Kotimokkula ja kiinteä laajakaista keskustelua

K

korsteeni

Vieras
en jaksais jäljestä valittaa kun täällä ei ole edes kestopäällystettä mitä olisivat rikkoneet

mobbe

Vakionaama
Eipä tuo valokuidun liitäntä ollutkaan aivan yksinkertainen prosessi, ensin maakaapeli ulkokoteloon ulkokotelosta kuidulla sisäkoteloon ja sisäkotelosta kuidulla päätelaitteeseen päätelaitteesta voi nettiin jo päästä kiinni.

Harrastelija

Vakionaama
Noita mikrokanavakaapeleita on eri kokoisia. Ainakin 4 ja 12 putkea. Olen käsittänyt että yksi kaapeli per putki (4 kuitua?). Yhden putken sisähalkaisija on jotain 3.5 mm (isompiakin putkia taitaa olla olemassa).
Olikohan että vetävät 2-4 putken ”letkun” taloihin. Vain yhteen tulee kuituja.

Se kuidun toinen pää voi olla kaukanakin. Välissä voi olla jakokaapeja mutta niissä vaan haaroitetaan noita putkia/kuituja eri suuntiin. Tai siis itse kuituja ei haaroiteta mutta runkoputkissa olevia kuituja ”käännetään” eri suuntaan meneviin putkiin.

Mökille vetivät ihan perinteisen maakaapelin. 12 kuitua olisi tarjolla. Eiköhän pärjätä yhdelläkin. Kuituja on noin paljon kun varautuvat siihen että jos myöhemmin joku muukin ottaa. Eivät laittaneet vielää jakokaappia tien varteen joten vetivat ”paksummalla” kuidulla meille asti. Jos joku muukin ottaa niin kaivavat risteyksestä kiepin esille ja laittavat jakokaapin. Ilmeisesti ovat laskeneet että tulee noin halvemmaksi (tässä vaiheessa).

Valoo firmalla taitaa olla sellainen mahdollisuus että vaikka kuitua ei heti ottaisikaan kun kaivavat alueella, niin haluttaessa tuovat ilmaiseksi kuidun valmiiksi ulkoboksiin asti. Siitä saa sitten helpommin/nopeammin kuidun jos myöhemmin sellaisen haluaa. Jälkikäteen liittymisen hinta on arvoitus. Valokuitusella ei tainnut olla tuollaista vaihtoehtoa. Tosin Valookin taitaa sitä tarjota vasta sitten kun ovat jo kaivamassa ja todenneet että asiakas ei kuitua (nyt) ota.

bungle

Vakionaama
Eipä tuo valokuidun liitäntä ollutkaan aivan yksinkertainen prosessi, ensin maakaapeli ulkokoteloon ulkokotelosta kuidulla sisäkoteloon ja sisäkotelosta kuidulla päätelaitteeseen päätelaitteesta voi nettiin jo päästä kiinni.
Kun kävin läpi asennuspaikkavaihtoehtoja, niin tämä tuotiin esiin. Syy kahdelle laatikolle on se, että jos mennään puurakenteisen seinän läpi, niin sitä ulkoa tulevaa kaapelia ei ole jotenkin paloluokiteltu. Siksi siihen tulee ulkoboksi ja sisäboksi ja niiden väliin paloluokiteltu kaapeli. Todettiin sitten, että siisteintä vetää alapohjaan. Soittivat ja varmistivat, että tämä on ok, joten vältytään ulkoboksilta. Yritän vielä saada kuidut suoraan "sähkökaapille" (toiseen kerrokseen), niin saa sinne sitten verkon aktiivilaitteet ja kaapeli tv:n liitettyä suoraan valmiiksi vedettyihin kaapeleihin (antenni- ja kissakaapelit).

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Koskaa noita kuituliityntäkaapeleita oo katellu ja miettiny enempää mutta tarjoilevat noita vähän väliä, siksi tuli mieleen saako sen vedettyä 15.8 putkeen?
Kun tommoset olen joskus vetänyt ulos anturan ulkopuolelle tuonne päätyyn luokkaa 10m tienvierestä jonne semmonen kuitu voi joskus tulla. Tana kun tuolloin ei tullu oteltua valokuvia...

Harrastelija

Vakionaama
Meillä mökillä laittoivat ulkoboksin sisälle. Ne rajoitukset liittyi tosiaan paloluokkaan ja/tai halogeeneihin.
Keskustelun jälkeen lopputulos oli että kaapelia voi tuoda sisällekin jonkin tietyn metrimäärän verran. Osalla kun se ulkoboksi voi olla vaikka toisessa päässä taloa kuin muut laitteet niin joutuisi vetämään sitä ulkokaapelia monta metriä sisätiloissa. Useimmilla taitaa olla kuitenkin aika lyhyt veto sisällä.

Kotona tulee olemaan sama tilanne jos joskus kuitu tulee. 50mm kaapeliputki tulee tontin reunalta sisälle. Naru pitäisi vielä puhaltaa (imuroida) valmiiksi putkeen. Tosin varmaankin puhaltavat sen kaapelin tuonne putkeen jolloin narua ei tarvi.

Molemmissa kaapeli kulkee varmaankin alta 1m sisällä.

VesA

In Memoriam
Koskaa noita kuituliityntäkaapeleita oo katellu ja miettiny enempää mutta tarjoilevat noita vähän väliä, siksi tuli mieleen saako sen vedettyä 15.8 putkeen?
Kun tommoset olen joskus vetänyt ulos anturan ulkopuolelle tuonne päätyyn luokkaa 10m tienvierestä jonne semmonen kuitu voi joskus tulla. Tana kun tuolloin ei tullu oteltua valokuvia...
Näkemistäni ohuempi putki on mehupillin luokkaa, suoraan maahan kaivettava ulkomitoiltaan ehkä 10mm, pieni reikä keskellä.

Husky

Hyperaktiivi
On mielenkiintoista jos tosiaan pahimmassa tapauksessa nämä kaikki neljä firmaa kokevat kannattavaksi kaivaa tälle varsin pienelle omakotialueelle joka neljänteen ottajaan ja onko sitten johonkin noin joka kahdeksanteen taloon. No kuukausihinnasta tietty kiinni sitten tuo. Enkä tarkoita paria ekaa vuotta, vaan mihin se sitten nostetaan.
Tuttava kävi nykyaikaisen rivitalon esittelyssä. Maalämpö ja kuitu: nettimaksu 48% vastikkeesta - tällaiseenko on tultu :huh::huh2:

300M liittymä. Jos iskee rahapula, niin siinä voi miettiä, että luopuuko ennemmin netistä vai lämmityksestä ja vedestä :)
On meille netti tärkeäksi tullut ja arvokkaaksi. Eikä voi itsekään muuta väittää, tarviihan tätä.

Vielä kun tässä joku päivä selviää mihin noita nopeuksia tarvii, kun tässä omassa 50-100M liittymässä pyörii fullHD ilman ongelmia ja ilmeisesti olen jopa heavy-useriksi laskettava isojen tiedostojen latailija etätöissä, kun työpaikan pään yhteys tökkii eikä tuo oma 50-100M pää. Globaali hitech-firma kyseessä, missä ei napeilla pelata ja takuulla on kuidut siellä päässä kondiksessa. Tästä voisi maallikko päätellä, että 50-100M piisaa aikalailla :hmm:

En ole perehtynyt mikä tuo yhteys nyt on. Varmaankin maksetaan 100M ja mitatessa se olikin pari vuotta sitten aina 90-100, mutta nyt on aina ollut max 50, eli joku käsijarru on Elisalla tullut päälle epäilemättä. En ylläty jos kostetaan epäkuituilijoille ja vedetään se 10megaan myöhemmin, kun silmä välttää. Mutta kiitokseksi hintaa ei nosteta.

Kuitukeloja on ripoteltu jonkin verran ympäristöön, mutta tälle omakotikadulle ei vielä yhtään. Saas nähdä paljonko jää katuja välistä tällä ekalla kuiduttajalla. En tiedä mikä se noista kolmesta on, joka on ilmoittanut kuiduttavansa tämän nurkan. Neljäs hakee vapaaehtoisia.

Täytyykin haastatella, että miten naapureilla on toiminut 5g-netit, niitä on jonkin verran tässä naapurustossa. Jännä nähdä kuinka moniin 5g taloihin menee kohta kuitu.

PS Elisan eka kuitukampanja meni kesälomaillessa ohi. Kuukausi sitten tuli meili, että vielä ottavat kelkkaan ja juuri kun meinasin langeta siihen, niin tulikin viesti, että sori, inhimillisen virheen takia tuli tarjous eikä se olekaan voimassa. No, virheitä sattuu, eikä tuo kismittänyt sitten.

VesA

In Memoriam
PS Elisan eka kuitukampanja meni kesälomaillessa ohi. Kuukausi sitten tuli meili, että vielä ottavat kelkkaan ja juuri kun meinasin langeta siihen, niin tulikin viesti, että sori, inhimillisen virheen takia tuli tarjous eikä se olekaan voimassa. No, virheitä sattuu, eikä tuo kismittänyt sitten.
Kyllä Elisa täällä otti vielä siinä vaiheessa kun jo kaivoivat naapurissa

Jule

Vakionaama
Tuttava kävi nykyaikaisen rivitalon esittelyssä. Maalämpö ja kuitu: nettimaksu 48% vastikkeesta - tällaiseenko on tultu :huh::huh2:
Paljonko tuo on euroina?
Noita mikrokanavakaapeleita on eri kokoisia. Ainakin 4 ja 12 putkea. Olen käsittänyt että yksi kaapeli per putki (4 kuitua?). Yhden putken sisähalkaisija on jotain 3.5 mm (isompiakin putkia taitaa olla olemassa).
Olikohan että vetävät 2-4 putken ”letkun” taloihin. Vain yhteen tulee kuituja.
Serkulle tuli valokuitusen netti, ne toivat yhden n. 7mm putken talon nurkalle, johon puhalsivat 4 kuituisen valokuitukaapelin.

Kuvittelisin että sille kadulle tulee jokin 12 putkinen "kaapeli" ja jokaiseen liittymän ottaneeseen taloon menee yksi putki.

VesA

In Memoriam
Paljonko tuo on euroina?

Serkulle tuli valokuitusen netti, ne toivat yhden n. 7mm putken talon nurkalle, johon puhalsivat 4 kuituisen valokuitukaapelin.

Kuvittelisin että sille kadulle tulee jokin 12 putkinen "kaapeli" ja jokaiseen liittymän ottaneeseen taloon menee yksi putki.
Olen pohtinut miksi nuo tuovat monta kuitua vaikka yksi riittää - onko takana ehkä 5G-verkon millimetrialueen tukiasemat ?

Husky

Hyperaktiivi
Paljonko tuo on euroina?

45 euroa.
Olen pohtinut miksi nuo tuovat monta kuitua vaikka yksi riittää - onko takana ehkä 5G-verkon millimetrialueen tukiasemat ?
Tätä pohdin kanssa.
Mutta, ai siihen voisi liittyä 5g ? :huh:

bungle

Vakionaama
Ei liity, mutta itse kaapeli on vaan niin halpaa että olis tyhmä vetää tasan yksi kuitu ja sit tulevaisuudessa kirota. Mutta yhdelläkin omakotitalo pärjäisi hienosti, että muut on sinänsä turhia.
Kaksi tarvitaan jo siihen, että voi tarjota kaapelitv:n samalla. Pari ylimääräistä voi olla varalla vikaantumisia ja tulevaisuuden tarpeita ajatellen.

bungle

Vakionaama
Kyllä se Inteno-"kotiboksi" hoitaa kaiken yhdellä kuidulla.
Olen ollut itse siinä käsityksessä, että datalle tuodaan yleensä oma ja kaapelitv:lle omansa. Mutta varmaan on molempia käytössä. Jossain saattaa olla jopa niin, että lähtevälle ja tulevalla on omansa, joten neljä kuitua. Mutta todennäköistä on, että kuitua käytetään kahteen suuntaan kotiasennuksissa (BiDi), jossa käytettävät taajuudet taitavat yleisimmin olla 1310nm (lähtevä) / 1550nm (tuleva).

Jule

Vakionaama
Suurin syy siihen että tulee samantein 4 kuitua on tosiaan se että 4 kuituinen kaapeli on pienin mitä tehdään. Teknisesti kaikki haluttava liikenne saadaan kyllä kulkemaan yhdelläkin kuidulla, jopa se henkilökohtainen 5g tukiasema.

grendy

Vakionaama
Olen ollut itse siinä käsityksessä, että datalle tuodaan yleensä oma ja kaapelitv:lle omansa. Mutta varmaan on molempia käytössä. Jossain saattaa olla jopa niin, että lähtevälle ja tulevalla on omansa, joten neljä kuitua. Mutta todennäköistä on, että kuitua käytetään kahteen suuntaan kotiasennuksissa (BiDi).
Tarkisin juuri oman kotini tilanteen oikein Elisan järjestelmistä ja kaksi kuitua on dokumentoitu mitkä tulee taloon joista vain toinen varattu Intenolle. Koska siis molemmat, nettiyhteys ja KTV tulee kaikki samasta purkista ulos. Intenoa en lähtenyt avaan sentään että onko siellä millanen SFP.

tet

Hyperaktiivi
Suurin syy siihen että tulee samantein 4 kuitua on tosiaan se että 4 kuituinen kaapeli on pienin mitä tehdään. Teknisesti kaikki haluttava liikenne saadaan kyllä kulkemaan yhdelläkin kuidulla, jopa se henkilökohtainen 5g tukiasema.

Kai nyt kuitenkin kahdella, molempiin suuntiin omansa? Ei kai noissa sentään half-duplexilla mennä?

Neljä kuitua nyt lienee joka paikkaan minimi, kaksi käyttöön ja kaksi varalle.

tet

Hyperaktiivi
Kyllä yksi kuitu voi hanskata duplex-liikennettä.
Ok, eli ilmeisesti käytetään eri aallonpituuksia eri suunnille. Itse olen ollut tekemisissä valokuitujen kanssa lähinnä vain Ethernetin osalta, ja siellä aina kaksi kuitua käytössä per linkki. Ehkäpä tuo tulee halvemmaksi pidemmillä matkoilla käyttää vain yhtä.

haraldh

Vakionaama
Kyllä se kuitukin on ethernettiä. Eikä ethernetin puolella ole aina kaksi kuitua käytössä per linkki. TX/RX transceiver on vähän halvempi tehdä kuin sellainen joka osaa full duplexia yhden kuidun yli.

grendy

Vakionaama
Ok, eli ilmeisesti käytetään eri aallonpituuksia eri suunnille. Itse olen ollut tekemisissä valokuitujen kanssa lähinnä vain Ethernetin osalta, ja siellä aina kaksi kuitua käytössä per linkki. Ehkäpä tuo tulee halvemmaksi pidemmillä matkoilla käyttää vain yhtä.

Siinä esimerkki SFP:stä mikä kuidun päihin asennetaan, eri taajuudet juu. Ja kuidun ideahan on juuri se että siinä kulkee "rajaton" määrä dataa yhtä kuitua pitkin ja sillä SFP:llä on se tärkein tehtävä määritellä että kuinka nopea linkki on jne. Sitten on vielä näitä DWDM-järjestelmiä joilla saadaa yksi kuitu tai kuitupari monistettua ties kuinka moneksi "eri kuiduksi" :)..Eli yhdellä kuidulla pääsee _todella_ pitkälle vain optiikkaa vaihtamalla.

Harrastelija

Vakionaama
BiDissä pitää olla kaksi erilaista SFP:tä jotta toimivat keskenään. Usein myydäänkin pareina (Yo linkissä myytiin vain toista päätä. Pitää erikseen ostaa tuolle sopiva vastapään SFP.)
Taajuudet pitää olla ikään kuin ristiin. Toisen tx taajuus pitää toisessa päässä olla rx taajuus. Siksi kaksi erilaista SFP:tä.

bungle

Vakionaama
Asiakaskuidut ovat kai käytännössä kuten mainitsin yllä aina yksimuoto BiDi:ä:
1310nm (lähtevä) / 1550nm (tuleva).

Mutta ei toki ainoa tapa. Mikrotik tarjoaa esim. tällaisia vaihtoehtoja:

Noista kun lähdet tavaamaan, niin todennäköisesti oikea on tämä kotivalokuituun:

Harrastelija

Vakionaama
Yo jutun kuvan sininen/keltainen SFP pari taitaa olla aika yleinen.

FYI tietona että nuo pitkän matkan SFP voivat olla niin tehokkaita että tarvitsevat vaimentimia jos käytössä onkin lyhyt kuitu jossa valo ei vaimene riittävästi. Vastaanottopää saattaa kärähtää.

mobbe

Vakionaama

Varmistin lounealta että edelleen noin toimitaan vanhoissa taloista jossa joudutaan menemään ulkoseinästä läpi se vaan unohtu kysästä mikä tuollaisen letkun minimi taivutussäde on tai mikä on sen tyyppi osaako joku täällä kertoa?

bungle

Vakionaama
Varmistin lounealta että edelleen noin toimitaan vanhoissa taloista jossa joudutaan menemään ulkoseinästä läpi se vaan unohtu kysästä mikä tuollaisen letkun minimi taivutussäde on tai mikä on sen tyyppi osaako joku täällä kertoa?
Kivijalasta tai kissanluukusta suostuvat vetämään läpi ainakin täällä vanhassa talossa (eli ei tarvita silloin ulkoboksia), eli ala-/rossipohjaan tai kellariin. Sieltä sitten ne häntäkuidut eteenpäin keskeiselle paikalle.

Jule

Vakionaama
Ok, eli ilmeisesti käytetään eri aallonpituuksia eri suunnille. Itse olen ollut tekemisissä valokuitujen kanssa lähinkpl nä vain Ethernetin osalta, ja siellä aina kaksi kuitua käytössä per linkki. Ehkäpä tuo tulee halvemmaksi pidemmillä matkoilla käyttää vain yhtä.
Pon systeemi on kai nykyisellään se mikä eniten ponnistaa pinnalle. Siinä yksi kuitu jaetaan optisesti xx asiakkaalle, niin että kullakin on käytössään oma aallonpituutensa.

Mä en kyllä edes tiedä miten tuo mun kuituliittymä on teknisesti toteutettu. Tai siis yhdellä kuidulla toimii, sen nyt näkee silmällä kun sfp moduuliin menee vain yksi lanka, mutta muuten ei ole kyllä viitsinyt selvittää kuinka tuo on jaettu.

mobbe

Vakionaama
Kivijalasta tai kissanluukusta suostuvat vetämään läpi ainakin täällä vanhassa talossa (eli ei tarvita silloin ulkoboksia), eli ala-/rossipohjaan tai kellariin. Sieltä sitten ne häntäkuidut eteenpäin keskeiselle paikalle.
ulkoboxi sisäboxi(saippuakotelo) kuituboxi reititin aikamoista, mä luulen että pysyn ihan tuossa kaapelitvnetissä.

ulkoboxi sisäboxi kuituboxi reititin aikamoista, mä luulen että pysyn ihan tuossa kaapelitvnetissä.

Yleensä ulos tulee kytkentärasia, jossa se sormenpaksuinen kaapeli muutetaan sisälle tulevaksi pienemmäksi kaapeliksi, erinäisistä syistä.
Sisälle tulee yleensä toinen kytkentärasia, josta lähtee vielä pienempi keltainen kaapeli, tämä on se kaapeli joka yhdistetään ensimmäiseen aktiiviseen laitteeseen, jota nimitetään tässä yhteydessä vaikkapa kuitupäätelaitteeksi. Päätelaite voi sisältää esim. reitittimen/nat/wlan yms.

Näitä keltaisia välikuituja on helppo vaihtaa tarvittaessa, vaikka pidempään, jos haluaa kuitupäätelaitetta siirtää eri kohtaan.

Kaapeli-tv on virheherkempää tekniikkaa, ja vähänkin pidemmällä aikavälillä poistuvaa tekniikkaa.
Kuitu korvaa lopulta myös kaapeli-tv verkot. Eli kuitu kannattaa aina ottaa, erityisesti jos sen saa edullisesti jonkun laajemman rakennushankkeen aikana.

Liitteet

• Kuitu kytketty sisälle, ei vielä käyhtössä 05.08.2015 010.JPG
    Kuitu kytketty sisälle, ei vielä käyhtössä 05.08.2015 010.JPG
    308 KB · Katsottu: 121
  • Kuitu kytketty sisälle, ei vielä käyhtössä 05.08.2015 022.JPG
    Kuitu kytketty sisälle, ei vielä käyhtössä 05.08.2015 022.JPG
    113,6 KB · Katsottu: 132

mobbe

Vakionaama
Täällä tuo kuitupäätelaite sisältää vain f-liittimen ja yhden julkisen ethernetin ja tietoturvaa myydään erikseen

bungle

Vakionaama
No se on toinen tapa, siinä reitittimien ja "tietoturvan" (nat tms) hankinta on jätetty asiakkaan vastuulle.
Tämä olisi itselleni parempi. Joidenkin kanssa vissiin saa vääntää, että saa omat laitteet. En haluaisi meinaan yhtään ylimääräistä purkkia, etenkään sellaista, mille tarvitsee vetää virtaa ja reititin löytyy jo SFP+ liittimin (syynä tilanpuute keskeisellä paikalla sähkökaapin alla ja virtojen saaminen ei keskeisiin).

Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Kaapeli-tv on virheherkempää tekniikkaa, ja vähänkin pidemmällä aikavälillä poistuvaa tekniikkaa.
Kuitu korvaa lopulta myös kaapeli-tv verkot. Eli kuitu kannattaa aina ottaa, erityisesti jos sen saa edullisesti jonkun laajemman rakennushankkeen aikana.

Myös kuitua pitkin kotiin tulevaa kaapelitv:tä kutsutaan kaapelitv:ksi.

VesA

In Memoriam
Tätä pohdin kanssa.
Mutta, ai siihen voisi liittyä 5g ? :huh:
Operaattoreilla on tähän kahdenlaista syytä. Ilmeisin on se että millimetrialueen tukiasemia pitää olla hyvin tiheässä - joten kuidunpäitä kannattaa vetää paikkoihin joissa on sähköä valmiiksi - myöhemmin voi koputella että saisko pientä korvausta vastaan laittaa tämmösen boksdin teidän seinään/katolle. Toinen suunnitelma on villimpi - operaattorit ovat suunnitelleet tappavansa WLANit maailmasta ja tilalle kannetaan pieni 5G-pönttö - ja kaikki on samassa purkissa. Tässä kohtaa kannattaa muistaa myös se, että 5G jne radiot ovat paljon kehittyneempiä kuin wlan-vastineensa ja esmes Koreassa jo ajellaan WLANia 5G radioilla. Eli mitä vaan voi olla suunnitelmissa.

Elisa kuitenkin puhaltaa vain yhden kuidun paksun suojaputken sisään. Telia toisi kaksi.

• Tykkää
Reactions: KsK
Back
Ylös Bottom