Jäähdytys helteellä

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Sielläpäin varmaan talojen eristys on sitten myös sitä luokkaa, että 16 C sisälämpötilan ylitys talvella ei ehkä ilman pienydinvoimalaa onnistu?

Luulen että se vaan on miellyttävä lämpötila.
Suomessa usein ylipaahdetaan asuntoja, monilla aina se 25c niin tulee miettineeksi miksi?
23c on jo aika nihkeä, 21 sellainen "optimi" moniin huoneisiin, makkareihin riittää sinänsä vaikka 16c.

tet

Hyperaktiivi
Suomessa usein ylipaahdetaan asuntoja, monilla aina se 25c niin tulee miettineeksi miksi?
23c on jo aika nihkeä, 21 sellainen "optimi" moniin huoneisiin, makkareihin riittää sinänsä vaikka 16c.
Olen aika samaa mieltä noista miellyttävyysrajoista, itsellä talvella 21 ja kesällä 23 asetuksena. Mutta en todellakaan 16 C laittaisi muualle kuin makkariin. Ulkonakin se voi olla T-paitakeli, mutta silloin lisälämpöä tulee joko liikunnasta, tai paikallaan ollessa ainakin auringon säteilystä. Jos on pilvinen sää ja 16 C, niin en kyllä T-paidassa ulkona seisoskele paikallani kovinkaan kauaa.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Minäpä luulen että asukkaat säätävät lämmön itselleen miellyttäväksi, miksi joku laittaisi kämpän lämpötilan itselleen epämiellyttäväksi? Sehän se vasta outoa olisi, makuja ja tuntemuksia on vaan erilaisia.

Harrastelija

Vakionaama
ILPin kanssa pitää huomioida veto jota puhallus aiheuttaa. vaikka huone olisi 25 niin pumpun lähellä puhallellaan esim 16 asteista. Vaikutus ylettyy kauaskin. Ja niin pitää tehdäkin jotta kämppä viilenisi. Minusta ei ole ihan yksiselitteistä mikä missäkin tilanteessa on ”sopiva” lämpötila.
Lisäksi esim hotellihuoneissa moni on saanut keuhkokuumeen kun pihalta tullessa laitetaan jäähdytys täysille.

Itselläkin pumppu käy tällä kelillä pätkäkäyntiä ja alkoi juuri puhalteleen viileää. Huomaa näin 6m päähänkin vaikka on ole suoraan tulilinjalla ja puhallus on 3/5. (Katkon aikana taitaa olla 1/5). Termostaatti taitaa nyt olla 26.5 ja huonelämpö 24 paikkeilla.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Sopisiko tässä ketjussa kysäistä aloittelijan kysymys:
Muutama pv sitten käynnistin ilpin Mitsu FT25 ensimmäistä kertaa jäähdyttämään. Asetin kokeilujen jälkeen 24 astetta pyynniksi ja puhallus automaatille. Kämppä nyt minulle sopiva 22,5 asteinen ja ilppi hiljalleen hönkii viileää välillä. Alussa toki puhalsi kovemmin kun asunnossa oli lämmintä lähes 24 astetta. Hoitaako ilp itse kennon kuivauksen mennessään ”levolle” illan viiletessä? Vai onko moinen kuivaus tarpeellista lainkaan muuten kuin pitkäksi aikaa pysäytettäessä (esim viikoksi tms)?

P

Poistunut käyttäjä 16934

Vieras
Muutama pv sitten käynnistin ilpin Mitsu FT25 ensimmäistä kertaa jäähdyttämään. Asetin kokeilujen jälkeen 24 astetta pyynniksi ja puhallus automaatille. Kämppä nyt minulle sopiva 22,5 asteinen ja ilppi hiljalleen hönkii viileää välillä. Alussa toki puhalsi kovemmin kun asunnossa oli lämmintä lähes 24 astetta. Hoitaako ilp itse kennon kuivauksen mennessään ”levolle” illan viiletessä? Vai onko moinen kuivaus tarpeellista lainkaan muuten kuin pitkäksi aikaa pysäytettäessä (esim viikoksi tms)?
En ole kuivannut kennoa käytön jälkeen kun joka päivä tulee käytetyksi ja eiköhän se kuivu ihan vaan valumalla itsestään, en ole huomannut hometta, muutenkin jos sen kuivattaa niin puhaltaa takaisin kosteuden joka oli tarkoitus mennä kondensio putkea pitkin ulos.

PolyEsko

Vakionaama
Kun antaa olla päällä koko ajan, niin ilma kulkee kennon läpi koko ajan ja kuivaa sitten pikkuhiljaa.

PolyEsko

Vakionaama
Kuivattaa ilmaa, kun kenno kylmänä ja siihen tiivistyy kosteutta.
"Puoliviileä" kenno viilentää vain ilmaa, ei poista kosteutta, koska kennon lämpötila suurempi kuin ilman kastepistelämpötila.

tet

Hyperaktiivi
Kuivattaa ilmaa, kun kenno kylmänä ja siihen tiivistyy kosteutta.
"Puoliviileä" kenno viilentää vain ilmaa, ei poista kosteutta, koska kennon lämpötila suurempi kuin ilman kastepistelämpötila.
No tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Kuivausmoodi on tietysti erikseen, siinä puhallin käy hiljaa ja kompura kovaa. Jäähdytysmoodissakin laite varmasti poistaa kosteutta, kyllä se kenno kastepisteen alle menee varmaankin joka tapauksessa - ei toki niin paljoa kuin superhitaalla puhalluksella. Mutta mitä tapahtuu sisäilmalle, sehän vaihtuu koko ajan. Ulkoa tulee kesällä kosteaa ilmaa, ja sisällä sitä vielä yleensä kostutetaan erilaisilla ihmisen toiminnoilla. Jos puhaltaa hitaalla nopeudella, kenno on kylmempi mutta ilma vaihtuu huonommin. Kuinka alas sisäkosteus silloin laskee, kun tilalle tulee koko ajan uutta kosteaa? Versus tilanne, jossa poistetaan lämpimämmällä kennolla vähemmän, mutta käsitellään suurempi määrä kosteaa ilmaa (jota kesällä kyllä riittää)?

Eli periaatteessa koko ajan sekoitetaan kosteaa ilmaa, ja ilpin kuivattamaa kuivaa ilmaa. Näiden ilmamäärien ja kosteuksien suhteen määräävät lopputuloksen. Isommalla puhalluksella kuivatun ilman osuus kokonaisilmamäärästä on suurempi, mutta myös sen kuivatun ilman kosteus on suurempi. Ainakaan minä en osaa suoralta kädeltä sanoa, kumpi tapa saa aikaan kuivemman kokonaisilmamäärän. Varmaan vaihtelee tapauskohtaisesti.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jäähdytysmoodissakin laite varmasti poistaa kosteutta, kyllä se kenno kastepisteen alle menee varmaankin joka tapauksessa
Toissapäivänä jäähdyttelin kokeeksi sisäilmaa muutaman tunnin, mutta eipä tuossa kosteutta poistettu sisäilmasta tippaakaan. :cool:
Laitteen puhallusilma pysyi 12-14 C kieppeillä koko ajan, ottoteho 250-130 W, puhallus II ja I. Pyyntiä 24 ja imuilman lämpötila 24C.

FD35VABH puhalluslämpötilat 26C jäähdyttelyä.png

Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Toissapäivänä jäähdyttelin kokeeksi sisäilmaa muutaman tunnin, mutta eipä tuossa kosteutta poistettu sisäilmasta tippaakaan. :cool:
Laitteen puhallusilma pysyi 12-14 C kieppeillä koko ajan, ottoteho 250-130 W, puhallus II ja I. Pyyntiä 24 ja imuilman lämpötila 24C.
No jos ulkonakin on kuivaa, niin eihän se kastepiste silloin riitä - vaan ei juuri ole kuivaustarvettakaan. Jos sisäilma on niin kosteaa, että oikeasti on tarve kuivata, niin käsitykseni mukaan silloin se onnistuu myös jäähdytysmoodilla. Toki jos ei ole jäähdytystarvetta samalla, niin silloin itsekin laittaisin koneen kuivausmoodiin ennemmin.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Itse tarkoitin kysymykselläni, että tarvitseeko KENNON kuivauksen eteen tehdä jotain, ettei pöpöt ala kasvaa siinä. Täällä sisäilma on ihan ok kuivaa vielä kuivaamattakin. :)

oem

Aktiivinen jäsen
Ainakin kennon, (ja koko sisäyksikön), saa helposti kuivaksi jäähdytyksen päättyessä laittamalla hetkeksi lämmitykselle kun sammuttaa koneen..
Ei noista pöpöistä taida olla epidemiaksi asti, en ainakaan ole kuullut.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Itse tarkoitin kysymykselläni, että tarvitseeko KENNON kuivauksen eteen tehdä jotain, ettei pöpöt ala kasvaa siinä. Täällä sisäilma on ihan ok kuivaa vielä kuivaamattakin. :)
Käyttöohjeessa lukee näin:

”COOL/DRY-tilassa käytön jälkeen on suositeltavaa käyttää sisäyksikköä FAN-tilassa, jotta sen sisäosat kuivuvat.”

Mielestäni noin 30 min riittää normaalissa päivittäisessä jäähdytyskäytössä

jarkko_h

Vakionaama
Koneessahan on myösn ajastin ja ei sitä tarvitse vahtia. Jos laittaa käynnistymään joka aamu aamulla ja sammumaan myöhään illalla käytännössä illalla sammuessa on pelkkä puhallin päällä ja laite kuiva. Jos haluaa lisävarmuutta ajastimella voi laittaa pelkän puhalluksen esim. 23-24 ja tasan kello 24 sammumaan. Pelkkä puhallin ei toki syö sähköä, mutta pölyn imeminen sisälle yöllä lienee turhaa, jos silloin ei ole jäähdytystarvetta.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Olen kyllä tossukan kanssa luottanut laitteeseen tehtaalla ohjelmoituun automamiikkaan jäähdytyksen jälkeisen sammutuksen osalta, kun rupelli jää pyörimään tietyksi ajaksi, en ole kellosta seurannut mutta täytyy voida luottaa siihen että valmistaja tuntee oman tuotteensa.

jarkko_h

Vakionaama
Sama täällä. 30 minuuttia kuivattelee itsekseen ja se on riittänyt.. Ajastimen käytöllä homman saa automaattiseksi jos laitteessa ei ole toshiban tapaan automaattista kuivausajastinta.

pstk

Jäsen
Tai sitten voi vaan jättää sen koneen pyörimään jäähdytysmoodissa, niin ei tarvitse kaiken aikaa kytätä, milloin pitää taas käynnistää. Kone osaa hoitaa sisäilman haluttuun lämpötilaan itsekin, ilman että sitä sammutellaan ja käynnistellään koko ajan.
Haluttuun lämpötilaan kyllä mutta kun haluamani lämpötila riippuu myös sisäilman kosteudesta, niin mieluummin päätän itse mutu-tuntumalla milloin jäähdytystä käytetään. Oman asunnon sisäilmasta tulee usein liian kuivaa jäähdyttämällä.

Toisaalta ainakin Mitsubishin FH35 jää puhaltamaan todella hiljaa kun haluttu lämpötila on saavutettu. Riittääkö se kuivattamaan kennon? Manuaalinen puhallus ainakin kuivattaa sen paljon nopeammin.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Alkoi meilläkin Mitsun viilennys jälleen toimimaan kunnolla kun putsasin sisäyksikön kennon. Ennen puhalsi sellaista hiukan ummehtuneen hajuista, nenän kertomana kosteaa ilmaa, eikä tuolta kondensioputkestakaan vettä tipahdellut lainkaan - eikä siis pelkkä filsujen putsaus auttanut tähän ongelmaan. No nyt kun on kennokin puhdistettu, niin johan alkoi poistoputkessakin lirisemään ja nenä-mittarillakin tuo sisään puhallettu ilma on nyt sellaista kuin kuuluukin :)

Tästä innostuneena laitoin myös tuollaisen siirrettävän 7000btu ilmastointilaitteen tilaukseen as.vaunua varten. Ikinä en ole noista siirreltävistä juuri välittänyt, puhaltavat kuumaa ilmaa ulos ja se sisään imetty korvausilma on about ihan yhtä kuumaa = tulos on melkolailla +/- nolla. Vaan hintaero kiinteästi asennettuun ynnä kiinteän tuoma lisäpaino olivat ne tekijät jotka käänsivät vaakakupin tuon siirrettävän puolelle. Emäntä tässä viime päivinä ollut jo melko hurjana, jotta joku viilennysratkaisu täksi kesäksi vaunulle kun pitää kuulemma saada. No kokeillaan tuolla joskos hiukan leppyisi ja olisi tuleva kesälomakin pelastettu :sormet:

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Haluttuun lämpötilaan kyllä mutta kun haluamani lämpötila riippuu myös sisäilman kosteudesta, niin mieluummin päätän itse mutu-tuntumalla milloin jäähdytystä käytetään. Oman asunnon sisäilmasta tulee usein liian kuivaa jäähdyttämällä.

Toisaalta ainakin Mitsubishin FH35 jää puhaltamaan todella hiljaa kun haluttu lämpötila on saavutettu. Riittääkö se kuivattamaan kennon? Manuaalinen puhallus ainakin kuivattaa sen paljon nopeammin.
Ainakin vanhempi Toshiba Daisekai mikä meillä oli edellisessä talossa niin hyvin hiljaa se kyllä tuon kuivauspuhalluksen teki ja jollei muisti petä niin se teki sen vielä ulospuhallusluukku kiinni.

Mutta muistelisin et äänen perusteella tuo nopeus ikään kun nousi ja laski tasaisin väliajoin, ehkä se liikutti ilmaa kuitenkin riittävästi. En muista että se olisi milloinkaan haissut märälle koiralle.

Nyky-ilpeistä C&H:n lattiamalli käy jonkin aikaa hiljaa kuivatuksella jos sammuttaa jäähdytyksen jälkeen, U-Crown ei taas tuota tee vaan sammuu suoraan. Tosin en juurikaan sammuta noita, lähinnä säädän puhallusta ja joskus hiukan lämpötilaa mutta sitäkin harvoin.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Ainakin vanhempi Toshiba Daisekai mikä meillä oli edellisessä talossa niin hyvin hiljaa se kyllä tuon kuivauspuhalluksen teki ja jollei muisti petä niin se teki sen vielä ulospuhallusluukku kiinni.

Ainakin tämä toiseksi uusin premiumi jättää läpät hieman raolleen ja puhaltele hiljakseen.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Vanhassa ei tainnut olla kun 1 läppä? Hyvin saattaa tosiaan olla et sekin jäi raolleen kuivatuksessa. Nyt on kolmas kesä tulossa nykytalossa niin siinä ajassa muistikuvat sumentuvat ja muuttuvat.

kotte

Hyperaktiivi
Ikinä en ole noista siirreltävistä juuri välittänyt, puhaltavat kuumaa ilmaa ulos ja se sisään imetty korvausilma on about ihan yhtä kuumaa = tulos on melkolailla +/- nolla.
Jos asuntovaunussa on etuteltta tms. laitetta ehkä ilkeäisi käyttääkin laitetta teltassa ja kanavoida vain kylmä puhallusilma jostakin ikkunan raosta tai räppänästä sisään. Tuolla tavoin laitteen metelikin hiljenee huomattavasti ja sisälle johdetaan pelkästään jäähdytettyä ja kuivattua ilmaa.

Itsellä oli tuollainen joitakin vuosia sitten, kun kokeilin makuuhuoneen lisäjäähdystä johtamalla toiseen huoneeseen asennetun siirrettävän laitteen kylmä puhallus hiukan pitempääkin kanavaa ja ylimääräistä kanavapuhalinta apuna käyttäen. Tuossa oli termostaattikin toteutettuna niin, että makuuhuoneeseen asennettu ns. jäähdytysmoodissa oleva säädettävä termostaatti kytki matalajänniteisen vastuksen lämmittämään itse laitteen imuaukon takana olevaa ohuehkoon eristeeseen vuorattua huonelämpö- ja sulatustermostaattianturia, kun makuuhuoneen lämpötila nousi yli asetuksen.

pstk

Jäsen

Varsinainen kuivauspuhallus onkin eri asia kun siinä kenno lämpiää. Tarkoitin itse sitä kun Mitsubishin FH35 on edelleen päällä jäähdytysmoodissa ja tavoitelämpötila saavutettu. Silloin se ei puhalla juuri ollenkaan vaikka puhallus olisi 4-vaihteella.

Mikki

Hyperaktiivi
Eikö tuo ole pakotettua automatiikkaa jos se himmaa puhalluksen manuaaliasetuksella? Minua tuo lähinnä ärsyttäisi.

Toshiba puhaltaa kyllä sillä teholla minkä on asettanut. Saahan sillä ilmavirtaa jos haluaa ja se tuntuu mukavalta aina välillä. Jos automatiikkaa haluaa niin sen voi laittaa automaatille sitten.

pstk

Jäsen
Vanhemmat Mitsubishit käsittääkseni jatkoivat puhallusta. Parasta olisi jos voisi itse valita asetuksista mitä tehdään kun lämpötila saavutettu, lämmitykselle ja jäähdytykselle tietysti vielä omat asetukset.

pstk

Jäsen

Palautui mieleen vanha keskustelu FH-mallin kuivatuksesta.

KUN ILMASTOINTILAITETTA EI AIOTA KÄYTTÄÄ PITKÄÄN AIKAAN
Aseta korkeimpaan lämpötilaan manuaalisessa COOL-tilassa ja käytä 3-4 tuntia.
• Tämä kuivattaa yksikön sisältä.
• Ilmastointilaitteen kosteus voi aiheuttaa homeen tai muun sienikasvuston
muodostumista.

Tämä ohjehan on mielestäni ihan väärä, koska jos näin toimii niin FH-malli ei lämmitä kennoa eikä myöskään puhalla.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tämä ohjehan on mielestäni ihan väärä, koska jos näin toimii niin FH-malli ei lämmitä kennoa eikä myöskään puhalla.
Kyllä puhaltimen pitäisi pyöriä very Low nopeudella tuolloin SM mukaan. VTT-testin perusteella tuo olisi noin 180-200 m3/h.

"Indoor fan speed control When the thermostat turns OFF, the indoor fan operates very Low to reduce power consumption."

Viimeksi muokattu:

pstk

Jäsen
Kyllä puhaltimen pitäisi pyöriä very Low nopeudella tuolloin SM mukaan. VTT-testin perusteella tuo olisi noin 180-200 m3/h.

"Indoor fan speed control When the thermostat turns OFF, the indoor fan operates very Low to reduce power consumption."
Joo, kyllä se puhaltaa todella hiljaa, mutta parempi olisi puhaltaa lujaa tai edes kohtalaisesti FAN-tilassa. En ymmärrä miksi pitää laittaa manuaalisesti COOL-tilaan ennemmin laittaisin lämmitykselle. Käännösvirhe ei taida olla, mutta olisko kopioitu vanhojen Mitsubishien (jotka jäävät puhaltamaan asetuksen mukaisesti) ohjeesta tämä kohta.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Käännösvirhe ei taida olla, mutta olisko kopioitu vanhojen Mitsubishien (jotka jäävät puhaltamaan asetuksen mukaisesti) ohjeesta tämä kohta.
FD:ssä on/oli oma toiminto kennon kuivaukselle, jossa se puhaltelee jäähdytyksen tai kuivauksen jälkeen noin 25 min minipuhalluksella luukut kiinni.

pstk

Jäsen
FD:n ohjeessa:
Kun laitetta ei käytetä pitkään aikaa:
1. Käynnistä puhallintoiminto suurimmalla lämpötilalla ja anna sen käydä 3-4 tuntia, jotta ilmastointilaite kuivuu sisältä.

Taitaa tuokin olla jo epäselvä, kun puhallintoimintoa ei ohjeen mukaan ole FD:ssä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Taitaa tuokin olla jo epäselvä, kun puhallintoimintoa ei ohjeen mukaan ole FD:ssä.
Käännösvirhe tuo on, alla englanniksi sama kohta manualista. ;)
Ja laitteessa on automaattinen kennon kuivaustoiminto, kuten edellisestiä linkistäni selviää.

FD-manual.png

Jaajo

Jäsen
Minkälämpöistä ilmaa pumpusta kuuluisi tulla vaikka 20c jäähdytyksellä? Mulla boschin 3v vanha pumppu nyt alimmalla jäähyllä 18 astetta ja ei tunnu ilma olevan kylmää. Kennoissa jonkin verran pölyäkin, onko tällä mitään vaikutusta asiaan?

Back
Ylös Bottom