Katto tiilistä vai ei

tuna

Vakionaama
Sivuraiteelle ajautuneesta keskustelusta uusi aihe, olkaa hyvä. Lohkaistu täältä // Epejot

Mikäs se kuulkaa saa ihmiset tekemään tiilestä kattoja? En ole keksinyt mitään muuta hyvää tuosta kuin vähän vaimeamman ropinan sateella verrattuna aiemmin asuttamiini peltikattotaloihin. Kamala stressi vaan koska sieltä hajoaa tiiliä, lähtee pinta, kasvaa sammalta ja ties vielä mitä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Harrastelija

Vakionaama
Reilun 20 vuoden aikana ei ole hajonnut yhtään tiiltä. Hieman sammalta tulee mutta nekin varisee pois ainakin osittain kun palleroita näkyy maahan tippuneen.
Ehkä ongelma on että tiiltä laitetaan liian loiviin kattoihin. Uskotaan valmistajaa kun lupaa loivallekin laittaa. Olisiko nyrkkisääntö että jos katolla voi/uskaltaa kävellä niin se on liian loiva?
On meilläkin yksi ongelma. Aikoinaan kun ei asiaa ymmärtänyt niin puoliväliin lapetta päättyvä sisäjiiri olisi pitänyt suunnitella jotenkin muuten tai jättää parveke rakentamatta. Jiirin alapäähän kertyy reilusti sammalta mutta siinä sammal onkin pellin päällä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tästä syystä itse olen hyvin skeptinen asentamaan aurinkopaneeleita tiilikaton päälle. Yksittäisten tiilten vaihto on helppoa mutta se on lähes vuosittainen huoltotoimenpide. Miten niitä paneeleiden alle vaihdetaan ?

Kunnolla tehty pelttikatto menee sen 50 vuotta kun rännit pitää puhtaana.

kotte

Hyperaktiivi
Sama kuin ranniloissa, sen voi isäntä tehdä talkoovoimalla ja korjailee sitä sitten muutaman vuoden välein.
Kun valitsee sopivan profiilipeltikatemuodon, tilanne on edellisen osalta sama, mutta korjailu (valitettavasti?) jää väliin, jos profiilivalinta on onnistunut.

BBF

Vakionaama
Yhtään tiiltä ei ole hajonnut, kyllä ne vahvoja on, tuossa on letka varatiiliä odottanut yli 20v tarvetta mutta paketeissa on edelleen. Toisaalta korjaaminen on tarvittaessa sitten helppoa. Ongelma on lähinnä pohjoispuolen sammaleen kasvu ja yleinen likaantuminen. Sileastä peltikatosta sade ja lumi vie liat pois mutta ei tiilestä.

pökö

Kaivo jäässä
Tästä syystä itse olen hyvin skeptinen asentamaan aurinkopaneeleita tiilikaton päälle. Yksittäisten tiilten vaihto on helppoa mutta se on lähes vuosittainen huoltotoimenpide. Miten niitä paneeleiden alle vaihdetaan ?
Tämäpä huolto juuri. Minulla kun on konesaumakaton päällä aurinkokeräimet n. 10 cm irti pellistä ollut 10 vuotta niin se keräinten alla oleva pelti on aivan vihreän nukan peitossa, vaikka asutaan keskellä kaupunkia eikä montaa puuta liki ole. Sinne kerääntyy myös lehtiä vaikka katto on sileä. Voi vaan kuvitella miten paljon tiilikatto kerää tavaraa paneelien alle, varsinkin jos paneelit on kahdessa rivissä päällekkäin. Se vaatii paneelien irroituksen, muuten ei sellaista fakiiria olekkaan joka poistaa levät tiilistä.

roots

Hyperaktiivi
Tämäpä huolto juuri. Minulla kun on konesaumakaton päällä aurinkokeräimet n. 10 cm irti pellistä ollut 10 vuotta niin se keräinten alla oleva pelti on aivan vihreän nukan peitossa, vaikka asutaan keskellä kaupunkia eikä montaa puuta liki ole. Sinne kerääntyy myös lehtiä vaikka katto on sileä. Voi vaan kuvitella miten paljon tiilikatto kerää tavaraa paneelien alle, varsinkin jos paneelit on kahdessa rivissä päällekkäin. Se vaatii paneelien irroituksen, muuten ei sellaista fakiiria olekkaan joka poistaa levät tiilistä.
Mikä sun kattokulma olikaan?

fraatti

Hyperaktiivi
Kun valitsee sopivan profiilipeltikatemuodon, tilanne on edellisen osalta sama, mutta korjailu (valitettavasti?) jää väliin, jos profiilivalinta on onnistunut.
Rivipeltikatosta en ole kuullut mitään muuta kuin että jos harja on matala ja katolla on lumiesteet niin joissain tapauksissa loivalla katolla vesi voi tulla harjan yli. Onko niissä muita ongelmia?

Joillain valmistajilla on ainakin ollut useampaa harjakorkeutta myynnissä.
edit. Ja olihan joskus pellin pinnoitteissa ongelmia ja pinnoite korkkasi irti. Se taisi koskea kaikki kattotyyppejä?
Edit. konesaumatusta näyttää myös tulevan vesi tietyssä tilanteessa läpi.

1682534617138.png

muaks 3. Täällä olikin kovasti infoa eri katoista.

Viimeksi muokattu:

misa64

Aktiivinen jäsen
Tiilikatto never again. Loiva L- mallin talo ja joka vuotinen rikkoutuneiden tiilien jumppa. Onneksi on hyvä aluskate!!

Seppaant

Aktiivinen jäsen
30 v tiilikatto, pari tiiltä mennyt rikki ja sekin johtui siitä että naapuri kaatoi puun medän katolle
Siis puiden kaatoa ei kestä mutta muuten ei onkelmia

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
On kyllä ihme. Kyllä noita saa vaihdella. Ei joka vuosi mutta useampia keskimäärin vuodessa. Prosentuaalisesti määrät ovat kyllä hyvin pieniä. Tietysti siellä etelässä ei suuremmin lumia taida katoilla olla.

Hyvä puoli on, kun katolla voi kävellä. Pinta ei ole lainkaan liukas. Jos tuo olisi vielä kovin jyrkkä niin mitenkäs sitä sitten hoitaisi.

Ulkorakennuksessa on peltikatto. Eipä ole tullut koskaan siellä käytyä. Ei ole uskaltanut mutta ei ole ollut tarvettakaan. Se on semmoista tiilikuvioitua peltiä, ruuvattu siitä tiilikuvion pohjasta kiinni. Nitsee ja natisee kun aurinko menee pilveen. Pitäisikön ne ruuvit vaihtaa tai kiristellä joskus ?

Wespa

Aktiivinen jäsen

Puolet alakanttiin tuossa arviossa, konesaumakatto menee hyvin 100 vuotta kunhan vaan ei ole mikään muovipinnoitettu vaan perinteiseen tapaan maalattu. Maalipintaa toki saa olla aina toisinaan paikkailemassa, mutta se nyt ei ainakaan ns. tyyppitalon kattokulmillakaan vielä ole mikään tekemätön paikka tsi-miehellekään. ;D

lmfmis

Vakionaama
Tiilikattohan on se tee-se-itse katto, helppo korjata ja uusia. Hiljainen. Aurinkopaneeleiden asennus helppoa.

Ja - onhan se hyvännäkönen.

Japanissa lasitetut tiilet katolla. Aivan upeat ja pitkäikäiset. EI kyllä sovi suomalaiseen maisemaan :p

lmfmis

Vakionaama

Kovalla työllä pelti sen 50v kestää.

Rikkinäiset tiilet on kosmeettinen ongelma ja ei ketään haittaa paneelien alla.

puuteknikko

Vakionaama
Tiilikatossa on aluskate se juttu, ei ne tiilet. Onhan se selvää, että olemukseltaan vettä itseensä imevä aines ei voi olla vedenpitävä kaikissa tilanteissa, mutta aluskate hoitaa ne läpi pääsevät vedet pois.

Lappanen

Hyperaktiivi
Eipä ole tiiliä vielä vaihdeltu ja sammaletkin tulee alas itestään mitä tiilien päätyihin tuntuu vähän kasvavan pohjaislappeelle. Kaverin samanikäiseen peltikattoon kyllä tehtiin remppaa kun lumikuorma repi siitä lumiesteet ja osan katetta mukanaan.. Ei ole siis (vielä) negatiivisia kokemuksia tiilikatteesta, positiivisena kokemuksena se on omaan silmään paremman näköinen kuin peltinen versio ja sateella hiljainen. Mukava myös asentaa itse.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tiiliä tuntuu olevan montaa laatua, täällä ei vaihdella niitä...
Mikä on semmoinen tiilimerkki, joka kestää noin hyvin? Huomasin myös, että joistakin tiilistä oli irtoillut hiukan pintaa. Eli milli pari siitä pinnasta yli kyrvähtänyt irti, suurimmillaan muutaman neliösentin pinta-alalta irti. Nämä ovat Luja -merkkillä. Havaintoja siitä, että hajoaisivat jalan alla ei ole, joten rikkoutuminen tuskin johtuu lumikuorman painostakaan.

Harrastelija

Vakionaama
Mikä on semmoinen tiilimerkki, joka kestää noin hyvin?
Ei taida pelkästä tiilimerkistä olla kiinni.
Naapurissa hajoilee tiiliä lähes vuosittain sisäjiirin yhteydessä. Meillä ei ole hajonnut. Tosin eivät nämä talot kopioita toisistaan ole. Meillä esim jyrkempi katto että sekin voi vaikuttaa.

Oleellista lienee myös että pohjat on tehty hyvin. Tasaiset ja ei notku painon alla. Tällöin paino jakautuu tasaisesti tiilen päälle.

Meillä ei ole pahemmin tiilien päällä kävelty. Varmaan sekin vähentää riskiä. Talvella joskus lapiolla jiirien kohdalta lumia tiputellut vähemmäksi mutta silloinkin jalan ja tiilen välissä yleensä on lunta.

Lappanen

Hyperaktiivi
Voisi luulla, että tosiaan on suuri ero miten pohjat on tiilikatolle tehty. Jos säästelty vaikka ruoteiden paksuudessa niin jotain notkumista voisi tapahtua lumikuorman alla joka taas johtaa tiilien mahdolliseen halkeiluun. Meillä muistaakseni ruoteet on 2x2 tuumaisesta tavarasta, jossain toiseessa ohjeessa taisi olla taas 1x2 tuumainen (tai joku vastaava rima).

roots

Hyperaktiivi
Kyllä merkillä/valmistajalla on isoin merkitys...joskus 'A-tiilikate' teki myöhemmin Partekin profiililla (oletettavasti eri mömmöillä) noita samoja mutta huonolla menestyksellä, jossakin oli 10v tiilet vaihdettu pois...

Nihan

Aktiivinen jäsen
Mulla on kattoja moneen lähtöön, tiili, aaltopelti, lukkosaumapelti, tiivissaumahuopa ja kolmiorimahuopa. Noista kaikkia muita on tullut itse tehtyäkin paitsi tiilikattoa. Tiili on sinänsä ihan ok, ei minulla niitä ole hajoillutkaan kuin sinne päin tehtyjen kattotikkaiden, lumiesteiden yms lähistöltä. Kuitenkin sammaloituminen yms hieman kismittää.

Oma valintani jatkossa on ylivoimaisesti lukkosaumapelti. Se tuntui nopealta ja helpolta tehdä ti-miehenkin toimesta, huoltovapaa hyvin pitkälti, helppo myös vaihtaa jos tarve tulee, ei kalliimpi kuin esim. tiili, paneeli- yms -asennukset helpoimpia kuin missään ja kaiken lisäksi kivan näköinen.

Kolmiorimahuovasta pidän kanssa mutta sen tekemisessä alkoi hermoja kiristää niin että vielä pitää muutama vuosi antaa unohtua ennenkuin lähden uudestaan.

Espejot

Hyperaktiivi
Kyllä merkillä/valmistajalla on isoin merkitys...joskus 'A-tiilikate' teki myöhemmin Partekin profiililla (oletettavasti eri mömmöillä) noita samoja mutta huonolla menestyksellä, jossakin oli 10v tiilet vaihdettu pois...
Mulla taitaa olla A-tiilikate valmistamat tiilet. Katto on nyt 15 vuotta vanha ja en muista onko yhtään tiiliä hajonnut.

Viimeksi muokattu:

Adamooppeli

Vakionaama
Ruukin classic D lukkosaumapelti. Helppo itse asentaa. Ruukin pellit hieman vahvempaa kuin bulkki pellit. Pinnoitukselle taisi olla hyvä takuu. Ei valittamista Ruukin tuotteesta.

fraatti

Hyperaktiivi
Ruukin classic D lukkosaumapelti. Helppo itse asentaa. Ruukin pellit hieman vahvempaa kuin bulkki pellit. Pinnoitukselle taisi olla hyvä takuu. Ei valittamista Ruukin tuotteesta.
Mulla on Metehen pelti ja sen vahvuus on ainakin sama kuin Ruukin vastaavassa. 0.6 mm

K

korsteeni

Vieras
^
viimeisin tekemäni katto on metehen aalto musta
minusta se oli yllättävän jämäkkää tavaraa
valintaan tietty vaikutti kun se oli helppo noutaa suoraan lähi tehtaalta

puuteknikko

Vakionaama
Vaikee sanoa. Mulla on hajonnut yksi kermansaven takka, meni takuuseen. Jälkikäteen kuulin myyjältäettä yksi erä massaa oli virheellinen. Totta vai tarua, en tiedä.
Itsellä meni aika paljon tiiliä vaihtoon parin-kolmen vuoden ajan asennuksen jälkeen, kaikissa kulmasta pala lohjennut. Jossain kohtaa kun Ormax oli jo toimitellut useamman tiilinipun takuuseen niin käyttivät jonkun betoniasiantuntijan paikalla tarkastamassa vielä katon ja otti tiiliä labrakokeisiin. Kaikki oli materiaalissa kunnossa ja meille jäi yhteinen epäilys, että joko varastoinnissa tai kuljetuksessa on tullut joku sopiva kolhu.

venalaine

Jäsen
Pari vuotta on asuttu talossa, missä on tiilikatto ja toista ei tule enää ikinä. Jos remontit ei olisi niin kalliita, niin tuo hökötys lähtisi vaihtoon ja perkeleen äkkiä. Keväisin ollut pelko, että näinkö tulee yläkerrassa vesi niskaan, kun tiiliä säpäleinä. Terassin kohdalle ei ole puolestaan idiootti rakentaja laittanut aluskatetta ja sehän sataa niskaan siitä, kun vähänkin sataa. Tälläkin hetkellä jiiristä tiilet sikin sokin ja vesi menee sateilla esteettä aluskatteelle. Eli jos ei ole todella jyrkkä ja muodoiltaan yksinkertainen katto, niin kierrä tiilivaihtoehto kaukaa. Muuten saa olla jatkuvasti tiili kainalossa kiipeämässä katolle.

roots

Hyperaktiivi
Pari vuotta on asuttu talossa, missä on tiilikatto ja toista ei tule enää ikinä. Jos remontit ei olisi niin kalliita, niin tuo hökötys lähtisi vaihtoon ja perkeleen äkkiä. Keväisin ollut pelko, että näinkö tulee yläkerrassa vesi niskaan, kun tiiliä säpäleinä. Terassin kohdalle ei ole puolestaan idiootti rakentaja laittanut aluskatetta ja sehän sataa niskaan siitä, kun vähänkin sataa. Tälläkin hetkellä jiiristä tiilet sikin sokin ja vesi menee sateilla esteettä aluskatteelle. Eli jos ei ole todella jyrkkä ja muodoiltaan yksinkertainen katto, niin kierrä tiilivaihtoehto kaukaa. Muuten saa olla jatkuvasti tiili kainalossa kiipeämässä katolle.
Ei kyllä tunnista yleistäin noita ongelmia 1/3 tiilikatolla... Jotain siellä nyt on töpätty.
Jiiriin leikannu ehkä 2kpl uutta tiiltä ~30v aikana>>>

Onko tiilet naulattu mistään kohtaa kattoa?
Onko mitkä/kenen tiilet?
Vuotiko terassi jo ennen pesua+käsittelyä?

Jos on pari vuotta vanha kauppa, niin onko tuo virhe tuotteessa tuolta osin?

lmfmis

Vakionaama
Kyllä tiilien alla on aluskate, joka on se vesikate. Ei rikkinäiset tiilet mitään vuoda. Kosmeettinen vaiva,

Jos se vesikate puuttuu niin rakennusvirhe on.

repomies

Hyperaktiivi
Kyllä tiilien alla on aluskate, joka on se vesikate. Ei rikkinäiset tiilet mitään vuoda. Kosmeettinen vaiva,

Jos se vesikate puuttuu niin rakennusvirhe on.
Tuo on jotenkin uskomatonta höpinää mitä aina kuulee, ikään kuin aluskate johtaisi vedet jotenkin järkevästi pois. Ei todellakaan johda, käypä hulauttamassa saavillinen vettä sinne aluskatteelle ja katso sitten mihin se päätyi. Voisin lyödä vaikka vetoa ettei päädy rännien kautta sadevesiviemäreihin, vaan se tulee alas räystäältä ihan mistä sattuu kastellen samalla vähintäänkin räystäslaudat.

Back
Ylös Bottom