Monoblock kytkentä

lmfmis

Vakionaama
…oma 12kW technibel oli sen 2 keur. Tuntuu nämä 6 tonnin hinnat minustakin aika suolaisilta…

Mutta minkäs teet :rolleyes:

BBF

Vakionaama
ES :n 9kW monoblokista maksoin reilun 3 kiloa. Sen enempää ei huvita maksaa, ei nuo nyt kovin ihmeellistä tekniikkaa ole.

siwer

Vakionaama
ES :n 9kW monoblokista maksoin reilun 3 kiloa. Sen enempää ei huvita maksaa, ei nuo nyt kovin ihmeellistä tekniikkaa ole.
ES AWC9 R32 oli veroineen ja rahteineen ulko+sisälaatikko Onnisella 2979.63e kun sen alkuvuodesta ostin. Oli joku lämpöpäivätarjous, normihinta on varmaan muutaman satasen enemmän.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Nyt bongas millä saa ainakin jostain tuotteista rahteja pois nakkaa tarjous koodiksi Valavuori niin saapi rahtivapaasti ei usko että noista isoista tuotteista tulee tai mistä sen tietää :sormet:

Saako näitä ostaa ulos muualta kuin Kärkkäiseltä vastaavilla hinnoilla? Sivuhuomautuksena, kun en jostakin syystä sieltä osta, tai kerran ostin, kun pellettiä sai ilman rahtia kotiin, ostin kolme lavaa. Eivät tainneet jäädä voitolle sillä hinnalla.

Nyt kannattaa kokeilla toinen erä ottaa jos sattuis toimimaan :p

HelaKammo

Vakionaama
Juu ei, pelletti oli pari vuotta, kun säiliö oli poistettu. Sähköllä ei kattila edes toiminut, tai siis käyttövesi ei riittänyt. Nykyinen pumppu päätyi itselle säkällä, ja halvalla, toista en ehkä ihan heti saa samaan rahaan. Hybridivaraaja tuli Kaarinasta haettua muutaman vuoden käytettynä.

Mutta joo, en kommentoi muuten tätä tavarataloasiaa sen enempää.

to13

Jäsen
Hei! Kuinka olette toteuttaneet Vilp & varaajan lisälämpövastuksen ohjauksen. Tulossa ES500 hybridivaraaja missä valmiin 3kw sähkövastus sekä lisänä asennettu 6kW lämpöparoni. Voisiko yksinkertaisimmillaan mennä vain noilla sähkövastusten omilla termostaateilla ilman ohjausta? Vastus tulee peliin mukaan jos varaajassa lämpölaskee riittävästi. Vilp:llä tarkoitus tehdä vain patteriverkon lämpö. Oumilla säätö patteriverkostoon.

Ton1A

Vakionaama
Mulla on viritys jolla varavastus menee päälle jos shuntti on melkein kokonaan auki. Ouman EH-800 säätimellä tuon saisi tehtyä EXU-800 lisäpalikalla.

Tuon SNR1-kytkimen kärjet kestävät 230V AC, mutta laitoin niin että Oumanista otetaan 24V DC, jolla sitten ohjataan 24V välirelettä Hager ERD225SDC. Tuo välirele sitten yhdessä sähkökiukaan ohjaustiedon kanssa komentaa kontaktoria joka antaa virtaa varavastukselle. Varavastuksella on myös termostaatti.

Viimeksi muokattu:

lmfmis

Vakionaama
Lämpöparonin oman termostaatin hystereesi on varsin laaja ja asettelu tarkasti ihan tuuria...

Ulkopuolinen ohjaus kannattaa olla.

Yksi helppo tapa on hankkia säätimeen esben moottori jossa on sulkeutuvat kärjet akselin asennon mukaan.

Ouman ja kaikki sensukuiset viritykset sitten vähän lisävaivaa tuohon.

Hempuli

Töllintunaaja
Täällä varaajan vastuksen lisälämpö kytkeytyy päälle talonväen peukalon ja etusormen välissä. Harkinnassa oli myös ulkoilmalämmön mukainen kytkeytyminen. Oumanin ja vilpin kanssa ohjaus varmaan onnistuisi, mutta vanha jäärä haluaa pitää kiinni periaatteesta, jossa kaikki lämmityskomponentit toimivat itsenäisesti.

sulo_s

Vakionaama
Sama täällä, viime talvi mentiin 2 x sulaketta pyöritellen (2 x 2Kw vastus). Nyt laitoin stc1000 ohjaamaan ulkolämpötilan mukaan yhtä vastusta, kun ulkona on -19. Jos olisi toinen stc1000, niin sen laittaisin kytkemään -25 2 x 2Kw vastukset.
Minun ES vilppi pärjäsi n. -18 - -20 pakkasilla, sen jälkeen tuo 2Kw riitti kohtuudella -25 asti. Vilppi sammui n. -29.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Sama täällä, viime talvi mentiin 2 x sulaketta pyöritellen (2 x 2Kw vastus). Nyt laitoin stc1000 ohjaamaan ulkolämpötilan mukaan yhtä vastusta, kun ulkona on -19. Jos olisi toinen stc1000, niin sen laittaisin kytkemään -25 2 x 2Kw vastukset.
Minun ES vilppi pärjäsi n. -18 - -20 pakkasilla, sen jälkeen tuo 2Kw riitti kohtuudella -25 asti. Vilppi sammui n. -29.
Tuo STC1000 on ihan näppärä tuohon hommaan ja saa pidettyä ohjauksen täysin erillisenä ja VILPistä rippumattomana.
Meillä ei ole tällä hetkellä edes STC1000+6kW paroni kytkettynä, sillä Panassa on 3kW vastukset valmiina, joten katsellaan miten riittää niiden kanssa pelkästään.

sulo_s

Vakionaama
Tuo STC1000 on ihan näppärä tuohon hommaan ja saa pidettyä ohjauksen täysin erillisenä ja VILPistä rippumattomana.
Meillä ei ole tällä hetkellä edes STC1000+6kW paroni kytkettynä, sillä Panassa on 3kW vastukset valmiina, joten katsellaan miten riittää niiden kanssa pelkästään.
Missäs asteissa tää pana sammunee? Kaverina 3Kw riittää normi talossa pitkälle minun kokemusten mukaan ja ei niitä jatkuvia hirmu pakkasia jatkuvasti ole..

Pretor

Aktiivinen jäsen
Missäs asteissa tää pana sammunee? Kaverina 3Kw riittää normi talossa pitkälle minun kokemusten mukaan ja ei niitä jatkuvia hirmu pakkasia jatkuvasti ole..
Kait noi väittävät tuon jonnekin -25'c - -27'c asteisiin vielä käyvän, mutta tiedä häntä. Ehkä se käynti noille pakkasluvuille saadaan nimenomaan noita vastukisa apuna käyttäen.
Ensimmäinen talvi vasta edessä tälle laitokselle, joten mielenkiinnolla odotellaan pakkaspään toimintaa.

eliel

Aktiivinen jäsen
En tiedä sammuvatko edes? Oma 16kw t-cap ei ainakaan viime talvena huilinut vaikka jossain -28 nurkilla oli pakkaset kovimmillaan ja koneessa ei ole lisävastukset kytkettynä, ehkä sillä vaikutusta tai sitten ei.
IMG-20210218-WA0000.jpeg

Edit: -29 näköjään

Viimeksi muokattu:

to13

Jäsen
Hyvä juttu. Ehkä kokeilen myös ensimmäisen talven ihan manuaalisäädöllä. ES varaajan 3kw vastuksella töpseli liitin, tähän väliin saa jonkun halvan kulutusmittarin niin voisi vähän seurata toimintaa. Itse pumpullekkaan ei ole tulossa mitään mittausta, lisäillään mahdollisesti myöhemmin.

Arnold

Amatöörimäinen puuhastelija

Liitteet

• IVLP_Kytkentä.jpg
    IVLP_Kytkentä.jpg
    108,3 KB · Katsottu: 716

lmfmis

Vakionaama
Mulla oli vastaava kytkentä ja laitoin kv ylä ja alakiierukan väliin säätimen jotta pystyi säätämään paljonko käyttövesi jäähdytti varaajaa.

Semmonen esbe:

eliel

Aktiivinen jäsen
Mulla on samanmoisessa varaajassa ylemmän 2" tulpan tilalla 2kw vastus. Vedet pysyy sisällä silläkin ja jos tarve tulee lämmitellä yläosaa, niin onnistuu sekin.

Kelmer

Jäsen
Onnistuuko Monoblockin kytkeminen isompaan varaajaan ilman sen tyhjentämistä, vai onko aina käytännössä vedet laskettava pois? Itsellä Jäspin 2400L ovali varaaja, ja onhan tuossa aikakoinen vesimäärä mikä pudottaa pois/täyttää uudelleen. Keskellä olisi vapaa yhde, alhaalla ihan alimmaisena 2 lämpöparonia, joista toinen joutaisi pois. Ja miten lie huono juttu että hapeton vesi vaihtuu uuteen missä taas happea seassa?

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Voi sitä toki kokeilla mut pääsääntöisesti liitoksen tekeminen suluttomaan paikkaan on kyllä todella hankala. Periaatteessa jos sulkee kaikki tulot ja yhteet tiiviisti niin ettei mistään tule korvausilmaa niin vedenkään ei pitäisi päästä vauhdilla ulos. Käytännössä tuo harvoin toimii kuitenkaan.
Hyvinvarustetulla putkimiehellä löytyy yleensä vehkeet jolla saa suluttoman putken jäähdytettyä tukkoon hetkeksi mutta varaajan yhteen osalta tuo ei oikein toimi jollei siinä oo valmiiksi jonkinlainen putkennatsa.
En nyt ehkä olisi hirveän huolissani tuosta uudessa vedessä olevasta hapesta, sen voi keittää asennuksen jälkeen pihalle.

pelzi_

Vakionaama
Kyllä se happi yhtyy kaikkeen verkostossa olevaan rautaan nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa, ongelmaksi jää typpi joka aikanaan poistuu sitten ilmanpoistimista ja ilmausruuveista. Yksittäisen vedenvaihdon happi on harmitonta.

Mutta ainahan sitä voi kokeilla, tilassa lienee lattiakaivo. Kunhan vesi ei ole kuumaa, niin voihan siihen ekaksi lykätä sulun, ja esim. vaahtomuovista tehdyllä tulpalla virtausta saanee jo hillittyä, kunhan sitä korvausilmaa ei tosiaan mistään tule. Kuulasulun kautta sen tulpan saanee sitten toivottavasti myös pois. Joku paksu ilmapallo kovan putken perässä taitaisi olla se "virallinen" keino jäädytyksen lisäksi.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Kohtapuolin J. Kärkkäisen verkkokauppaan tulee myös noita vilp monoblock vehkeitä kaikenkokoisia myyntiin diy miehille :) ite oon tuolla töissä mutta ihan eri hommissa ja pyysiin ostajaa ottamaan ne valikoimiin hyvällä hinnalla..

Ensimmäinen malli on näköjään jo ilmestynyt sinne

Panasonic Aquarea WH-MXC16H9E8 16kW T-CAP H 3-vaihe Monoblock ilmavesilämpöpumppu ulkoyksikkö ja säädin
Tänään 11.11.2021 single day alennus -11% loppusummasta

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Nyt jälkikäteen ajateltuna mä tekisin joustoputkilla putkituksen koneelta sisälle asti:

Tuossa esimerkissä on mutterit valmiiksi molemmissa päissä, menee suoraan kiinni esim. Panasonicin monoblock-VILPpiin. Tuohon saa helposti taivutettua melko jyrkänkin 90 asteen mutkan, putki myös pysyy hyvin taivutetussa muodossaan. Paljon kivampaa kuin muoviputki.

Sisälle sitten esim. tällainen supistaja, niin saa lähdöksi 1" sisäkierteen:

Tuollaiset eristeet päällä, seinään kaksi 80mm reikää:

Käyköhän tuo 1-1/4 liitin suoraan panan perään onko panassa tarpeeksi leveä laippa liittimessä itse taidan nyt päätyä tähän putkeen

Ton1A

Vakionaama
Kyllä käy, Panasonicissa on nimenomaan tuollainen leveä laippa. Toiseen päähän pitää ostaa leveälaippainen sovitenippeli samasta kaupasta.

Espejot

Hyperaktiivi
Kyllä käy, Panasonicissa on nimenomaan tuollainen leveä laippa. Toiseen päähän pitää ostaa leveälaippainen sovitenippeli samasta kaupasta.

Muistaakseni Sani-Flex ei myy G1 1/4" - R1" nippoja mikä olisi aidosti oikea osa mutta kyllä G-G kierteinen supistusnippa ajaa asiansa. Minä olen ostanut omant G-R sovitsnipat made by Viega Saksasta. Saatavuus on hieman heikkoa. En ole vielä viimesintä erää saanut että voisin todeta ne hyviksi.

Espejot

Hyperaktiivi
Mä en itse asiassa edes tajunnut tilata nippoja samalla kertaa, mulla on tämä toisessa päässä: https://www.esska-fi.com/shop/Piene...2-PN-16--9621ME000000-10720?hlid=9621ME000003

Toi on se muodollisesti oikea muunnosnippa.

Minä ostin täältä kun hankin samalla Viegan juotosnippoja mitä ei muualta saanut heti. Näitä löytyy muualta halvemalla mutta toimituaika on ilmoitettu useammaksi viikoksi. Viegan pdf katalogeista saa tuotenumerot millä saa etsittyä tuotteita.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Käyköhän tämä kun rakentelin jo toisen pään 1-1/4 osista joten supistusta ei tarvi

sorvi kyllä löytyy mielestäni noista saa leveämmän jos pikkusen tasoittaa päätä

HelaKammo

Vakionaama
Mulla on neljä liitosta ihan tavallisilla helmillä aurinkopiirissä, sorvaamatta, ja pitäneet kaikki ihan kun varovasti on tiivisteen sinne kiristänyt. Koepainetta en ole yli 2 bar sinne saanut. Varmasti sorvaamalla ihan ok pinta-ala, verrattuna omaan viritykseen...

lmfmis

Vakionaama
Valmistajasta riippuen on seinämäpaksuutta enempi tai vähempi ja saa tiivistepintaa viilaamalla esiin hyvinkin.

Oma suosikki on Ahlsellin hst nipat, joissa erittäin paksu seinämä. Onnisen malli ihan ohut.

Ja onhan noita "solar" nimellä valmiiksi tiivistepintaisia nippoja kaupan.

Viimeksi muokattu:

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Tuossa WH-MXC12H9E8 minkä tilasin niin on tuo 9Kw lisävastus niin milloin se sitä käyttää?? ja onko se koneen sisässä näyttäisi että kahdet 5x2,5mm2 setit pitää vetää tuohon koneeseen.

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
On se siellä sisällä. Laitat vaan molemmat syötöt kiinni.
Se käyttää sitä tarvittaessa, käyttötapaa voi muuttaa käyttöpaneelista.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Ei ole mielestäni tarpeeksi leveä edes sorvattuna.

Tuossahan on jos oikein ymmärsin toinen leveämmällä tasopinnalla ja toinen normaali pää.. jos tuosta valitsen 1-1/4 niin tulee varmaankin juuri tuommoinen että toinen normi pää ja toinen solariin tarkoitettu leveä pää.

Back
Ylös Bottom