Timanttilaikat roilotukseen

jmaja

Hyperaktiivi
Nyt on roilotettu pari päivää ja saatu vajaat 10 m2 aikaiseksi. 30 m2 pitäisi tehdä. Käytettynä ostamani laatukoneen mukana tuli Parksiden segmenttiteriä edellisen omistajan jäljiltä. Ne menivät muutamassa m2. Sitten ostettiin 4 kpl Mirkan 15 €/kpl teriä. Nekin on nyt menneet.

Terästä ei ole juuri löytynyt, ainoastaan lattiakaivon ympärillä pari. Kylppärin lattiassa on -76 lattialämmityskaapelit, jotka ovat juuri olleet siinä 20 mm paikkeilla, jonne on roilotettu.

Ollaan kokeiltu 2, 3 ja 4 terää koneessa. 4:llä ei tarvitse piikata, 3 piikkaa nopeasti ja kahdella hitaasti.

Laikat ovat olleet 125 mm. Koneeseen menisi 150 mm.

Suosituksia millaiset laikat kannattaisi ostaa loppuhommaan. Makitalla suosittelivat Comet tai comet Rapidia. Onko nuo 60 €/kpl hintansa arvoisia?

Lappanen

Hyperaktiivi
Ei itse kysymykseen ole antaa kommenttia, mutta veteletkö kuivana vai märkänä? Vettä käyttäen saattaisi laikat kestää ehkä pidempään, toki vaatii sitten vähän kuivattelua eikä ehkä sovellu kaikkiin paikkoihin.

jmaja

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Kuivana imurilla. Mahtaako konekaan sietää märkänä. Kone on Baier BDN 453. Näyttää käyttöohjekin kieltävän.

Lappanen

Hyperaktiivi
Onkohan tuosta sitten erikseen myös märkä-malli, ainakin tämmöinen prosedyyri löytyi tuolle mallille:

Edit. pdfssähän onkin mainittu erikseen wet-malli. silmä käteen täällä..

Liitteet

• baier-bdn-453-dry-or-wet-wall-chaser.pdf
    987,4 KB · Katsottu: 211

jmaja

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Päivitystä sen verran, että enää on 6 m2 jäljellä. Noita melko halpoja laikkoja menee laikkapari/3-4 m2. Ollaan käytetty Mirka Diamond SE:tä, joka maksaa alennuksilla 10 €/kpl. Taitaa mennä 200 € laikkoihin tuohon 30 m2 alaan 150 mm jaolla. Ja viikko työaikaa kahdelta mieheltä!

Olisi varmasti pitänyt ostaa jotkut juuri tuohon tarkoitetut. Ilmeisesti niillä olisi mennyt helposti yhdellä parilla tuollainen. Kun vaan tietäisi mikä on sellainen ja mistä niitä saa.

Onneksi ei tarvitse loppua 110 m2 lattiaa roilottaa!

jmaja

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Ei enää yllättäne miksi halvalla tehdessä lattia aina kohoaa.
Ei, mutta yllättää se, että jotkut ovat roilottaneet 150-250 m2 ja vielä sanoneet nopeaksi hommaksi. En tiedä miten tuo on mahdollista. Ehkä lattia on erilaista kamaa tai sitten työkalut ja miehet eri planeetalta.

Nyt lähinnä mietin kauanko olisi mennyt piikata lattiat pois ja valaa uudestaan. Silloin olisi voinut laittaa paremmat eristeet, siirtää viemärit jne.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Jotenkin roilotus lattialämmityksen metrimäärille on jo niin tolkuton, että nusee karvat pystyyn. Onko nuo koneetkaan tehty juuri tämmöistä varten - vai ehkä jotain muuta lattian halkaisua varten.

Mutta sitkeä sissi vaikuttaa olevan hommassa :hattu:. Kelpaa näitä lukea kun ei itse tarvitse olla vääntämässä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Nyt lähinnä mietin kauanko olisi mennyt piikata lattiat pois ja valaa uudestaan.
Tämä optio kiinnostaisi myös. Kellarissa lattian alla on kissan hiekat, ei lattialämmitystä ja eristystäkin niukasti ja muitakin haaveita. Homman ei edes tarvitsisi valmistua missään minuuttiaikataulussa vaan ehkä ensivuonna riittäisi.

jmaja

Hyperaktiivi
Ei tietoo Hiltin teristä mutta ei niitä nyt ihan muutaman metrin välein ole vaihdettu.
Ei varmaan. Maksavatkin sitten satasen kappale. Meillä on kokeiltu käytetyn mukana tulleet Parkside "Turbo", Mirkan Diamond TR (Turbo, samannäköinen kuin tuo Parkside, hinta hiukan yli 10 €/kpl), Mirka Diamond SE (sileä, mutta segmentoitu, hinta 10 €/kpl) ja Mirka Diamond Pro SE (isompi kuvio kuin Turbossa, segmentoitu, hinta n. 20 €/kpl). Noista kaksi viimeistä oli suunnilleen yhtä hyviä, vaikka jälkimmäinen pitäis Prona, olla parempi. Molemmilla ajoi 20-30 m uraa. Kaksi ensimmäistä kesti hieman vähemmän.

Mites nopeasti sitä uraa tulee Hiltillä? Itse kellotin 4 minuuttia/m uudella Mirka Diamond SE:llä. Suunnilleen tuota vauhtia pystyy pitämään terän puolesta 15 m. Sitten alkaa mennä selvästi hitaammaksi ja lopussa terä ei uppoa enää ollenkaan.

Tuolla vauhdillahan toki menisi tuo 30 m2 eli hiukan yli 200 m kahdessa työpäivässä. Jonkun pitää sitten vielä piikata kannas pois ja siivota roippeet. Lisäaikaa vaatii myös mutkat ja seinien alitukset. Varmasti päivä menisi noihinkin.

Kyselin muutaman tarjouksen roilotuksesta halvimmat taisi olla 11 €/m ALV 0%. Ei se niin hirveän kalliilta enää tunnu. Tosin halvemmaksi toki tuli itse tehden.

Kai tuo hinta ihan looginen olisi eli kolmen päivän hommasta reilut 2 tonnia + ALV. Meillä nyt meni viikko, kun ei osattu ostaa oikeita laikkoja. Noita kympin laikkoja olisi voinut vaihtaa useamminkin, mutta ei lähikaupoissa ole hyllyssä tarpeeksi. Varmaan olisi voinut tilata 50 kpl halvalla jostain.

Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Mutta aika helponnäköisesti tuo on sujunut.
Laikasta tuo lienee paljon kiinni. Uudella ei tarvitse työntää juuri lainkaan. Laikan kuluessa tuo menee raskaammaksi ja aika poikki on tuon yhden päivän ja reilun 40 m urakan jälkeen vaikka vuoroteltiin tuossa ja putsaus/piikkauksessa.

Toinen rajoittava on imuri. Meillä laina Kärcher WD3000 imee ihan OK, mutta 3-5 m välein pitää paperipussia ravistella ja 30 m välein vaihtaa.

pökö

Kaivo jäässä
Toinen rajoittava on imuri. Meillä laina Kärcher WD3000 imee ihan OK, mutta 3-5 m välein pitää paperipussia ravistella ja 30 m välein vaihtaa.
Muutamankin kerran olen nähnyt noilla porukoilla Kiekens-imurin. Isohko laite mutta vissiinkin raskaan kivipölyn kanssa hyvä. Ei ole tästä pölynimaisijastakaan kokemuksia niin ei uskalla sanoa varman päälle mitään

jmaja

Hyperaktiivi
Meni vähän toisin päin kuin luulin. Eli epäilin kovasti imurin riittävyyttä ja tarkoitus oli vuokrata joku tuollainen, jos tuo menee turhan herkästi tukkoon. Laikoista en ymmärtänyt olla niin huolissaan. Olisi pitänyt perehtyä niihin paremmin ennen aloitusta, mutta on ollut niin paljon muutakin mihin pitää perehtyä.

fraatti

Hyperaktiivi
Muutamankin kerran olen nähnyt noilla porukoilla Kiekens-imurin. Isohko laite mutta vissiinkin raskaan kivipölyn kanssa hyvä. Ei ole tästä pölynimaisijastakaan kokemuksia niin ei uskalla sanoa varman päälle mitään

Mulla oli raksalla wanhan kiekenssi. Tukkoon se menee betonipölystä. Itse rasvistava imuri tälläiseen hommaan pitää olla. Tällöin homma toimii eikä pölyä ole joka paikka täynnä.

fraatti

Hyperaktiivi
Meni vähän toisin päin kuin luulin. Eli epäilin kovasti imurin riittävyyttä ja tarkoitus oli vuokrata joku tuollainen, jos tuo menee turhan herkästi tukkoon. Laikoista en ymmärtänyt olla niin huolissaan. Olisi pitänyt perehtyä niihin paremmin ennen aloitusta, mutta on ollut niin paljon muutakin mihin pitää perehtyä.

Itsellä on sellainen kokemus timanttilaikoista monitoimityökalussa että halvoilla ei tee mitään. Kallis kestääkin monikymmenkertaisen määrän samaa duunia.

VesA

In Memoriam
Meilläkin oli Kiekens vuokralla aikoinaan - se imee mitä vaan isolla putkella ja hauskana yksityiskohtana säiliössä roikkuu putken alla 10l sanko joka kerää isommat kivet, pöly meni siitä jotenkin ohi. Oli se melko ikävä raahata yläkertaan kapeita rappuja, vehje on iso ja painava.

Tuossa tämän kesän rempassa tuli kantapään kautta opittua että halpoja teriä ei kannata ostaa ainakaan puukkosahaan jolla tekee purkuhommia - vaikka aluksi voisi kuvitella ettei sellaisessa hommassa kannata kalliita teriä käyttää homma on juuri päinvastoin, halvat hukkaavat hampaansa, vääntyvät ja katkeavat seinän yllätyksiin hetkessä sinkoillen ties minne, kun taas kalliilla sen kun vetelee tuli seinässä vastaan mitä vaan, eikä tarvitse terää vaihtaa.

VesA

In Memoriam
Meneekö kaikki kiekenssit kun teillä meni se wanha?
No ei meidän mennyt, mutta ehkä sinne imettiin kohtuudella. Kiekens on sellainen yleisimuri. Betonipölyn imemiseen on sitten ihan oma pussiton vehkeensä joka laittaa ne pölyt muovisukkaan johon voi tehdä nippusiteellä sen kokoisia eriä kuin jaksaa kantaa - siitä tulee sellasita jättinakkipötköä. Sellainen meillä oli tänä kesänä vuokralla.

pökö

Kaivo jäässä
Betonipölyn imemiseen on sitten ihan oma pussiton vehkeensä joka laittaa ne pölyt muovisukkaan johon voi tehdä nippusiteellä sen kokoisia eriä kuin jaksaa kantaa - siitä tulee sellasita jättinakkipötköä. Sellainen meillä oli tänä kesänä vuokralla.
No se on sitte Pullman ernator, aivan huippukone.
Mutta jotenkin nuo heput kiekenssillä pärjää kun sitä perässään vetävät, se on nimittäin iso

jmaja

Hyperaktiivi
Itse rasvistava imuri tälläiseen hommaan pitää olla. Tällöin homma toimii eikä pölyä ole joka paikka täynnä.
Kyllä toi imuri on toiminut yllättävän hyvin. Pölyä tulee vain roilokonetta betoniin painaessa kun teräsuoja on liian korkealla ja laikasta tulee suihku eteen.

VesA

In Memoriam
Meillä on rempassa yleiskäyttöön Festoolin kohtalaisen iso malli, senverran iso että ikävä sitäkin on jo raahata. Festoolin vehkeistä tuolla työmaalla mainioin on kyllä käsisirkkeli - mikseivät kaikki sirkkelit ole sellaisia.

pökö

Kaivo jäässä
Täällä kun mikään tavallinen ei kelpaa niin tuohon roilotuksen pölynpoistoon ottaisin suurteho-imurin, eli imuauton.

Liitteet

• Screenshot_20210827-230024.png
    Screenshot_20210827-230024.png
    336,1 KB · Katsottu: 226

fraatti

Hyperaktiivi
Meneekö kaikki kiekenssit kun teillä meni se wanha?

Varsin samankaltaisen näköisiä näytetään myyvän vieläkin. Tuollainen tuplamoottorillinen mulla on vieläkin tuolla tallissa. Kai niitä parempiakin on olemassa samalta valmistajalta. Raksaamisen jälkeen en oo tarvinnut enää sitä vaan tarvisi hävittää se pois. Se on niin rohjo etten ole viitsinyt imuroida sillä tallia vaan oon hommannut pienemmän ja siromman. Raksahommissa kiekenssi oli hyvä kun säiliö oli iso, tyhjennettävä ja letku suuri halkaisijaltaan.

Kun hion täällä lattioita timantilla niin lainasin kaverilta automaatti tamppaavan mallin. Olisko ollut sitten festooli. Toi mun kiekenssi on lisäksi suodatusteholtaan niin huono että se puhaltaa kaikista hienoimman pölyn huoneilmaan. Hiomista on tullut koitettua tämäkin kaverina ja se onnistuu mutta parempiakin laitteita tuohon on.

Kaveri ainakin teki joskus kosteussaneerauksia yms niin sen oli hommattava vehkeet millä pärjäs purkuhommissa vaikka pienemmässäkin tilassa ja myös sotkematta koko asuntoa. Sen verran niitä tuli myös käytyä koittamassa että huomasin mikä on oikeasti hyvä. Ovat vaan niin kalliita etten ole itse raskinut ostaa moista.

Liitteet

• Screenshot_20210827_230951.jpg
    Screenshot_20210827_230951.jpg
    131,8 KB · Katsottu: 167

fraatti

Hyperaktiivi
Joku tollanen festooli se oli mitä olen itse käyttänyt. Ja onhan siinä mainittu mihin se kone on tarkoitettu. Eipä se sinällään niin ihme näemmä ole että on pelannut hyvin.

AUTOCLEAN Automaattinen pääsuodatinpuhdistus AUTOCLEAN portaattomasti säädettävin puhdistusvälein.

Pääkäyttökohteet
Imurointi sähkötyökaluilta, esim. saneerausjyrsimiltä tai roilojyrsimiltä
rakennustyömaan puhdistamiseen, esim. saneerauskohteissa
Veden imurointi

pökö

Kaivo jäässä
Uskon ja luulen että Hilti 100e terä on niin paljon parempi kuin LIDL-parksiden "kympin terä" että eron huomaa kyllä jo selässään

fraatti

Hyperaktiivi
Ei kai se niinkään ole, että kalliit on aina hyviä tai ainakaan hintansa arvoisia?

En viitsinyt niitä satasen laikkoja ostaa ilman tietämystä, että juuri se toimii hyvin.

Itse jätän nuo kiinaterät kauppaan suosiosta. Kantapään kautta opittu juttu.

Tukussa tuskin myydään alan ammattilaisille roskaa. Täällä on varsin kattavasti esitelty eri laikat ja mihin ne on tarkoitettu.

VesA

In Memoriam
Ei kai se niinkään ole, että kalliit on aina hyviä tai ainakaan hintansa arvoisia?

En viitsinyt niitä satasen laikkoja ostaa ilman tietämystä, että juuri se toimii hyvin.
No ei - niitä kalliimpia on ostettu yksi kerrallaan kokeeksi. Bahcot eivät olleet hintansa arvoisia, karbidimalleihinkin iski karies, mutta lähes 40e 'sawsall' milwaukeeta ei ole tarvinnut vaihtaa, yksi terä on kestänyt aika loputtomiin ja se menee edelleen vauhdilla rautaputkeenkin. Yhdestä hampaasta oli nurkka pois.

fraatti

Hyperaktiivi
Bahcot eivät olleet hintansa arvoisia...

Sama kokemus mutta puukkosahan teristä. Terien tekemiseen erikoistuneet pajat tekevät paljon parempia. Liekö sitten bahcon keskinkertaisuuteen syy että joka tuotteeseen pitää olla jotain tarjolla jolloin laatu ei olekaan enää mitään huippua....

VesA

In Memoriam
Sama kokemus mutta puukkosahan teristä. Terien tekemiseen erikoistuneet pajat tekevät paljon parempia. Liekö sitten bahcon keskinkertaisuuteen syy että joka tuotteeseen pitää olla jotain tarjolla jolloin laatu ei olekaan enää mitään huippua....
Bahco myy nykyään hiukan parempaa kiinankuraa... se brändi alkaa olla mennyttä.

jmaja

Hyperaktiivi
Onnisen kuvauksista ei ainakaan tullut hullua hurskaammaksi. Tämä ei kauaa kestänyt, vaikka on "Ammattilaisen nopea ja pitkäikäinen timanttilaikka kaikkien rakennusmateriaalien kuten esim. betonin, luonnonkiven, raudan ja teräksen kuivakatkaisuun."

Tuolle sai 12 kk takuunkin, mutta tuskin se loppuunkulumista korvaa.

fraatti

Hyperaktiivi
Onniselta ostin viimeiset 4 Mirka Diamond SE:tä.

Joo, itse en näistä laikoista juurikaan tiedä. Hiltillä näyttää olevan roilotukseen omia laikkojakin. Nuo vasemman yläkulman laikat näyttävät omaan silmään hyvälle. Toisiko tuollainen rouhea pinta muhjun hyvin ylös? Vastakkaisena esimerkkinä täysin sileä joka alkaisi muistuttamaan hiomista? Alakulmassa näyttää olevan myös nimenomaan roilotukseen tarkoitettuja laikkoja. Kalliita ovat mutta muistuttavat noita ensimmäisiä.

jmaja

Hyperaktiivi
Tuo Mirka Diamond SE on aivan sileä lukuunottamatta muutamaa katkosta eli segmenttiä. Se leikkaa oikein hyvin uutena. Kokeiltiin myös koneen mukana tulleita uusia täysin sileitä laikkoja. Niillä ei tapahtunut yhtään mitään, siis ei päässyt senttiäkään eteenpäin. On noissa kyllä myös eroa sileän pinnan karheudessa.

Vaikea sanoa mikä tuossa on oleellista. Ilmeisesti timantin määrissä ja kiinnityksissä on suuria eroja, joita ei silmin näe. Mitä ehdin opiskella timanttien kuuluu irrota sopivaa tahtia eli tylsyttyään muttei liian aikaisin.

Mitä nuo Hiltin hinnat ovat? Saako niistä 0, 30, 60 vai 90% alennusta?

Onnisella tuo Mirkan laikka poikkeaa LVI-tavaroista eli listahinta on sama kuin mun hinta, joka on sama kuin rautakaupasta alennuksen jälkeen.

fraatti

Hyperaktiivi
Tuo Mirka Diamond SE on aivan sileä lukuunottamatta muutamaa katkosta eli segmenttiä. Se leikkaa oikein hyvin uutena. Kokeiltiin myös koneen mukana tulleita uusia täysin sileitä laikkoja. Niillä ei tapahtunut yhtään mitään, siis ei päässyt senttiäkään eteenpäin. On noissa kyllä myös eroa sileän pinnan karheudessa.

Vaikea sanoa mikä tuossa on oleellista. Ilmeisesti timantin määrissä ja kiinnityksissä on suuria eroja, joita ei silmin näe. Mitä ehdin opiskella timanttien kuuluu irrota sopivaa tahtia eli tylsyttyään muttei liian aikaisin.

Mitä nuo Hiltin hinnat ovat? Saako niistä 0, 30, 60 vai 90% alennusta?

Onnisella tuo Mirkan laikka poikkeaa LVI-tavaroista eli listahinta on sama kuin mun hinta, joka on sama kuin rautakaupasta alennuksen jälkeen.
Mulla ei ole harmainta aavitustakaan hinnoista.

Roilosin joskus kalliota ja silloin koneen koko oli mallia suuri. Tuossa sun koneessasi taitaa olla 125mm laikat joka tuntuu varsin pienelle näin mutu tuntumalla jos roiloa ollaan ajamassa satoja metrejä. Onko lattialämmitysputkien roiloamiseen tarkoitettu järeämmät koneet? Tälläsiäkin näyttää löytyvän jotka ajavat uran puhtaaksi laakista. Ettei tuollaiset 125mm laikkojen koneet ole tarkoitettu vähän pienempiin hommiin? Toki saa sen työn silläkin tehtyä mutta kuinka paljon työläämpi tuo sitten mahtaa olla(olettaen että tälläinen järeä on laite millä "ammattilaiset" noita tekevät)?

1630129787049.png

Tässä videossa homma näyttää helpolle.

Back
Ylös Bottom