 40 min huilaus, johtuu ihan omasta kombosta. F2120 syöttää meillä -20C tehoa enemmän kuin lämmitysverkko vetää, jolloin varaaja lämpeää 2K yli tavoitelämmön ja sammuttaa ulkoyksikön. Niben kestää 40 min saada asteminuutit niin alas, että lähtee uudelleen tarjoamaan lämpöä. Katsotaan josko ensi kaudeksi teen tuolle jotakin, jotta vilp kävisi koko ajan. Lounais-Suomessa -20C on niin harvoin eikä tuota meillä pulmaa, joten siihen ei viitsi kauheasti tehdä hienosäätöä.

Vilppi lämmittää Lämpöparonin alapuolista vettä varaajassa, joten Lämpöparoni vain priimaa tuoton korkeammalle, joten Ouman saa 60C säädettäväkseen. Paroni helpottaa -15/-20C yöpakkasilla vilpin duunia, josta se varmasti selviäsi ilmankin, kuten yllä on todettu. Laskeskelin, jotta Paroni kasvattaa yön aikana sähkön kulutusta 10-20kwh. Muihin kustannuksiin verrattuna taitaa olla sen verran pieni lämmityskauden aikana, etten ole edes viitsinyt laskea, paljonko tuosta köyhtyy. Enkä kyllä sitäkään, että hyötyykö siitä mitään.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Nytkähti projekti talviunien jälkeen vähän eteenpäin.Pannuhuoneessa on kyprokki seinät eikä niihin oikein mitään raskaampaa saa helposti kiinni niin ruuvasin 18 mm:n koivuvaneerin palan (1700 x 1200 )runkotolppiin kiinni jotta saan siihen sitten ruuvata lämminvesivaraajan ja sisäyksikön kiinni.Seinästä joutui väliaikaisesti purkamaan vähän sähköjohtoja irti mutta nyt nekin ovat takaisin paikoillaan ja lisäsin mittaritaulun viereen sellaisen ovellisen muovisen kojekaapin johon tulee sähkömittait ja ehkä sulakkeetkin jotta voin seurata VILP:in kulutusta,mittari lämminvesivaraajalle,pannun vastuksille ja VILP:ille,mitenkä muuten saisin verrattua tulevaa kulutusta entiseen öljynkulutukseen (VILP:piin tulee myös energian mittaus).Tilasin myös jo nyt Haato HK 100 2 kW 1-V lämminvesivaraajan ja kun se tulee voin suunnitella ja rakentaa putket valmiiksi ettei sitten kun aika on tarvitse kuin ruuvata ne paikalleen.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Aikani kuluksi luin jälleen kerran tämän aloittamani läpi ja silmään osui Pökön mielipide.

koneen merkkiin en ota kantaa mutta voisi olla fiksua ottaa sen kokoinen kone mikä pystyy täysillä käydessään vaikkapa -15 pakkasessa hoitamaan lämmityksen ja sen jälkeen vastusta kaveriksi. Näin ehkä välttyy siltä katkokäyntitaivastelulta mitä täällä käydään.

Täällä on paljon ollut juttua tosta katkokäynnistä ja jos se on haitallista koneele niin tosta mun suosikista PANASONIC 9 KW AQUAREA T-CAP SPLIT (3-vaihe) koneesta pienempi olisi PANASONIC 7 KW AQUAREA STD SPLIT R32 (1-vaihe) nyt kun valinta on kohtpuoleen tehtävä niin kumman kannalla raati tässä teho asiassa olisi,täältä se asia on kysyttävä kun ei oikein parempaakaan tietoa suomenmaasta löydy.

MetaX

Aktiivinen jäsen
Sulla on noi kulutukset ja talon koko samaa luokkaa ku mulla. Tämäkin talvi on mennyt 7kW Panalla ilman vastuksia. Poltan yli 10 asteen pakkasella varaavaa takkaa kerran vuorokaudessa tai jos en jaksa niin ILP avittaa. Pana on pärjännyt n. -22C asti jonka jälkeen alkoi vasta tulla rajat vastaan tehossa.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Pikkuhiljaa etenee proggis,Haato roikkuu seinällä ja puteket on tehty valmiiksi,kun koittaa H-hetki niin ei tarvitse kun ruuvata putket paikoilleen.Tein myös maatelineen ulkoyksikölle kun valmiit on vähän semmosia ja tämmösiä eikä ole juuri valinnanvaraa 80 cm korkeista telineistä.Tein telineen 30 x 30 x 2 rosteri profiilista.Tossa mihin ulkoyksikkö tulee on oltava em. korkuinen teline jotta tulee laskua pannuhuoneeseen jos johdan sulamisvedet pannuhuoneen viemäriin.Nyt on vaan odoteltava että maat sulaa että saa tehtyä sen laatan maatelinettä varten.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tein myös maatelineen ulkoyksikölle kun valmiit on vähän semmosia ja tämmösiä eikä ole juuri valinnanvaraa 80 cm korkeista telineistä.Tein telineen 30 x 30 x 2 rosteri profiilista.

Samaan kiinnittänyt itsekin huomiota. Aika lapsellisia esityksiä nuo maatelineet joita olen nähnyt myynnissä. Kyllä kai ne sen koneen hiukan huojuen kantavat mutta kunnollinen rautajakkara nyt ei varmaan kallis sekään olisi. Sitten on aina se mahdollisuus käyttää jotain harkkoja tai muita palikoita.

BBF

Vakionaama
Samaan kiinnittänyt itsekin huomiota. Aika lapsellisia esityksiä nuo maatelineet joita olen nähnyt myynnissä. Kyllä kai ne sen koneen hiukan huojuen kantavat mutta kunnollinen rautajakkara nyt ei varmaan kallis sekään olisi. Sitten on aina se mahdollisuus käyttää jotain harkkoja tai muita palikoita.
Itse tein maatelineen painekyllästetystä kakkosnelosesta, saa kyllä tukevan ja värinätkin vaimenee mutta onhan se aika raskaan näköinen, eikä niin kovin tekninen. Edullinen kyllä.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Tilasin PANASONIC 9 KW AQUAREA T-CAP SPLIT (3-vaihe) pumpun ja siihen lisäksi Lianerotin Cyclone Dirt 1",laskeskelin vähän putkitarvikkeiden menekkiä mutta siinä tuli mieleen että mihinkä se tuloputki kattilalle olisi viisainta kytkeä,paluuputki sieltä tyhjennys yhteestä.Otin tapauksesta oikein kuvan ja tohon missä punainen nuoli on niin sen käyrän tilalle kun vaan vaihtais T-yhteen niin siihen se tulo olisi helpoin kytkeä,toinen ehkä parempi vaihtoehto mutta työläämpi tehdä olisi siihen käyrään mikä laskee pannulle kun vaihtaisi vastaavan T-yhteen,kumpi parempi.

Liitteet

• IMG_20210319_125158.jpg
    IMG_20210319_125158.jpg
    162,1 KB · Katsottu: 318

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Otin tapauksesta oikein kuvan ja tohon missä punainen nuoli on niin sen käyrän tilalle kun vaan vaihtais T-yhteen niin siihen se tulo olisi helpoin kytkeä,toinen ehkä parempi vaihtoehto mutta työläämpi tehdä olisi siihen käyrään mikä laskee pannulle kun vaihtaisi vastaavan T-yhteen,kumpi parempi.
Toimii ihan hyvin tuossa, kunhan se paisuntasäiliö tulee sinne T-haaran jalkaan eli mahdollisimman pieni virtausvastus VILPin lataukselle.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Niin mä ajattelin että paisari jää tohon missä se nytkin on ja muuten niin kuin tässä edellä kirjoitin.Hieno homma nyt voin tilailla putkenosia.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Muistan joskus täällä lukeneeni ja muistaakseni vielä Panasonic oli kyseessä että sulatuskaapelin virta otetaan syöttöjohdosta ja että siellä olisi navat josta releelle ohjaus-sähkö ja että rele jatkaisi lämmitystä jonkin aikaa sulatuksen jälkeen.Mikä rele tähän olisi kyseessä ja mitkä ovat ne ohjausvirran navat.Kerkiäisin tässä hyvin ko. homman tehdä ennen kuin on mahdollista asentaa VILP paikoilleen (maat sulat ja peti valettu).

siwer

Vakionaama
Itse tein maatelineen painekyllästetystä kakkosnelosesta, saa kyllä tukevan ja värinätkin vaimenee mutta onhan se aika raskaan näköinen, eikä niin kovin tekninen. Edullinen kyllä.
Itse päädyin just samaan, oli hauska puuhasteluprojekti ja eipä se ruskeasta tavarasta tehty ruma mielestäni ole. Painekyllästettyä (A) ruskeaa, ruostumattomia ruuveja ja ulkokäyttöön tarkoitettua erikeepperiä väleihin vielä lisäksi. En tiedä tuliko hyvä, mutta eiköhän se kestä.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Lueskelin läpi Panasonicin ohjekirjasten suomenkieliset osat ja sisäyksikön asennusoppaassa oli maininta että:
Veden kokonaismäärän järjestelmässä tulee olla alle alle 260 litraa.Jos vesimäärä on suurempi kuin 260 litraa lisää paisuntasäiliö.(sisäyksikössä on itsessään 10 litran paisuntasäiliö)
Nyt kun asennan tämän olemassaolevaan järjestelmään jonka tilavuus on alle tuo mainittu 260 litraa ja jossa on jo n. 15 litranen paisuntasäiliö niin onko siitä haittaa jos jätän sen paikalleen vai poistanko sen käytöstä.

pökö

Kaivo jäässä
Nyt kun asennan tämän olemassaolevaan järjestelmään jonka tilavuus on alle tuo mainittu 260 litraa ja jossa on jo n. 15 litranen paisuntasäiliö niin onko siitä haittaa jos jätän sen paikalleen vai poistanko sen käytöstä.
Ei ole haittaa, anna olla vaan.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Moro

Lueskelin läpi Panasonicin ohjekirjasten suomenkieliset osat ja sisäyksikön asennusoppaassa oli maininta että:
Veden kokonaismäärän järjestelmässä tulee olla alle alle 260 litraa.Jos vesimäärä on suurempi kuin 260 litraa lisää paisuntasäiliö.(sisäyksikössä on itsessään 10 litran paisuntasäiliö)
Ettei tuossa olisi tullut käännöksessä jonkinasteinen "ohjekukkanen"? En ole kyllä kuullut aiemmin että mikään VILP:n valmistaja olisi rajoittanut järjestelmän vesitilavuutta ylöspäin, lisätilavuudesta kun nyt harvoin on haittaa. Moni valmistajahan vaati järjestelmään esimerkiksi vähintään 20l vesitilavuutta per pumpun nimellis kW.

Toki se lienee totta että järjestelmässä varmasti jonkinlainen paisunta tarvitaan mutta ei kai se alle 260l järjestelmäkään toimi ilman paisuntaa.

Oliskohan ajettu googlen kääntäjän kautta tuo suomenkielinen versio?

pökö

Kaivo jäässä
Ettei tuossa olisi tullut käännöksessä jonkinasteinen "ohjekukkanen"? En ole kyllä kuullut aiemmin että mikään VILP:n valmistaja olisi rajoittanut järjestelmän vesitilavuutta ylöspäin, lisätilavuudesta kun nyt harvoin on haittaa
Jospa ajatus on että se rajoittuu paisuntasäiliön pienuuden vuoksi?

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Nyt olisi putkitukset tehty sisäyksikön ja pannun välille,mittaukseksi tuli Techem Ultra S3 (käytetty Saksasta) ja lianerottimeksi Cyclone Dirt 1" ja sen päälle se magneetti juttu.Liitoksia tuli aika monta vaikka putkea ei mennyt kuin neljä metriä,johtuiko hyvästä säkästä vaiko mista mutta yhtään vuotoa ei ollut.
Vielä puuttuu kylmäainemiehen työt sakä sähköhommat.
Vähän olen tossa aloitellut öljysäiliön purkua välitöinä ja sitä jatkanen tänään.

Energiamittauksen lämpöanturin johdosta ruiskahtaa vähän vettä kun sitä painaa sisäänpäin,onko se normaalia,sen mittapuikon varrella oli O-rengas ja sen kiinnitysmutterin alla tasotiiviste onko ne oikein vai puuttuuko jotain.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Mulla on Motoralin 1500 litrasesta öljysäiliöstä mittari rikki enkä tiedä öljyn määrää,oletin että öljyä olisi jäljellä vajaa parisataa litraa kun edellisestä täytöstä tulee parin päivän päästä vuosi.
Eilen alkoi asia kiinnostamaan niin että kepillä mittasin pinnan korkeuden ja tulokseksi sain 32 cm josta yllätyin totaalisesti kun
tämän taulukon perusteella siellä olisi jotain 480 litraa miinus sakka eli ainakin 450 litraa öljyä jäljellä.
Vaikka oli kova talvi niin öljynkulutus oli tosi pientä ja tämä säiliöllinen kestää vielä ainakin kolme ja puoli kuukautta,olen vähän turhaan hoppuillut tuon pumppuhomman kanssa mutta kerkiääpä kunnolla koekäyttämään ja viimeistelemään työmaan.
Motoral säiliön öljymäärä (253 x 384).jpg

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Minulla vastaava säiliö josta muutamaan kertaan vuosien aikana on öljy loppunut. Mittari näyttää jää näyttämään 5-10 cm kun pumppu ei enää ime tankista öljyä. Jos sulla toimii samalla lailla niin oisko säiliössä vielä poltettavaa sellaiset 300 litraa.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Varmaan jotain sellasta ennenkuin horasee tyhjää.
Kuinkahan polttokelpoista mahtaa sen horasun jälkeen pohjalla löpö olla,ajattelin sellaset 100-150 viimeistä litraa imaista säiliöstä pois kun aika koittaa,olen siihen jo kolmenkympin pytytkin hommannut.Polttokelpoisesta löpöpytyistä sitten letku polttimelle niin voi säiliön poiston aloittaa.
Oletteko itse poitaneet säiliön ja hävittäneet / myyneet ja miten ilmoitus vaikkapa paloviranomaiselle poistosta ja lämmitysmuodon muutoksesta,mahtaako vakuutusyhtiö olla kiinnostunut lämmitysmuodon muutoksesta.
Tästä säiliön hävityksestä on ollut jo muualla juttua mutta onko siitä joku ihan virallinen teksti olemassa.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Kun nuo öljysäiliöt ei enään kelpaa kellekkän niin saisiko näistä muovisäiliöistä kyljelleen laittaen laiturin kellukkeita.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
mitkä ovat ne ohjausvirran navat
Jos tarkoitat saattokaapelin kytkentää niin releeksi riittää mikä tahansa rele joka on tarkoitettu verkkovirralle. Yleensä releet kestää vähintään 10A , esim. 100W:n saattokaapeli ottaa vain n. 0,5A. Vetokäämi täytyy olla myös verkkovirralle tarkoitettu,ei esim. 24V.
Releen ohjaukselle ei ole omaa liitintä vaan se täytyy ryöstää pohjavastuksen liittimestä/johdosta.
Virta pumpun syötötöstä sulakkeen kautta releelle.

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Kuinkahan polttokelpoista mahtaa sen horasun jälkeen pohjalla löpö olla,ajattelin sellaset 100-150 viimeistä litraa imaista säiliöstä pois kun aika koittaa,olen siihen jo kolmenkympin pytytkin hommannut.Polttokelpoisesta löpöpytyistä sitten letku polttimelle niin voi säiliön poiston aloittaa.
Olin myös ajatellut loput polttaa noin mutta jätin tekemättä ja pohjalle jäi loppuöljy. VILPin asentaja vie säiliön sellaisenaan pois.Rahan arvoista tavaraa siellä on euroina saman verran kuin litroina eli ehkä 200€. Suodatin sulla varmaankIn on ennen poltinta joten eiköhän se 200 litran roskat pysty suodatin suodattamaan.
Oletteko itse poitaneet säiliön ja hävittäneet / myyneet ja miten ilmoitus vaikkapa paloviranomaiselle poistosta ja lämmitysmuodon muutoksesta,mahtaako vakuutusyhtiö olla kiinnostunut lämmitysmuodon muutoksesta.
Minun säiliöni menee VILPin myyjälle. Rahaa noista on vaikea saada. Esim. Torissa niitä on melko paljon kaupan matalilla hinnoilla. Jos ei mene käyttöön niin säiliö on ongelmajätettä. Vakuutusyhtiölle en ole ilmoittanut asiasta mutta ehkä tosiaan kannattaa. Voi olla sauma saada pari euroa vakuutusmaksun alennusta.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Aikoinaan yhden itse poistin kaukolämmön tieltä. Paljon sinne ei jäänyt. Loput imettiin astioihin ja ne paloivat vielä trakorissa kun ne tuli puhtaina. Lasikuitusäiliö palasteltiin puukkosahalla ja hiukan purua sinne öljylammikkoon ja poltin ne takassa. Pohjallinen päätyi ankkalammeksi.

Liekkö tuosta kukaan vieläkään mihinkään ilmoittanut.

Back
Ylös Bottom