Nibe ja Home Assistant

masuli

Jäsen
En ole muokannut mitään ja minulla toimii tuo vastuksen max. tehon muutos. Toki en ole kaikkia kokeillut, joten saattaa olla ettei minullakaan ihan kaikki toimi
Saattaa olla sitten, että tuo max teho on siinä 20:ssä mitkä oletuksena tulee. Mutta ihan suoraan tuossa repossakin sanotaan:

"When Modbus adapter support is enabled from the heat pump UI, the heat pump will start to send telegrams every now and then. A telegram contains a maximum of 20 registers. Those 20 registers can be configured via the Nibe ModbusManager application."

hanuri

Jäsen
Saattaa olla sitten, että tuo max teho on siinä 20:ssä mitkä oletuksena tulee. Mutta ihan suoraan tuossa repossakin sanotaan:

"When Modbus adapter support is enabled from the heat pump UI, the heat pump will start to send telegrams every now and then. A telegram contains a maximum of 20 registers. Those 20 registers can be configured via the Nibe ModbusManager application."
Liekkö mulla sitten jotenkin poikkeava laite, kun toimii enemmänkin kun tuo 20. Ihan randomilla enabloin noita entityjä ha:n puolella ja tuntuu kaikki toimivan, mitä laitoin.

masuli

Jäsen
Liekkö mulla sitten jotenkin poikkeava laite, kun toimii enemmänkin kun tuo 20. Ihan randomilla enabloin noita entityjä ha:n puolella ja tuntuu kaikki toimivan, mitä laitoin.
Lueskelin tuosta hiukan lisää ja tuo toimii niin, että yksittäisiä arvoja voidaan ilman tuota ModbusManagerin säätöä lukea 1 min välein, mutta ne 20 mitkä laitat tuonne ModbusManagerin kautta näkyy pumpulle niin, että niiden data pusketaan pumpun toimesta ulos 1-2s välein. Eli jos jostain mittarista haluaa tarkemman arvon kuin minuutin välein niin se kannattaa määrittää pumpulle.

-Teme-

Vakionaama
Kommenttina että ModBus slave laite ei lähetä mitään ellei ModBus master sitä pyydä. Aktiivisesti esim 5sek intervallilla slave laite ei lähetä dataa.
ModBus master lähettää pyynnön rekisteristä tai rekisteri alueesta.
Silleen tuo eroaa monesta muusta protokollasta jossa client spämmää kysymättä

root

Aktiivinen jäsen
Itse menin helpoimman kautta ja tilasin

Löytyy se rs485 samalta piiriltä. Esphome koodi tuolta

Lisäksi vaikka rj45 piuha katkaistuna, jolla tekee kytkennän pumppuun + modbus pumpun valikosta aktiiviseksi. Minulla ei tarvinnut tehdä masulin mainitsemaa tiedostoa ollenkaan. Ja kun ollaan nibe+ha ketjussa keskustelemassa, niin ha:lle asentaa nibe heat pump integraation. Tämän jälkeen vain pitää käydä enabloimassa halutut entityt käyttöön.
Nyt toimi itselläkin LilyGo ja ESPHomen koodit. Tosin HA:ssa en saa "Fan speed current" entityllä mitään näkyviin, neljä vaihtoehtoa (41256, 41257, 41258, 43108 ), mutta kaikki näyttävät nollaa? Sulla on eri pumppu (F470), mutta saatko tuota näkyviin?

hanuri

Jäsen
Nyt toimi itselläkin LilyGo ja ESPHomen koodit. Tosin HA:ssa en saa "Fan speed current" entityllä mitään näkyviin, neljä vaihtoehtoa (41256, 41257, 41258, 43108 ), mutta kaikki näyttävät nollaa? Sulla on eri pumppu (F470), mutta saatko tuota näkyviin?
Nollaa näyttää minullakin.

mikiz

Aktiivinen jäsen
Koska Myuplinkiin siirto ei oikein maistu, onnistuuko pumpun etäohjaus ja esim. tulolämmön seuraaminen HA:n ja Modbus -yhdistelmän avulla? Kyseessä siis F470:n etäkäyttö. Mieluusti ostan vähän lisärautaa tuon pumpun kylkeen, jos sillä onnistuisi irtaantumaan Niben tarjoamista palveluista.

root

Aktiivinen jäsen
Koska Myuplinkiin siirto ei oikein maistu, onnistuuko pumpun etäohjaus ja esim. tulolämmön seuraaminen HA:n ja Modbus -yhdistelmän avulla? Kyseessä siis F470:n etäkäyttö. Mieluusti ostan vähän lisärautaa tuon pumpun kylkeen, jos sillä onnistuisi irtaantumaan Niben tarjoamista palveluista.
Onnistuu, ja paljon enemmänkin kuin koskaan millään premium-palvella (esim. voit säätää vastuskäytön maksimiarvoa)

Jamboa

Jäsen
Onko kukaan uskaltanut vaihtaa F-sarjan laitetta myuplinkiin? Taitaa tulla jossain vaiheessa kaikille eteen, mutta vähän jännittää se, miten solmuun kaikki HA:n viritykset mahtaa mennä ja mitä ominaisuuksia siinä sitten menetetään uuden integraation myötä. Shellyjen kautta ohjaus toiminee ongelmitta, mutta ainakin itse hyödynnän monenlaisia mittaustietoja milloin missäkin automaatiossa.
En itse vaihtanut, kun en aiemmin ole Nibeä päästänyt nettiin. Nyt on aurinkopaneelit tulossa reilu viikon päästä katolle, niin Home assistantilla optimointi alkoi kiinnostamaan. Ainakin datat saa ulos hienosti tuolta uudesta. Pystyykö Nibeä siis komentamaan HA:n kautta, vaikka Nibelle ei maksakaan Premium tilauksesta?

Mikäli näin, niin sittenhän tuli vähän turhaan tänään juuri tuollainen rele laitettua Nibeen kiinni -tosin se toimii sekunnin viiveellä, jos noissa etäohjauksissa on n.10minuutin luokkaa. Pitänee tuota viivettä testailla itsekin. Tarkoitus olisi tuolla käskyttää Tilapäinen luksus -päälle, kun aurinkopaneelit tuottaa, eikä itsellä ole verkossa muuta kuormitusta=muuten menisi ylituotannoksi. Ainakin kuvittelen näin saavani säästöä :hmm:
Minulla näkyy fan speed nopeustieto ihan numerona "1", tällä hetkellä käytössä on tosiaan nopeus 1. Olisiko siinä hyvä syy päivittää myUplinkkiin?

Edit. Oma laitteeni F470
Edit2. Puhallusnopeus on tosiaan arvo numerona. "normaali" on numero 0. Kesti 3 minuuttia päivittyä koneesta tehty muutos myUplinkkiin

Viimeksi muokattu:

root

Aktiivinen jäsen
Alista tilaat ton LilyGon ja seuraat ohjeistuksia. HA:n foorumilla ollu myös aiheesta keskustelua. Niben päässä vaatii 4 piuhaa kiinni ja modbussin aktivoinnin, HA:n päässä vähän enempi konffausta, mutta yhdessä illassa saa toimimaan

Itsellä sekä HA että esphome ovat omissa konteissaan. Jos HA raspilla, niin esphome voi olla HA:n add-on, mutta konttiversiossa add-onit ei tuettu.

Jamboa

Jäsen
On mulla myös myUplink, mutta se on kusinen pilvipalvelu, HA + esphome on voittava yhdistelmä
Pitää tutustua tuohon ESPhomeen. Se kun tuntuu nousevan jokapaikassa esiin eikä itsellä ole tietoa mikä se on. Taino on sen verran, että ESP:llä olen jonkun PC to PS4 rattiemulaattorin tehnyt ja sen voisi hyödyntää vaikka tähän. Olisiko tuohon jotain suoraa DIY linkkiä tarjota?

root

Aktiivinen jäsen
Pitää tutustua tuohon ESPhomeen. Se kun tuntuu nousevan jokapaikassa esiin eikä itsellä ole tietoa mikä se on. Taino on sen verran, että ESP:llä olen jonkun PC to PS4 rattiemulaattorin tehnyt ja sen voisi hyödyntää vaikka tähän. Olisiko tuohon jotain suoraa DIY linkkiä tarjota?
Täällä varmaan parhaat ohjeet mitä tarjolla, HA:n ohjeilla sit täydentää

Timbe

Jäsen
Täällä varmaan parhaat ohjeet mitä tarjolla, HA:n ohjeilla sit täydentää
Itse seurasin näitä ohjeita ja sain toimimaan:

ModbusManagerin kautta lisäsin pari lämpötilaa ja ne tulevat käytännössä reaaliaikaisesti Home Assistanttiin (vanhalla API:lla oli viivettä).

Viimeksi muokattu:

Roopeli

Jäsen
Ei jeesus helvetti miten Nibe kusi koko touhun näin? Se edellinenkin oli aivan paska, mutta tämä uusi karsittu kusipalvelu...
Miten on mahdollista?? Miten vaikeaa se on toimittaa asiakkaille tarvittava tieto selkeästi mitä pumpussa tapahtuu ja sitten voi säätää sitä helposti? Tuntuu että aivan kaikki pilataan nykyajassa kuin keinotekoisesti.

Nikojoel

Jäsen
Puolet entityistä ja automaatioista kadonnut myUplinkin johdosta. Nyt itse ollut 2 viikkoa pimennossa kun pumppu ei vaan suostu yhdistämään nettiin. Tekisi mieli reklamoida nuo premium palvelut. Paskatikku firma.

Jamboa

Jäsen
Puolet entityistä ja automaatioista kadonnut myUplinkin johdosta. Nyt itse ollut 2 viikkoa pimennossa kun pumppu ei vaan suostu yhdistämään nettiin. Tekisi mieli reklamoida nuo premium palvelut. Paskatikku firma.
Eilen sain aurinkopaneelit ja ajattelin alkaa tekemään ohjauksi Nibelle tuotantojen mukaan. No NIBE ei mennyt pariin tuntiin nettiin (kun sähköt olivat katkennut aurinkojärjestelmän kytkemiseksi). Lopulta päädyin vaihtamaan NIBE:n IP:n ja sen jälkeen verkkopiuha irti, niin sen sai taas verkkoyhteyden MyUplinkkiin. Nyt kuitenkin dataa tarkemmin seurattuani, NIBE MyUplink taitaa päivittää tietonsa vain tunnin välein ->Ei tuolla mitään reaaliaikaista kuormaohjausta voi tehdä. Eli ei muutakuin LILYGO® TTGO T-CAN485 ESP32 tilaukseen. Katsotaan kuukauden päästä projektin jatkoa :/

Minkälaisia lämpötiloja olette Nibeen laittaneet käyttövedelle? Sinne olisi ajatus koittaa saada ylituotantoa, mutta tuo nykyinen 60'c maksimilämpö hieman ahdistaa (meni eilen jo parissa tunnissa lämpö sinne ja aurinkotuotantoa meni runsaasti verkkoon)

root

Aktiivinen jäsen
Itsellä ylituotanto ohjautuu Nibelle veden luksus-asetuksen kautta, sille pysäytyslämmöksi määritetty 65. Samalla rajoitetaan vastusten maksimia pienemmäksi. Kun tilanne ”ohi”, vastusmaksimi palautetaan normiksi

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Lisäyksen tehoksi olen rajoittanut 2kW kesäajaksi ja ohjaan SG ready tuloilla ylijäämät. Kun nuo aktivoi, niin tämä vaikuttaa samalla laskennalliseen menolämpöön, kylmillä keleillä nousee enemmän (muutama aste) ja lämmällä vähemmän. Kompura sammuu jos tehontarve on pienehkö (kone laskee sitä selvästi itse).
Lisäksi sama ylijäämäohjaus on mahdollista välittää olohuoneen kytkimestä kautta Ulkoinen ohjaus -tuloon, joka on aseteltu on arvoon 10 => menolämpö menee tappiin eli 30C. Kodinhoitohuoneen ja kylppärin lattiaa lämmittämällä saa vähän enemmän ylijäämää käytettyä.

Jamboa

Jäsen
Itsellä ylituotanto ohjautuu Nibelle veden luksus-asetuksen kautta, sille pysäytyslämmöksi määritetty 65. Samalla rajoitetaan vastusten maksimia pienemmäksi. Kun tilanne ”ohi”, vastusmaksimi palautetaan normiksi
Mikähän nibelle on sellainen turvallinen maksimilämpö? Itse olen asettanut 60'c ja tekisi mieli ylemmäs... Ja millä olet tuon rajoituksen tehnyt vastustehonsäädölle? Itse rajoitin manuaalisesti 2kw:iin, kun ei Myuplinkin kautta osunut oikeanlaista entityä käsiin (pelkkä nimi riittäisi, jos sellainen on olemassa). Modbus ohjain on vasta tulossa, niin sillä ei vielä pääse kiinni

root

Aktiivinen jäsen
Mikähän nibelle on sellainen turvallinen maksimilämpö? Itse olen asettanut 60'c ja tekisi mieli ylemmäs... Ja millä olet tuon rajoituksen tehnyt vastustehonsäädölle? Itse rajoitin manuaalisesti 2kw:iin, kun ei Myuplinkin kautta osunut oikeanlaista entityä käsiin (pelkkä nimi riittäisi, jos sellainen on olemassa). Modbus ohjain on vasta tulossa, niin sillä ei vielä pääse kiinni
Modbus + HA

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Tännekin saapui muutaman viikon odotuksen jälkeen tuollainen Lilygo ESP32 kikkare tai oikeastaan 2kpl, tilasin varuilta varakappaleenkin. Karvas kokemus on osoittanut että Kiinankrääsää tilatessa on ihan varteenotettava mahdollisuus siihen että tavara on saapuessaan mykkä / DoA. Toki uuden saa yleensä ongelmitta kun asiasta ilmoittaa mutta aikaa vierähtää jälleen viikkokaupalla ennen kun korvaava tuote on perillä.

Hiukan tällaista kokematonta käyttäjää askarrutti se oliko tullut tilattua oikean version tuosta laudasta, sitä kun kaupattiin monesta eri luukusta hiukan eri hintaan ja eri toimitusajoilla. Ja hiukan eri kuvauksellakin, tuo minkä itse ostin niin ei ollut kuvauksessa mainintaa wifistä ja jäin sitten pohtimaan sitä et tuleekohan sieltä sit "wifitön" versio. Mutta kyllä sieltä ihan täysversio tuli.

Tein asennuksen tässä langassa aiemmin mainittujen ohjeiden mukaan, sujuivat ongelmitta ja aika lailla suoraviivaisesti. Muutama välisteppi oli toki ohjeissa jäänyt kertomatta, oletan että olivat kirjoittajan mielestä itsestään selviä. Aiheuttivat minunkaltaiselle ESP suhteen kokemattomalle muinaismuistolle kuitenkin hiukan pohdintaa. Mutta varsinaista takapakkia ei tullut missään vaiheessa vaan asennus meni kyllä kerralla läpi.

ESP lautojen kanssa kun ei ole tullut aiemmin pelattua niin hiukan "tenkkapoota" aiheutti tuo laudassa oleva moniväriledi joka lähtötilanteessa vilkkui eri sävyillä ja perusasennuksen jälkeen paloi jatkuvalla vihreällä valolla. Yllättäen se ledi olikin täysin pimeä sen jälkeen kun otin tuon ensimmäisen kerran usb kaapelista irti. Luulin jo että "nyt se kärähti kuitenkin" mutta kapistus osoittautui täysin toimivaksi, Niben tilaa osoittava valo pysyi vihreänä eli langan päässä oli ainakin sen verran eloa että väylän paketit kuitattiin asianmukaisesti vastaanotetuiksi.

Tein sit vielä ohjeiden mukaan LOG.SET kansion jonka aktivoin SMO40:ssa logitukseen. Hiukan epämääräiseksi tuon osalta nyt jäi kyllä se että työntääkö SMO40 oikeasti kansiossa olleet rekisterit jatkuvalla syötöllä väylälle myös sen jälkeen kun tikun otti irti vai tuleeko nuo kuitenkin niin että tuo NibeGW kyselee merkatut rekisterit aika ajoin. Hyvin tuo tuntuu toimivan kuitenkin ja aika lailla reaaliajassa. Lämmityssesonki nyt rupeaa olemaan tältä erää ohi niin enemmän kokemusta tuon toimivuudesta ja luotettavuudesta saanee syksyllä. Täytynee nyt keväällä vielä ennen kun Nibe siirtyy kokonaan kesälaitumelle kokeilla miten rekistereiden kirjoitus onnistuu tuota kautta mutta eiköhän se onnistu kun kerran tuo lukeminenkin sujuu. Toki voi olla että oikeat komennot joutuu hetken aikaa hakemaan, niin se oli aikanaan OpenHab:llakin.

HA-kaappaus 190524.png

Eli tuolla saan nyt luettua ainakin kaikki ne tiedot mitä vanhan uplinkin API:n kautta sain HomeAssistanttiin ja tarvittaessa paljon muutakin dataa. Ja säädöt saanee tarvittaessa myös tehtyä HA:n kautta vaikkapa etänä. Eli nyt voin varmaan päivittää tuo SMO40:n softan uusimpaan versioon menettämättä sen enempää dataa VILP:n suunnalta. Nibe menettänee toki minun maksamat vuosimaksut, viidettä vuotta on nyt maksullisena palveluna historiatiedot ja säädöt etänä, nuo lienevät vastaisuudessa tarpeettomia. Mutta kaipa se oli juuri se mihin Nibe "uudistuksellaan" tähtäsi että saadaan maksavat asiakkaat karkotettua, tai siltä se ainakin minulle näyttää. Toki en hiukan yksinkertaisena ihmisenä ymmärrä miksi mutta kaipa siinäkin joku idea on?

Viimeksi muokattu:

Roopeli

Jäsen
Tännekin saapui muutaman viikon odotuksen jälkeen tuollainen Lilygo ESP32 kikkare tai oikeastaan 2kpl, tilasin varuilta varakappaleenkin. Karvas kokemus on osoittanut että Kiinankrääsää tilatessa on ihan varteenotettava mahdollisuus siihen että tavara on saapuessaan mykkä / DoA. Toki uuden saa yleensä ongelmitta kun asiasta ilmoittaa mutta aikaa vierähtää jälleen viikkokaupalla ennen kun korvaava tuote on perillä.

Hiukan tällaista kokematonta käyttäjää askarrutti se oliko tullut tilattua oikean version tuosta laudasta, sitä kun kaupattiin monesta eri luukusta hiukan eri hintaan ja eri toimitusajoilla. Ja hiukan eri kuvauksellakin, tuo minkä itse ostin niin ei ollut kuvauksessa mainintaa wifistä ja jäin sitten pohtimaan sitä et tuleekohan sieltä sit "wifitön" versio. Mutta kyllä sieltä ihan täysversio tuli.

Tein asennuksen tässä langassa aiemmin mainittujen ohjeiden mukaan, sujuivat ongelmitta ja aika lailla suoraviivaisesti. Muutama välisteppi oli toki ohjeissa jäänyt kertomatta, oletan että olivat kirjoittajan mielestä itsestään selviä. Aiheuttivat minunkaltaiselle ESP suhteen kokemattomalle muinaismuistolle kuitenkin hiukan pohdintaa. Mutta varsinaista takapakkia ei tullut missään vaiheessa vaan asennus meni kyllä kerralla läpi.

ESP lautojen kanssa kun ei ole tullut aiemmin pelattua niin hiukan "tenkkapoota" aiheutti tuo laudassa oleva moniväriledi joka lähtötilanteessa vilkkui eri sävyillä ja perusasennuksen jälkeen paloi jatkuvalla vihreällä valolla. Yllättäen se ledi olikin täysin pimeä sen jälkeen kun otin tuon ensimmäisen kerran usb kaapelista irti. Luulin jo että "nyt se kärähti kuitenkin" mutta kapistus osoittautui täysin toimivaksi, Niben tilaa osoittava valo pysyi vihreänä eli langan päässä oli ainakin sen verran eloa että väylän paketit kuitattiin asianmukaisesti vastaanotetuiksi.

Tein sit vielä ohjeiden mukaan LOG.SET kansion jonka aktivoin SMO40:ssa logitukseen. Hiukan epämääräiseksi tuon osalta nyt jäi kyllä se että työntääkö SMO40 oikeasti kansiossa olleet rekisterit jatkuvalla syötöllä väylälle myös sen jälkeen kun tikun otti irti vai tuleeko nuo kuitenkin niin että tuo NibeGW kyselee merkatut rekisterit aika ajoin. Hyvin tuo tuntuu toimivan kuitenkin ja aika lailla reaaliajassa. Lämmityssesonki nyt rupeaa olemaan tältä erää ohi niin enemmän kokemusta tuon toimivuudesta ja luotettavuudesta saanee syksyllä. Täytynee nyt keväällä vielä ennen kun Nibe siirtyy kokonaan kesälaitumelle kokeilla miten rekistereiden kirjoitus onnistuu tuota kautta mutta eiköhän se onnistu kun kerran tuo lukeminenkin sujuu. Toki voi olla että oikeat komennot joutuu hetken aikaa hakemaan, niin se oli aikanaan OpenHab:llakin.

katso liitettä 97646
Eli tuolla saan nyt luettua ainakin kaikki ne tiedot mitä vanhan uplinkin API:n kautta sain HomeAssistanttiin ja tarvittaessa paljon muutakin dataa. Ja säädöt saanee tarvittaessa myös tehtyä HA:n kautta vaikkapa etänä. Eli nyt voin varmaan päivittää tuo SMO40:n softan uusimpaan versioon menettämättä sen enempää dataa VILP:n suunnalta. Nibe menettänee toki minun maksamat vuosimaksut, viidettä vuotta on nyt maksullisena palveluna historiatiedot ja säädöt etänä, nuo lienevät vastaisuudessa tarpeettomia. Mutta kaipa se oli juuri se mihin Nibe "uudistuksellaan" tähtäsi että saadaan maksavat asiakkaat karkotettua, tai siltä se ainakin minulle näyttää. Toki en hiukan yksinkertaisena ihmisenä ymmärrä miksi mutta kaipa siinäkin joku idea on?
Itse en ainakaan maksa enää kun loppuu maksukausi ja jatkossa en osta mitään niben pumppujakaan.
Sen verran "hienosti" hoidettu pakotettu huononnus, että jää kyllä mieleen. Pumpun juttuja en hetkeen ole edes katsonut ja kai se siellä pöhisee.
Harvoin päivitys hävittää näin hyvin tärkeitä tietoja mitä ennen sai toiminnasta ja vielä maksetaan tästä!

hyvä nibe! ei vittu unohdu

Jamboa

Jäsen

katso liitettä 97646
Eikös nuo Sensorit ollut täällä jossain listattuna, että saisi copy-pastella heitettyä lukemisen niille?

Itse ESP kikkula myös saatu linjoille. En vaan osaa sitten mitenkään saada sieltä mitään dataa ulos. Sensorit siis puuttuvat. Muuten ohjeet ovat kyllä ihan ok, voisi sanoa jopa hyvällä tasolla -elektroniikan puolesta siis, eli ESP-Nibe väli pelaa. Vielä kun saa HA-ESP sensoridatat liikkeelle.

Edit. Lisäsin nyt tuon Nibe Heat Pump integraation, mutta senkin kautta oletuksena tulee vain käyttöveden lämpötila
Edit2. Ne pitikin sieltä integraation entityistä enabloida. Eli nyt homma rokkaa!

Viimeksi muokattu:

Jamboa

Jäsen
Eikös nuo Sensorit ollut täällä jossain listattuna, että saisi copy-pastella heitettyä lukemisen niille?

Itse ESP kikkula myös saatu linjoille. En vaan osaa sitten mitenkään saada sieltä mitään dataa ulos. Sensorit siis puuttuvat. Muuten ohjeet ovat kyllä ihan ok, voisi sanoa jopa hyvällä tasolla -elektroniikan puolesta siis, eli ESP-Nibe väli pelaa. Vielä kun saa HA-ESP sensoridatat liikkeelle.

Edit. Lisäsin nyt tuon Nibe Heat Pump integraation, mutta senkin kautta oletuksena tulee vain käyttöveden lämpötila
Edit2. Ne pitikin sieltä integraation entityistä enabloida. Eli nyt homma rokkaa!
Käytössä olevaa sähköisen lisäyksen tehoa tai puhaltimen palautusaikaa en keksinyt Niben Heat Pump integraatiosta. Niben modbus dokumentissa se kuitenkin on listattuna, niin mitenköhän nuo saisi ulos? Varmaankin täällä joku velho on nekin onnistunut taikomaan :)

Viimeksi muokattu:

mikiz

Aktiivinen jäsen
Kiitos vahvistuksesta! Harmi, ettei tuolla ole omassa masiinassa käytännössä yhtään tilaa tuolle lilygolle. Saisikohan sen helposti jonnekin laitteen kylkeen ja vaan johdot kortille kiinni
Laitoin oman LilyGOn laitteen kylkeen tarranauhateipillä. Koneen etupuolelta menee johtoputket taakse, ja onneksi tilaa oli vielä yhdelle kaapelille. Pistin varuiksi kaapeliin menneeltä PC-ajalta tutun virtaliittimen, mikäli kortti pitäisi syystä tai toisesta irrottaa koneesta kätevästi.

Liitteenä pari kuvaa omasta projektista. Ja kiitokset kaikille Modbus+HA -yhdistelmää kehuneille, tämä on aivan ässä! Etäkäyttökin onnistuu puhelimella turvallisesti jos reitittimeen on asentanut esim. OpenVPN:n

Liitteet

• 1.jpg
    1.jpg
    154,6 KB · Katsottu: 271
  • 2.jpg
    2.jpg
    142,1 KB · Katsottu: 251
  • 3.jpg
    3.jpg
    85,1 KB · Katsottu: 253
  • 4.jpg
    4.jpg
    145,8 KB · Katsottu: 248

mikiz

Aktiivinen jäsen
Puhallinnopeuden näyttämisessä on pieni käpy. Minulla on F470 ja 43108 -entity näyttää nopeutta. Ei kuitenkaan prosentteina, kuten numeroarvon yksikkö väittää, vaan 0=normaalinopeus ja 1-4 ovat sitten muita ennalta määriteltyjä nopeusvaihtoehtoja.
1718530731171.png

Jamboa

Jäsen
Puhallinnopeuden näyttämisessä on pieni käpy. Minulla on F470 ja 43108 -entity näyttää nopeutta. Ei kuitenkaan prosentteina, kuten numeroarvon yksikkö väittää, vaan 0=normaalinopeus ja 1-4 ovat sitten muita ennalta määriteltyjä nopeusvaihtoehtoja.katso liitettä 98187
Itse otan tuon tiedon entityltä select.fan_mode_47260. Siellä se on ihan lukuarvo, ei virheellisesti prosenttina ja nopeutta voi myös säätää

Timbe

Jäsen
Onko jollain muulla ollut samaa ongelmaa, että jokin tietty tai tietyt LilyGOn tulevat entityt ovat hetkittäin unavailable? Olen tehnyt Niben vaihekohtaisista virtamittareista mittarin asunnon hetkittäiselle sähkönkulutukselle, mutta aina joku vaihe on unavailable:

1719427193211.png

Jamboa

Jäsen
Onko jollain muulla ollut samaa ongelmaa, että jokin tietty tai tietyt LilyGOn tulevat entityt ovat hetkittäin unavailable? Olen tehnyt Niben vaihekohtaisista virtamittareista mittarin asunnon hetkittäiselle sähkönkulutukselle, mutta aina joku vaihe on unavailable:

katso liitettä 98324
Mulla käy noin vaan kertaalleen silloin, kun lisää uuden entityn nibe integraatioon. Sulla ilmeisesti tuota siis käy muutenkin?

Timbe

Jäsen
Mulla käy noin vaan kertaalleen silloin, kun lisää uuden entityn nibe integraatioon. Sulla ilmeisesti tuota siis käy muutenkin?

Joo käy, välillä toimii ihan hetkittäin. Täytyy ehkä kokeilla muokata niitä parametrejä mitä Nibe lähettää jatkuvasti.

Edit: tämä korjaantui ainakin toistaiseksi ajamalla Nibeen LOG.SET tiedosto uudestaan.

Viimeksi muokattu:

Soiski71

Jäsen
Moi,Itselläni myös asennettu LilyGO lutikka ja ESP home / HA kautta saatu lähes kaikki "tarvittava" tieto luettua. Oma laitteeni on TehoWatti Air ja se tunnistautuu F1155 laitteeksi.
Se mikä jää uupumaan on Kompressorin käyntitaajuus. Vanhassa MyUpway palvelussa sain sen koodilla 44701 luettua, mutta täällä tuon koodin alta ei löydyt noista 982:sta eri entitystä tätä koodia. Kaikki Compressor Frequencyyn lievästikin viittaavat testattu ja ei näytä.
Ainoa mitä ein oikein ymmärtänyt LilyGo/ESPHome / HA asennuksessa oli tuo LOG.SET ajaminen koska minulla tuli heti kättelyssä nuo 982 enityä näkyviin ja riitti että vain aktivoin tarvitsemani.
Osaako joku nopeasti neuvoa mikä tuon LOG.SET juoni tässä kombossa on ?

1720189502198.png

1720189518143.png

Jamo70

Aktiivinen jäsen

Tällä saa Niben API:n käyttöön Home Assistanttiin eikä vaadi mitään ylimääräistä rautaa. Itselläni ollut käytössä noin puolisen vuotta.

Haluaisiko joku vääntää oikein paksusta rautalangasta ohjeet step by step, että kuinka tämän asennus pitäisi tehdä?
Home Assistantia (HA Green) on opeteltu nyt muutama päivä ja olen kyllä saanut kulutukset yms. talosta hyvin toimimaan, mutta Niben kanssa on suuria ongelmia saada sitä näkymään. Jotain en vain ummikkona nyt ymmärrä tuosta ohjeesta.

HACS on asennettu ja sillä olen onnistuneesti asentanut muutamia kustomoituja komponentteja. Nyt en vaan löydä tuolla tätä Nibeä lainkaan. Löytyy ainoastaan myUplink ja siihen ei ole tarkoitus edes siirtyä, kun kokeilin sitä taannoin.

1721148502790.png

Edit:

Osaisiko @Timbe auttaa ummikkoa, kun ei vaan onnistu?

1. Olen tehnyt Callback URL osoitteessa https://api.nibeuplink.com/
2. Olen lisännyt ohjeessa sanotun nibe: tuonne File editorilla -> configuration.yaml
3. Olen yrittänyt näiden jälkeen Settings -> Devices & Services -> Add integration -> Nibe, mutta tuo ei löydä kuin ainoastaan Nibe Heat Pumps, kun pitäisi löytyä Nibe Uplink Heat Pumps.
4. Lisäksi check configuration antaa tämän johdosta virhettä (kuva).

1721155458462.png

1721155405194.png

Edit2:

Custom repositories HACSissa ei tapahdu mitään, vaikka yritän lisätä siihen hass_nibe tai nibe...

1721156251961.png

Edit3:

Kiitos @juukeli neuvoista, nyt toimii!
Tyhmä minä en tajunnut, että siihen HACS piti laittaa kokonainen url-osoite... :D

Seuraava tyhmä Lisäkysymys:

Mulla on Nibeen asennettu virtatunnistimet silloin aikoinaan.
Niben tiedot antaa nyt HA kolmelta vaiheelta Ampereita...onko ne Niben kuluttamaa vai onko nuo antureita jotka lukee talon muuta kuormaa?
Miten tässä kannattaisi siis alkaa mittaamaan Niben energian kulutusta, jos sen haluaa? Erikseen Nibelle kulutusmittari (Esim. Shelly)?
1721161016101.png

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom