Mutta kun ei saa kuparia olla välissä...tai missä raja kulkee jos on kuitu ja lopussa KTV-kuparia vaikka 20m, niin se on ongelma, niin kai luulisi että on ongelma jos on kuitu ja 10m LAN-piuhaa, vai?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta kun ei saa kuparia olla välissä...tai missä raja kulkee jos on kuitu ja lopussa KTV-kuparia vaikka 20m, niin se on ongelma, niin kai luulisi että on ongelma jos on kuitu ja 10m LAN-piuhaa, vai?
Meinasin sitä, että jos tulee kuituna tuohon kadunvarren "muuntamoon" ja siitä 20m KTV-kaapelina, niin tuosta laaja näkemys on, että nopeus jää kohta liian pieneksi, kun nettitarve kasvaa.Kuituhan tulee liittymäkaapelina ja kyllä talon sisäinen kaapelointi yleensä on ihan cat- kuparikaapelilla. Ja myös se wlan riittää 1Gb nopeuksiin kun on hyvät vehkeet. Kuinka nopeaa sisäverkkoa olet rakentamassa? 100G? Yli 1G vaatii jo vähän perehtymistä myös laitevalinnoissa
Ei kai siitä tarvitse neuvotella kun sanoo että valokuitu tuodaan tuodaan esim telekaappiin. Toki reitin täytyy olla sovelias eli loivia mutkia.Käsittääkseni neuvoteltavissa - ainakin itsellä onnistui vastaava temppu ^^^^^^^
Ei näitä kuituja tuoda koskaan varsinaisiin laitteisiin asti, poislukien järeämmät palvelimet ja levypalvelimet ja vastaavat ympäristöt jossa dataa liikkuu paljon ja nopeus on valttia. Silloin myös hintaluokat myös noissa tietoliikennekorteissa on ihan omassa luokassaan. Normikäytössä on täysin riittävää että kuitu tuodaan taloon ja jaetaan sitten kuparia pitkin hyvälaatuisella kytkimelllä ja CAT-kaapeleilla jotka ovat kuparia.Meinasin sitä, että jos tulee kuituna tuohon kadunvarren "muuntamoon" ja siitä 20m KTV-kaapelina, niin tuosta laaja näkemys on, että nopeus jää kohta liian pieneksi, kun nettitarve kasvaa.
Ja jos kuitu tuleekin talon sähkökeskukseen ja kulkee 10m KTV-kaapelia huononpana LAN-piuhana, niin eikö se melkein ole sama kuristus jo tai että missä raja kulkee mikä on ok tulevaisuudessa ja mikä ei?
Kai uusissa taloissa vedetään kuitua seinien sisään, niin nämä vanhojen talojen ratkaisut ovat vain välttämätön paha?
Valoo on tuon hoitanu niin että toimittavat vähintään sen yhden tp-linkin reitittimen/mesh purkin ja toimitusraja on siinä. Ylimenevät asennukset sitten mielellään varmaan laskuttavat.Kannattaa valmistella sitä reittiä talon sisällä jos tähtipisteeseen on hankala päästä. Asennuksessa helposti veloitetaan ekstraa jos aikaa ja materiaalia kuluu enemmän kuin simppeli asennus vaatii
Esmes Valoo on tuosta dokumentoinu että vanhoja putkituksia/reittejä voidaan käyttää mutta ne pitää olla ymmärrettävästi kaivettuna esiin.Ei kai siitä tarvitse neuvotella kun sanoo että valokuitu tuodaan tuodaan esim telekaappiin. Toki reitin täytyy olla sovelias eli loivia mutkia.
Niin, mulla menee rossipohjassa, sen ymmärtää että ulkona olevat reitit täytyy kaivaa esille.Esmes Valoo on tuosta dokumentoinu että vanhoja putkituksia/reittejä voidaan käyttää mutta ne pitää olla ymmärrettävästi kaivettuna esiin.
>>>Äänitesti tuli jo tehtyä ja putki arviolta löydettyä ...![]()
Jyrkkä raja on vain kaapelin parien määrä - jos CAT on tarpeeksi vanha siinä ei välttämättä ole kuin 2 paria, mutta 4 paria tarvitaan nopeuksiin. Kaapelin laadulla saadaan sitten pituutta. Esmes tämä kone on kytketty CAT5-kaapelilla ja linkki nousi 2,5Gbit nopeuteen, kytkimessä ei ole valmiina sen nopsempia. CAT5 ( ei siis 5E ) on speksattu vain 100megabittiin asti/100m, mutta tuollainen parin metrin pätkä menee sen 2.5G.kulkee 10m KTV-kaapelia huononpana LAN-piuhana,
Ei kai siitä tarvitse neuvotella kun sanoo että valokuitu tuodaan tuodaan esim telekaappiin. Toki reitin täytyy olla sovelias eli loivia mutkia.
Itse kaapelissahan ei ole mitään vialla ja voi olla monessa mielessä parempi kuin esim. kierretty parikaapeli. Se on vaan, että ”maailma” valitsi toisin ja se coax on näissä kotivedoissa (mkl. LAN) sitä ns. kuolevaa teknologiaa (tai ehkä vois sanoa kuollut). Halvempi ja yksinkertaisempi voitti.Meinasin sitä, että jos tulee kuituna tuohon kadunvarren "muuntamoon" ja siitä 20m KTV-kaapelina, niin tuosta laaja näkemys on, että nopeus jää kohta liian pieneksi, kun nettitarve kasvaa.
niin, minä en keskustellut asentajan vaan suunitelijan kanssa. Ja tein läpiviennit itse ja putkituksen alapohjaan itse. Kokemuksesta arvasin että haluavat tehdä niin helpolla kuin mahdollista.Kyllä minä jouduin jonkin verran suostuttelemaan tuota asentajaa.
Kuultuaan putkituksesta joka vie tontin rajalle hän ehdotti ensin että laitetaan liitäntäboksi siihen putken kohdalle ulkoseinään. Sitten kun sanoin että putki on puolem metrin syvyydessä ja menee sokkelin läpi niin asentaja vähän lämpeni sisäasennukselle. Ehdotin liitäntäboksia ryömintätilaan, mutta ei kuulema voi laittaa kun pitää päästä huoltamaan. Sitten ehdotin että minä voin vetää kuidun suojaputken konttaamalla ryömintätilassa ja pujottaa sen sitten tuulikaappiin putkea pitkin. Tämäkään ei heti innostanut asentajaa, mutta mentiin sitten katsomaan asennusvaihtoehtoja tuulikaapissa. Itse olisi halunnut katon rajaan tuulikaapissa sillä siellä on sähkäpistoke ja sinne olisi voinut laittaa hyllyn tai kaapin. Tämä tyrmättiin taas kerran huoltoargumentilla. Katseltiin seinässä olevien huoltoluukkujen taakse. Sieltä löytyi sähköpistoke ja näytin asentajalle että mistä tuon kuituputken sisään. Aikansa hän vielä futsi ja lopulta sanoi että tuo onnistuu.
Selvästi kannattaa kuitenkin miettiä asiat etukäteen ja myös selvittää että mitä voi tehdä itse. Eivät ilmeisesti ole kiinnostuneita konttaamaan esim ryömintätilassa.
Tämä on taas sitä että pitää ummet ja lammet etukäteen selvitellä ja erilaiset skenaariot mikä arvon asentajaherralle sopii, että osaa vastailla apteekin hyllyltä erilaisiin käsijarrutuksiin. Tuollainen on rasittavaa.Kyllä minä jouduin jonkin verran suostuttelemaan tuota asentajaa.
Kuultuaan putkituksesta joka vie tontin rajalle hän ehdotti ensin että laitetaan liitäntäboksi siihen putken kohdalle ulkoseinään. Sitten kun sanoin että putki on puolem metrin syvyydessä ja menee sokkelin läpi niin asentaja vähän lämpeni sisäasennukselle. Ehdotin liitäntäboksia ryömintätilaan, mutta ei kuulema voi laittaa kun pitää päästä huoltamaan. Sitten ehdotin että minä voin vetää kuidun suojaputken konttaamalla ryömintätilassa ja pujottaa sen sitten tuulikaappiin putkea pitkin. Tämäkään ei heti innostanut asentajaa, mutta mentiin sitten katsomaan asennusvaihtoehtoja tuulikaapissa. Itse olisi halunnut katon rajaan tuulikaapissa sillä siellä on sähkäpistoke ja sinne olisi voinut laittaa hyllyn tai kaapin. Tämä tyrmättiin taas kerran huoltoargumentilla. Katseltiin seinässä olevien huoltoluukkujen taakse. Sieltä löytyi sähköpistoke ja näytin asentajalle että mistä tuon kuituputken sisään. Aikansa hän vielä futsi ja lopulta sanoi että tuo onnistuu.
Selvästi kannattaa kuitenkin miettiä asiat etukäteen ja myös selvittää että mitä voi tehdä itse. Eivät ilmeisesti ole kiinnostuneita konttaamaan esim ryömintätilassa.
Niin sen pitäisi. Taitaa olla vain, että etelän ruuhka-alueen ulkopuolella tekemisessä on vielä tolkkua eikä 'mä teen vaan työtäni ... (siten kuin helpoimmalla pääsen)'.Näin se homma toimii.
Niin sen pitäisi. Taitaa olla vain, että etelän ruuhka-alueen ulkopuolella tekemisessä on vielä tolkkua eikä 'mä teen vaan työtäni ... (siten kuin helpoimmalla pääsen)'.
Sama.Outoa.
Mä pihalla piirsin kepillä jäljen mistä kuitu tuodaan, ja mihin syvyyteen se aurataan. Seinässä näytin kohdan johon läpivienti tulee. Sisällä näytin reitin mistä sisäkaapeli tulee, ja kohdan johon aktiivilaite tulee.
Näin se homma toimii.
Joo, veikkaan että tämä on syy miksi meidän osuus runkokaapelista "unohtui" tuoda tuoda tontin rajalle. Meillä itse suojakaapelin asentaja puhui suomea. Olin vetänyt rossipohjaan suojaputken ja porannut 25mm läpiviennin sokkeliin. Lähdin siitä että teen itse niin poaljon kuin mahdollista niin säästyään "oikomisen" ongelmilta. Suurin ongelma on ollut Valokuitusen asiakaspalvelu. vasta toisen kirjallisen irtisanomisen jälkeen minulle soitti ammatilainen joka tioesi jostakin jotakin. Asiakaspoalvelijat olivät lähinnä viestin viejiä: "Kerrotko että suojaputki menee suiunitelmian vastaiset. Korjatkaa suunitelmia vastaavaksi". Homma hoitu mutta sitten kun piti selvitellä missä mennään ja millä aikataululla asioita tapahtuu niin ainoa viesti minkä sain oli "Teihin ollaan yhteydessä kun alkaa tapahtumaan".Itse en tuota asentajan kanssa käytyä neuvottelua pitänyt varsinaisena rasitteena vaikka asiasta piti hieman vääntää. Tosin pitää todeta että alkuperäisten ohjeiden mukaan tänne piti ensin tulla suunnittelija joka olisi ensin kartoittanut reitit ja optimaaliset sijainnit. Se oli nyt yhdistetty asentajan hommiin. tämän takia homma meni hieman hätäisesti kun asentaja kuitenkin halusi vaan ruuvata purkkia seinään.
Itsellä lisämauste oli se että kaveri ei puhunut kotimaisia kieliä. Neuvottelu englanniksi on itselle ok, mutta voin ymmärtää että voi olla vaikeaa osalle asiakkaita.
Toisaalta, voi myös miettiä kuka sen "oikein" tehdyn työn lopulta maksaa? Kuitua rakentava taho on kilpailuttanut nuo asennusurakat, ja korvaussumma on jokin kiinteä, todennäköisesti ainoa ero kohteiden välillä tulee ajokilometreistä, jos sellaisen on onnistunut urakkaan neuvottelemaan.
Tarjouskilpailua ei voi voittaa laskemalla jotain ylimääräistä kikkailua tilaajalla, joten käytännössä kaiken sen ylimääräisen työn maksaa se aliurakoitsija. Jos kyseessä on ihan pikkuputiikki, se on sama kaveri joka siellä häärää, useimmiten kuitenkin se typerys joka on firman perustanut ja lähtenyt ihmisiä palkkaamaan töihin.
Hyvässä tapauksessa suurin osa alueen asennuksista on mennyt kuin strömsössä, niin että se ylimääräistä työtä teettäneen kohteen tappio tulee katettua, huonossa tapauksessa sitä riemua että urakan pääsi harrastamaan saa maksaa muutaman vuoden.
Ei sieltä asentajalta kuitenkaan voi ihmeitä odottaa, sillä on kuitenkin jokin aika ja tarvikehaarukka jonka rajoissa se voi toimia. Mitä helpommaksi sen asennuksem voi omin toimin saatta, sen spesiaalimman toteutuksen pystyy urakoitsija toteuttamaan.Kilpailutuksissa tarjouksen jättänyt firma on arvioinut millä hinnalla homma tulee kuntoon annettujen speksien perusteella.
Jos hinnan on arvioinut alas, niin se on vaan firman nieltävä.
Esim täällä ei ollut mitään rajaa liittymän tilaajille tyyliin "hintaan sisältyy x määrä kuitua talon sisälle", tai että "kuitu asennetaan siihen mistä on se on asentajalle helpoin ja halvin asentaa"![]()
Todennäköisesti tyhjä putki, jonne sitten myöhemmin puhallettiin kuitu.Ensimmäinen porukka toi sen sormenpaksuisen pötkylän ( jossa olevaa kuitumäärää en tiedä, sieltä törrötti senverran hyvin suojattu pää )
Eise tyhjä ollut, putkesta tuli useamman sentin ulos jotain jossa olisi hyvin voinut olla vaikka 4 kuitua sisällä, mutta en availlut suojattua päätä. Seuraavat ukot tulivat sitten muutaman viikon päästä, mutta tuo pätkä oli tehty valmiiksi niitä odottelemaan. Uskoisin että kuidun toinen pää on läheisen ( alle 200m) tukiaseman tiloissa, sinne varmaan tulee Elisan runkokuituja, mutta en stalkannut. Siltä pohjalta tämä oli varmaan suhteellisen edullinen rakentaa.Todennäköisesti tyhjä putki, jonne sitten myöhemmin puhallettiin kuitu.
Elisa Viihde, Telia Play, DNA TV, Maxivision, ja mitä näitä on (IPTV tarjoajia on myös ns. piraatteja). Toki KTV:n voi saada jossain tapauksissa ja haravalla ja satelliitilla hoituu myös. Sitten osa peruskanavista löytyy erinäisistä sovelluksista, kuten Yle Areena, Katsomo, Allente, Discovery+, Ruutu jne.Miten normaalit tv-kanavat saadaan telkkarille vain valokuidun liittymällä?
Valokuitusen verkossa Telialta saa KTV-palvelun, jolloin kuitumuuntimeen asennetaan lisäkortti jossa antenniliitäntä. Tämä pitää kytkeä sitten antenniverkon jaottimen tuloporttiin korvaten nykyisen.Miten normaalit tv-kanavat saadaan telkkarille vain valokuidun liittymällä?
Valokuitusen verkossa Telialta saa KTV-palvelun, jolloin kuitumuuntimeen asennetaan lisäkortti jossa antenniliitäntä. Tämä pitää kytkeä sitten antenniverkon jaottimen tuloporttiin korvaten nykyisen
Täällä päin toimivat melko samaan tapaan. Ensin yksi porukka tuli rikkomaan asfaltin kaivinkoneella ja kaivoi matalan (20 ... 50cm syvän, ristevistä sähkökaapeleista ym. riippuen) ojan kadulla olevasta kuituliitäntäkaivosta rakennuksen seinän luo. Upottivat sitten useamman parin armeroidun kuitukaapelin ojaan, heittivät päälle kaikenlaista merkkauskourua, mitä sattui löytymään ja paikalle taipumaan (kovin oli kirjava valikoima peitetarvikkeita runsaan kymmenen metrin matkalla). Heittivät sitten kaivetun maan takaisin päälle ja jättivät kuidun kiepille rakennuksen seinälle. Muutaman päivän perästä tuli toinen joukko hitsaamaan kaapelin toisesta päästä ainakin osan kuiduista kaapelikaivon liitäntäpönttöön. Viikon parin sisällä sitten tulivat poraamaan talon seinään reiän päätelaitetilaan, jonne asensivat kuitukytkentäräkin ja sen alle switchin (edelliseen olisi saanut kiinni useammankin kuitukaapelin kaikki kuidut ja switchissä on sisäänmenot useammalle kuidulle, josta vain yksi otettiin käyttöön ja ethernet portteja on käytettävissä parisen tusinaa, joista vain murto-osa siis käytössä). Ulkoseinällä virittivät ihmeellisimmän suojuksen kaapelinousulle ja sisäänmenolla, mitä on tullut bongatuksi. Muutaman viikon sisällä tulivat sitten asfaltoimaan kadun.Eise tyhjä ollut, putkesta tuli useamman sentin ulos jotain jossa olisi hyvin voinut olla vaikka 4 kuitua sisällä, mutta en availlut suojattua päätä. Seuraavat ukot tulivat sitten muutaman viikon päästä, mutta tuo pätkä oli tehty valmiiksi niitä odottelemaan. Uskoisin että kuidun toinen pää on läheisen ( alle 200m) tukiaseman tiloissa, sinne varmaan tulee Elisan runkokuituja, mutta en stalkannut. Siltä pohjalta tämä oli varmaan suhteellisen edullinen rakentaa.
En tiedä miten tuo prosessi Telialla menee. Siskolla on valokuitusen kuitu ja siihen tilattu Telian kaapeli-tv palvelu joka oma lappu laitteessa. Telian sivut ei näytä tarjoavan kuin yhteydenottolomakkeen liittyen KTV palveluun, tuo linkki löytyi valokuitusen sivulta https://www.telia.fi/lomakkeet/kaapeli-tv-yhteydenottoMistä tätä kannattaisi kysellä. Koska Telialla ei tunnuta tietävän asiasta mitään missään paikassa tai puhelinnumerossa. Käsittääkseni sen voi saada jonnekin (alueelle, jossa KTV on ollut jo ennen kuitua).
Jep ja sieltä tai mistään muualtakaan lähetettyihin selvityspyyntöihin ei saa ikinä vastausta. Oikea mysteerituote. Ehkä pitävät koko KTV:ta ns. legacynä ja yrittävät ohjata kaikki Telia Playhin (KTV, kuoleva tekniikka?)En tiedä miten tuo prosessi Telialla menee. Siskolla on valokuitusen kuitu ja siihen tilattu Telian kaapeli-tv palvelu joka oma lappu laitteessa. Telian sivut ei näytä tarjoavan kuin yhteydenottolomakkeen liittyen KTV palveluun, tuo linkki löytyi valokuitusen sivulta https://www.telia.fi/lomakkeet/kaapeli-tv-yhteydenotto
Itse pohtinut asiaa sekä talon infran että tarpeen kannalta. Antennikaapelointi on talossa ja haravan päässä, mutta siihen voisi olla tuo KTV vaihtoehtona, niin sais samat kaapeloinnit halutessaan käyttöön. Toisaalta lineaariselle tarve lähellä nollaa, joten ei tarvetta peruskanaville ja osan näkee sovelluksistakin ilmaiseksi. Haravan ajattelin jokatapauksessa purkaa. Sen jälkeen noi antennit jää tavallaan käyttökelvottomiksi. Miettinyt, että yrittäis vetää CAT6:sta niiden vanhojen antennikaapeleiden avulla, mutta veikkaan, että onnistuu vain osaan rasioista, muissa kaapeli varmaan ihan juntturassa.Kaapelitv kotikuidun päällä alkaa olla vähän kai eilistä tekniikkaa - sitä laitettiin kuituun ATM:llä ip-liikenteen rinnalle ja purettiin omasta liittimestään antennikaapeliin, mutta telkkarit ovat vaihtuneet ip-kykyisiksi eikä tätä enää niin tarvita.