Nordpoolin Black Friday 2023

maanma

Vakionaama
Olen kaivannut mallia, jossa voisin itse ostaa futuurin, joka on X määrä sähköä aikavälillä. Jos en käytä määrää itse kokonaan niin myyjä voisi myydä sen omanaan. Jos käytän enemmän kuin X niin mennään spot +marginaalilla.
Omasta mielestäni tämä olisi lähes riskitöntä myyjälle.

Tietyssä mielessä se pks prima muistuttaa tällaista.

huugo

Vakionaama
Olen kaivannut mallia, jossa voisin itse ostaa futuurin, joka on X määrä sähköä aikavälillä. Jos en.
Mikä arvo sinulle tuosta olisi? Entäs sähkön myyjälle?

Jos arvoa sinulle niin hinta voisi olla kovempi / samalla hinnalla ottaisit tämän.
Jos arvoa sähkönmyyjälle hinta voisi olla halvempi. (Kuin tavallinen pörssi)

maanma

Vakionaama
Sähkön myyjä voisi toimia riskiä vailla halutessaan.
Ylibuukkauksella voisin olla varma hinnasta. Voisin ostaa paljon ennen kuin vanha sopimus päättyy.

huugo

Vakionaama
Sähkön myyjä voisi toimia riskiä vailla halutessaan.
Ylibuukkauksella voisin olla varma hinnasta. Voisin ostaa paljon ennen kuin vanha sopimus päättyy.
Jos päivätasolla ostat niin sitten ei riskiä. Haluaisitko ostaa päivätason kiintiöissä?

Toisaalta voisihan tuossa olla vaikka hintariippuva asiakaskohtainen päiväkiintiö. Koneethan noista summailisi yhteen koko myynnin määrän.

Mutta oikeasti tasejakso on tunti ja pian vartti. Sillä tasolla ostamalla ennusteriski oikeasti poistuu.

maanma

Vakionaama
Mikä riski myyjälle jää jos ostan vaikka 14 MWh vuosifutuurin vuodelle 2025 ?

Jos tuo ei riitä niin myyjä vyöryttää minulle toteutuneet kustannukset marginaalilla höystettynä ja käsittely maksulla lisättynä ts. eräänlaisen sakon.

huugo

Vakionaama
Mikä riski myyjälle jää jos ostan vaikka 14 MWh vuosifutuurin vuodelle 2025 ?
.
Myyjä on tasevastaava ja vastaa ostoistaan tasejaksoittain - tunti tai vartti.

Eli vuosifuutuuri ei kerro oikeastaan muuta kuin hinnan - käytön ajoitus tunneittain pitää ennustaa ja täsmätä lopulta toteutuneeseen kulutukseen.

Jos menee ali tai yli niin myyjä joutuu ostamaan tai myymään päivä sisäisellä markkinalla. Joskus kallista, joskus halpaa.

PKS avautui tästä ongelmatiikata twitterissä Black Fridayn jälkeen. Silloin tasesähkö oli kuitenkin halpaa 7c/kWh. Tosin asiakas maksoi -50c/kWh. Eli aikamoinen tappio per kWh PKS:lle. Aina ei ole noin halpaa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Hullu sähköperjantai saattaa tuottaa tuhansille yllättävän lisän sähkölaskuun, korotus pahimmillaan yli satasen​

Joillain sähkönsiirtoyhtiöillä on käytössään tehomaksu. Se tarkoittaa, että Black Fridayn pörssisähkön kertakulutuksesta voikin tulla siirtoyhtiöiltä iso lisälasku.

haraldh

Vakionaama
Helenillä kestää vain laskun tekeminen, ja seurantasivuillansa ei näy mielestäni -54€ kulutusvaikutus ollenkaan. Normaalisti meidän energimaksumme olisi 50 € luokkaa, mutta omahelen ei mitään nollatulosta ennustele. No, odotellaan vielä laskua, siellähän lukee sitten mitä on tullut tehtyä.

-Teme-

Vakionaama
Helenillä kestää vain laskun tekeminen, ja seurantasivuillansa ei näy mielestäni -54€ kulutusvaikutus ollenkaan. Normaalisti meidän energimaksumme olisi 50 € luokkaa, mutta omahelen ei mitään nollatulosta ennustele. No, odotellaan vielä laskua, siellähän lukee sitten mitä on tullut tehtyä.
Tuosta näin keskustelua FB ryhmässä että omahelen sovelluksesta löytyy PDF mallinen lasku, mutta sen lopputulema ei täsmää liukurin lasketun hinnan kanssa (lasku suurempi)
Liukuriin tulossa vklp aikana kuulemma myös päivitys että saa myös alv0 hinnan energialle että vertailu onnistuu paremmin

haraldh

Vakionaama
Nyt lukeekin OmaHelenissä että "Teknisen virheen vuoksi pörssihintasidonnaisten asiakkaidemme laskutuksessa on virhe. Selvitämme laskutusvirheen syytä ja etsimme ratkaisuja sen korjaamiseksi. Pyydämme anteeksi asiakkailtamme, joita virhe koskee.".

Taitaa nuo miinusmerkit aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia?

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Helenin OmaHelen sivuilta on poistunut nappi millä aikaisemmin voi valita näytetäänkö energiamäärä vai euroja. Nyt näytetään vain energialukuja.

Tällä hetkellä 70% fossiilisilla tuotettua sähköä ilmeisesti.

bungle

Vakionaama
Ei ole Helen vieläkään saanut aikaiseksi laskua marraskuulta.
Mulla oli taas sattumalta jotain mittarinluentaongelmaa. Ihme homma sekin, että eka kerta, kun edes tarkistin tarkemmin, mitä laskutetaan, niin heti väärillä arvoilla (sähkölaskulla 5c ylimääräistä per kWh). Puhelu sekä siirtoyhtiöön ja sähköyhtiöön. Kumpikin mitätöi lähetetyn laskun ja laittoivat uudet. En osaa sanoa olisivatko korjanneet tulevilla laskuillla automaattisesti. Muttä lähtökohtaisesti ei kiinnosta luotottaa näitä.

Skata

Vakionaama
Helenin OmaHelen sivuilta on poistunut nappi millä aikaisemmin voi valita näytetäänkö energiamäärä vai euroja. Nyt näytetään vain energialukuja.
Toi nappi on, ja toimii, puhelimen apissa. OmaHelenistä nappi löytyy näköjään ”Graafin asetukset” takaa (oikeanpuol. kuva) :):)
IMG_0312.jpeg
IMG_0313.jpeg

haraldh

Vakionaama
Nyt Helen sai viimein aikaiseksi sähkölaskun marraskuulle. 53 €.

Meillä on elokuun lasku ollut 54 €, syyskuun 30 €, lokakuu 47 €.

Nyt vähän epäilyttää että marraskuun 53 €, jonka pitäisi sisältää Black Fridayn kulutuksen -54 € ei välttämättä ole aivan linjassa.

Itse asiassa "verkosta ostettu sähkö" on 49 € ja kk-maksun kanssa se tekee kokonaislaskun 53 €. Vaikuttaa siltä että miinuksia eivät ole hyvittäneet ollenkaan.

Pitää reklamoida ja katsoa mitä sieltä tulee.

muoks:

Kyllä tuo näyttää ainakin suuruudeltaan oikealta. Syötin datat liukuriin; 1-23.11 67 €, 25-30.11 31 €, 24.11 -54 € tekee 44 €. Muutaman euron heitto tuohon 53 € vaikka 3.93 € kk-maksu huomioitaisiinkin. Ehkä datan loppu- ja alkamisajankohdat kummitelevat siinä.

Viimeksi muokattu:

harrastaja

Aktiivinen jäsen

Nyt vähän epäilyttää että marraskuun 53 €, jonka pitäisi sisältää Black Fridayn kulutuksen -54 € ei välttämättä ole aivan linjassa.

Itse asiassa "verkosta ostettu sähkö" on 49 € ja kk-maksun kanssa se tekee kokonaislaskun. Vaikuttaa siltä että miinuksia eivät ole hyvittäneet ollenkaan.

Mikä on marraskuun keskihinta laskussa

Skata

Vakionaama
Onko tässä nyt käynyt niin että Helen ei ole koskaan hyvittänyt negatiivisa hintoja?
Täällä on ainakin hyvittänyt. Sähkön keskihinta 5,76 c/kwh, veloitus marraskuulta sis kaikki alvit ja marginaalit 68,91€. Olis ollut 102,59 €, laskin vielä tuon allaolevan käppyrän mukaisesti ja oikein on. Tee reklamaatio ellei ole oikein laskettu.
IMG_0364.jpeg

Lappanen

Hyperaktiivi

Itse asiassa "verkosta ostettu sähkö" on 49 € ja kk-maksun kanssa se tekee kokonaislaskun 53 €. Vaikuttaa siltä että miinuksia eivät ole hyvittäneet ollenkaan.

muoks:

Kyllä tuo näyttää ainakin suuruudeltaan oikealta. Syötin datat liukuriin; 1-23.11 67 €, 25-30.11 31 €, 24.11 -54 € tekee 44 €. Muutaman euron heitto tuohon 53 € vaikka 3.93 € kk-maksu huomioitaisiinkin. Ehkä datan loppu- ja alkamisajankohdat kummitelevat siinä.
Oliko marginaali mukana laskuissa?

tet

Hyperaktiivi

Eikös se liukuri anna suoraan koko kuun hinnan, kun syötät koko kuun datan? Ainakin itselläni täsmää omiin laskuihini, black friday tulee huomioiduksi oikein.

Back
Ylös Bottom