Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lähinnä tarkoitin käsijarrua jonka voi käsin kytkeä ajonaikana, kun oli kyse takajarrujen huollosta käsijarrulla.Käsijarru on pakollinen. Autossa pitää olla myös "varajarrujärjestelmä".
Kannattaa kokeilla eri pinnoilla, ensin tietenkin auton ohjekirjaan tutustuen.Jos autosta jotenkin pettäisi jarrut, osaisikohan auto käyttää käsijarrua tai edes antaa kytkeä sen?
Mutta tuo ei ole kuitenkaan se oikea käsijarru, onko se sitten pysäköitäessä erikseen.Kannattaa kokeilla eri pinnoilla, ensin tietenkin auton ohjekirjaan tutustuen.
Meillä sähköisellä käsijarrua vedettäessä jarruttaa auton hallitusti pysähdyksiin kaikilla neljän pyörän jarrulla (ABS ja EPS on tällöin aktiivisena). Auton pysäyttäminen ja ohjaaminen onnistuu pelkääjän paikalta vasemmalla kädellä ohjaten ja oikealla käsijarrunappulasta ylös vetäen.
Mielestäni sähköisestä käsijarrusta vetämällä ohjautuu enemmän jarruvoimaa takajarruille, kuin normaalilla jalkajarrutuksella. Itse käytän tuota takajarrujen herkistelyyn.
Auto paikallaan tuo vaikuttaa vain takapyöriin.Mutta tuo ei ole kuitenkaan se oikea käsijarru, onko se sitten pysäköitäessä erikseen.
Ei minun autoissa missä sähköinen käsijarru sitä mitenkään ajossa saa päälle. Jos sen saisi päälle, oltaisiin äkkiä jossain missä ei kuuluisi.
Tämän olen huomannut kanssa, tulee muistaakseni tekstillä ettei voi kytkeä...voi jarruttaakin mutta en ole pitänyt sen pitenpään huomatakseni.Auto tietysti myös valittaa kovaäänisesti.
No nyt noiden autojen toiminnasta en ole varma, täytyy varmaan kokeilla vielä molemmat erikseen.Ilmeisesti olet kokeillut. Itse en ollut kokeillut mutta kun näin videon, jossa tekijä kokeili, niin sen jälkeen kokeilin itsekin ja totesin että ainakin hiljaisessa vauhdissa se ottaa omassani kiinni ja vähän turhankin napakasti.
Tuo Joe Walterin teksti vaikuttaa ihan asiapitoiselta. Kiihtyvyydet jotka olivat aiemmin tyypillisiä vain moottoripyörilla ja urheiluautolla ovat sähköautoilla ihan peruskauraa. Ja jos sitä tehoa käyttää kuluu se rengaskin.Ajotavoissa, renkaissa, autoissa lienee niin paljon variaatiota että yksittäinen kuljettaja ei näe kokonaiskuvaa. Jollain kuljettajalla autossa jarrut voivat kestää 200tkm ja toisella 100tkm, näin esimerkkinä.
Luulisin kuitenkin että valmistajat tuskin puhuvat asiasta lämpimikseen tai huvikseen kehittävät uusia sekoituksia, joilla pyritään pääsemään ongelmasta eroon tai ainakin vähentämään sitä. Tiedän jotain asiasta ja pinnan shore kovuus saattaapi olla suurempi näissä EV renkaissa, ja se lienee ainut asia mitä kuluttaja voi asiasta tutkia. Muut asiat ovat valmistajan omaa tietoa.
Tuossa artikkelissa saattoi olla asiaa tarkemmin aukaistuna.
![]()
Tire makers strive to fix their electric car problem
Companies are trying to reckon with the tire’s tendency to wear out faster due to heavier weight and torquecen.acs.org
Ja alan tuoreimmasta julkaisusta bongattua.
katso liitettä 98575
Onko tarkempaa tietoa kuinka teho oikeasti etu- ja takapään välillä jakaantuu?Tuossa omassa volkkarissa kun ei tehoa valtavasti ole ja sekin jakautuu neljälle pyörälle on renkaiden kuluminen ollut noin 50% hitaampaa kuin aiemmin polttomoottoriautoissa.
Kyllä, ja minun autossa myös, mutta sähköautoissa on edelleen hitosti halogeeni polttimoita ajovaloissa, lähivaloissa yms.Teslassa taitaa kaikki valot olla ledejä, poislukien Model S 2012-2016½ xenon-ajovalot
Juu, tai oikeastaan tosi moni on sähköisellä käsijarrulla. Sillä on hitsin hyvä jarrutella vauhdissa. Ottaa mukavan pehmeästi.Ainiin sellaisiakin vielä on
Juu kyse on juuri siitä mistä puhut. Mulla ainaki voi sähkösellä nappi käsijarrulla jarrutella vauhdissa varsin hienosti.Lähinnä tarkoitin käsijarrua jonka voi käsin kytkeä ajonaikana, kun oli kyse takajarrujen huollosta käsijarrulla.
Ei minun autoissa missä sähköinen käsijarru sitä mitenkään ajossa saa päälle. Jos sen saisi päälle, oltaisiin äkkiä jossain missä ei kuuluisi.
Muutenkaan en ole siihen itse koskenut muutakuin renkaan vaihdossa tainnut joskus.
Jos autosta jotenkin pettäisi jarrut, osaisikohan auto käyttää käsijarrua tai edes antaa kytkeä sen?
Just näin.Kannattaa kokeilla eri pinnoilla, ensin tietenkin auton ohjekirjaan tutustuen.
Meillä sähköisellä käsijarrua vedettäessä jarruttaa auton hallitusti pysähdyksiin kaikilla neljän pyörän jarrulla (ABS ja EPS on tällöin aktiivisena). Auton pysäyttäminen ja ohjaaminen onnistuu pelkääjän paikalta vasemmalla kädellä ohjaten ja oikealla käsijarrunappulasta ylös vetäen.
Mielestäni sähköisestä käsijarrusta vetämällä ohjautuu enemmän jarruvoimaa takajarruille, kuin normaalilla jalkajarrutuksella. Itse käytän tuota takajarrujen herkistelyyn.
Eikös käsijarru vaikuta monissa autoissa myös etupyöriin? Meillä ainakin on mun mielestä auto jossa käsijarru vaikuttaa kaikkiin pyöriin.Auto paikallaan tuo vaikuttaa vain takapyöriin.
Taitaa tuo sähköisestä käsijarrusta vetäminen vauhdissa vaikuttaa ABS/ESP yksikön kautta hydraulisesti normi jarruihin.
Paikallaan tuo toimii sitten täysin sähköisesti, takajarruissa sähkömoottorit.
Ei tarkkaa tietoa muuta kuin, että se on takaveto painotteinen koska se on taloudellisempi moottori. Etumoottoria kuitenkin käytetään pitävälläkin pinnalla kiihdytyksissä vaikkei tehon puolesta olisi vielä tarvis. Tarkkakorvainen kyllä erottaa etumoottorin vinkumisen kun siitä otetaan tehoja. Mulla on siis ollut sama auto takavetoisena ja nelivetoisena.Onko tarkempaa tietoa kuinka teho oikeasti etu- ja takapään välillä jakaantuu?
Tuossa juuri katselin Tesla model 3 renkaita, neliveto, n. 35000 km ajetut kitkat, siis kesät talvet. Takarenkaat oli huomattavasti kuluneemmat kun eturenkaat. Auto on normi ajossa käytännössä takavetoinen, ainoastaan kiihdytyksissä eteen tulee vetoa, liukkaalla tietysti kanssa mutta silloin rengaskaan ei kulu.
Se "käsijarru" on siltikin pakollinen varuste ja se pitää pystyä tarvittaessa kytkemään päälle myös ajossa. Sanotaan nyt vaikka että jarrupoljin irtoaa, tai jotain muuta pöljää, auto pitää pystyä pysäyttämään.Lähinnä tarkoitin käsijarrua jonka voi käsin kytkeä ajonaikana, kun oli kyse takajarrujen huollosta käsijarrulla.
Muutenkaan en ole siihen itse koskenut muutakuin renkaan vaihdossa tainnut joskus.
Jos autosta jotenkin pettäisi jarrut, osaisikohan auto käyttää käsijarrua tai edes antaa kytkeä sen?
Olisko tuo korvattu jo ABS:llä nykyisin? Ei kai samaan tarkoitukseen kannata tehdä kahta erilaista järjestelmää?
No esimerkiksi Tesla ei perinteisesti ole sotkenut kaasu- ja jarrupolkimen toimintaa keskenään, pl. uusimmat mallit. Eli 'kaasu' vaikuttaa vain ja ainoastaan sähkömoottoreihin ja 'jarru' vain ja ainoastaan jarruihin. Ja kyllä, liukkaalla kelillä auto saattaa heittää perää sivulle jos äkillisesti nostaa kaasua.
Konassa regenerointi tapahtuu etupyörillä ja jos on liukasta niin regenerointi tipahtaa pois kokonaan heti kun renkaat alkavat lipsua. Eli liukkaalla risteykseen tulessa on oltava valmis myös painamaan jarrua siltä varalta, että regenerointi ei onnistukaan autoa pysäyttämään. Auto ei sitä itse tee vaikka voisi.
Sen sijaan vakionopeusäädin tutkalla varustettuna käyttää myös mekaanista jarrua nopeuden pienentämiseen.
Mistäpä se auto tietäisi kuinka liukas tienpinta on? Kun se havaitsee että pyörät lähtevät luistoon regeneroinnin takia se kyllä lopetetaan välittömästi, mutta luistohan on jo alkanut, riippuu sitten tilanteesta ja liukkaudesta kuinka nopeasti pito palaa.Tuo perän irtoaminen regeneroinnilla on mielestäni jotain täysin käsittämätöntä nykyaikana. Omasta autosta en ole saanut tuollaista aikaan edes yrittämällä, mutta jotkut muut kyllä ovat. Mikä siinä regeneroinnissa on vaikeampaa kuin jarrutuksessa? Puutteellista softaa on, jos perä irtoaa tai tarvitsee jotenkin varoa liukkaalla regeneroinnin käyttöä.
Tuossa omassa kirpussa regeneroinnin taso riippuu ainakin renkaista. Pehmeillä kitkoilla regenerointi ei tapahdu yhtä voimakkaasti kuin kovilla kesärenkailla. Samoin regenerointiin vaikuttaa akun varaustaso ja akun lämpötila. Ulkolämpötilasta en ole varma, mutta veikkaan että myös se vaikuttaa. Maksimissaan regeneroinnilla voi tulla 1.6 m/s2 hidastuvuus.Mistäpä se auto tietäisi kuinka liukas tienpinta on? Kun se havaitsee että pyörät lähtevät luistoon regeneroinnin takia se kyllä lopetetaan välittömästi, mutta luistohan on jo alkanut, riippuu sitten tilanteesta ja liukkaudesta kuinka nopeasti pito palaa.
tähän tarvitaan vielä sitä oikeaa älyä mikä sijaitsee kuljettajan hartioiden yläpuolellaMistäpä se auto tietäisi kuinka liukas tienpinta on? Kun se havaitsee että pyörät lähtevät luistoon regeneroinnin takia se kyllä lopetetaan välittömästi, mutta luistohan on jo alkanut, riippuu sitten tilanteesta ja liukkaudesta kuinka nopeasti pito palaa.
No eikö tuo kaikki päde myös jarrutukseen ja kiihdytykseen? En ole kuullut autosta, joka lähtisi vaarallisesti luistoon noissa tilanteissa nykyaikaisella luistonestolla ja ajonvakautuksella. Regeneroinnista kuitenkin kovasti varoitellaan talviautoilijoita, vaikka kaikki sähköautot on varustettu noilla systeemeillä.Mistäpä se auto tietäisi kuinka liukas tienpinta on? Kun se havaitsee että pyörät lähtevät luistoon regeneroinnin takia se kyllä lopetetaan välittömästi, mutta luistohan on jo alkanut, riippuu sitten tilanteesta ja liukkaudesta kuinka nopeasti pito palaa.
Tämä varoittelu ja säikähtely johtuu varmaan yleistyneiden Teslan model 3 ja Y ominaisuudesta vähän heilauttaa perää. Koskaan ei ole lähtenyt mitenkään vaarallisesti mutta koska se on äkkinäinen se pelästyttää monet, jopa TM testaaja piti vaarallisena. Todellisuudessa korjaa kuten kaikkien muidenkin autojen ajovakaudenhallinnalla samantien.No eikö tuo kaikki päde myös jarrutukseen ja kiihdytykseen? En ole kuullut autosta, joka lähtisi vaarallisesti luistoon noissa tilanteissa nykyaikaisella luistonestolla ja ajonvakautuksella. Regeneroinnista kuitenkin kovasti varoitellaan talviautoilijoita, vaikka kaikki sähköautot on varustettu noilla systeemeillä.
Mä taas tykkään ns. yhden polkimen ajosta. Jurppii kun tässä nykyisessä on vaan induktiomoottori, eli moottorijarrutus loppuu noin 8 km/h nopeudessa.No Tesla on vähän erikoistapaus, koska taitaa olla ainoa valmistaja, joka ei ole osannut yhdistää regeneroivaa ja kitkajarrua (ilmeisesti uusimmissa malleissa kuitenkin jo on?).
One pedal driving on tosiaan mielipide kysymys ja kummassakin vaihtoehdossa on puolensa.
Niin on, itselleni se on oikeastaan parasta sähköautossa, sähköpakukin on puoliksi yhden polkimen auto, jarruttaa oikeastaan ihan riittävästi, mutta Stellantis autojen tapaan ei pysähdyksiin asti.One pedal driving on tosiaan mielipide kysymys ja kummassakin vaihtoehdossa on puolensa.
Matka-ajossa kannattaa ottaa myös tuo yhden polkimen ajo pois, jolloin rullaa enemmän.
Tykkään myös, talvella liukkaalla kelillä sillä on jopa mukavampaa hidastaa varovasti risteyksiin sekä hätätilanteissa, jossa joku hyppää eteen tai päättää edessä kääntyä risteyksestä ilman vilkkua niin regen jarruttaa jo, kun jalka on vasta siirtymässä jarrupolkimelle. Saa siinä muutaman sadasosan kotiinpäin.Niin on, itselleni se on oikeastaan parasta sähköautossa, sähköpakukin on puoliksi yhden polkimen auto, jarruttaa oikeastaan ihan riittävästi, mutta Stellantis autojen tapaan ei pysähdyksiin asti.