Ei hinta muutu mihinkään, menee ihan normi sähkönhinnalla, millä muullakaan (jopa kännykkä sovelluksessa on painike, että laite päälle). Velvoittivat aikanaan ottamaan Tarkka sopimuksen (eli pörssisähkösopimuksen), mikä mulla tais olla jo muutenkin. Käsittääkseni idea oli juurikin rakentaa näistä ns. virtuaalivoimalaitosta tms. (esim. 10000 x 3kW lämminvesivaraaja). Voi olla, että keräävät jotain statistiikkaa. Mutta aika vähissä on statistiikat, mitä keräävät. Vesiyhtiöllä about samat statistiikat. Tietty jos ilmoitan sinne, että ei tarvitse lämmittää tiettynä ajanjaksona, niin tän voi ajatella tiedoksi, etten välttämättä ole kotona, jolla voi olla tietoturvavaikutuksia (tosin ehkä datahubin hakkeroimalla voisi haistella myös milloin ihmiset ovat kotona). Mutta aina voi jättää käyttämättä sitä ominaisuutta. Toki tossa on se mahdollisuus, että voivat myös ajoittaa lämmityksen kalleimmalle ajanhetkelle. Mutta toki senkin voi itse halutessaan estää, ei tarvitse kuin laittaa jotain ennen lämminvesivaraajaa tai vetää johdonkatkaisimet alas. Aikaisemmin mulla meni siis varaaja päälle kun yösähkö napsahti, eli onko se nyt klo 22.00. Nykyisin se saattaa mennä tai saattaa olla menemättä (jos Fortum haluaa jotenkin muuten). Voi olla, että on jäänyt kokeiluksi (onko tarjonnassa enää?), mutta itselläni tuo on jatkunut katkotta ja edelleen perusmaksut 0. Perusmaksuihin on tullut muille myös korotuksia, mutta 0:aa eivät ole korottaneet. Ja tosiaan näen taloni kulutuksen reaaliajassa myös (mistä tahansa maailmasta kännykkäni ruudulta). Joten jollakin oli ainakin motivaatiota kokeilla. Ehkä kiinnostus oli liian pientä, mutta varmaan ideana hyvä edelleen. Toteutus pitäisi miettiä vaan toisin, ehkä yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja laajemmin.