K
korsteeni
Vieras
en jaksais jäljestä valittaa kun täällä ei ole edes kestopäällystettä mitä olisivat rikkoneet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainakin meille asennetun Genexis XG6847B:n käyttölämpötila-alue on 0-45C. Kosteuttakin saa olla 5-95% kunhan ei kondensoisaako kuitupäätteen asettaa kylmään mutta kuivaan varastoon?
Kun kävin läpi asennuspaikkavaihtoehtoja, niin tämä tuotiin esiin. Syy kahdelle laatikolle on se, että jos mennään puurakenteisen seinän läpi, niin sitä ulkoa tulevaa kaapelia ei ole jotenkin paloluokiteltu. Siksi siihen tulee ulkoboksi ja sisäboksi ja niiden väliin paloluokiteltu kaapeli. Todettiin sitten, että siisteintä vetää alapohjaan. Soittivat ja varmistivat, että tämä on ok, joten vältytään ulkoboksilta. Yritän vielä saada kuidut suoraan "sähkökaapille" (toiseen kerrokseen), niin saa sinne sitten verkon aktiivilaitteet ja kaapeli tv:n liitettyä suoraan valmiiksi vedettyihin kaapeleihin (antenni- ja kissakaapelit).Eipä tuo valokuidun liitäntä ollutkaan aivan yksinkertainen prosessi, ensin maakaapeli ulkokoteloon ulkokotelosta kuidulla sisäkoteloon ja sisäkotelosta kuidulla päätelaitteeseen päätelaitteesta voi nettiin jo päästä kiinni.
Näkemistäni ohuempi putki on mehupillin luokkaa, suoraan maahan kaivettava ulkomitoiltaan ehkä 10mm, pieni reikä keskellä.Koskaa noita kuituliityntäkaapeleita oo katellu ja miettiny enempää mutta tarjoilevat noita vähän väliä, siksi tuli mieleen saako sen vedettyä 15.8 putkeen?
Kun tommoset olen joskus vetänyt ulos anturan ulkopuolelle tuonne päätyyn luokkaa 10m tienvierestä jonne semmonen kuitu voi joskus tulla. Tana kun tuolloin ei tullu oteltua valokuvia...
Tuttava kävi nykyaikaisen rivitalon esittelyssä. Maalämpö ja kuitu: nettimaksu 48% vastikkeesta - tällaiseenko on tultuOn mielenkiintoista jos tosiaan pahimmassa tapauksessa nämä kaikki neljä firmaa kokevat kannattavaksi kaivaa tälle varsin pienelle omakotialueelle joka neljänteen ottajaan ja onko sitten johonkin noin joka kahdeksanteen taloon. No kuukausihinnasta tietty kiinni sitten tuo. Enkä tarkoita paria ekaa vuotta, vaan mihin se sitten nostetaan.

Kyllä Elisa täällä otti vielä siinä vaiheessa kun jo kaivoivat naapurissaPS Elisan eka kuitukampanja meni kesälomaillessa ohi. Kuukausi sitten tuli meili, että vielä ottavat kelkkaan ja juuri kun meinasin langeta siihen, niin tulikin viesti, että sori, inhimillisen virheen takia tuli tarjous eikä se olekaan voimassa. No, virheitä sattuu, eikä tuo kismittänyt sitten.
Paljonko tuo on euroina?Tuttava kävi nykyaikaisen rivitalon esittelyssä. Maalämpö ja kuitu: nettimaksu 48% vastikkeesta - tällaiseenko on tultu![]()
Serkulle tuli valokuitusen netti, ne toivat yhden n. 7mm putken talon nurkalle, johon puhalsivat 4 kuituisen valokuitukaapelin.Noita mikrokanavakaapeleita on eri kokoisia. Ainakin 4 ja 12 putkea. Olen käsittänyt että yksi kaapeli per putki (4 kuitua?). Yhden putken sisähalkaisija on jotain 3.5 mm (isompiakin putkia taitaa olla olemassa).
Olikohan että vetävät 2-4 putken ”letkun” taloihin. Vain yhteen tulee kuituja.
Olen pohtinut miksi nuo tuovat monta kuitua vaikka yksi riittää - onko takana ehkä 5G-verkon millimetrialueen tukiasemat ?Paljonko tuo on euroina?
Serkulle tuli valokuitusen netti, ne toivat yhden n. 7mm putken talon nurkalle, johon puhalsivat 4 kuituisen valokuitukaapelin.
Kuvittelisin että sille kadulle tulee jokin 12 putkinen "kaapeli" ja jokaiseen liittymän ottaneeseen taloon menee yksi putki.
45 euroa.Paljonko tuo on euroina?
Serkulle tuli valokuitusen netti, ne toivat yhden n. 7mm putken talon nurkalle, johon puhalsivat 4 kuituisen valokuitukaapelin.
Kuvittelisin että sille kadulle tulee jokin 12 putkinen "kaapeli" ja jokaiseen liittymän ottaneeseen taloon menee yksi putki.
Tätä pohdin kanssa.Olen pohtinut miksi nuo tuovat monta kuitua vaikka yksi riittää - onko takana ehkä 5G-verkon millimetrialueen tukiasemat ?

Tiedä sitten. mitä vastikkeessa on mukana ja mitä mahdollisesti etikseen, mutta halpaa on asuminen.45 euroa.
Ei liity, mutta itse kaapeli on vaan niin halpaa että olis tyhmä vetää tasan yksi kuitu ja sit tulevaisuudessa kirota. Mutta yhdelläkin omakotitalo pärjäisi hienosti, että muut on sinänsä turhia.Mutta, ai siihen voisi liittyä 5g ?![]()
Kaksi tarvitaan jo siihen, että voi tarjota kaapelitv:n samalla. Pari ylimääräistä voi olla varalla vikaantumisia ja tulevaisuuden tarpeita ajatellen.Ei liity, mutta itse kaapeli on vaan niin halpaa että olis tyhmä vetää tasan yksi kuitu ja sit tulevaisuudessa kirota. Mutta yhdelläkin omakotitalo pärjäisi hienosti, että muut on sinänsä turhia.
Kyllä se Inteno-"kotiboksi" hoitaa kaiken yhdellä kuidulla.Kaksi tarvitaan jo siihen, että voi tarjota kaapelitv:n samalla. Pari ylimääräistä voi olla varalla vikaantumisia ja tulevaisuuden tarpeita ajatellen.
Olen ollut itse siinä käsityksessä, että datalle tuodaan yleensä oma ja kaapelitv:lle omansa. Mutta varmaan on molempia käytössä. Jossain saattaa olla jopa niin, että lähtevälle ja tulevalla on omansa, joten neljä kuitua. Mutta todennäköistä on, että kuitua käytetään kahteen suuntaan kotiasennuksissa (BiDi), jossa käytettävät taajuudet taitavat yleisimmin olla 1310nm (lähtevä) / 1550nm (tuleva).Kyllä se Inteno-"kotiboksi" hoitaa kaiken yhdellä kuidulla.
Tarkisin juuri oman kotini tilanteen oikein Elisan järjestelmistä ja kaksi kuitua on dokumentoitu mitkä tulee taloon joista vain toinen varattu Intenolle. Koska siis molemmat, nettiyhteys ja KTV tulee kaikki samasta purkista ulos. Intenoa en lähtenyt avaan sentään että onko siellä millanen SFP.Olen ollut itse siinä käsityksessä, että datalle tuodaan yleensä oma ja kaapelitv:lle omansa. Mutta varmaan on molempia käytössä. Jossain saattaa olla jopa niin, että lähtevälle ja tulevalla on omansa, joten neljä kuitua. Mutta todennäköistä on, että kuitua käytetään kahteen suuntaan kotiasennuksissa (BiDi).
Suurin syy siihen että tulee samantein 4 kuitua on tosiaan se että 4 kuituinen kaapeli on pienin mitä tehdään. Teknisesti kaikki haluttava liikenne saadaan kyllä kulkemaan yhdelläkin kuidulla, jopa se henkilökohtainen 5g tukiasema.
Ok, eli ilmeisesti käytetään eri aallonpituuksia eri suunnille. Itse olen ollut tekemisissä valokuitujen kanssa lähinnä vain Ethernetin osalta, ja siellä aina kaksi kuitua käytössä per linkki. Ehkäpä tuo tulee halvemmaksi pidemmillä matkoilla käyttää vain yhtä.Kyllä yksi kuitu voi hanskata duplex-liikennettä.
Ok, eli ilmeisesti käytetään eri aallonpituuksia eri suunnille. Itse olen ollut tekemisissä valokuitujen kanssa lähinnä vain Ethernetin osalta, ja siellä aina kaksi kuitua käytössä per linkki. Ehkäpä tuo tulee halvemmaksi pidemmillä matkoilla käyttää vain yhtä.
Asiakaskuidut ovat kai käytännössä kuten mainitsin yllä aina yksimuoto BiDi:ä:Ok, eli ilmeisesti käytetään eri aallonpituuksia eri suunnille. Itse olen ollut tekemisissä valokuitujen kanssa lähinnä vain Ethernetin osalta, ja siellä aina kaksi kuitua käytössä per linkki. Ehkäpä tuo tulee halvemmaksi pidemmillä matkoilla käyttää vain yhtä.
mikrotik.com
Varmistin lounealta että edelleen noin toimitaan vanhoissa taloista jossa joudutaan menemään ulkoseinästä läpi se vaan unohtu kysästä mikä tuollaisen letkun minimi taivutussäde on tai mikä on sen tyyppi osaako joku täällä kertoa?Eipä tuo valokuidun liitäntä ollutkaan aivan yksinkertainen prosessi, ensin maakaapeli ulkokoteloon ulkokotelosta kuidulla sisäkoteloon ja sisäkotelosta kuidulla päätelaitteeseen päätelaitteesta voi nettiin jo päästä kiinni.
![]()
Näin kiinteistöjen esiasennus etenee - Raahen Kuitu Oy
Vaikka kaivuutyöt ovat pysähtyneet talven ajaksi, tehdään teletöitä ja talojen esiasennuksia läpi vuoden. Valokuituliittymän käyttöönoton edellytyksenä on, että kaikki talopääasennukset saadaan tehtyä: siksi on tärkeää, että asiakkaat sopivat asentajan kanssa mahdollisimman pikaisesta...raahenkuitu.fi
Kivijalasta tai kissanluukusta suostuvat vetämään läpi ainakin täällä vanhassa talossa (eli ei tarvita silloin ulkoboksia), eli ala-/rossipohjaan tai kellariin. Sieltä sitten ne häntäkuidut eteenpäin keskeiselle paikalle.Varmistin lounealta että edelleen noin toimitaan vanhoissa taloista jossa joudutaan menemään ulkoseinästä läpi se vaan unohtu kysästä mikä tuollaisen letkun minimi taivutussäde on tai mikä on sen tyyppi osaako joku täällä kertoa?
Pon systeemi on kai nykyisellään se mikä eniten ponnistaa pinnalle. Siinä yksi kuitu jaetaan optisesti xx asiakkaalle, niin että kullakin on käytössään oma aallonpituutensa.Ok, eli ilmeisesti käytetään eri aallonpituuksia eri suunnille. Itse olen ollut tekemisissä valokuitujen kanssa lähinkpl nä vain Ethernetin osalta, ja siellä aina kaksi kuitua käytössä per linkki. Ehkäpä tuo tulee halvemmaksi pidemmillä matkoilla käyttää vain yhtä.
ulkoboxi sisäboxi(saippuakotelo) kuituboxi reititin aikamoista, mä luulen että pysyn ihan tuossa kaapelitvnetissä.Kivijalasta tai kissanluukusta suostuvat vetämään läpi ainakin täällä vanhassa talossa (eli ei tarvita silloin ulkoboksia), eli ala-/rossipohjaan tai kellariin. Sieltä sitten ne häntäkuidut eteenpäin keskeiselle paikalle.
ulkoboxi sisäboxi kuituboxi reititin aikamoista, mä luulen että pysyn ihan tuossa kaapelitvnetissä.
Täällä tuo kuitupäätelaite sisältää vain f-liittimen ja yhden julkisen ethernetin ja tietoturvaa myydään erikseen
Tämä olisi itselleni parempi. Joidenkin kanssa vissiin saa vääntää, että saa omat laitteet. En haluaisi meinaan yhtään ylimääräistä purkkia, etenkään sellaista, mille tarvitsee vetää virtaa ja reititin löytyy jo SFP+ liittimin (syynä tilanpuute keskeisellä paikalla sähkökaapin alla ja virtojen saaminen ei keskeisiin).No se on toinen tapa, siinä reitittimien ja "tietoturvan" (nat tms) hankinta on jätetty asiakkaan vastuulle.
Kaapeli-tv on virheherkempää tekniikkaa, ja vähänkin pidemmällä aikavälillä poistuvaa tekniikkaa.
Kuitu korvaa lopulta myös kaapeli-tv verkot. Eli kuitu kannattaa aina ottaa, erityisesti jos sen saa edullisesti jonkun laajemman rakennushankkeen aikana.
Operaattoreilla on tähän kahdenlaista syytä. Ilmeisin on se että millimetrialueen tukiasemia pitää olla hyvin tiheässä - joten kuidunpäitä kannattaa vetää paikkoihin joissa on sähköä valmiiksi - myöhemmin voi koputella että saisko pientä korvausta vastaan laittaa tämmösen boksdin teidän seinään/katolle. Toinen suunnitelma on villimpi - operaattorit ovat suunnitelleet tappavansa WLANit maailmasta ja tilalle kannetaan pieni 5G-pönttö - ja kaikki on samassa purkissa. Tässä kohtaa kannattaa muistaa myös se, että 5G jne radiot ovat paljon kehittyneempiä kuin wlan-vastineensa ja esmes Koreassa jo ajellaan WLANia 5G radioilla. Eli mitä vaan voi olla suunnitelmissa.Tätä pohdin kanssa.
Mutta, ai siihen voisi liittyä 5g ?![]()