Kaupalliset kotiakut

mokin

Aktiivinen jäsen
Misäkohän olisi teitoa tästä?
Näitä V2L autojahan on, Hundai ja KIA tietääkseni ja lienee muitakin, muttei ne mihinkään verkkoon liity vaan suoraan kuormiin.
Inulla saa verkkoon kiinni nuokin. Mg, Byd ja moni muu vielä listaan jatkoksi.

Edit. Siis on paljon muitakin kuin tuo minkä linkitin, jonkin verran noita yleisesti askarreltu. Vaatii inulta ilmeisesti sen ac-inputin, dc-inputin lisäksi.

Jos suoraan schukolla vetäisi v2l verkkoon, niin lievässä tapauksessa sulakkeet menisivät ja autoon tulisi muutamia vikakoodeja, huonossa tapauksessa tarvitaan palokuntaa.

anders

Vakionaama
Näitä V2L autojahan on, Hundai ja KIA tietääkseni ja lienee muitakin, muttei ne mihinkään verkkoon liity vaan suoraan kuormiin.

Kyllä ainakin jotkut Leafit tukevat ihan verkkoon syöttöä, AC:na kaiketi. Eihän se muusta ole kiinni kuin että osaa inu tahdistua oikein ja tunnistaa saarekekäytön jne, mutta sama kaikissa PV-inuissa jo.

Lähde: olen itse nähnyt UK:ssa. Toki en tiedä onko jokin erikoismalli.

roots

Hyperaktiivi
Kyllä ainakin jotkut Leafit tukevat ihan verkkoon syöttöä, AC:na kaiketi. Eihän se muusta ole kiinni kuin että osaa inu tahdistua oikein ja tunnistaa saarekekäytön jne, mutta sama kaikissa PV-inuissa jo.

Lähde: olen itse nähnyt UK:ssa. Toki en tiedä onko jokin erikoismalli.
No joku UK ei tänne paljo hetkauta...

Tuossa jotain vajaa 2 vuotta vanhaa tarinaa.

Tuossa jotain mitä V2L palikkaa myytävänä.

anders

Vakionaama
No joku UK ei tänne paljo hetkauta...

Ei suoraan, mutta sielläkin noudatetaan pitkälti EU normeja joten saman pohjalta tuossa mentäisiin, pienin paikallisin muutoksin, vrt PV inut.

En usko oikein muuhun kuin AC-yhdistämiseen, ei DC:llä auton yhdistäminen kotioloissa ole järkevää... Ja laturi autossa kuitenkin jo aina on, se ei vaadi juuri mitään ekstraa että toimii kahteen suuntaan.

fraatti

Hyperaktiivi
Hinnantarkistus 3kk ja -600€
katso liitettä 96495
Noin vuosi ja hinnasta on lähtenyt noin 4k€ pois. Elokuussa näemmä ollut hintojen tarkistus.

1723814042817.png

salasana

Aktiivinen jäsen
Mitä tuollainen 48V järjestelmä maksaa kokonaisuudessaan ja onko kyse kuitenkin enemmän DIY järjestelmästä vai asentaako noita joku ihan takuutyönä Suomessa?
Sanotaan vaikkapa 10 kWh.

Entä mitkä on eroavaisuudet korkeamman jännitteen järjestelmään?

anders

Vakionaama
Mitä tuollainen 48V järjestelmä maksaa kokonaisuudessaan ja onko kyse kuitenkin enemmän DIY järjestelmästä vai asentaako noita joku ihan takuutyönä Suomessa?
Sanotaan vaikkapa 10 kWh.

Joku 17kWh tms 48V akku maksaa 1700 - 3000 eur ostopaikasta ja merkistä riippuen.

Sitten joku 5kVA inu vajaan tonnin, yksivaiheisena. Yht 2500 - 4000 eur. Kolmivaiheisena enemmän.

Ja asentaahan noita esim kaikki Victron valtuutetut. Mutta 48V puolen saa tehdä itsekin.

Entä mitkä on eroavaisuudet korkeamman jännitteen järjestelmään?

Hieman hyötysuhteessa kärsii, muttei paljon.

Saa itse puuhata alle 120VDC puolella.

salasana

Aktiivinen jäsen
Joku 17kWh tms 48V akku maksaa 1700 - 3000 eur ostopaikasta ja merkistä riippuen.

Sitten joku 5kVA inu vajaan tonnin, yksivaiheisena. Yht 2500 - 4000 eur. Kolmivaiheisena enemmän.

Ja asentaahan noita esim kaikki Victron valtuutetut. Mutta 48V puolen saa tehdä itsekin.

Hieman hyötysuhteessa kärsii, muttei paljon.

Katselin vain tuota Sigenergyn Sigenstor 5-in-1 vehjettä mistä saa ymmärtääkseni 6kW tehoa ulos, palosuojaus ja aito 0ms UPS.
Pörssisähköohjausta ym. ”AI” ohjausta ja ilmeisen helppo asennus+käyttöönotto.
15kW invertteri 3xMPTT
24kWh

Ruåttista n. 18k€.
Niin ja vielä raottaa lisää lompsaa vajaa 5k€ niin saa 25kW V2X, joka ilmeisesti optimoi aurinkovoimalasta jotenkin…?

Ihanan kallista, mutta mietin myös tuota softapuolta ja kokonaisuutta.
Siellä oli räkkimallinen Pylontech 24kWh valmis paketti n. 13k€.
Niin siitä puuttuu invertteri.

Mutta jos vastaavan itse rakentelee niin varmaan joutuu ominaisuuksista ja softasta karsimaan?

Ihmetyttää myös, että jos noi 48V järjestelmät on noin paljon edullisempia eikä ongelmina ole kuin pieni jännitehäviö ja invertterin malli niin miksi ei kukaan niitä tarjoa valmiina pakettina? :huh:

Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Deye (Sunsynk) 5/6/8/10/12K-SG04LP3-EU on yksi harvoista 3vaihe hybridi inverttereistä johon saa 48v akuston kiinni suoraan.
Tuohon kaveriksi voi ladata n+1 kpl esimerkiksi pylontech akkuja
Tuolla on toinen ketju, jossa on myös ”DIY akkuja” jotka käytännössä vaatii että itse latoo kennot akkukoteloon.
Eli 24kWh akkuja tekisi noin 6500€
Invertteri 3000€?
Räkki ja energiamittarit ym? 1000€?
Onko backuppia ym. toimintoja vai vaatiiko lisäpalikoita kuten Huawei (1000€)?

Nyt ollaan jossain karkeasti 12 000€ tietämillä.

Sigenergyllä 10v takuu (ilmeisesti akulle, en niin pitkälle oo vielä tonkinu) ja poikkeuksellisen hyvät specsit mitä olen tuubista kurkkinut ammattilaisten kommentteja.

Jos hyvin karkeasti laskee niin rahallinen säästö 5000€. Itse saattaisin maksaa tuon lisän jos vaikkapa autolaturin, pörssisähkön tai aurinkosähkön integraatio olisi sujuvaa ja tuotetuki yhdessä osoitteessa (niin ja OTA-päivitykset vielä koko järjestelmään).

DIY sitten täysin eri lukunsa.

-Teme-

Vakionaama
Eli 24kWh akkuja tekisi noin 6500€
Invertteri 3000€?
Räkki ja energiamittarit ym? 1000€?
Onko backuppia ym. toimintoja vai vaatiiko lisäpalikoita kuten Huawei (1000€)?

Nyt ollaan jossain karkeasti 12 000€ tietämillä.

Sigenergyllä 10v takuu (ilmeisesti akulle, en niin pitkälle oo vielä tonkinu) ja poikkeuksellisen hyvät specsit mitä olen tuubista kurkkinut ammattilaisten kommentteja.

Jos hyvin karkeasti laskee niin rahallinen säästö 5000€. Itse saattaisin maksaa tuon lisän jos vaikkapa autolaturin, pörssisähkön tai aurinkosähkön integraatio olisi sujuvaa ja tuotetuki yhdessä osoitteessa (niin ja OTA-päivitykset vielä koko järjestelmään).

DIY sitten täysin eri lukunsa.
On edukkaampia akkuja myös. Basen tarjoaa pakettia jossa 15kWh itse seisova kotelossa n.2250€/kpl. Rääkki kotelossa löytyy myös Basenilta ja ne on kans suunnilleen saman hintaista. Se kennojen valmiiksi koteloon latominen näemmä maksaa n.350-400€, kun sen verran jää erotuksesksi jos tilaa kotelon ja kennot erikseen tuolta samasta paikasta.
Eli n. 30kWh = 4500€
Invertteri n.3000€
Invertterin vaihto maksaa tietty jotaki
Ei tarvita huihaita
DTSU666 smart meter maksaa n.185€ ja Deyessä on mukana pihtimuuntajat jolla sen saa seuraamaan kiinteistön kulutusta ja tekemään zero feed in ohjauksen yms
Mahdollinen ATS maksaa n.120€ mutta mielestäni sitä ei tuossa tarvita

fraatti

Hyperaktiivi
BYD tuupannut miljoonannen kotiakun tänä vuonna markkinoille.

Näköjään sieltä on tullut myös 5 kWh 48V akkumodulit ulos.

salasana

Aktiivinen jäsen
BYD tuupannut miljoonannen kotiakun tänä vuonna markkinoille.

Näköjään sieltä on tullut myös 5 kWh 48V akkumodulit ulos.
Juuri kun meinasin kommentoida, että jos hinnan saa puristettua karkeasti 50-60% halvemmaksi vain jännitteen muutoksella niin eipä kestä kauaa kun alkaa tulla lisää inverttereitä ja akkupaketteja muiltakin valmistajilta.

Tuo ei taida kuitenkaan sopia Froniuksen hybridi-invertteriin vaikka BYD onkin?

Espejot

Hyperaktiivi
Jos kysyt sähköasentajalta tms niin sanoo että jos inu puskee ulos 230 niin kaikki työt on kiellettyä maallikolta. Törmäsin tähän aemmin kun etsin asentajaa... eli opeintä avikeutta voi olla löytää asentajaa söhkötöiden johtajan "täytyy" ottaa vastuu kokonaisuudesta, kuulemma.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Deye (Sunsynk) 5/6/8/10/12K-SG04LP3-EU on yksi harvoista 3vaihe hybridi inverttereistä johon saa 48v akuston kiinni suoraan.
Tuohon kaveriksi voi ladata n+1 kpl esimerkiksi pylontech akkuja
Tuolla on toinen ketju, jossa on myös ”DIY akkuja” jotka käytännössä vaatii että itse latoo kennot akkukoteloon.
Tämä on se ehdotamasti edullisin tapa päästä akustoon kiinni, poislukien DIY viritykset. Dyen ongelma on ehkä softapuolelle, ESS täytyy itse rakentaa.

Itse laskin että 15kWEh akkuja 2250EUR
Dye inu 1822EUR
+ johdot
+ asennus

-Teme-

Vakionaama
Tämä on se ehdotamasti edullisin tapa päästä akustoon kiinni, poislukien DIY viritykset. Dyen ongelma on ehkä softapuolelle, ESS täytyy itse rakentaa.

Dye inu 1822EUR
+ johdot
+ asennus
Deye 12K invertteri maksaa n.2800-3000€ ympäri Eurooppaa, laitteesta on n.800€ halvempi versio joka on HV eli High Voltage joka syö korkeajännite akkuja

salasana

Aktiivinen jäsen

Dye inu 1822EUR
+ johdot
+ asennus
Deye 12K invertteri maksaa n.2800-3000€ ympäri Eurooppaa, laitteesta on n.800€ halvempi versio joka on HV eli High Voltage joka syö korkeajännite akkuja

Softapuoli on minulle kyllä sellainen punainen vaate, että jos se ei pelaa niin hermot menee.
Mikä on ESS? Ja kuinka paljon sellaisen rakentaminen sitten maksaa.

Tässä nyt siis haetaan netistä laitteiden hintoja, mutta koska minä en itse sitä tule asentamaan vaan ko. paketti tulee sitten aurinkovoimaloineen kaikkineen mielellään yhdestä luukusta niin mikä on sellainen realistinen pakettihinta vaikkapa 15kWh järjestelmälle?

Ja sellainen jonka ”ohjelmointi” vaikkapa optimoimaan sähköauton latausta, pörssisähköä, LVV/MLP ja aurinkovoimaa on helppoa ilman neljää eri äppiä, tappelua jonkin läppärin ja RS-porttien yms. kanssa jne. Minulle se = DIY virittelyä. Olkoot akkupaketti valmis laatikko tai ei.

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä nyt siis haetaan netistä laitteiden hintoja, mutta koska minä en itse sitä tule asentamaan vaan ko. paketti tulee sitten aurinkovoimaloineen kaikkineen mielellään yhdestä luukusta niin mikä on sellainen realistinen pakettihinta vaikkapa 15kWh järjestelmälle?
Avaimet kätee = kallis
Hajutamalla akku + inu + asennus niin halvempi.
Sanotaan 6500EUR ja asenukseen 40h 53e/h.... no ei voi kestää noin kauan, joo mutta tuskin löytyy asentjaa jolla DYEY on tuttu. Akkujen hintaa nostaa jokin verran sulakkeet + salamasuojaus + muut tilpehöörit joissa voi sitten sästää enemän tai vähemmän.

salasana

Aktiivinen jäsen
Avaimet kätee = kallis
Hajutamalla akku + inu + asennus niin halvempi.
Sanotaan 6500EUR ja asenukseen 40h 53e/h.... no ei voi kestää noin kauan, joo mutta tuskin löytyy asentjaa jolla DYEY on tuttu. Akkujen hintaa nostaa jokin verran sulakkeet + salamasuojaus + muut tilpehöörit joissa voi sitten sästää enemän tai vähemmän.
Niinhän se aina on. Moni asia on halvempaa jos tekee itse. Jotku vaihtaa iskarit, rakentaa talonsa itse ja kaivaa ojat lapiolla. Toiset vie auton korjaamolle, palkkaa timpurin ja kaivinkonekuskin, koska oma aika on rajattu ja on tuottavampaa tekemistä kuin tehdä ”tiliä” tekemällä itse kaiken.
Lisäksi on takuuasiat ja sitten sellaisen sähkömiehen löytäminen, joka tulee jonkun omat viritykset kuittaamaan pöytäkirjaan.

Mutta siis 6500€ on valistunut arvaus laitteiston hinnalle. Ok.

Entä sitten jos halutaan nousta sieltä Dyeye luokasta pykälä ylöspäin ja vaaditaan vaikkapa softatasolla päivityksiä, yhteensopivuutta ja käyttäjäystävällisyyttä, eikä ongelmatilanteissa tarvitse lähetellä sähköposteja Kiinaan?
Vai onko niin ettei maailmassa ole muita valmistajia tuolle paketille kuin Dyeyey?
Victron?
Vai onko siitä seuraava luokka tällä hetkellä heti nuo suuremman jännitteen laitteet ja hinnat alkaa sieltä min. 10k€ ylöspäin?

Nämä asiat tässä mietityttää.

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Hyvin on tullut alas, mutta vielä on sen verran kallista ettei kovin isoa kannata laittaa. Nopealla laskennalla 10 vs 25 kWh on vuositasolla alle 150 € eroa hyödyssä, joten ei maksa ylimääräinen kapasiteetti vielä itseään takaisin. Käytännössä kennojen hinta ei ole enää akustojen kannattavuuden osalta ratkaiseva tekijä vaan muu elektroniikka + asennus pitää saada kustannuksiltaa alas.
Nämä asiat tässä mietityttää.
Jos hinta edes pohdituttaa valmiissa ratkaisussa se on liian kallis. Parempi hyväksyä ettei vielä sellaisesta paketista saa enempää säästöjä kuin mitä siihen palaa.

salasana

Aktiivinen jäsen
Jos hinta edes pohdituttaa valmiissa ratkaisussa se on liian kallis. Parempi hyväksyä ettei vielä sellaisesta paketista saa enempää säästöjä kuin mitä siihen palaa.
Ymmärsit väärin. On olemassa raja milloin maksaa täysin turhasta ja sitten on raja milloin voisi maksaa hieman enemmän saadakseen laadukkaampaa.

Nyt tuntuu, että on täysin järjetöntä maksaa suurjänniteakuista, koska täällä väitetyn mukaisesti se on aivan yksi ja sama onko se 48V järjestelmä vai korkemman jännitteen järjestelmä.

Markkinoilla on siinä tapauksessa selkeä pullonkaula, koska jos on olemassa yksi ainoa hybridi-invertteri joka kykenee tuohon niin mielestäni olisi typerää investoida siihenkään, koska valmistajia tulee varmasti nopeastikin lisää.

Mikäli vaikkapa Froniukselta tulisi vastaava invertteri, joka ei olisi naimisissa BYD:n akkujen kanssa, mutta se maksaisi vaikka tonnin enemmän - niin ei olisi kahta kysymystä olisinko valmis maksamaan siitä preemiosta, koska tiedän siellä softapuolen ja laitetuen olevan kunnossa.

fraatti

Hyperaktiivi
Softapuoli on minulle kyllä sellainen punainen vaate, että jos se ei pelaa niin hermot menee.
Mikä on ESS? Ja kuinka paljon sellaisen rakentaminen sitten maksaa.

Ja sellainen jonka ”ohjelmointi” vaikkapa optimoimaan sähköauton latausta, pörssisähköä, LVV/MLP ja aurinkovoimaa on helppoa ilman neljää eri äppiä, tappelua jonkin läppärin ja RS-porttien yms. kanssa jne. Minulle se = DIY virittelyä. Olkoot akkupaketti valmis laatikko tai ei.
Tuossa tapauksessa pitää löytää sellainen ratkaisu, jonka softat on yhden ja saman yrityksen takana. Niitä ei ole montaa.

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Tuossa tapauksessa pitää löytää sellainen ratkaisu, jonka softat on yhden ja saman yrityksen takana. Niitä ei ole montaa.
Lisätään vielä ettei näiden järjestelmien kanssa kannata tosiaan kysellä hintaa, myyjät tietäjät täsmälleen mitä kauppaavat. Premiumia myydessä on myös aivan turha tehdä 48V järjestelmää vaan sama tehdä HV akusta merkittävästi pienemmillä häviöillä.

salasana

Aktiivinen jäsen
Näin se taitaa olla tällä hetkellä, mutta ihmetyttää silti miksi sen akun pitää olla joltain tietyltä valmistajalta tehdäkseen tuon?
Eikö se äly ole pääosin siellä invertterissä eikä siellä akussa?

Ymmärrän, ettei mikään litiumakku ole yhtä "tyhmä" kuin jokin lyijyakku, mutta onko se rajapinta sitten näiden BMSsien ym. vaadittavien tykötarpeiden osalta niin monimutkainen, ettei niitä saada toimimaan kuin mitä tahansa akkua vaan heti olisi bitti poikittain?

Pintaraapaisulla vilkaisin mm. Victronin tuotteita joita ainakin venepuolelta osaan arvostaa ja sieltä saa sitten rakennella vaikka ja mitä monimutkaisimpia kokonaisuuksia yhden äpin taakse, mutta että isompi kotiakkupaketti on sitten yhtäkkiä jokin este?
Jos näin on niin kummallista kerrassaan. Vai onko sitten tulossa kuukauden päästä jokin vekotin joka tekee saman kuin Deye?

Markkinahäiriö koko kotiakkubisnes tällä hetkellä jos multa kysytään.

salasana

Aktiivinen jäsen
Lisätään vielä ettei näiden järjestelmien kanssa kannata tosiaan kysellä hintaa, myyjät tietäjät täsmälleen mitä kauppaavat. Premiumia myydessä on myös aivan turha tehdä 48V järjestelmää vaan sama tehdä HV akusta merkittävästi pienemmillä häviöillä.
Ymmärsin edellisistä kirjoituksista, että on lähes yhdentekevää onko se HV vai 48V, mutta eikö se olekaan näin?

Mikä niistä tekee premiumia? Onko se juuri se softaintegraatio tai vaikkapa jokin rajoite purkunopeudessa esim. autoa ladattaessa vai jokin muu?

salasana

Aktiivinen jäsen
Semmosia hintaluokkia että peilaten tuonne toiseen ketjuu jossa sulle tulossa energiatehokas asumus, niin nämä hinnat kuulostaa tavoittamattomilta joskus säästää 'voitolle' sähköenergia hinnoilla.
Oliko se tavoitteeni?

Caruna taas korjaa "tarkastelujakson yli-alijäämiän takia" siirtohinnat seuraavan 5 vuoden sisällä sinne 6-10s/kWh ja aurinkovoimalan tuotannosta saa hyötykäyttöön (en tiedä, heitän arvalla) 70-80%(?) niin asetelmat muuttuu.

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Oliko se tavoitteeni?

Caruna taas korjaa "tarkastelujakson yli-alijäämiän takia" siirtohinnat seuraavan 5 vuoden sisällä sinne 6-10s/kWh ja aurinkovoimalan tuotannosta saa hyötykäyttöön (en tiedä, heitän arvalla) 70-80%(?) niin asetelmat muuttuu.
Eikös näillä jotain koiteta periaatteessa säästää vaikka kylläkin näitä hintoja ja saavutettavissa olevia etuja ajatellessa tulee kyllä mieleen että taitaa ajuri näihin olla joku muu.

Jos vaikka ilman akkua saa itselle 50% ja sitten akuilla 70% 5000kWh kokonaissaannosta, niin akun ansioksi tulee 1000kWh:lle nykyhinnoilla energiana luokkaa ~100€... saa siinä Caruna nostella reilusti että tuo merkittäväksi paranee.

anders

Vakionaama
Mutta jos vastaavan itse rakentelee niin varmaan joutuu ominaisuuksista ja softasta karsimaan?

En sanoisi ainakaan ominaisuuksissa ja/tai softassa.

Esim Victron ESS on ylivertainen ominaisuuksiltaan ja muokattavuudeltaan. Muut eivät pääse lähellekään. Lisäksi kaikintavoin avoin ja tuettu.

Väkisin vaan hieman modulaarinen, toki Victron myy akut myös jos on pätäkkää liiaksi.

anders

Vakionaama
Jos kysyt sähköasentajalta tms niin sanoo että jos inu puskee ulos 230 niin kaikki työt on kellytä maallikolta. Törmäsin tähän aemmin kun etsin asentajaa... eli opeintä avikeutta voi olla löytää asentajaa söhkötöiden johtajan "täytyy" ottaa vastuu kokonaisuudesta, kuulemma.

Riippuu tietysti sähköasentajasta.

Tämä on niitä neuvoteltavia juttuja kategoriassa voiko maakaapelin kaivaa itse.

Mikään määräys ei tässä rajoita, kyllä 230 inu on täysin 100% laillista kytkeä olemassolevaan 48VDC tai 96VDC akustoon.

Eikä sähköasentaja ota vastuuta kuin omista töistään. Jos sinne lisää joku jotain vaikka käyttäjä itse 48V puolelle, ei siihen tarvitse lupaa alkuperäiseltä sähkäriltä.

Jos on impedenssisovituksen kanssa ongelmaa sähköasentajan kanssa, voi aina onneksi vaihtaa toista osapuolta.

anders

Vakionaama
aivan turha tehdä 48V järjestelmää vaan sama tehdä HV akusta merkittävästi pienemmillä häviöillä.

Ero häviössä on aivan mitätön, jos sitäkään riittävillä kaapeleilla.

Ei nuo akkukaapelit kuitenkaan montaa metriä ole, ja Victronin 48VDC inut on jotain 96%+ hyötysuhteeltaan nykyjänsä.

Voi olla jopa toisinpäin, en ole varma pärjäävätkö nuo HV inut Victronin uusimmille (MP II, Q II jne.)

-Teme-

Vakionaama
Sähköasennusalalla on jäätävä protektionismi valloillaan.
Liian usein kuulee että jopa aurinkopaneelien kiskojen asennus yms on osa sitä luvanvaraista duunia jos ratkaisun missään vaiheessa sähköjä kytketään verkkoon.
Myös se ett kaikki standardit ja dokumentit on maksullisia, mutta kun kuuluu oikeaan liittoon niistä saa mielettömät alennukset

-Teme-

Vakionaama
Deye 12K kanssa (n.3000€) samaan hintahaarukkaan osuu myös 3x Victron MultiPlus-II 5000/70/48 joka n.750€/kpl
Silleen voi myös Victronilla tuon rakentaa. Lisäksi tietty tarvitaan MPPT paneeleille jos niitä käyttää

Back
Ylös Bottom