-76vm okt, Länsi-Suomi, Satakunta, Vilp vaihtoehdot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mislo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mislo

Aktiivinen jäsen
Otsikosta tuleekin oleellinen. Itse lämpöpumppu puolella vielä utopiaa ja uutta, mutta jotain tiedänkin mutta paljon opittavaa vaikka putkiasentaja olenkin.

Öljyn hintojen noustessa taitaa lämmitysmuodon vaihto olla ajankohtaisempaa kun ajattelin, mutta näillä mennään.

Työpaikan puolesta saisin varmasti Mitsulta tarjouksen, kun meillä sitä myydään. Muista merkeistä en ole varma, mutta maanantaina selviää, kun kysyn tarjoukset. Voin pistää tänne esille ne raadille.

Mutta kun vilppiin siirtyneitä jo on, niin kyselyä pistin siksi että mitkä näistä olisi niitä hyviä pumppuja, joita kannattaa harkita lisäksi?

Asuintilaa on n. 130m2, osassa sähköistä lattialämmitystä(PH, S, eteiset, KHH - näissä ei pattereita). Keittiö, makuuhuoneet, olohuone ja vaatehuone, kolmessa ekassa 2-lehtiset patterit ja vaatehuoneessa yksi lehtinen. Autotallissa yksi iso, 1-lehtinen patteri. Ilmalämpöpumppu löytyy. Leivinuuni myös, lämpeää joka päivä syksyn jostain päivästä sinne kevääseen johonkin päivään asti.

Ajattelin talliin toista patteria, jos tuo yksi ei riitä, kun säiliö puretaan pois. Talli on muuten kyllä pysynyt ihan hyvin lämpöisenä tuollakin, vaikka iso tallin ovi hiukan falskaakin. Kaikkiin asuintalon pattereihin vaihdan uudet termostaatit ja rungot, kun alkaa olla ehtoopuolella.

Työn teen itse kaverin kanssa, joten sitä ei tarvitse laskea tai miettiä. Järkevin VILP paketti bufferivaraajalla. Tarkoitus olisi aurinkopaneelia joskus tulevaisuudessa asentaa vielä katolle, mutta onko tästä hyötyä esim varaajan lämmityksessä?

Öljyä meni aiemmin n. 1200-1300l vuodessa ja nyt se on noussut ehkä 1600-1800l vuodessa, kun esikoinen tykkää plutrata pesulla käydessä. (muian lisäksi)

Kiitos fiksuista vastauksista jo ja neuvoista.

Viimeksi muokattu:
Mun on vaikea hypätä kenenkään toisen mokkasiineihin, mutta kun itse osaa tehdä, niin talous voi antaa myöden satsata laitekantaankin. Patteristo kuulostaa siltä, että menolämmöt pysyy melko matalana. Itse sain mielestäni (en mittaamalla) paremmat tulokset heittämällä termareilla kuikkaa (no, mh jäi yksi elektroniikaalla kellotettu) vs. täysin avoin termari.

Varaajaa kierukoilla ja/tai vastuksella varovasti ehdottelen, jos vaikka käyttövesi on siinä tarkoitus esilämmittää ja tulistaa pienellä lkv:llä. Tuo ottaisi auringon energiaa talteen, oli sitten putkia tai paneeleita. Veden lämmitys kesällä on oiva kohde omaan käyttöön. Energiavaraajan koko mahdollisuuksien mukaan. Erillinen varaaja ja pumppu siinä mielessä, että voi vaihtaa vain toisen, kun aika koittaa.

Pumpun brändeistä ei osaa sanoa, tuntuvat kaikki pelaavan ihan ok, jos niihin malttaa hieman perehtyä. Itsellä oli muistaakseni CTC, ES, Mitsu, Nibe ja Pana tarkemmassa syynissä. Jos ei olisi peukalo kasvanut keskelle kämmentä, niin ehkä ES:n kanssa olisin lähtenyt kimppaan.

En minäkään muista tiedä mutta Fujitsu (11kw HP duo split) pelittänyt ainakin heinäkuusta 2021 moitteettomasti. Koaksiaalilämmönvaihdin pomminvarma, ei sihtejä ja ei tukkeudu. Eikä tarvi puskurivaraajaa. LKV riittää mainiosti 190L integroidussa varaajassa. Sulla patterit noin hyvät niin pelittää varmasti. Huoleton peli, lämmittänyt 142m2 kämpän vesipattereilla ainoana lämmityslaitteena. Aliarvostettu peruspumppu, lähinnä vähäisen mainonnan takia. Mulla oli loppumetreillä Mitsu ecodan vaihtoehtona mutta valitsin Fujitsun. Ei kaduta.
Tammikuun sähkönkulutus (lämmitys +LKV) 1767kwh
Helmikuu, 1432kwh

Viimeksi muokattu:
Mun on vaikea hypätä kenenkään toisen mokkasiineihin, mutta kun itse osaa tehdä, niin talous voi antaa myöden satsata laitekantaankin. Patteristo kuulostaa siltä, että menolämmöt pysyy melko matalana. Itse sain mielestäni (en mittaamalla) paremmat tulokset heittämällä termareilla kuikkaa (no, mh jäi yksi elektroniikaalla kellotettu) vs. täysin avoin termari.

Varaajaa kierukoilla ja/tai vastuksella varovasti ehdottelen, jos vaikka käyttövesi on siinä tarkoitus esilämmittää ja tulistaa pienellä lkv:llä. Tuo ottaisi auringon energiaa talteen, oli sitten putkia tai paneeleita. Veden lämmitys kesällä on oiva kohde omaan käyttöön. Energiavaraajan koko mahdollisuuksien mukaan. Erillinen varaaja ja pumppu siinä mielessä, että voi vaihtaa vain toisen, kun aika koittaa.

Pumpun brändeistä ei osaa sanoa, tuntuvat kaikki pelaavan ihan ok, jos niihin malttaa hieman perehtyä. Itsellä oli muistaakseni CTC, ES, Mitsu, Nibe ja Pana tarkemmassa syynissä. Jos ei olisi peukalo kasvanut keskelle kämmentä, niin ehkä ES:n kanssa olisin lähtenyt kimppaan.
Kyllä. Menovetet on ollut matalalla, -20 = 38c / 0 = 26c / +20 = minimissä. Termarit tosiaan vois heittää mäkeen, mutta eteläpuolella taloa voisi pitää, kun jos alkaa makkareissa olemaan kuuma niin pystyy hieman säätämään lämpötiloja.
Talon katolle paistaa koko päivän aurinko niin siitä tuo paneelit houkuttaisi keräilemään sähköä. Katsotaan nyt onko putket vai paneelit sitten se loppuratkaisu.
En minäkään muista tiedä mutta Fujitsu (11kw HP duo split) pelittänyt ainakin heinäkuusta 2021 moitteettomasti. Koaksiaalilämmönvaihdin pomminvarma, ei sihtejä ja ei tukkeudu. Eikä tarvi puskurivaraajaa. LKV riittää mainiosti 190L integroidussa varaajassa. Sulla patterit noin hyvät niin pelittää varmasti. Huoleton peli, lämmittänyt 142m2 kämpän vesipattereilla ainoana lämmityslaitteena. Aliarvostettu peruspumppu, lähinnä vähäisen mainonnan takia. Mulla oli loppumetreillä Mitsu ecodan vaihtoehtona mutta valitsin Fujitsun. Ei kaduta.
Tammikuun sähkönkulutus (lämmitys +LKV) 1767kwh
Helmikuu, 1432kwh
Mitä Fujitsulle jäi hintaa sitten? Muistatko yhtään? Varmasti muitakin pumppuja on hyviä kuin tuo Mitsu, sitä vaan saa läheltä ja suht edukkaasti, olettaisin. Mutta mä en niin merkkiuskollinen välttämättä ole, jos hyviä on tarjolla.

Kesti vähän vastaaminen, kun ei puhelimella jaksanut raapustaa niin tietokoneella kätevämpi, eikä mee sekaseksi kirjoitus jos hieman korjaa jotain.

Kyselin myös sitä avustusta öljylämmityksestä luopumiseen, tai lähinnä aikataulua että koska tarvisi olla asennettuna. 2023 kesälle asti myöntävät tällä hetkellä.

F2120 sarja on ollut, ainakin allekirjoittaneen mielestä todella hyvä, ehkä jopa parhaita mitä on markkinoilla kuluttajille myynnissä. Kalliita nuo ovat toki ja saatavuuskin on ymmärtääkseni välillä ollut hiukan niin ja näin. Ja huomioitaavaa tuossa se et pumpun lisäksi pitää ostaa erillinen ohjain, joko sisäyksikön yhteydessä oleva (VVM3XX / VVM5XX) tai sit ihan itsenäinen SMO 40, nykyään tuo lienee tyypiltään SMO S40.

Länsirannikolle Satakuntaan niin normaali vuodessa ei ole kovinkaan montaa päivää jolloin tuo olisi pakkasrajan takia seis, tänäkään talvena ei tainnut tuolla päin olla noin kylmää missään vaiheessa. Totuuden nimissä on sit todettava että käytännössä tuo pakkasraja taitaa olla joku -22 - -23C ulkoyksikön anturin sijoituksesta johtuen.

Foorumilla on kourallinen noita pumppuja joita on seurattu eri tavoin, mm:

Tuossa muutama linkki kertomuksiin ja seurantaan, muitakin löytynee foorumilta haulla.

F2120 sarja on ollut, ainakin allekirjoittaneen mielestä todella hyvä, ehkä jopa parhaita mitä on markkinoilla kuluttajille myynnissä. Kalliita nuo ovat toki ja saatavuuskin on ymmärtääkseni välillä ollut hiukan niin ja näin. Ja huomioitaavaa tuossa se et pumpun lisäksi pitää ostaa erillinen ohjain, joko sisäyksikön yhteydessä oleva (VVM3XX / VVM5XX) tai sit ihan itsenäinen SMO 40, nykyään tuo lienee tyypiltään SMO S40.

Länsirannikolle Satakuntaan niin normaali vuodessa ei ole kovinkaan montaa päivää jolloin tuo olisi pakkasrajan takia seis, tänäkään talvena ei tainnut tuolla päin olla noin kylmää missään vaiheessa. Totuuden nimissä on sit todettava että käytännössä tuo pakkasraja taitaa olla joku -22 - -23C ulkoyksikön anturin sijoituksesta johtuen.

Foorumilla on kourallinen noita pumppuja joita on seurattu eri tavoin, mm:

Tuossa muutama linkki kertomuksiin ja seurantaan, muitakin löytynee foorumilta haulla.
Kiitti hyvästä viestistä! Kyllä täällä viikon - kaks oli siinä -25 ja ylikin. Täytyy lukea iltasella nuo pois, sekä katsoa muita vaihtoehtoja. Täytyy vielä tuon Polarin hinta etsiä.

Kannattaa lueskella myös Panasonicin monoblokeista joista palstalla mukavasti juttua. Hinta-laatu erinomainen kun vielä kykenet tekemään asennukset itse.
Juu. Ecodani pyörii 8kilon paikkeilla, kun aamusta kysyin, siihen puskurivaraaja kylkeen vielä.

Reissuhommissa taas niin ehtoisin kerkeää lukea näitä, kunhan vaan juuri osotellaan vähän oikeeseen suuntaan.

Näyttää talo lämmöntarpeen osalta aika lähellä olevan omaa taloa. Ennen VILPin laittoa mulla meni n. 1300l öljyä vuoteen ja ILP avusti lämmityksessä. Lämmityskierto vaatii vähän yli +40C vettä pakkasen kiristyessä -20C tuntumaan. Lähti just neljäs vuosi käytiin H-sarjalaisen 7kW Panan monoblokin kanssa ja on ollu kyllä huoleton vehje ja hyvin tulee lämpöä.

Uudemman J-sarjalaisen hinta on näemmä 1/2 siitä mitsun hinnasta:

Omia kokemuksia täältä:

Uudemman J-sarjalaisen hinta on näemmä 1/2 siitä mitsun hinnasta:
Pelkkä ulkoyksikkö? Vai meinasitko että H-sarjaa sisällä sisällä ja päivittäisi ton uudemman ulkoyksikön?

Tämä monoblock-tyyppinen pumppu ei tarvitse mitään sisäyksikköä. Eli vesi kiertää ulkona ja asennukseen ei tarvitse kylmäainelupia. Pelkät sähköt ja vedet kun kytkee niin riittää. Tietenkin patteritalossa tarvitaan joku puskurivaraaja, oli se sitten vanha öljykattila tai joku uusi varaaja jossa käyttövesikierukka. Tällä estetään ettei sulatuksen aikana syntyvä kylmävesi mene raakana pattereille ja aiheuta napsumista. Pumppu laitetaan tekemään juuri tarvittavan lämpöstä vettä tähän puskurivaraajaan ulkolämpötilan perusteella.

Sen lisäksi pieni käyttövesivaraaja veden "priimaukseen". Täällä on monella kokemusta että alle 100 litran KVV riittää jos veden esilämmittää öljykattilan käyttövesikierukassa tai sitten jossain muussa VILPin lämmittämässä varaajassa ennen käyttövesivaraajaa.

Tämä monoblock-tyyppinen pumppu ei tarvitse mitään sisäyksikköä. Eli vesi kiertää ulkona ja asennukseen ei tarvitse kylmäainelupia. Pelkät sähköt ja vedet kun kytkee niin riittää. Tietenkin patteritalossa tarvitaan joku puskurivaraaja, oli se sitten vanha öljykattila tai joku uusi varaaja jossa käyttövesikierukka. Tällä estetään ettei sulatuksen aikana syntyvä kylmävesi mene raakana pattereille ja aiheuta napsumista. Pumppu laitetaan tekemään juuri tarvittavan lämpöstä vettä tähän puskurivaraajaan ulkolämpötilan perusteella.

Sen lisäksi pieni käyttövesivaraaja veden "priimaukseen". Täällä on monella kokemusta että alle 100 litran KVV riittää jos veden esilämmittää öljykattilan käyttövesikierukassa tai sitten jossain muussa VILPin lämmittämässä varaajassa ennen käyttövesivaraajaa.
Okei! Meneekö tuommoinen ratkaisu läpi tuohon 4kilon avustuksen hakuun? Tuohan olis aika pirun hyvä ratkaisu, kun itsellä on tuo ikivanha kattila mallia kaksoispesä niin voisi kovilla pakkasilla tuupata puuta tupaan lämmittään. (Mutta asennukset vaativat enempi suunnittelua kun kattila on juuri niin huonosti kuin olla ja voi, jos varaajalle paikkaa järkeilee, seinämallisella toki voisi päästä kaikista pienimmillä heitoilla.)

Okei! Meneekö tuommoinen ratkaisu läpi tuohon 4kilon avustuksen hakuun?
Monobloc on vilp siinä kuin splitkin. Täällä on saatu avustuksia (ja kuuluukin saada), kunhan kattila toimii varaajana. Avustuksessa oleellinen osa on öljysäiliön ja -polttimen poisto. Kun kattilaa käyttää varaajana, niin syytä on tukkia ilmankierto hormiin, ettei lämpö karkaa kiiltävän perään oleville pitkäpyrstöisille linnuille.

Projektikuvauksessa tuo kannattaa sit markkinoida tyyliin "toteutuksessa hyödynnetään olemassaolevaa kattilaa kilkkeineen varaajana uudessa järjestelmässä " eli mainostetaan uusiokäyttöä ja tavaroiden kierrätystä, se kun on ajan mantra. Sana "öljy" ei kannata sen sijaan juurikaan viljellä tuolla. Mutta jos on uudenkarhea kattila lämmönjakoineen, vastuksineen ja vesikierukalla niin sen hyödyntämättä jättäminen olisi kyllä tyhmää.

Minulla tuo meni ainakin hyvin läpi noin.

Projektikuvauksessa tuo kannattaa sit markkinoida tyyliin "toteutuksessa hyödynnetään olemassaolevaa kattilaa kilkkeineen varaajana uudessa järjestelmässä " eli mainostetaan uusiokäyttöä ja tavaroiden kierrätystä, se kun on ajan mantra. Sana "öljy" ei kannata sen sijaan juurikaan viljellä tuolla. Mutta jos on uudenkarhea kattila lämmönjakoineen, vastuksineen ja vesikierukalla niin sen hyödyntämättä jättäminen olisi kyllä tyhmää.

Minulla tuo meni ainakin hyvin läpi noin.
Mutta, kun ei ole uudenkarhea kattila, lämmönjakoineen tai vastuksineen ja kierukkoineen, mutta ihan ok kuntoinen ikäisekseen, kai. :D ..mutta ideana houkuttaa kyllä pitää käytössä, kunnes kestää ja tuo puulämmitysvaihtoehto vielä. Täytyy katsoa tota monoblock vaihtoehtoakin.

Mutta, kun ei ole uudenkarhea kattila, lämmönjakoineen tai vastuksineen ja kierukkoineen, mutta ihan ok kuntoinen ikäisekseen, kai. :D ..mutta ideana houkuttaa kyllä pitää käytössä, kunnes kestää ja tuo puulämmitysvaihtoehto vielä. Täytyy katsoa tota monoblock vaihtoehtoakin.

Eli onko kyseessä kaksoiskattila (puu/öljy)? Sellaisen säilyttäminen taisi olla jo lähtökohtaisesti sallittua kunhan poisti polttimen ja öljysäiliön. Tuohon öljysäiliöön ja sen poistoon nää päätökset tuntuu kyllä nivoutuvan, kaikki muu vaikuttaa siltä että se on neuvoteltavissa.

Eli onko kyseessä kaksoiskattila (puu/öljy)? Sellaisen säilyttäminen taisi olla jo lähtökohtaisesti sallittua kunhan poisti polttimen ja öljysäiliön. Tuohon öljysäiliöön ja sen poistoon nää päätökset tuntuu kyllä nivoutuvan, kaikki muu vaikuttaa siltä että se on neuvoteltavissa.
Kyllä, vanha högforssi. Palopinnat sisältä ok kunnossa, mitä olen putsaillut sitä.

Monobloc on vilp siinä kuin splitkin. Täällä on saatu avustuksia (ja kuuluukin saada), kunhan kattila toimii varaajana. Avustuksessa oleellinen osa on öljysäiliön ja -polttimen poisto. Kun kattilaa käyttää varaajana, niin syytä on tukkia ilmankierto hormiin, ettei lämpö karkaa kiiltävän perään oleville pitkäpyrstöisille linnuille.
Kyllä vähän tuo monoblock tyyppinen ratkaisu taitaa olla mun juttuni. Saisi tuota kattilaa vielä hyödynnettyä ja mahdollisesti juuri kovilla pakkasilla tuuttattua puulla apuja vetelle. Puhuit tuossa ilmankierron tukkimisesta niin onneksi on sellainen 'pelti' tai luukku minkä saa käännettyä vivusta kiinni, ettei ilma kierrä hormiin. Siitä en tiedä kuinka pitävä on, kun sen lyö kiinni mutta ei ainakaan tyystin auki ole..

Yritin tuossa nyt katsella hiukan monoblocki vaihtoehtoja, Nibellä hinta nousee aikalailla, mutta tuota Panasoniccia mitä edellä tarjottiin niin täytyy perehtyä paremmin. Eiköhän 3-vaiheinen tässäkin ole parempi niin ei kuormita yhtä vaihetta pelkästään.

Jos tekisi juuri kuin @MetaX mainitsi, käyttäisi kattilan säiliötä varaajana patteripuolelle ja kierukkaa esilämmityksenä käyttövesivaraajalle ja hommaisi jonkun 150-160L seinävaraajan niin saisi menemään vielä vanhaan kattilahuoneeseen vesimittareiden yläpuolelle seinään, niin mahtuisi kaikki kamat pannuhuoneeseen ja saisi öljysäiliöhuoneesta varastotilaa.

EDIT: Tai sitten 200L varaaja, 2aikuista ja 1 napero tällä hetkellä käyttämässä vettä viikonloppuisin lähinnä kun olen reissussa ma-to, mutta pyykinpesukone, suihku, käsienpesut, pyykinpesukoneet laulaa niin.. Mutta en tiedä saako seinämallina enää. Tai lattiamalli, mikä korotetaan ylös..

EDIT2: Mitens noi mitsun ecodan zubadan, splitti lukee mutta monoblocki kamat kuvassa.. Onko näitä kellään, ainut miksi kiinnostuin niin tuo -28c lupailee ilmeisesti kompuran käyntiä.

Viimeksi muokattu:
Täytyskö mulla olla sellanen käyttövesivaraaja myös, jossa olisi aurinkovesikierukka sisällä, mahdollisesti jos paneeleillakin lämmittäisi käyttövettä? Tarttisi ottaa tämä myös huomioon sitten varaajaa ostaessa. Vai onko jotain mallia johon saisi jälkiasenteisena tai vastaavaa. Mun tarvisi vähän käydä ottamassa mittoja jos sitten laittaisi lattiamallin mutta tekisi jotenkin korokkeilla tai pedin siihen mittarin yläpuolelle, jos seinämallia ei suoraan löydy.

EDIT: Täytyy nyt vielä kattoa jos löytys ton vanhan kattilan KVV tilavuus jostain että paljonko se antaisi apuja vielä, jos tuo 150litrainen piisaisi.

Viimeksi muokattu:
Ja nyt kun vielä perehdyin enempi asiaan niin taitaisi aurinkokeräin olla parempi kuin aurinkoenergian kerääjä. Toki jos 300l varaaja on minimi kerääjälle niin pakko kait se on laittaa sitten se energian kerääjä. En ehtinyt oikein perehtyä asiaan kunnolla että saisiko tuohon 200litraiseen jäspiin sen(miksei). Kiehuminen vaan epäilyttää. Toki kokemuksia tästäkin kuullaan ja vaihtoehtoja.

Ja nyt kun vielä perehdyin enempi asiaan niin taitaisi aurinkokeräin olla parempi kuin aurinkoenergian kerääjä. Toki jos 300l varaaja on minimi kerääjälle niin pakko kait se on laittaa sitten se energian kerääjä. En ehtinyt oikein perehtyä asiaan kunnolla että saisiko tuohon 200litraiseen jäspiin sen(miksei). Kiehuminen vaan epäilyttää. Toki kokemuksia tästäkin kuullaan ja vaihtoehtoja.
Mitä tarkoittaa sanastossasi keräin ja kerääjä, mitä niinku tarkoitat...sama asia mun kirjassa?

Mitä tarkoittaa sanastossasi keräin ja kerääjä, mitä niinku tarkoitat...sama asia mun kirjassa?
No en saanut sanoja päähäni enkä vieläkään kun tässä touhun keskellä kirjoittelen mutta keräimellä tarkoitan putkistoa jossa neste kiertää paneelissa ja tuolla energiakerääjällä vain sähköenergiaa keräävää paneelia. Alkaa oleen nuppi sekasin tälle päivää, kun pari tuntia etsin tietoa asiasta.

Edit. Olisko aurinkopaneeli oikea sana sitten.

Edit2. Ja voi olla että olen hakoteillä vieläkin kun vasta yritän paneutua asiaan niin herkästi menee itellä asiat sekaisin, kun monta rautaa tulessa.

Viimeksi muokattu:
Sunnuntaihin saakka saat Kärkkäiseltä tuon 7kW Panan kotiin tuotuna 3433e. Joutui vähän kortin limiittejäkin nostamaan kun tuli otettua aurinkopaneelisetit myös :cool:

Sunnuntaihin saakka saat Kärkkäiseltä tuon 7kW Panan kotiin tuotuna 3433e. Joutui vähän kortin limiittejäkin nostamaan kun tuli otettua aurinkopaneelisetit myös :cool:
Pistit tuleen itsellesi? Mikä paneelisetti tuli panan kaveriksi? Itse tuun sen verran omaan vanhaan äijjään että tarkistan kaikki vaihtoehdot ja valitsen parhaimman olosuhteisiin joten ei pysty hötkyileen nyt, vaikka olisikin paras loppuviimeksi. :D

Pistit tuleen itsellesi? Mikä paneelisetti tuli panan kaveriksi? Itse tuun sen verran omaan vanhaan äijjään että tarkistan kaikki vaihtoehdot ja valitsen parhaimman olosuhteisiin joten ei pysty hötkyileen nyt, vaikka olisikin paras loppuviimeksi. :D

Juu tulossa on sekä Pana että paneelit + invertteri. Molempia hankintoja on tullut haudottua turhankin pitkään joten mikään heräteostos ei ollut mulla, kunhan vetäisin nyt liipasimesta kun sattui tuo -10%. Meinasin 5kW Panaa alunperin mutta saatavuus vähän huonompi ja nyt tämän tarjouksen myötä 7kW sai halvemmalla. Paneeleja tulee JaSolarin 385wp 16kpl + Froniuksen 5kW invertteri.

Juu tulossa on sekä Pana että paneelit + invertteri. Molempia hankintoja on tullut haudottua turhankin pitkään joten mikään heräteostos ei ollut mulla, kunhan vetäisin nyt liipasimesta kun sattui tuo -10%. Meinasin 5kW Panaa alunperin mutta saatavuus vähän huonompi ja nyt tämän tarjouksen myötä 7kW sai halvemmalla. Paneeleja tulee JaSolarin 385wp 16kpl + Froniuksen 5kW invertteri.
Itellä on kans tuo aurinkoenergia ollut kokoajan takaraivossa että sitä otetaan, kun on aika. Tuli vaan vähän turhan äkkiä tää siirtyminen öljystä pois, kun mitä itse kuvittelin. Kaiken lisäksi olisi mahis myydä kämppä(ehkä) mutta uutta ei ole tilalle oikein, niin vähän sekottaa pakkaa vielä.

Noniin. Avustushakemusta täytetty sen minkä mobiililla pystyi, täytyy viikonloppuna katsoa loput kuntoon ja lähettää eteenpäin.

Tuosta säiliön poistosta kysymys, onko näin että tarvitsee ammattilaisen putsaamaan säiliön että saa viralliset paperit, että voi viedä kierrätykseen.? Purunhan saa itse suorittaa. Palasina tuo oma tuolta ainoastaan mahtuukin.

Oma muovisäiliöni myin pois ja kauppakirjan pistän mukaan kun avustusmaksatuksen aika tulee. Vaihtoehto B olisi ollut että pilkon sen palasiksi ja vien palasina kierrätykseen ja sakat kanisterissa. Piti soitella jäteasemalle ja varmistaa että näin onnistuu mutta jäi tekemättä kun lähti koko säiliö jatkokäyttöön.

Joo. Mä vaan epäilen että tota säiliöö ei kokonaisena tuolta saa vaikka kaadankin yhden pienen seinän edestä. Kyselitkö tuosta vaihtoehto B:stä vielä mitään ennenkuin se meni kaupan, että olisiko kelvannut noin kierrätykseen?

@MetaX onko sulla panasonicista jotain kytkentäkaaviota? Tai tästä sun kokonaisuudestasi? Sulla kiersi vanhan kattilan kautta esilämmitys käyttövedelle? Saisin pähkäillä rauhassa asioita. :)

Aloitusviestiin tosiaan unohtanut laittaa että patterien lämpöjä ohjaa ouman eh-800b. Tämä ilmeisesti kannattaa vielä jättää ohjailemaan lämpöjä.?

@Mislo mun kokonaisuudesta on piirrettynä eka hahmotelma täällä:

Todellisuudessa VILP kytkentä tapahtui kattilan varaajayhteisiin paisunta- ja tyhjennysyhteiden sijasta. Lisäksi käyttövedenkierrossa oleva lattialämmitys on purettu pois ja muutettu niin että kph lattia shuntataan omalla pumpulla lämmityskierrosta. Kuuma käyttövesi tehdään niin että se esilämpiää ensin kattilan (heikkotehoisessa) kierukassa ja siitä se priimataan pienellä varaajalla sinne +55C. Lisäksi suihkun kylmäpuolelle menee nykyään tuon kattilan kierukassa haalistettu vesi. Tällä kytkennällä menee vähemmän sitä kuumaa vettä kun se suihkun "kylmä" vesi on aina 15-25 asteista. Ei ole koskaan loppunut lämmin käyttövesi kesken tällä kytkennällä.

Mulla on VILP kytkennän jälkeen ollut oumani täysin auki säädettynä ja pois sähköistä. Pumppu tekee ulkolämpötilan mukaan juuri niin lämmintä kuin on tarpeen. Huonelämpötilan hienosäätö Heishamonilla kotiautomaatiosta.

Joo, nyt sain vähän jotain selkoa. Tarttis tota omaa kattilaa kattoa hiukan tilavuuksien puolesta että kuinka iso varaaja sitä sitten pitää katsoa.

Högfors 11 on malli, 1973 valmistettu Suomen Heinolassa. Tarttee kattoo viä tuolta kansiosta josko löytyisi vesitilavuudet, yllättäen netistä ei juuri löytynyt mitään, kun tuon ikäinen kattila. Täytyy varmaan samalla putsata kattila ja vaihtaa suutinkin, varmaan viimeistä kertaa.

Noniin.

Päivitelläänpäs vähän.
Tuo aiempi keskustelu, öljykattila + monoblock yhdistelmä taitaapi jäädä pois laskuista. Tässä aikani päätäni raapineena miettien että mitä sitä kesällä tekisi lämmityksen suhteen, koska jotain on tehtävä.

Pitkän aikaa mietin ja olin uutta öljykattilaa ostamassa tuon vanhan tilalle, kun ikä alkaa tulemaan vastaan ja jännitys tuosta vilpin kyykkäämisestä -20c pakkasilla 'pelotti'. 'Uuden' eli uudemman käytetyn öljykattilan vaihtokin teettää jonkun verran hommia että taisin tänään tehdä sen päätöksen että mitsun ecodanin 8kw splitti taitaa tulla taloon, 100litran bufferin kera.

Syitä molemmille oli kyllä ihan hyviä, huonoja ja kohtalaisiakin.

Öljyn kera olisi suht huoletonta menoa, mutta perheen kasvaessa öljyn kulutus nousi johonkin n. 1500litraan vuodessa, jos ei enempäänkin. (Aiemmin meni n. 1200l) Öljyn hinta on edelleen korkea, n. 1,4e, koska pitäisi käyttää talvilaatuakin. Lisäksi öljysäiliö sisällä vie n. 8neliön tilan jaetusta autotallista.

Vilpillä saisi enempi säästöjä, enempi lämmintä vettä käytettäväksi kuin tuosta vanhasta kattilasta ja melkein samalla vaivalla laittaa uuden vilpin tilalle kuin vaihtaa kattilan ja joskus laittaa rinnalle vielä vilpin. Sähkönkulutus saattaa hieman nousta mutta kulutus on n. 6500kw / vuosi niin pörssisähköllä tuskin mahdottomaksi pääsee, kun tuosta mitsusta pystyy säätämään varaajan lämmityksen halvimmille tunneille.

Toki, ei pakko ole olla mitsu. Töistä saisi suht helpolla Scanofficelta tilattua buffereineen päivineen ja asennus onnistuu itseltä, paitsi sähköt.
Täytyy vielä pälyillä, josko muita vaihtoehtoja ilmestyy huokeammin. Tilausajat huomioiden toki.

Jos jollakin lukijalla sattuu mitsun ecodan olemaan niin mitä kulutuksia on käytössä ollut, vaikka 6kk tästä taaksepäin?

Pieneltä kuulostaa bufferi, ainakin jos sillä pitäisi jotain varata pörssin hinnan mukaan. Tuo ei paljoa taloa lämmitä. 500 litraa voi pitää talon hetken jossain lämpötilahaarukassa, mutta puhutaan tunneista, kunnes haalea ja shuntti auki. Ylipäänsä vilpin lämmöillä varaaminen on kyllä melko marginaalista, kun dt on hyvin pieni, 20°C luokkaa maksimissaan. Puukattilalla esimerkiksi saadaan moninkertaisia lämpötilaeroja, joten varaavuutta on ihan eri luokkaa.

Onko bufferissa käyttöveden tulistus itsessään?

Menossa siis lämmityspuolelle tuo puskuri. 8 patteria löytyy talosta.

Käyttövesiksi uskoisin tuon 200L piisaavan.

Takaisin
Ylös Bottom