Kiinnitetty Palautetta ylläpidolle ja moderaattoreille

Kiinnitetty

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Käyttäkää eri teemaa ;D. Esim. harmaasävyssä jo näkyy selkeämmin:
1641832147532.png

Tummassa teemassa myös:
1641832180727.png

Ja myös Adara on OK, itse käytän lähinnä tätä. Näkyy selkeästi punaisella värillä lisäksi uudet kohteet (symboli)

1641832215072.png

Vakioteema on omasta mielestäni aika pliisu, mutta kun joskus koitin sitä muokata, aiheutti se sen verran vastarintaa että on jäänyt toistaiseksi ennalleen.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Oletusteemalla tuo uusien viestien lihavointi näkyy heikosti. Sam0oin joku flat awesome+. Muilla näkyy ihan hyvin.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Flat awesome+ on sama kuin se oletusteema. Adaraa meinasin itse alunperin oletusteemaksi, mutta se sai kannatusta lähinnä itseltäni :p

Espejot

Hyperaktiivi
Sopiva filtteri lopulta hävittää kaiken tekstin, eikö se ole lähinnä käyttäjän oma murhe eikä muiden?

En koe sitä murheena kun en koe twitteriä tai face tai muita foorumeita luotettavina uuislähteinä.

Asian mihin viittasin on se että jos käyttäjälle jää sisältö lataamatta omien estojen takia, niin pitääkö muiden ottaa vaikka screenshotti linkistä ja pasteta se foorumille että kaikki tietävät mitä se takaa löytyy(mielestäni ei)? Tämä näin kärjistettynä esimerkkinä.

Lähinnä alustaa / kertoa mitä linkin takaa löytyy. Ihmisen tekemä järkevä alustus kertoo ainakin sen että kyseessä ei ole botin tms jakama linkki. Facessa noihin törmää enemänkin. Mutta toi ei ole minulle mikään ongelma koska osaan olla klikkaamattakin linkkiä jos sisällöstä ei ole etukäteistietoa.

Ehkä mun pitäisi ottaa käyttöön se, että kukaan jolla on jokin adblocker tms. ei pääse sivustolle enää lainkaan. Siihenkin oli konsti olemassa kyllä. Se ratkaisisi tuon näkymättömyysongelman, vai mitä?

Keinot, jotka laahaa aina pikkuisen perässä.... en tiedä mitä muutoksia noihin käytämiini kikkareisiin on tullut mutta mulle ei enään näy mitkään mainokset Facessa.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
En koe sitä murheena kun en koe twitteriä tai face tai muita foorumeita luotettavina uuislähteinä.
Itse olen jo havainnut että luotettavampia lähteitä löytyy twitteristä kuin iltapäivälehdistä kunhan vähän katselee mitä/kuka sieltä taustalta löytyy. Tarkoitan tässä mm erilaisten instanssien toimitusjohtajat yms muut omien alojensa asiantuntijat sekä tietysti itse yritysten tiedotus saattaa olla somessa ja muuten sitä ei välttämättä bongaisi mistään. Pelkästään iltalehti/iltasanomat akselilla paljon mielenkiintoisia asioita jää näkemättä. Kaikelle on paikkansa. Twitterissä ehkä keskustelu on kypsämpää kuin naamakirjassa, kunhan ei ota jokaista Ano Turtiaista seurattavaksi. :hmm:

PolyEsko

Vakionaama
Ehkä mun pitäisi ottaa käyttöön se, että kukaan jolla on jokin adblocker tms. ei pääse sivustolle enää lainkaan. Siihenkin oli konsti olemassa kyllä. Se ratkaisisi tuon näkymättömyysongelman, vai mitä?
Jos näin kävisi, niin foorumilla tulisi käytyä paljon harvemmin ja ehkä vähitellen hiipusi.
Mainosten yms. vuoksi tuo siis. Vaikka sivusto saisikin niistä pientä korvausta, mutta lukijalle niistä niin isoa haittaa, että kiinnostus vähenee väkisin. Ainakin meikulla.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Kyllä tuo fraattin saama ystävällinen muistutus minusta aiheutti ennemminkin hämmennystä ja epäuskoa moderointia kohtaan kuin selkeytti asioita tai luettavuutta. Se johdatteli keskustelun pois aiheesta. Esimerkkinä muille se ei oikein toimi. (Muutenhan modet tekevät pääasiassa hyvää työtä, vaikkakin vanhojen keskustelujen seuraaminen menee välillä mahdottomaksi kun OT-viestejä on rankalla kädellä siivottu oman otsikon alle.)

Jos tuon kaltaisia postauksia pitää säätää, miksi ylipäätään muistuttaa siitä julkisesti kun ystävällisen muistutuksen voisi pistää privana ja/tai säätää se viesti heti moden esteettistä silmää miellyttäväksi? Jos on tullut jotain tekijänoikeusrikkomuksia, räikeitä sääntörikkomuksia tms. niin suoraan delete ja noottia postaajalle.

Espejot

Hyperaktiivi
Jos tuon kaltaisia postauksia pitää säätää, miksi ylipäätään muistuttaa siitä julkisesti kun ystävällisen muistutuksen voisi pistää privana ja/tai säätää se viesti heti moden esteettistä silmää miellyttäväksi?

Julkisen huomautuksen idea on että sen huomaavat muutkin, noin yleisesti ottaen... itse asiaan tuntematta.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Julkisen huomautuksen idea on että sen huomaavat muutkin, noin yleisesti ottaen... itse asiaan tuntematta.
Juu, ymmärrän perusajatuksen "itseoppivasta organisaatiosta" eikä häpeäpaalusta, mutta mitä hyötyä on huomaamisesta kun perusteet puuttuu (tai ne pitää osata ehkä jo kerran luetuista ohjeista osata tulkita toisin) eikä huomautusta ymmärretä? Fraatti oli fiksu ja kysyi, ja keskusteluhan siitä syntyi, muutenhan tuo olisi mennyt ohi olankohautuksena (mikä lie moden näppäilyvirhe tms). Monestihan virheilmoitukset sun muut viestit joita ei ymmärretä, ja joilla ei näyttäisi olevan välitöntä toiminnallista merkitystä, jätetään omaan arvoonsa vaikka niitä kuinka toistetaan.

Sinälläänhän koko tämä keskustelu on offtopiccia ja kuuluisi ehkä "Palautetta ylläpidolle" tms otsikon alle eikä ohjeistuksen alle... minun tulkintani mukaan, vaikka joku muu ehkä tulkitsee toisin.

Espejot

Hyperaktiivi
Foorumisofta generoi itse tuon tekstin linkistä missä näkyy myös otsikko ja hiukan jotain muutakin. Pitäisikö se kopioida uudestaan näkyville? Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä, koska se generoituu siihen itsekseen.

katso liitettä 76132

Koska täällä aletaan valvomaan kirjoitusvirheitä ja pilkunpaikkoja? Ehkä joskus siihenkin olisi tarvetta mutta vaikka teksti on joskus ollut hiukan hankalaa tulkittavaa, ilman ainuttakaan pilkkua tai pistettä niin olen kyllä pystynyt elämään sen kanssa. Ihmisillä kun kuitenkin saattaa olla lukihäiriöitä tai muita hankilökohtaisia juttuja mistä muut ei tiedä mitään. Toki kirjottajien määrää pystytään harventamaan sopivalla moderoinnilla.

Otetaan nyt tähänkin kantaa, enemmän yksityisenä mielipiteenä kuin osana moderointi tiimiä. Elikäs, henkilökohtaiseti olen sitä mieltä että uutislinkeillä keskustelu on hengetöntä ja lisäksi mahdollistaa spämmäyksen. Siksi itse tykkään alustaa linkkiä omalla näkemyksellä. Foorumisofta generoi uutislinkin, otsikon ja lyhyenelmän uutisen sisällöstä. Tuo ajaa asiansa - lukija tietää uutisen sisällön, kanattaako klikata vai onko odotettavissa Turtiaisen turinaa. Mutta onhan noi automaagisesti generoidut lyhenelmä siinä määrin huonoja että kun on vähänkää laadukkaamsta journalistisesta jutusta kyse niin referoin jutun itse. En usko että tässä(kään) sen suurempaa harvennusta tavoitellaa. Mitä tulee virheisiin niin suollan niitä jatkuvasti ja osaan virheet myös luovasti ohittaa.

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Joskus foorumilla ei oikein sallittu uskonnollisia tai poliittisia juttuja. Näistä periaatteista on valitettavasti luovuttu ja nyt lähdetään jo mahdollisesti tuleviin sotajuttuihin mukaan. Saadaan siinä sivussa sitten hyväksyntä salaliittoteorioihin ja muuhun humpuukiin lupa nyt.
Toisessa ketjussa valittelin foorumin tylsistymisestä, nämä jutut ei ainakaan helppaa.

Tähän kun saadaan mielipide ylläpidolta @VesA , @Espejot , @Samppa ... Niin ratkeaa alkaako loma foorumilta

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Joskus foorumilla ei oikein sallittu uskonnollisia tai poliittisia juttuja. Näistä periaatteista on valitettavasti luovuttu ja nyt lähdetään jo mahdollisesti tuleviin sotajuttuihin mukaan. Saadaan siinä sivussa sitten hyväksyntä salaliittoteorioihin ja muuhun humpuukiin lupa nyt.
Toisessa ketjussa valittelin foorumin tylsistymisestä, nämä jutut ei ainakaan helppaa.

Tähän kun saadaan mielipide ylläpidolta @VesA , @Espejot , @Samppa ... Niin ratkeaa alkaako loma foorumilta

Säännöissähän meillä on seuraavasti:

1§ Elä kirjoita sopimatonta sisältöä. [alkuosa leikattu pois] Politiikka ja uskonto ovat pääasiallisena ketjun aiheena sivustolla kiellettyjen aiheiden joukossa. [loppuosa leikattu pois].

Tulkitsen siten että politiikkaa voi sivuta, mikäli se liittyy varsinaiseen ketjun aiheeseen ja se tapahtuu ilman mitään mielipiteen muokkaukseen pyrkivää "kampanjointia" ja muutoin asiallisesti ja varsinaiseen keskusteluun lisäarvoa tuottaen. Mutta politiikkaa ei ole ollut tarkoitus varsinaisena pääaiheena sallia. Joten tämäkin ketju mielestäni rikkoo tätä sääntöä. Säännön noudattamisen valvominen on vähän vaihdellut. Olen itse monesti ollut toppuuttelemassa ylläpidon sisäisessä keskustelussa ja ajamassa ns. "löysempää tulkintaa". Se varmastikin on osaltaan vaikuttanut siihen, että nyt on vähän epäselvää itse kullekin että mikä on sallittua ja mikä kiellettyä.

Esäätäjä

Vakionaama
Mikähän mainos välilehti lärpäke on tuonne ylös tullut? Puhelimella kun koittaa katsoa se tulee siihen päälle mistä valikko aukeaa (3 vaakaviivaa). Ensin se mainos on isompi ja lärpäkkeestä saa pienennettyä mutta jää päälle silti...ei hyvä, jos ruutua vierittää alas, se vakio mainoslaatikon kanssa vie jo 2/3 ruutua.

Liitteet

• Screenshot_20220222-163846.jpg
    Screenshot_20220222-163846.jpg
    47,7 KB · Katsottu: 167

Mikki

Hyperaktiivi
Mikähän mainos välilehti lärpäke on tuonne ylös tullut? Puhelimella kun koittaa katsoa se tulee siihen päälle mistä valikko aukeaa (3 vaakaviivaa). Ensin se mainos on isompi ja lärpäkkeestä saa pienennettyä mutta jää päälle silti...ei hyvä, jos ruutua vierittää alas, se vakio mainoslaatikon kanssa vie jo 2/3 ruutua.
Joo aivan syvältä. Jos mainoksia alkaa pomppimaan kuten ilmaisenergia palstalla (jossa just tämmöisiä) niin.. no.. käyn siellä kerran pari kuukaudessa.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
kas vain. Minulla ei näy ja tuo on kyllä tullut yllättäin ja pyytämättä. Tiedän kyllä mikä tuo on. Googlen automaattisesti luoma mainos, mutta ei noiden pitäisi olla päällä. Tutkin

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Tällainenhan siellä adsensessä odotti. Jostain syystä toisinaan Google ottaa omiin käsiinsä noiden kokeiluiden aloitukset, olen ne blokannut kun on kysellyt, nyt tästä ei kysellyt enää tai sitten missasin sen jossain vaiheessa. Kokeilu oli käytössä n. 50% käyttäjistä.

1645563451757.png

1645563470764.png

Nyt pitäisi olla tämä palautettu alkuperäiseen malliin.

Siikki

Aktiivinen jäsen
Moderaattorin ominaisuudessa saa ilmeisesti antaa vaikka millaisia mauttomia kommentteja ja levitellä omaa sanomaa. Tähänkö tämä foorumi on menossa?

Eipä paljon enempää voisi olla samaa mieltä tämän kanssa:

kotte

Hyperaktiivi
Moderaattorin ominaisuudessa saa ilmeisesti antaa vaikka millaisia mauttomia kommentteja ja levitellä omaa sanomaa. Tähänkö tämä foorumi on menossa?
Tähän ei voi olla kommentoimatta, että jos kerran poliittinen aihe yleensä sallitaan, niin siteeraamasi mielipide ei ole mauton eikä omaa sanomaa, vaan hyvin lähellä klassisten valtioiden voimapolitiikkaa koskevien kirjoitusten siteeraamista ja keskustelua niistä esimerkkitapaukseen sovellettuna (esimerkkinä Clausewitzin sotilasteoreettiset kirjoitukset parin sadan vuoden takaa). Jollei halua eikä kestä keskustella asiasta, on sitten parempi olla lukematta ja puuttumatta. Sinällään tämä aihe on sivussa lämpöpumpuista, lämmitys- ja jäähdytysteknologista ja teknologiasta yleensä; ehkä kuitenkin hiukan lähempänä kuin taannoinen vilkas keskustelu koronapandemiasta.

Espejot

Hyperaktiivi

Tässä nyt tasapainollaan kahden asian välillä... moderaattoteita syytetään kukkahattutädeiksi mutta näköjään myös politikoinista. Näistä nyt sitten pitää valita se mitä halutaan, sallitaanko polittien keskustelu vai ruvetaanko kukkahattutädeiksi. Valinnan vaikeuden takia takia keskustelu on kuumakalle osastolla jotta niitä ei tarvitse lukea. Toinen vaihtoehto on että keskustelua kielletään. Tai että viestejä moderoidaan tiukemmin. Minulle käy kaikki vaihtoehdot, historian ja konfliktien seuraamiseen löytyy parempiakin paikkoja mutta myös del-näppäin tallella näppiksessä. Varmaa on vain että kaikki eivät ole tyytyväisiä tehtiin mitä tahansa.

pökö

Kaivo jäässä
Toinen vaihtoehto on että keskustelua kielletään. Tai että viestejä moderoidaan tiukemmin. Minulle käy kaikki vaihtoehdot, historian ja konfliktien seuraamiseen löytyy parempiakin paikkoja mutta myös del-näppäin tallella näppiksessä.
Pukki kaalimaan vahtina, silloin käy kaikki.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Ei ole mitään korjattavaa. Kuumakalleosion voi tietysti tulkita lämpöpumppuihin liittyväksi, mutta keskusteluotsikko on aika yksiselitteinen eikä sitä ole pakko seurata. Aika hiljaiseksi tämäkin foorumi muuttuu ellei OT-otsikon alla saa pölistä otsikon mukaista OT:ta. Eri juttu sitten jos vaikkapa mallikohtaisen keskustelun alla kaapataan otsikko ja aletaan pölisemään supermallien seurapiirijuoruista. Maailman tapahtumista keskustelu ei oikein onnistu ilman viittauksia politiikkaan. Itse näkisin tuon politiikka- ja uskontokiellon ennemminkin kampanjointi ja käännytyskieltona, eli ei tehdä politiikkaa eikä saarnata, mutta ei aihepiirit mitään kiertoilmaisuihin pakottavia tabuja ole (kuten Ukrainan sota Venäjällä on).

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Äh. Älkääs nyt hyvät herrat

Sodastakin voi keskustella sotana ja mimimoida sen polittisen ulottuvuuden varsinkin täällä Suomen päässä niin ei keskustelu siirry turhaan keskustelijoihin. Toistaiseksi vaikuttaa Suomessa ja länsimaissa ollun varsin yksimielisiä, joten tätä paikallispolitikoinnin ulottuvuutta ei oikein ole ilmennyt. Suomen TV:ssa näytetään sodasta lähinnä diplomatia laitaa. Asioita nyt pitäisi aina vähän kyseenalaistaa ja tuoda uutta ulottuvuutta. Itse en tähän kykene kun olen vähän niin osapuoli.

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"
Ei hyvänen aika. Joskus täällä kirjoiteltiin vain lämpöpumpuista, asennuksista, energiasta, DIYstä, sähkönkulutuksesta ja vaikkapa joulukinkuista.

Poliittinen ja siihen vivahtava keskustelu oli kategoorisesti kielletty. Se piti foorumin siistinä, sekä vähensi raakasti henkilöön käymistä ja erilaisten agendojen tuuppaamista. Sanoisin, että lämpöpumput.info erottui massasta edukseen.

En tiedä mitä suunnan muutos tukee, eihän noita ketjuja pakko ole lukea. Faktapohjaisella foorumilla oli kyllä haikea lukea osin todellisuudesta irtaantunutta Covid-keskustelua siihen puuttumatta. Pari kertaa lankesin, sitten ei enää huvittanut.

Nyt täällä väännetään "Ukrainan tilanteesta". Koko ketjun otsikonkin voisi vetää huoletta ihan uusiksi. Parempi olisi toki, ettei siitäkään keskusteltaisi täällä ollenkaan. En aio käydä lukemassa, koska pelkään pahoin sen olevan likimain samalla tasolla Covid-keskustelun kanssa. Voin olla väärässä, mutta riskiä en ota. Nyt koko foorumin käyttö on jäänyt omalta osaltani likimain nolliin, osin periaatteellisista syistä.

Loppuun tekisi mieli siteerata jotain suurta ajattelijaa. Mutta lainataan sen sijaan hienoa persoonaa, Voitto Liukkosta:

"No niin, nyt meiltä meni kuva, toivottavasti kohta menee äänikin..."

pökö

Kaivo jäässä
Ei hyvänen aika. Joskus täällä kirjoiteltiin vain lämpöpumpuista, asennuksista, energiasta, DIYstä, sähkönkulutuksesta ja vaikkapa joulukinkuista.
Tästähän on tullut semmonen yleisfoorumi missä jauhetaan kaikesta mahdollisesta. Lämpöpumput alkaa olla sivuseikka.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Meneehän ne maalämpö vs ilmalämpö, Toshiba vs Mitsubishi jne keskuselut välillä uskonnon puolelle, ellei markkinapoliittiseksi vaikuttamiseksi tai vähintään foorumisodaksi. Retorinen kysymys: Miten joulukinkku on lämpöpumppufoorumilla hyväksyttävämpi aihe kuin covid-19? Törmäsin kyllä joulukinkkukeskusteluun, mutta siitä ei oikein selvinnyt miten joulukinkku kypsennetään lämpöpumpulla.

En ymmärrä täälläkin esitettyjä fundamentalisia mielipiteitä foorumin puhdasoppisuudesta. Ei aiheen vierestä keskustelu ole keneltäkään pois kun se pidetään oman otsikon alla, mutta kyseinen offtopickeskustelu saattaa olla mielenkiintoista seurattavaa kun foorumin ydinaiheissa ei ole mitään uutta, ei luettavaa eikä kommentoitavaa. Uskoisin, että kohtuullinen offtopic lisää kävijämääriä hiljaisina aikoina ja siinä ohessa voi osua silmään jotain oikeitakin lämpöpumppuaiheita kommentoitavaksikin. Näin ainakin itse toimin. Tiukka "suutari pysyköön lestissään" ajattelu johtaa muutaman vanhan parran sisäpiirihöpinöihin ja kuolemaan, kun ei ne vanhatkaan parrat loputtomiin jaksa vastailla uusien aloittelijoiden toistuviin kysymyksiin.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
offtopikkia on omilla alueillaan, mutta kyllä lämpöpumppuaiheet ovat selkeä enemmistö sekä alueissa, että toivottavasti viesteissäkin. Sekä covid, että Ukrainan tilanne ovat sellaisia jokaisen elämään vaikuttavia merkittäviä "tapahtumia", että niistä sallitaan se yksi ketju ainakin ja Ukrainaketjun osalta on muutenkin moderointi ollut vähän löysempää Facebookin viitoittaman mallin mukaan ;) Toki tällaiset ketjut poikii sitten monenlaista kirjoitusta ja paljon enemmän työtä moderointiinkin. Ei näistä aiheista pakko ole täällä edes keskustella jos se alkaa vaikuttamaan sivuston oikean aihepiirin keskusteluiden laatuun. Ei tästä mitään täyttä yleisfoorumia ole tarve tehdä.

Jos jollain modella on "jääviys" kirjoitettunsa puolesta jossain moderoida, niin sitten joku muu mode moderoi ko. ketjussa. On näistä keskusteltu ennenkin.

Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Tästähän on tullut semmonen yleisfoorumi missä jauhetaan kaikesta mahdollisesta. Lämpöpumput alkaa olla sivuseikka.
Jos mietitään Ukrainan tapahtuminen merkitystä lämpöpumppujen, lämmityksen, energiahuollon, sähkön ja muiden energiamuotojen saannin kannalta, ei ikinä ole tapahtunut foorumin elinaikana yhtä kolossaalisen kaikkeen vaikuttavaa tapahtumaa. Totta puhuen, nyt on kyse jostakin sellaisesta, millä on todellista merkitystä. Höpinät sitten erikseen.

Back
Ylös Bottom