Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Enemmän tuo taitaa olla sähkömiehestä kiinni, paljon antaa vetää kaapeleita valmiiksi. Jos ei ole tuttua sähkömiestä ei kyllä mitään kannata vetää valmiiksi, ennenkuin kysyy mielipidettä kohteen "paperit kirjoittavalta" sähkömieheltä. Vaikka joitain asennuksia saisikin tehdä itse on sähkömiehestä kiinni ottaako se niistä vastuuta.
Lain puolesta useat akku Off-Grid tai Mikroinvertteri asennukset DC-puolen voi lain mukaan vetää kyllä itse. Lupia ei tarvitse SELV-, PELV (vaihtojännite 50 V ja tasajännite 120V) asennuksissa. Lisäksi oli jotain helpotuksia kun pysytään alle 50V DC-kytkennöissä, johon varmaan kaikki yksittäiset (tai rinnankytketyt) paneelit menee.
Mikroinvertteriasennuksessa mietin missä raja kulkee:
esim. maateline asennuksessa maakaapeli täytyy kaivaa itse ja sähkömies sitä ei kaiva kuitenkaan koskaan, mutta saako kaapelin päähän laittaa sitten "pistotulpan" johon tulee invertteri kiinni?
Mikä tämä on?ARAn energiatukeenkin oli jo saatu kampitusta tee-se-itse miehille.
Mikä tämä on?
Eikös se päin vastoin ole ihan ovelasti kirjoitettu: Jos asennat itse, tarvitaan kuitenkin ulkopuolisen allekirjoitus. Hänhän kaiketi joutuu todistajaksi, jos asia eteen sille tasolle. Jos taas allekirjoitat itse, vaikka olisit pätevä ==> todistus roskiin. Jälkimmäinenhän on viranomaiselle tärkeä siksi, että omassa asiassaan saa edukseen valehdella, kun rikosta epäillään. Mutta ulkopuolinen ei saa valehdella, joten viranomaisen kannalta asia on "hoidettu huolellisesti" vaihtoehtoisissa tilanteissa.Toihan on kuoleena syntynyt pykälä kun ei kukaan voi tietää onko omistja suorittnut osan työstä itse kun siitä ei tehdä kuittia.
Eikös se päin vastoin ole ihan ovelasti kirjoitettu: Jos asennat itse, tarvitaan kuitenkin ulkopuolisen allekirjoitus. Hänhän kaiketi joutuu todistajaksi, jos asia eteen sille tasolle. Jos taas allekirjoitat itse, vaikka olisit pätevä ==> todistus roskiin. Jälkimmäinenhän on viranomaiselle tärkeä siksi, että omassa asiassaan saa edukseen valehdella, kun rikosta epäillään. Mutta ulkopuolinen ei saa valehdella, joten viranomaisen kannalta asia on "hoidettu huolellisesti" vaihtoehtoisissa tilanteissa.
Ei kai sitä tarvi todistella kuka kiinnittää paneelit kattoon?Pykälä toimii ainoastaan jos asennat kaiken itse. Jos teetät kytkennät ulkopuolisella niin ei jää mitään merkintää sinun osuudesta.
Meinasin että kai ne levyt saa katolle, tai minne vaan, laittaa ihan ilman mitään paperia ja nimeäJos sulla on papruissa jonkun muun nimi niin eiköhän se riitä.
Tottakai saa laittaa, kannattaa vaan miettiä pystyykö paneelien väliset liittimet sähkäri jälkeenpäin kytkemään.Meinasin että kai ne levyt saa katolle, tai minne vaan, laittaa ihan ilman mitään paperia ja nimeä
Liittimiä saa kyllä itsekin kiinnitellä.Tottakai saa laittaa, kannattaa vaan miettiä pystyykö paneelien väliset liittimet sähkäri jälkeenpäin kytkemään.
Ainankin kaapeleiden asianmukainen kiinnitys on katolla vaikeaa tai mahdotonta, jos ei paneelikerrallaan tehdä asennusta sähköjenkin osalta.Tottakai saa laittaa, kannattaa vaan miettiä pystyykö paneelien väliset liittimet sähkäri jälkeenpäin kytkemään.
Yli 120Vdc kun mennään, niin on sähkötyötä. Eli 2-3 paneelia saa keskenään kytkeä riippuen paneelien nimellisjännitteestä.Liittimiä saa kyllä itsekin kiinnitellä.
Tämä on aika tekemätön paikka jos paneelit on jo paikallaan.Ainankin kaapeleiden asianmukainen kiinnitys on katolla vaikeaa tai mahdotonta, jos ei paneelikerrallaan tehdä asennusta sähköjenkin osalta.
Noinhan se onkin tehtävä, se on peruste laskulle ( ja mahdolliselle kotitalousvähennykselle)Jos olisin sähkäri ja tekisin asennuksia jollekin DIY tyypille, niin erittelisin laskuun yksityiskohtaisen tarkasti, että mitä olen tehnyt, josta laskutan. Vastaisin vain omista tekemisistäni. Olisi ehkä viisainta, ettei sotkeennu DIY tyyppien tekemisiin ollenkaan.
Virallisesti ei saa tehdä itse juuri mitään. Nämä jutut kannattaa sopia sähkärin kanssa etukäteen. Virallisesti edes johtoa ei taitaisi saada vetää suojaputkeen vaikkei mitään kytkisikään.Liittimiä saa kyllä itsekin kiinnitellä.
Virallisesti ei saa tehdä itse juuri mitään. Nämä jutut kannattaa sopia sähkärin kanssa etukäteen. Virallisesti edes johtoa ei taitaisi saada vetää suojaputkeen vaikkei mitään kytkisikään.
![]()
Tukes muistuttaa: Aurinkosähköjärjestelmän saa asentaa vain ammattilainen - Rakennusmaailma
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes kehottaa tarkkaavaisuuteen aurinkosähköjärjestelmien hankinnassa. Tukesin tietoon on tullut virheellisiä asennuksia.rakennusmaailma.fi
![]()
Tukes: Aurinkovoimaloiden asennuksessa paljastunut vakavia virheitä, osassa jopa palovaara
Aurinkosähköjärjestelmiä eli aurinkovoimaloita on asennettu virheellisesti ja ammattitaidottomasti, kertoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes).www.kaleva.fi
Microissa kaapeli asenetaan ensi ja lopuksi kytketään liittimellä paneeliin. Microhan voi olla paneelissa kiinni jo tehdasasenettuna. Ja kaaplit on tehtaalla kasattuja.Ainankin kaapeleiden asianmukainen kiinnitys on katolla vaikeaa tai mahdotonta, jos ei paneelikerrallaan tehdä asennusta sähköjenkin osalta.
Noinhan on kaikkialla. Onhan kylmäasentajilla ja sähköasentajilla usein oppipoikia mukana, jotka tekevät oleellisia hommia, mutta mestari vastaa ja hänen puumerkkinsä tarvitaan papereihin. Monilla aloilla oppi saadaan tuollaisen kokemusperäisen opin kautta. Jos asennuskohteen omistaja kokeilee tuollaista, ei kai se poikkea periaatteesta? Jokin lentokoneasennus tai osallistuminen leikkaukseen kirurgin apulaisena on toinen juttu, kun osallistujalta vaaditaan muodollinen pätevyys tuohonkin apupojan rooliin.Pykälä toimii ainoastaan jos asennat kaiken itse. Jos teetät kytkennät ulkopuolisella niin ei jää mitään merkintää sinun osuudesta.
Kokonaisuus voidaan pilkkoa ja usein pilkotaan pienempiin paloihin ja pääurakoitsija vastaa kokonaisuudesta. Ei se tarkistuksen suoritaja tiedä kuka putket on tehnyt vaan tarkistaa eli tekee mistä sille maksetaan. Esim talojen elementeissä on putkissa valmiina johdot ja silti sähköasentajan nimi papereissa.
Kaksi eri uutista esittää saman asian kahdella eri tavalla: joko toimittaja ei ymmärrä ja asiantutija ei osaa. Ehkäpä ylitarkastajan pitäisi jättää tiedottaminen ammattilaisille
”Järjestelmien asennuksia on tehty ilman sähkötöihin vaadittavaa oikeutta niin, että sähköurakoitsija on tehnyt ainoastaan kaapeleiden kytkennät. Tällainen toiminta ei ole säädösten mukaista”, sanoo Tukesin ylitarkastaja Esko Iivonen.
Tukesin ylitarkastaja Esko Iivonen kertoo, että järjestelmiä on asennettu ilman sähkötöihin vaadittavaa oikeutta. Näissä asennuksissa sähköurakoitsija on tarkastanut vain kaapeleiden kytkennät.
Miten sähköasennuslupa pätevöittää aurikopaneelin fyysiseen asentamiseen talon katolle? Ei ymmärrä..
Mutta kyllähän se kaapelien vetäminen vaatii jotain tieto asiasta. Kaapelit on aika herkkiä loppuviimeksi, niiden kun pitäisi säilyä turvallisina yli 50 vuotta. Kyse ei ole pelkästään sähköiskusta vaan myös paloturvallisuudesta. Pitäisi tietää kaapelien minimitaivutussäde (huom. jos minimitaivutus sädettä tiukempi mutka kaapelin tulee ennen asennusta, sitä kohtaa ei saa edes asentaa) ja pitäisi tietää jotain myös siitä kuinka monta kertaa kaapelin saa jostain kohtaa taivuttaa ja oikaista ennen kuin se pitää vaihtaa. Kaapelien läpivienti eri materiaalien läpi on myös säädeltyä. Esimerkiksi kaapeli vienti eristeen läpi.
Eliskä ei se kaapelin vetäminen ihan niin simppeliä ole ja siinäkin on paljon asioita huomioitavana.
Eikö siinä juuri allekirjoituksella vahvisteta että kaikki on tehty sääntöjen mukaan? Ei mikään kuntokartoitus missä todetaan epäkohdat.
Tuotantolaitteiston sähköverkkoon kytkevä urakoitsija täyttää. Lomakkeen voi allekirjoittaa tuotantolaitoksen omistaja tai hänen valtuuttama henkilö. Eli allekirjoitaja vastaa siitä että tiedot pitää paikansa.Kun verkkoyhtiölle ilmoitetaan asennus siinä pitää kertoa asentajan tukes numero, joten kyllä se on se jonka nimi siihen laitetaan se joka vastaa asennuksesta ja mittauksista. Voihan sen asennuksen pilkkoa usealle, mutta kuka sinne nimensä laittaa sitten?
Asentaja saa tiedon kanssa, kun järjestelmä voidaan kytkeä verkkoon.
Mulla menee ihan normaali aurinkopaneeli kaapeli rakennusten välissä. Töitä vaati mutta ei ainuttakaan ylimääräistä liitosta välissä. Rahalla tuskin olisin saanut samanlaista asennusta mutta tein itse.Millainen maakaapeli tarvitaan 7 panelin ja invertterin väliin, jännite on lähes 300 V DC. Olen saanut kaksikin tarjousta missä tarjotaan maakaapelia rakennusten välille, mutta ainut maakaapeli, jonka olen löytänyt on MCMK 2 x 6 + 6, mutta tässä on yksisäikeinen johdin ja siihen tuskin saa paneeliin sopivaa liitintä kiinni. Jos liittimen takia tarvitaan molempiin päihin jakorasiat, niin tulee turhan paljon liitoksia.
Kannattaako noita liitoksia niin valtavasti sinällään pelätä? Häviöiden kannalta merkitys on olematon 300V jännitteellä. Paloriskien kannalta "+"- ja "-" kannattaisi vetää erikseen riittävän etäällä toisistaan lähellä paikkoja, joissa on paloherkkiä materiaaleja lähellä. Kaapelin tuhoutuminen valokaaren seurauksena ei välttämättä ole suuri paloriski, jos maa ja liitosalueen ja sen ympäristö ovat palamattomia. Valokaari sammuu, kun "+"- ja "-"-johto ovat riittävän kaukana toisistaan estämään valokaaren jatkumisen ja yhden johdon virran aiheuttaman kaari sammuu, kun ao. johto pääsee vaaratta sulamaan ja tippumaan paloturvalliselta alueelta palamattomalle alustalle. Kaikki sähköpalot tietenkin tuhoavat osan johdinrakenteista, mutta asia on hyvin, jos rajoittuu moiseen. Onhan kaupungeissa raitiovaunujakin ja niille satojen ampeerien 700V tasavirtaa lähellä rakennusten seiniä.Millainen maakaapeli tarvitaan 7 panelin ja invertterin väliin, jännite on lähes 300 V DC. Olen saanut kaksikin tarjousta missä tarjotaan maakaapelia rakennusten välille, mutta ainut maakaapeli, jonka olen löytänyt on MCMK 2 x 6 + 6, mutta tässä on yksisäikeinen johdin ja siihen tuskin saa paneeliin sopivaa liitintä kiinni. Jos liittimen takia tarvitaan molempiin päihin jakorasiat, niin tulee turhan paljon liitoksia.
Ac-kytkimestä varmaan puhutaan nyt. Jos sähköt tulee kahden sulakeryhmän kautta niin laitetaanko jakorasia ennen ac-turvakytkintä?Vantaan Energia Sähköverkot sivulta napattuna. Eli jos on useampi voimala samalla tontilla niin kaikki täytyy niputtaa saman kytkimen taaksen? Eli huoletavuuden kannalat jokainen ensin oman hultokytkimen taakse ja sitten yksi pääkytkin?
"Kytkimessä on oltava myös lukitusmahdollisuus.
Erotuskytkin tarvitaan sähkötyöturvallisuuden varmistamiseksi. Koko
tuotantolaitoskokonaisuus tulee olla irrotettavissa verkosta yhden erotuskytkimen kautta, eli
esimerkiksi useamman vaihtosuuntaajan kokonaisuudessa ei riitä, että jokaisella
vaihtosuuntaajalla on oma erotuskytkimensä."