Kotimokkula ja kiinteä laajakaista keskustelua

Husky

Hyperaktiivi
Kuituhan tulee liittymäkaapelina ja kyllä talon sisäinen kaapelointi yleensä on ihan cat- kuparikaapelilla. Ja myös se wlan riittää 1Gb nopeuksiin kun on hyvät vehkeet. Kuinka nopeaa sisäverkkoa olet rakentamassa? 100G? Yli 1G vaatii jo vähän perehtymistä myös laitevalinnoissa
Meinasin sitä, että jos tulee kuituna tuohon kadunvarren "muuntamoon" ja siitä 20m KTV-kaapelina, niin tuosta laaja näkemys on, että nopeus jää kohta liian pieneksi, kun nettitarve kasvaa.
Ja jos kuitu tuleekin talon sähkökeskukseen ja kulkee 10m KTV-kaapelia huononpana LAN-piuhana, niin eikö se melkein ole sama kuristus jo tai että missä raja kulkee mikä on ok tulevaisuudessa ja mikä ei?

Kai uusissa taloissa vedetään kuitua seinien sisään, niin nämä vanhojen talojen ratkaisut ovat vain välttämätön paha?

hemaris

Aktiivinen jäsen
Meinasin sitä, että jos tulee kuituna tuohon kadunvarren "muuntamoon" ja siitä 20m KTV-kaapelina, niin tuosta laaja näkemys on, että nopeus jää kohta liian pieneksi, kun nettitarve kasvaa.
Ja jos kuitu tuleekin talon sähkökeskukseen ja kulkee 10m KTV-kaapelia huononpana LAN-piuhana, niin eikö se melkein ole sama kuristus jo tai että missä raja kulkee mikä on ok tulevaisuudessa ja mikä ei?

Kai uusissa taloissa vedetään kuitua seinien sisään, niin nämä vanhojen talojen ratkaisut ovat vain välttämätön paha?
Ei näitä kuituja tuoda koskaan varsinaisiin laitteisiin asti, poislukien järeämmät palvelimet ja levypalvelimet ja vastaavat ympäristöt jossa dataa liikkuu paljon ja nopeus on valttia. Silloin myös hintaluokat myös noissa tietoliikennekorteissa on ihan omassa luokassaan. Normikäytössä on täysin riittävää että kuitu tuodaan taloon ja jaetaan sitten kuparia pitkin hyvälaatuisella kytkimelllä ja CAT-kaapeleilla jotka ovat kuparia.
Eli sinulla on ilmeisesti jo tietoliikennekaapelit vedetty niin niitä kannattaa käyttää hyväksi. Kuten tuossa aiemmin on mainittu niin kytkin väliin ja LAN-kaapelit siihen kiinni. Ja kytkin taas reititimen ja kuitumiiuntimen kautta valokaapelin kiinni.

roots

Hyperaktiivi
Kannattaa valmistella sitä reittiä talon sisällä jos tähtipisteeseen on hankala päästä. Asennuksessa helposti veloitetaan ekstraa jos aikaa ja materiaalia kuluu enemmän kuin simppeli asennus vaatii
Valoo on tuon hoitanu niin että toimittavat vähintään sen yhden tp-linkin reitittimen/mesh purkin ja toimitusraja on siinä. Ylimenevät asennukset sitten mielellään varmaan laskuttavat.
Itsellä tuo meshpurkki varmaankin menee laajentamaan nykyistä verkkoa ja kuitu liitetään vanhaan reitittemeen, nuo hommat sitten 'omana työnä).
Mahtaako Valoo toimitukseen edes sisältyä mitään käyttöönottotoimenpiteitä, aktivointi taisi pitää tehdä asiakkaan toimesta.

roots

Hyperaktiivi
Ei kai siitä tarvitse neuvotella kun sanoo että valokuitu tuodaan tuodaan esim telekaappiin. Toki reitin täytyy olla sovelias eli loivia mutkia.
Esmes Valoo on tuosta dokumentoinu että vanhoja putkituksia/reittejä voidaan käyttää mutta ne pitää olla ymmärrettävästi kaivettuna esiin.
>>>Äänitesti tuli jo tehtyä ja putki arviolta löydettyä ... :cool:

Espejot

Hyperaktiivi
Esmes Valoo on tuosta dokumentoinu että vanhoja putkituksia/reittejä voidaan käyttää mutta ne pitää olla ymmärrettävästi kaivettuna esiin.
>>>Äänitesti tuli jo tehtyä ja putki arviolta löydettyä ... :cool:
Niin, mulla menee rossipohjassa, sen ymmärtää että ulkona olevat reitit täytyy kaivaa esille.

VesA

In Memoriam
kulkee 10m KTV-kaapelia huononpana LAN-piuhana,
Jyrkkä raja on vain kaapelin parien määrä - jos CAT on tarpeeksi vanha siinä ei välttämättä ole kuin 2 paria, mutta 4 paria tarvitaan nopeuksiin. Kaapelin laadulla saadaan sitten pituutta. Esmes tämä kone on kytketty CAT5-kaapelilla ja linkki nousi 2,5Gbit nopeuteen, kytkimessä ei ole valmiina sen nopsempia. CAT5 ( ei siis 5E ) on speksattu vain 100megabittiin asti/100m, mutta tuollainen parin metrin pätkä menee sen 2.5G.

hemaris

Aktiivinen jäsen
Ei kai siitä tarvitse neuvotella kun sanoo että valokuitu tuodaan tuodaan esim telekaappiin. Toki reitin täytyy olla sovelias eli loivia mutkia.

Kyllä minä jouduin jonkin verran suostuttelemaan tuota asentajaa.

Kuultuaan putkituksesta joka vie tontin rajalle hän ehdotti ensin että laitetaan liitäntäboksi siihen putken kohdalle ulkoseinään. Sitten kun sanoin että putki on puolem metrin syvyydessä ja menee sokkelin läpi niin asentaja vähän lämpeni sisäasennukselle. Ehdotin liitäntäboksia ryömintätilaan, mutta ei kuulema voi laittaa kun pitää päästä huoltamaan. Sitten ehdotin että minä voin vetää kuidun suojaputken konttaamalla ryömintätilassa ja pujottaa sen sitten tuulikaappiin putkea pitkin. Tämäkään ei heti innostanut asentajaa, mutta mentiin sitten katsomaan asennusvaihtoehtoja tuulikaapissa. Itse olisi halunnut katon rajaan tuulikaapissa sillä siellä on sähkäpistoke ja sinne olisi voinut laittaa hyllyn tai kaapin. Tämä tyrmättiin taas kerran huoltoargumentilla. Katseltiin seinässä olevien huoltoluukkujen taakse. Sieltä löytyi sähköpistoke ja näytin asentajalle että mistä tuon kuituputken sisään. Aikansa hän vielä futsi ja lopulta sanoi että tuo onnistuu.

Selvästi kannattaa kuitenkin miettiä asiat etukäteen ja myös selvittää että mitä voi tehdä itse. Eivät ilmeisesti ole kiinnostuneita konttaamaan esim ryömintätilassa.

bungle

Vakionaama
Itse kaapelissahan ei ole mitään vialla ja voi olla monessa mielessä parempi kuin esim. kierretty parikaapeli. Se on vaan, että ”maailma” valitsi toisin ja se coax on näissä kotivedoissa (mkl. LAN) sitä ns. kuolevaa teknologiaa (tai ehkä vois sanoa kuollut). Halvempi ja yksinkertaisempi voitti.

Vielä paljon vedetään CATia kustannussyistä ja just yksinkertaisuuden vuoksi. Ala siinä terminoimaan kuitua kotona DIY. Ei ihan simppeliä, saati ne kaapelivedotkaan. Mutta noin yleensä yli 1 Gbps tai 2.5 Gbps mentäessä LAN ratkaisuissa aletaan oikeestaan lähestymään kuitua, etenkin kun kuitujen hinnat on tulleet alas. Kotioloissa itse vetäen tosin tarkoittaa valmiiden kaapeleiden ostoa useimmissa tapauksissa. Eli CATilla on selvä paikkansa, etenkin kun oikeastaan mikään laite ei tarjoa kuituliityntää eikä toisaalta coaxiakaan (moni tosin tuntuu olevan pelkällä WLANilla).

Mut sinänsä coax-kaapeli ei ole (yksin) se syypää.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi

Kuultuaan putkituksesta joka vie tontin rajalle hän ehdotti ensin että laitetaan liitäntäboksi siihen putken kohdalle ulkoseinään. Sitten kun sanoin että putki on puolem metrin syvyydessä ja menee sokkelin läpi niin asentaja vähän lämpeni sisäasennukselle. Ehdotin liitäntäboksia ryömintätilaan, mutta ei kuulema voi laittaa kun pitää päästä huoltamaan. Sitten ehdotin että minä voin vetää kuidun suojaputken konttaamalla ryömintätilassa ja pujottaa sen sitten tuulikaappiin putkea pitkin. Tämäkään ei heti innostanut asentajaa, mutta mentiin sitten katsomaan asennusvaihtoehtoja tuulikaapissa. Itse olisi halunnut katon rajaan tuulikaapissa sillä siellä on sähkäpistoke ja sinne olisi voinut laittaa hyllyn tai kaapin. Tämä tyrmättiin taas kerran huoltoargumentilla. Katseltiin seinässä olevien huoltoluukkujen taakse. Sieltä löytyi sähköpistoke ja näytin asentajalle että mistä tuon kuituputken sisään. Aikansa hän vielä futsi ja lopulta sanoi että tuo onnistuu.

Selvästi kannattaa kuitenkin miettiä asiat etukäteen ja myös selvittää että mitä voi tehdä itse. Eivät ilmeisesti ole kiinnostuneita konttaamaan esim ryömintätilassa.
niin, minä en keskustellut asentajan vaan suunitelijan kanssa. Ja tein läpiviennit itse ja putkituksen alapohjaan itse. Kokemuksesta arvasin että haluavat tehdä niin helpolla kuin mahdollista.

Husky

Hyperaktiivi

Tämä on taas sitä että pitää ummet ja lammet etukäteen selvitellä ja erilaiset skenaariot mikä arvon asentajaherralle sopii, että osaa vastailla apteekin hyllyltä erilaisiin käsijarrutuksiin. Tuollainen on rasittavaa.

Outoa.
Mä pihalla piirsin kepillä jäljen mistä kuitu tuodaan, ja mihin syvyyteen se aurataan. Seinässä näytin kohdan johon läpivienti tulee. Sisällä näytin reitin mistä sisäkaapeli tulee, ja kohdan johon aktiivilaite tulee.

Näin se homma toimii.

Niin sen pitäisi. Taitaa olla vain, että etelän ruuhka-alueen ulkopuolella tekemisessä on vielä tolkkua eikä 'mä teen vaan työtäni ... (siten kuin helpoimmalla pääsen)'.

Vielä yksi esimerkki miten täällä asennus toimi...
Yksi tilaaja oli osoittanut ulkokaapelin kiepille paikan väärään kohtaan taloa, jos ajatellaan sisäpäätelaitteen optimaalista sijaintia.
Kaivuu-urakoitsijahan vetää kaapelin siihen mihin asiakas käskee...

Sitten tuli asentaja joka hoitaa asennukset siitä seinän juurelta sisälle päätelaitteelle saakka.
Totesi ilmeisesti asiakkaan kanssa keskusteltuaan että "ei ei, tuosta sijainnista ei saa päätelaitetta optimaaliseen paikkaan, ajatellen esim wlan kuuluvuus, sekä varsinkin siihen aikaan johdollisesti kytkettävä iptv laite yms...

Asentaja otti lapion käteen, ja kaivoi lapiolla kaapelille uuden reitin talon etupuolelta talon taakse olohuoneen kohdalle.
Kaivettavaa oli varmaan luokkaa 20-30m. No savimaata ja/tai hiekkaahan siinä talon ympärillä on, että meneehän se lapio siihen kohtuudella,
mutta näin ne hommat kuuluu hoitaa.

Ja kiireeseen ei voi vedota, kiire se oli täälläkin, ja urakat aina myöhässä. Kun tehdään niin tehdään kerralla kuntoon.

hemaris

Aktiivinen jäsen
Itse en tuota asentajan kanssa käytyä neuvottelua pitänyt varsinaisena rasitteena vaikka asiasta piti hieman vääntää. Tosin pitää todeta että alkuperäisten ohjeiden mukaan tänne piti ensin tulla suunnittelija joka olisi ensin kartoittanut reitit ja optimaaliset sijainnit. Se oli nyt yhdistetty asentajan hommiin. tämän takia homma meni hieman hätäisesti kun asentaja kuitenkin halusi vaan ruuvata purkkia seinään.

Itsellä lisämauste oli se että kaveri ei puhunut kotimaisia kieliä. Neuvottelu englanniksi on itselle ok, mutta voin ymmärtää että voi olla vaikeaa osalle asiakkaita.

Espejot

Hyperaktiivi
Itse en tuota asentajan kanssa käytyä neuvottelua pitänyt varsinaisena rasitteena vaikka asiasta piti hieman vääntää. Tosin pitää todeta että alkuperäisten ohjeiden mukaan tänne piti ensin tulla suunnittelija joka olisi ensin kartoittanut reitit ja optimaaliset sijainnit. Se oli nyt yhdistetty asentajan hommiin. tämän takia homma meni hieman hätäisesti kun asentaja kuitenkin halusi vaan ruuvata purkkia seinään.

Itsellä lisämauste oli se että kaveri ei puhunut kotimaisia kieliä. Neuvottelu englanniksi on itselle ok, mutta voin ymmärtää että voi olla vaikeaa osalle asiakkaita.
Joo, veikkaan että tämä on syy miksi meidän osuus runkokaapelista "unohtui" tuoda tuoda tontin rajalle. Meillä itse suojakaapelin asentaja puhui suomea. Olin vetänyt rossipohjaan suojaputken ja porannut 25mm läpiviennin sokkeliin. Lähdin siitä että teen itse niin poaljon kuin mahdollista niin säästyään "oikomisen" ongelmilta. Suurin ongelma on ollut Valokuitusen asiakaspalvelu. vasta toisen kirjallisen irtisanomisen jälkeen minulle soitti ammatilainen joka tioesi jostakin jotakin. Asiakaspoalvelijat olivät lähinnä viestin viejiä: "Kerrotko että suojaputki menee suiunitelmian vastaiset. Korjatkaa suunitelmia vastaavaksi". Homma hoitu mutta sitten kun piti selvitellä missä mennään ja millä aikataululla asioita tapahtuu niin ainoa viesti minkä sain oli "Teihin ollaan yhteydessä kun alkaa tapahtumaan".

Jule

Vakionaama
Toisaalta, voi myös miettiä kuka sen "oikein" tehdyn työn lopulta maksaa? Kuitua rakentava taho on kilpailuttanut nuo asennusurakat, ja korvaussumma on jokin kiinteä, todennäköisesti ainoa ero kohteiden välillä tulee ajokilometreistä, jos sellaisen on onnistunut urakkaan neuvottelemaan.

Tarjouskilpailua ei voi voittaa laskemalla jotain ylimääräistä kikkailua tilaajalla, joten käytännössä kaiken sen ylimääräisen työn maksaa se aliurakoitsija. Jos kyseessä on ihan pikkuputiikki, se on sama kaveri joka siellä häärää, useimmiten kuitenkin se typerys joka on firman perustanut ja lähtenyt ihmisiä palkkaamaan töihin.

Hyvässä tapauksessa suurin osa alueen asennuksista on mennyt kuin strömsössä, niin että se ylimääräistä työtä teettäneen kohteen tappio tulee katettua, huonossa tapauksessa sitä riemua että urakan pääsi harrastamaan saa maksaa muutaman vuoden.

Toisaalta, voi myös miettiä kuka sen "oikein" tehdyn työn lopulta maksaa? Kuitua rakentava taho on kilpailuttanut nuo asennusurakat, ja korvaussumma on jokin kiinteä, todennäköisesti ainoa ero kohteiden välillä tulee ajokilometreistä, jos sellaisen on onnistunut urakkaan neuvottelemaan.

Tarjouskilpailua ei voi voittaa laskemalla jotain ylimääräistä kikkailua tilaajalla, joten käytännössä kaiken sen ylimääräisen työn maksaa se aliurakoitsija. Jos kyseessä on ihan pikkuputiikki, se on sama kaveri joka siellä häärää, useimmiten kuitenkin se typerys joka on firman perustanut ja lähtenyt ihmisiä palkkaamaan töihin.

Hyvässä tapauksessa suurin osa alueen asennuksista on mennyt kuin strömsössä, niin että se ylimääräistä työtä teettäneen kohteen tappio tulee katettua, huonossa tapauksessa sitä riemua että urakan pääsi harrastamaan saa maksaa muutaman vuoden.

Kilpailutuksissa tarjouksen jättänyt firma on arvioinut millä hinnalla homma tulee kuntoon annettujen speksien perusteella.
Jos hinnan on arvioinut alas, niin se on vaan firman nieltävä.

Esim täällä ei ollut mitään rajaa liittymän tilaajille tyyliin "hintaan sisältyy x määrä kuitua talon sisälle", tai että "kuitu asennetaan siihen mistä on se on asentajalle helpoin ja halvin asentaa" :D

Jule

Vakionaama
Kilpailutuksissa tarjouksen jättänyt firma on arvioinut millä hinnalla homma tulee kuntoon annettujen speksien perusteella.
Jos hinnan on arvioinut alas, niin se on vaan firman nieltävä.

Esim täällä ei ollut mitään rajaa liittymän tilaajille tyyliin "hintaan sisältyy x määrä kuitua talon sisälle", tai että "kuitu asennetaan siihen mistä on se on asentajalle helpoin ja halvin asentaa" :D
Ei sieltä asentajalta kuitenkaan voi ihmeitä odottaa, sillä on kuitenkin jokin aika ja tarvikehaarukka jonka rajoissa se voi toimia. Mitä helpommaksi sen asennuksem voi omin toimin saatta, sen spesiaalimman toteutuksen pystyy urakoitsija toteuttamaan.

Ei pienyritykset pysty kovin ihmeellisiä tappioita "nielemään" yleensä ne kuitenkin toimivat ensisijaisesti vain omistajiensa työpaikkana, ja firma tuottaa varsinaisesti voittoa vain muutamana päivänä vuodessa.

VesA

In Memoriam
Ainakin meidän Elisa-asennuksessa oli useita urakoitsijoita eri aikaan, näin lähietäisyydellä näistä kaksi:

Ensimmäinen porukka toi sen sormenpaksuisen pötkylän ( jossa olevaa kuitumäärää en tiedä, sieltä törrötti senverran hyvin suojattu pää ) ns huudeille - mutta etukäteen oli sanottu että se päätetään ulos ja lootan paikan voi sopia. Ja ihan eri porukka jatkoi siitä sitten sisään toisenlaisella kuidulla. Runko rakentui sitten vielä erikseen.

Näin joskus valokuitusen vastaavaan purkkiin - siellä oli päättämättömiä kuidun päitä.

Harrastelija

Vakionaama
Kait siihen pienempikin firma joutuu jonkinlaista riskiarviota hintaan laittamaan?
Aina osa asennuksista vaatii enemmän työtä kuin se ihan minimi ja helpoin tapa edellyttää.
Jos on niin pieni firma että omistaja(t) tekee niin firman kannalta ei ehkä niin iso ongelma (omistajalle kyllä vapaa-ajan vähentyessä) mutta jos on työntekijöitä joille tuntipalkka juoksee koko ajan niin firma voi olla nurin.

Mökillä yksityinen (sähköalan) henkilö kävi tekemässä loppuvedon. Asennuksilla oli hieman kiire määräajan umpeutuessa niin oli saanut pyytää palkkioksi ”lähes mitä hyvänsä”. Kuitufirma siis pyysi töihin loppuasennuksia tekeen. En tiedä johtuiko kiire johonkin tulirahoitukseen liittyvästä ennen vuodenvaihdetta.

VesA

In Memoriam
Riskiä tasoittaa monessa paikkaa varmaan tämä:

VesA

In Memoriam
Todennäköisesti tyhjä putki, jonne sitten myöhemmin puhallettiin kuitu.
Eise tyhjä ollut, putkesta tuli useamman sentin ulos jotain jossa olisi hyvin voinut olla vaikka 4 kuitua sisällä, mutta en availlut suojattua päätä. Seuraavat ukot tulivat sitten muutaman viikon päästä, mutta tuo pätkä oli tehty valmiiksi niitä odottelemaan. Uskoisin että kuidun toinen pää on läheisen ( alle 200m) tukiaseman tiloissa, sinne varmaan tulee Elisan runkokuituja, mutta en stalkannut. Siltä pohjalta tämä oli varmaan suhteellisen edullinen rakentaa.

bungle

Vakionaama
Miten normaalit tv-kanavat saadaan telkkarille vain valokuidun liittymällä?
Elisa Viihde, Telia Play, DNA TV, Maxivision, ja mitä näitä on (IPTV tarjoajia on myös ns. piraatteja). Toki KTV:n voi saada jossain tapauksissa ja haravalla ja satelliitilla hoituu myös. Sitten osa peruskanavista löytyy erinäisistä sovelluksista, kuten Yle Areena, Katsomo, Allente, Discovery+, Ruutu jne.

Osa näistä on sovelluksia ja osaan saa myös laitteen, missä on se sovellus. Riippuu laitteesta saako kyseistä sovellusta siihen. Osassa on lisäominaisuuksia kuten tallennus ja osa tallentaa kaiken anyway. Osa toimii myös kännykällä mistä vaan, osa Suomen rajojen sisältä (mkl. VPN) ja kännykän voi striimata TV ruudulle usein myös. Laaduissa voi olla eroja, kuten siinä mitä peruskanavia on tarjolla.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Miten normaalit tv-kanavat saadaan telkkarille vain valokuidun liittymällä?
Valokuitusen verkossa Telialta saa KTV-palvelun, jolloin kuitumuuntimeen asennetaan lisäkortti jossa antenniliitäntä. Tämä pitää kytkeä sitten antenniverkon jaottimen tuloporttiin korvaten nykyisen.
Useampi toimija tarjoaa IPTV palvelua jolloin tulee erillinen boxi ja usein myös mahdollisuus saada palvelu känny/ chrome cast/ appleTV appina
edit: KTV palvelu on saatavana osaan osoitteita - ei kaikkiin

Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Valokuitusen verkossa Telialta saa KTV-palvelun, jolloin kuitumuuntimeen asennetaan lisäkortti jossa antenniliitäntä. Tämä pitää kytkeä sitten antenniverkon jaottimen tuloporttiin korvaten nykyisen

Mistä tätä kannattaisi kysellä. Koska Telialla ei tunnuta tietävän asiasta mitään missään paikassa tai puhelinnumerossa. Käsittääkseni sen voi saada jonnekin (alueelle, jossa KTV on ollut jo ennen kuitua).

kotte

Hyperaktiivi
Eise tyhjä ollut, putkesta tuli useamman sentin ulos jotain jossa olisi hyvin voinut olla vaikka 4 kuitua sisällä, mutta en availlut suojattua päätä. Seuraavat ukot tulivat sitten muutaman viikon päästä, mutta tuo pätkä oli tehty valmiiksi niitä odottelemaan. Uskoisin että kuidun toinen pää on läheisen ( alle 200m) tukiaseman tiloissa, sinne varmaan tulee Elisan runkokuituja, mutta en stalkannut. Siltä pohjalta tämä oli varmaan suhteellisen edullinen rakentaa.
Täällä päin toimivat melko samaan tapaan. Ensin yksi porukka tuli rikkomaan asfaltin kaivinkoneella ja kaivoi matalan (20 ... 50cm syvän, ristevistä sähkökaapeleista ym. riippuen) ojan kadulla olevasta kuituliitäntäkaivosta rakennuksen seinän luo. Upottivat sitten useamman parin armeroidun kuitukaapelin ojaan, heittivät päälle kaikenlaista merkkauskourua, mitä sattui löytymään ja paikalle taipumaan (kovin oli kirjava valikoima peitetarvikkeita runsaan kymmenen metrin matkalla). Heittivät sitten kaivetun maan takaisin päälle ja jättivät kuidun kiepille rakennuksen seinälle. Muutaman päivän perästä tuli toinen joukko hitsaamaan kaapelin toisesta päästä ainakin osan kuiduista kaapelikaivon liitäntäpönttöön. Viikon parin sisällä sitten tulivat poraamaan talon seinään reiän päätelaitetilaan, jonne asensivat kuitukytkentäräkin ja sen alle switchin (edelliseen olisi saanut kiinni useammankin kuitukaapelin kaikki kuidut ja switchissä on sisäänmenot useammalle kuidulle, josta vain yksi otettiin käyttöön ja ethernet portteja on käytettävissä parisen tusinaa, joista vain murto-osa siis käytössä). Ulkoseinällä virittivät ihmeellisimmän suojuksen kaapelinousulle ja sisäänmenolla, mitä on tullut bongatuksi. Muutaman viikon sisällä tulivat sitten asfaltoimaan kadun.

-Teme-

Vakionaama
Mistä tätä kannattaisi kysellä. Koska Telialla ei tunnuta tietävän asiasta mitään missään paikassa tai puhelinnumerossa. Käsittääkseni sen voi saada jonnekin (alueelle, jossa KTV on ollut jo ennen kuitua).
En tiedä miten tuo prosessi Telialla menee. Siskolla on valokuitusen kuitu ja siihen tilattu Telian kaapeli-tv palvelu joka oma lappu laitteessa. Telian sivut ei näytä tarjoavan kuin yhteydenottolomakkeen liittyen KTV palveluun, tuo linkki löytyi valokuitusen sivulta https://www.telia.fi/lomakkeet/kaapeli-tv-yhteydenotto

bungle

Vakionaama
En tiedä miten tuo prosessi Telialla menee. Siskolla on valokuitusen kuitu ja siihen tilattu Telian kaapeli-tv palvelu joka oma lappu laitteessa. Telian sivut ei näytä tarjoavan kuin yhteydenottolomakkeen liittyen KTV palveluun, tuo linkki löytyi valokuitusen sivulta https://www.telia.fi/lomakkeet/kaapeli-tv-yhteydenotto
Jep ja sieltä tai mistään muualtakaan lähetettyihin selvityspyyntöihin ei saa ikinä vastausta. Oikea mysteerituote. Ehkä pitävät koko KTV:ta ns. legacynä ja yrittävät ohjata kaikki Telia Playhin (KTV, kuoleva tekniikka?)

VesA

In Memoriam
Kaapelitv kotikuidun päällä alkaa olla vähän kai eilistä tekniikkaa - sitä laitettiin kuituun ATM:llä ip-liikenteen rinnalle ja purettiin omasta liittimestään antennikaapeliin, mutta telkkarit ovat vaihtuneet ip-kykyisiksi eikä tätä enää niin tarvita.

bungle

Vakionaama
Kaapelitv kotikuidun päällä alkaa olla vähän kai eilistä tekniikkaa - sitä laitettiin kuituun ATM:llä ip-liikenteen rinnalle ja purettiin omasta liittimestään antennikaapeliin, mutta telkkarit ovat vaihtuneet ip-kykyisiksi eikä tätä enää niin tarvita.
Itse pohtinut asiaa sekä talon infran että tarpeen kannalta. Antennikaapelointi on talossa ja haravan päässä, mutta siihen voisi olla tuo KTV vaihtoehtona, niin sais samat kaapeloinnit halutessaan käyttöön. Toisaalta lineaariselle tarve lähellä nollaa, joten ei tarvetta peruskanaville ja osan näkee sovelluksistakin ilmaiseksi. Haravan ajattelin jokatapauksessa purkaa. Sen jälkeen noi antennit jää tavallaan käyttökelvottomiksi. Miettinyt, että yrittäis vetää CAT6:sta niiden vanhojen antennikaapeleiden avulla, mutta veikkaan, että onnistuu vain osaan rasioista, muissa kaapeli varmaan ihan juntturassa.

VesA

In Memoriam
Vähän muistelen, että määräykset ovat ainakin jossain vaiheessa jopa vaatineet antennikaapeloinnin, lienee kriisiajan valmiusjuttuja joilla voi sitten seurata viranomaisten tiedotteita. Tässä talossa sellaista ei ole varsinaisesti koskaan ollut, talo on senverran mäellä, että antenni on ollut jossain hyvin lähellä ikkunan takana, olkkari sijaitsee edullisesti lähetysmaston suuntaa ajatellen.

Back
Ylös Bottom