Aurinkosähkön kytkentälupa??

markok

Aktiivinen jäsen
Mitä tämä myyntisopimus käytännössä tarkoittaa? Saako järjestelmän kuitenkin kytkeä päälle ilman myyntisopimusta ja käyttää paneleilla tuotettua sähköä itse, mutta yli jäävästä osasta ei saa korvausta?
 
K

korsteeni

Vieras
..........muutama minuutti, kun sopimus tehtiin. Nyt vaan odottelen Carunalta viestiä, että voimalan saa laittaa käyntiin.....
ihailtavaa nöyryyttä
jokunen päivä sitten erän henkilö julkisuudesta totesi että jos ihmisellä suurin rikos on dluffilla kerran ratikassa, on sen elämä menetetty, siis niin niin tylsää
vertaisin tuota öiseen punaiseen liikennevaloon keskellä yötä jalankulkijalle kun minkäänlaista liikennettä ei ole
 
K

korsteeni

Vieras
myyntisoppareista olen mieltä että kun niihin tulee kiinteä kk maksu kun kiima on ohi ja sitten provikat päälle ja ketkuilut sitten verottajan kanssa kun yhtiöt ilmoittavat tuotot samoin kuin pankit, itse pitää menot näyttää toteen
siinä riemu ratkeaa
ja tietty vuosittainen maksullinen tarkastus jne
 

Luukku

Vakionaama
Jos tuohon että jotain maksuja alkavat keräämään tuotosta täällä menee sopimus pientuotannosta irti kun omakäyttö on jo 80 prosenttia tällä pienellä paneelistolla
Kerää ne nytkin jo, moni yhtiö ottaa provikan tuotannosta, kk-maksua ei sentään kukaan vielä.
 

Luukku

Vakionaama
Mitä tämä myyntisopimus käytännössä tarkoittaa? Saako järjestelmän kuitenkin kytkeä päälle ilman myyntisopimusta ja käyttää paneleilla tuotettua sähköä itse, mutta yli jäävästä osasta ei saa korvausta?
Verkkoyhtiön antaman käynnistysluvan jälkeen saa kytkeä ja käyttää tuotettua sähköä, tuotantosopimuksen tekeminen ei ole pakollista, mutta ylituotanto menee verkkoon ilmaiseksi, etkä hyödy vaihenetotuksesta.
 

Tifo

Vakionaama
Mitä tämä myyntisopimus käytännössä tarkoittaa? Saako järjestelmän kuitenkin kytkeä päälle ilman myyntisopimusta ja käyttää paneleilla tuotettua sähköä itse, mutta yli jäävästä osasta ei saa korvausta?
Ei saa liittää ilman lupaa verkkoon mutta eihän sitä estämään pysty ainakaan heti. Minun tapauksessa verkkoyhtiö tuumaili hetken mitä tehdä kun muuntaja on yli 500 metrin päässä. Ainakin oikosulkuvirtoja tutkivat. Jännitettä minulla löytyy välillä 245 V vaiheesta, tuntuu aika korkealta, en tiedä mikä tässä on hyväksyttävä vaihteluväli.
 

roots

Hyperaktiivi
myyntisoppareista olen mieltä että kun niihin tulee kiinteä kk maksu kun kiima on ohi ja sitten provikat päälle ja ketkuilut sitten verottajan kanssa kun yhtiöt ilmoittavat tuotot samoin kuin pankit, itse pitää menot näyttää toteen
siinä riemu ratkeaa
ja tietty vuosittainen maksullinen tarkastus jne
Näinhän siinä käy myös @korsteeni :lle kun nuo kolahtaa... mitä aiot tuossa vaiheessa tehdä?
 

dabster

Jäsen
ihailtavaa nöyryyttä
jokunen päivä sitten erän henkilö julkisuudesta totesi että jos ihmisellä suurin rikos on dluffilla kerran ratikassa, on sen elämä menetetty, siis niin niin tylsää
vertaisin tuota öiseen punaiseen liikennevaloon keskellä yötä jalankulkijalle kun minkäänlaista liikennettä ei ole
Asentanut yritys sanoi, että Carunalta saattaa tulla vika-yhteydenotto, jos verkosta havaitaan tulevan sähköä ja käyttölupaa ei ole. En tiedä sitten pitääkö paikkansa... Lopuksi ongelma oli kuitenkin hyvin lyhytaikainen kiitos Fortumin.
 
K

korsteeni

Vieras
Näinhän siinä käy myös @korsteeni :lle kun nuo kolahtaa... mitä aiot tuossa vaiheessa tehdä?
ei ne kolahda, en ole hakenut kotitalousvähennystä eikä niihin ole tarvinnut täällä lupaa eikä edes ilmoitusta enkä ole tehnyt minkäänlaista myyntisopimusta joten ei mikään yhtiö voi ilmoittaa tuotosta kun sitä ei ole
millä perusteela noin arvelet että jotain kolahtaa?
 

roots

Hyperaktiivi
ei ne kolahda, en ole hakenut kotitalousvähennystä eikä niihin ole tarvinnut täällä lupaa eikä edes ilmoitusta enkä ole tehnyt minkäänlaista myyntisopimusta joten ei mikään yhtiö voi ilmoittaa tuotosta kun sitä ei ole
millä perusteela noin arvelet että jotain kolahtaa?
Ka, nehän on sulla verkossa kiinni?
 
K

korsteeni

Vieras
Ka, nehän on sulla verkossa kiinni?
sisäverkossa palomuurin takana
on paljon muutakin, on ostosopimus muttei myyntisopimusta, ostaa voin minkä nallit sietää mutta en myydä
onko sinulla jotain tietoa sähköistäni mitä en itse tiedä?
 

roots

Hyperaktiivi
sisäverkossa palomuurin takana
on paljon muutakin, on ostosopimus muttei myyntisopimusta, ostaa voin minkä nallit sietää mutta en myydä
onko sinulla jotain tietoa sähköistäni mitä en itse tiedä?
Ne on verkkoyhtiön verkossa kiinni eikä mitään palomuureja oo olemassa sähköissä eli ihan samat konnan koukusi koskee sua.
 
Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
Eli ne on verkkoyhtiön verkossa kiinni eikä mitään palomuureja oo olemassa sähköissä eli ihan samat konnan koukut koskee sua.
panelit on telineissään eikä ne ole edes kiinni
jos virta on mahdollista kulkea vaan yhteen suuntaan, ei muuten koske kun siinä tapauksessa että virtaa syötetään verkkon, siis myydään, siis virran suunta verkkoonpäin ja vielä jos on suuri oikosulkumoottori joka virran katketessa syöttää verkkoon päin ei tarvitse lupia eikä myöskään myyntisopimusta
en tiedä onko eri verkkoyhtiöillä jotain eri vaatimuksia jota tarkoitat, tänne toimittaa sähkön monopoli, ei voi vaihtaa
 

roots

Hyperaktiivi
jos virta on mahdollista kulkea vaan yhteen suuntaan, ei muuten koske kun siinä tapauksessa että virtaa syötetään verkkon, siis myydään, siis virran suunta verkkoonpäin ja vielä jos on suuri oikosulkumoottori joka virran katketessa syöttää verkkoon päin ei tarvitse lupia eikä myöskään myyntisopimusta
en tiedä onko eri verkkoyhtiöillä jotain eri vaatimuksia jota tarkoitat, tänne toimittaa sähkön monopoli, ei voi vaihtaa
Seli selitykset kuulostaa siltä että vehkeesi on kytketty verkkoon ilman asianmukaisia lupia/ilmoituksia... sakot vielä noiden lupaustesi päälle.
 
K

korsteeni

Vieras
Kenenkään asennuksiin mitenkään kantaa ottamatta, kaikkein vakavin asia verkkoon ilman lupaa kytketyissä aurinkovoimaloissa on verkon vikatilanne, kun sinne mennään korjaamaan eikä saada virtoja katkaistua varmuudella, kun aurinko tuleekin pilvestä niin sähkömieheltä lähtee henki siellä tolpassa tai muuntajakopissa missä työtään tekee, kun ei tiedetty Daniel DIYn voimalan turvakytkimien asennosta. Onnettomuuden sattuessa onnettomuustutkintalautakunta kyllä selvittää kenen paneeleista virtaa tuli, ilman sanktioita tuskin selviää.
ai että, jällen yksi joka ei ymmärrä toimintaperiaattesta yhtikäs mitään

ja toiseksi kuinka lupa muuttaa kytkentää tai invertterin toimintaa
lähtökohtaisesti joka linjassa on invertteri, harvinainen poikkeus jollei ole, tältä pohjalta töihin

viime lauantaina levähdyspaikalle pysähtyi auto
hetken päästä 20kv linjasta putosi kaapeli sytyttäen auton muoviosat, mm puskurin tuleen ja kaapeli suli sekunnissa jääden roikkumaan ja säkenöimään
henkilövahingoilta vältyttiin ihan kuin ihmeen kautta mutta "hiuskarvan" varassa oli

rahaa on kerätty kymmenen vuotta siirtohintojen noustessa ja nytkin kymenet miljoonat tuloutetaan pohjattomaan ja linjat moisessa kunnossa

oikea vaara piilee, tai ei piile vaan on ihan muualla kuin jonkun marginaalisen mitättömän satunnaisen vertin liittämisessä joka ei edes toimi ilman verkkoa

missä maailmassa elätte kun moisia uskotte

no, olihan hitlerkin.................

edit:
pakko vielä lisätä, naapuri ihmetteli 2 vuotta sitten kun ei oikein tuottoa tule paneleista, soitti moneen krtaan eikä vikaa
seuraavalla viikolla lähin pylväs syttyi tuleen

vuosi sitten samoissa kohdin missä tuo kaapeli putosi niskaan paloi pylväs

nyt muuntamollemme tuleva linja on kaatumassa, välittömästi kun saavat urakoitsijan se yritetään saada pystyyn

sitä vaan että jos virrat on mitattu, asentaja testannut laitteet ja kuukausitolkulla odotetaan lupaa kääntää kahva ylös on naurettavaa simputusta, kiusaamista, mitä kouluista yritetään kitkeä ns 0 toleranssilla
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

mobbe

Vakionaama
Joo ei sinne sähköverkkoon mitään voi syöttää jos ei samalla verkkosähköä saatavilla mutta jos hanasta ottaa vettä ei verkostoon voi syöttää samalla myös vettä mutta sähköverkkoon voi työntää virtaa samalla kun sitä käyttää en tiedä mihin tuo aurinkosähkön mittaus perustuu vaikka pitäisi.
 
K

korsteeni

Vieras
Joo ei sinne sähköverkkoon mitään voi syöttää jos ei samalla verkkosähköä saatavilla mutta jos hanasta ottaa vettä ei verkostoon voi syöttää samalla myös vettä mutta sähköverkkoon voi työntää virtaa samalla kun sitä käyttää en tiedä mihin tuo aurinkosähkön mittaus perustuu vaikka pitäisi.
aurinkosähkön mittaus perustuu ihan sen nousukaapelissa olevan mittarin lukemiin käytetystä ja tuotetusta sähköstä eri vaiheisiin
jos samaan vaiheeseen tuotetaan sama määrä kun kulutetaan mittari ei erittele niitä vaan antaa erotuksen lukemaksi mittausjaksolla elikkä tässä tapauksessa 0kWh
 

Luukku

Vakionaama
rahaa on kerätty kymmenen vuotta siirtohintojen noustessa ja nytkin kymenet miljoonat tuloutetaan pohjattomaan ja linjat moisessa kunnossa
Säävarmassa verkossa ollaan. Ilmajohtoja ei enää näy, tällä seudulla Elenia on tehnyt huipputyötä. Viimeisintä sähkökatkoa en edes muista koska on viimeksi ollut. Kaikki pelaa niinkuin pitää.
 

roots

Hyperaktiivi
Kenenkään asennuksiin mitenkään kantaa ottamatta, kaikkein vakavin asia verkkoon ilman lupaa kytketyissä aurinkovoimaloissa on verkon vikatilanne, kun sinne mennään korjaamaan eikä saada virtoja katkaistua varmuudella, kun aurinko tuleekin pilvestä niin sähkömieheltä lähtee henki siellä tolpassa tai muuntajakopissa missä työtään tekee, kun ei tiedetty Daniel DIYn voimalan turvakytkimien asennosta. Onnettomuuden sattuessa onnettomuustutkintalautakunta kyllä selvittää kenen paneeleista virtaa tuli, ilman sanktioita tuskin selviää.
Joo, jos jokainen alkais elämään kuin 'pellossa' omine DIY tulkintoineen asioista niin ei hyvä heiluisi.
 
K

korsteeni

Vieras
Joo, jos jokainen alkais elämään kuin 'pellossa' omine DIY tulkintoineen asioista niin ei hyvä heiluisi.
tuo on kyllä täysin juurikin näin
lisäisin vielä, jos ei jostain mitään ymmärrä eikä tiedä, ei kannattaisi sitä virheellistä tietoa levittää eteenpäin
 

roots

Hyperaktiivi
P

Poistin viestin, ymmärsin ehkä väärin. Pahoitteluni.
Tuota vissiin tarkotit, ei siinä mitään väärin ole, tuon takia ne täytyy olla verkkoyhtiön tiedossa ja turvakytkimen takana joka laitettuna saataville ulkoseinälle jotta voidaan lukita off-asentoon.


Kenenkään asennuksiin mitenkään kantaa ottamatta, kaikkein vakavin asia verkkoon ilman lupaa kytketyissä aurinkovoimaloissa on verkon vikatilanne, kun sinne mennään korjaamaan eikä saada virtoja katkaistua varmuudella, kun aurinko tuleekin pilvestä niin sähkömieheltä lähtee henki siellä tolpassa tai muuntajakopissa missä työtään tekee, kun ei tiedetty Daniel DIYn voimalan turvakytkimien asennosta. Onnettomuuden sattuessa onnettomuustutkintalautakunta kyllä selvittää kenen paneeleista virtaa tuli, ilman sanktioita tuskin selviää.
 
Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
Varoitus: siivottu loukkaavaa sisältöä
Tuota vissiin tarkotit, ei siinä mitään väärin ole, tuon takia ne täytyy olla verkkoyhtiön tiedossa ja turvakytkimen takana joka laitettuna saataville ulkoseinälle jotta voidaan lukita off-asentoon.
jokainen, joka tietää näistä ja ymmärtää kytkentäkaavion päälle, on tieto että invertteri voi syöttää verkkoon päin virtaa vikatilanteessa jolloin sähköt ovat pois valtakunnan verkosta väärä tieto
se on täysin mahdoton yhtälö
verkkopuolella on kaikissa inverttereissä mekaaninen rele, se ei pysty teoriassa eikä käytännössä kytkemään invertteriä verkkoon ennenkuin se saa sieltä verkosta herätevirran, sen täytyy lisäksi olla yli 196V AC
kun verkkoon tulee virta, invertteri pläräilee vähintään minuutin verran ja sitten toisen minuutin ennenkuin se asteittain lähtee nostamaan tehoa
tähän tekniseen yksityiskohtaan ei vaikuta onko konttorihenkilökunta tehnyt ruksin sinne kirjallisiin dokumentteihin joilla taasen ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Aurinkovoimalalla tulee olla erotuskytkin, jolla sen voi erottaa valtakunnan verkosta. Tämä on viranomaisen vaatimus, eikä ole riippuvainen invertterin teknisestä toiminnasta. Tämä varmasti tiedossakin, mutta laitan nyt tähän kuitenkin kun tässä on nyt vähän sekavaa keskustelua aiheesta. Pysytään muutenkin asialinjalla eikä mennä henkilökohtaisuuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
Aurinkovoimalalla tulee olla erotuskytkin, jolla sen voi erottaa valtakunnan verkosta. Tämä on viranomaisen vaatimus, eikä ole riippuvainen invertterin teknisestä toiminnasta. Tämä varmasti tiedossakin, mutta laitan nyt tähän kuitenkin kun tässä on nyt vähän sekavaa keskustelua aiheesta. Pysytään muutenkin asialinjalla eikä mennä henkilökohtaisuuksiin.
ehkä artikuloin huonosti kun sekavaksi menee
tarkoitan kommentissani nimenomaan teknisiä ominaisuuksia, viranomaisten vaatimukset voivat olla mitä tahansa ja hyvin sekavia nekin esmes DC puolen kytkimien osalta jne
erotuskytkin vaaditaan moneen muuhunkin
se siitä
 

Tifo

Vakionaama
Turvallisuuden varmistus on osa määräyksiä. En tiedä voiko aurinkosähköinvertteri hajota sillä tavalla että se syöttää pimenneeseen verkkoon sähköä. Monenlaiset tapahtumat ovat kuitenkin mahdollisia. Esimerkki: Kaverilla oli autossa invertteri, jolla hän käytti rälläkkää. Hän esitteli sitä minulle ylpeänä kuinka kätevä se on. Invertterissä piti olla kaiken maailman suojat mainosten mukaan. Taisi vahingossa laittaa siihen liian ison rälläkän kiinni, invertteristä kuului poks kun hän käynnisti sen, suojat eivät toimineet toivotulla tavalla ja laite oli oikosulussa. Tuli kiire irrottaa kaapelit akusta.
Aurinkovoimalalla tulee olla erotuskytkin, jolla sen voi erottaa valtakunnan verkosta. Tämä on viranomaisen vaatimus, eikä ole riippuvainen invertterin teknisestä toiminnasta. Tämä varmasti tiedossakin, mutta laitan nyt tähän kuitenkin kun tässä on nyt vähän sekavaa keskustelua aiheesta. Pysytään muutenkin asialinjalla eikä mennä henkilökohtaisuuksiin.
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

On se mahottoman hyvä että on suht yks-selitteiset määräykset invertterin kytkennästä ja yleensäkkin sähköhommista kun yhdestä turvakytkimestäkin saa näin paljon juttua aikaseks:cool:
 

Tifo

Vakionaama
Eli invertteri oli suoraan akussa ilman (asiallisen kokoista) sulaketta?
Joo, ei ollut. Eikä invertterin ohjeissa sellaisista edes puhuta. Katsoin yhtä ohjetta ja siitä sai käsityksen että invertterissä on se sulake.
Tässä esim. Kärkkäisen sivulta: Kaikissa Genius Power -invertereissä on Low Batt -hälytys ja -katkaisu, ylijännite-, ylikuumenemis-, ylikuormitus ja oikosulkusuojaus.
Tässä pihvinä ei ollut se että invertteri hajosi vaan se että tapahtui jotain odottamatonta ja sen takia on määräyksiä, joiden merkitys ei aina aukea kaikille (lue=minulle).
Verkon huollossa saattaa olla ohje että, jos linjoja korjataan niin aurinkovoimaloiden turvakytkin pitää olla off asennossa tai että korjattavat vaiheet pitää maadoittaa, jos tiedetään, että niiden takana on aurinkovoimaloita jne.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Low Batt -hälytys ja -katkaisu, ylijännite-, ylikuumenemis-, ylikuormitus ja oikosulkusuojaus.
Juu ymmärsin pointin. Muuten vain olin kiinnostunut miten oli kytketty.
Oikosulkusuojaus taitaa olla AC puolelle eikä DC puolelle.
Ja vaikka DC puolella olisi sulake/suojaus niin kyllä piuhassakin pitää olla sulake joka suojaa jos vaikka se piuha vaurioituu.
Samahan on esim lämpöpumpuissa (ja muissakin laitteissa). Vaikka pumpussa itsessäänkin on sulakkeita niin kyllä sähkötaulussakin on sulakkeet.
 
Viimeksi muokattu:

Tifo

Vakionaama
Mulla on itselläkin 600W invertteri autossa ja ei ole tullut mieleen, että siinä pitäisi olla vielä sulake välissä. Ehkä pitäisikin mutta koneen mukana tulevat ohjeet ovat aika ylimalkaisia. Pitäisikö tässäkin olla pätevyyden omaava sähköurakoitsija asentajana? Täytyykin kysyä tutulta.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Sulake jää varmaankin laittamatta kun pitää olla julman iso. Esim vastaava kuin mitä subbarivahvistimissa tai muissa vastaavissa tehokkaissa audio laitteissa käytetään. (Toki nykyään autoissa on isoja sulakkeita omastakin takaa)
esim 600W tarkoittaa yli 50A eli kykennätkin pitää olla kunnossa jottei liitokset lämpene/sula. Onhan tuo sulake toki yksi riskipaikka lisää kun liitoksien määrä kasvaa.
Niin ja tuo sulakehan pitäisi olla mahdollisimman lähellä akkua jotta suojaa mahdolliselta piuhavialta.
 

Tifo

Vakionaama
Mulla on itselläkin 600W invertteri autossa ja ei ole tullut mieleen, että siinä pitäisi olla vielä sulake välissä. Ehkä pitäisikin mutta koneen mukana tulevat ohjeet ovat aika ylimalkaisia. Pitäisikö tässäkin olla pätevyyden omaava sähköurakoitsija asentajana? Täytyykin kysyä tutulta.
Piti vähän katsoa netistä tätä invertterin asennusta, hauenleukakiinnityksessä ei ole tullut ajateltua sitä. Allaolevassa linkissä onkin aika selkeästi kerrottu asiasta.
Tässä muutama kohta asennuksista:
- 12/24 V asennukset eivät tarvitse lupia jos ei samalla rakenneta 230 V verkkoa.
- sulakkeen mitoitus 1,5 kertaa nimellisvirta ja valitaan siitä seuraavaksi suurempi sulake.
- johdon kestettävä sulakkeen virta.


 

Harrastelija

Hyperaktiivi
No ensinnäkin hauenleukaliitin jo kuulostaa epäilyttävältä isoilla virroilla.
Mutta on perusteltavissa jos käyttö on väliaikaista ja lyhytaikaista ja auto on paikoillaan.

edit. Kommenttini ei perustu määräyksiin vaan ”terveellä järjellä” ajateltuna.
 

Mekaniker

Vakionaama
No ensinnäkin hauenleukaliitin jo kuulostaa epäilyttävältä isoilla virroilla.
Mutta on perusteltavissa jos käyttö on väliaikaista ja lyhytaikaista ja auto on paikoillaan.

edit. Kommenttini ei perustu määräyksiin vaan ”terveellä järjellä” ajateltuna.
Seuraavalle kaapelikoolle ei ole huono ajatus jos käyttöä on useammin
Linkki: https://www.adita.fi/i/kaapelilaskuri/33/
2kW invertteri tarvitsee 95 neliön kaapelit ja 200A:n sulakkeen kun kaapelien pituus on 2m
 

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Kytkentälupahan tulee, kun verkkoyhtiö on sen teknisesti siunannut ja tuotetulla sähköllä on ostaja. Omakohtaista kokemusta on Lappeenrannan energia+Lumme kanssa marssijärjestys oli tuo.
 

Tifo

Vakionaama
Seuraavalle kaapelikoolle ei ole huono ajatus jos käyttöä on useammin
Linkki: https://www.adita.fi/i/kaapelilaskuri/33/
2kW invertteri tarvitsee 95 neliön kaapelit ja 200A:n sulakkeen kun kaapelien pituus on 2m
Kokeilin 2000 W, 16 mm2 ja 2 metrin kaapelit. Sain laskurilla 2,9 % häviön, joka on häviöiden puolesta ok mutta lämpeneekö kaapeli liikaa. Erään taulukon mukaan kaapeli kestäisi 85 A. Valteknon laskurilla sulakkeen kooksi tulee 250 A. Onkohan osa näistä kaavoista laskettu liikaa varman päälle?
 
Back
Ylös Bottom