Näitä V2L autojahan on, Hundai ja KIA tietääkseni ja lienee muitakin, muttei ne mihinkään verkkoon liity vaan suoraan kuormiin.Yksi teorian tasolla helppo vaihtoehto olisi invertteri johon saa auton v2l:n kiinni.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näitä V2L autojahan on, Hundai ja KIA tietääkseni ja lienee muitakin, muttei ne mihinkään verkkoon liity vaan suoraan kuormiin.Yksi teorian tasolla helppo vaihtoehto olisi invertteri johon saa auton v2l:n kiinni.
Misäkohän olisi teitoa tästä?
wattever.com.au
Inulla saa verkkoon kiinni nuokin. Mg, Byd ja moni muu vielä listaan jatkoksi.Näitä V2L autojahan on, Hundai ja KIA tietääkseni ja lienee muitakin, muttei ne mihinkään verkkoon liity vaan suoraan kuormiin.
Näitä V2L autojahan on, Hundai ja KIA tietääkseni ja lienee muitakin, muttei ne mihinkään verkkoon liity vaan suoraan kuormiin.
No joku UK ei tänne paljo hetkauta...Kyllä ainakin jotkut Leafit tukevat ihan verkkoon syöttöä, AC:na kaiketi. Eihän se muusta ole kiinni kuin että osaa inu tahdistua oikein ja tunnistaa saarekekäytön jne, mutta sama kaikissa PV-inuissa jo.
Lähde: olen itse nähnyt UK:ssa. Toki en tiedä onko jokin erikoismalli.
No joku UK ei tänne paljo hetkauta...
Noin vuosi ja hinnasta on lähtenyt noin 4k€ pois. Elokuussa näemmä ollut hintojen tarkistus.Hinnantarkistus 3kk ja -600€
katso liitettä 96495
![]()
BYD HVM Premium 22.1 Battery Box + 22,08kWh Speicher ab 8.840,00 € | Preisvergleich bei idealo.de
Bereits ab 8.840,00 € ✓ Große Shopvielfalt ✓ Testberichte & Meinungen ✓ | Jetzt BYD HVM Premium 22.1 Battery Box + 22,08kWh Speicher günstig kaufen bei idealo.dewww.idealo.de
Noin vuosi ja hinnasta on lähtenyt noin 4k€ pois. Elokuussa näemmä ollut hintojen tarkistus.
Mitä tuollainen 48V järjestelmä maksaa kokonaisuudessaan ja onko kyse kuitenkin enemmän DIY järjestelmästä vai asentaako noita joku ihan takuutyönä Suomessa?
Sanotaan vaikkapa 10 kWh.
Entä mitkä on eroavaisuudet korkeamman jännitteen järjestelmään?
Joku 17kWh tms 48V akku maksaa 1700 - 3000 eur ostopaikasta ja merkistä riippuen.
Sitten joku 5kVA inu vajaan tonnin, yksivaiheisena. Yht 2500 - 4000 eur. Kolmivaiheisena enemmän.
Ja asentaahan noita esim kaikki Victron valtuutetut. Mutta 48V puolen saa tehdä itsekin.
Hieman hyötysuhteessa kärsii, muttei paljon.
Saa itse puuhata alle 120VDC puolella.

Eli 24kWh akkuja tekisi noin 6500€Deye (Sunsynk) 5/6/8/10/12K-SG04LP3-EU on yksi harvoista 3vaihe hybridi inverttereistä johon saa 48v akuston kiinni suoraan.
Tuohon kaveriksi voi ladata n+1 kpl esimerkiksi pylontech akkuja
Tuolla on toinen ketju, jossa on myös ”DIY akkuja” jotka käytännössä vaatii että itse latoo kennot akkukoteloon.
On edukkaampia akkuja myös. Basen tarjoaa pakettia jossa 15kWh itse seisova kotelossa n.2250€/kpl. Rääkki kotelossa löytyy myös Basenilta ja ne on kans suunnilleen saman hintaista. Se kennojen valmiiksi koteloon latominen näemmä maksaa n.350-400€, kun sen verran jää erotuksesksi jos tilaa kotelon ja kennot erikseen tuolta samasta paikasta.Eli 24kWh akkuja tekisi noin 6500€
Invertteri 3000€?
Räkki ja energiamittarit ym? 1000€?
Onko backuppia ym. toimintoja vai vaatiiko lisäpalikoita kuten Huawei (1000€)?
Nyt ollaan jossain karkeasti 12 000€ tietämillä.
Sigenergyllä 10v takuu (ilmeisesti akulle, en niin pitkälle oo vielä tonkinu) ja poikkeuksellisen hyvät specsit mitä olen tuubista kurkkinut ammattilaisten kommentteja.
Jos hyvin karkeasti laskee niin rahallinen säästö 5000€. Itse saattaisin maksaa tuon lisän jos vaikkapa autolaturin, pörssisähkön tai aurinkosähkön integraatio olisi sujuvaa ja tuotetuki yhdessä osoitteessa (niin ja OTA-päivitykset vielä koko järjestelmään).
DIY sitten täysin eri lukunsa.
cleantechnica.com
Juuri kun meinasin kommentoida, että jos hinnan saa puristettua karkeasti 50-60% halvemmaksi vain jännitteen muutoksella niin eipä kestä kauaa kun alkaa tulla lisää inverttereitä ja akkupaketteja muiltakin valmistajilta.BYD tuupannut miljoonannen kotiakun tänä vuonna markkinoille.
![]()
BYD Celebrates The One Millionth Installation of Its Home & Small Commercial BatteryBox Energy Storage Product - CleanTechnica
Support CleanTechnica's work through a Substack subscription or on Stripe. The BYD brand is starting to get a lot more famous around the world for its electric vehicles, such as the BYD Seal, Seagull, Dolphin, and Atto 3 full battery electric vehicle. BYD is also well known for several other...cleantechnica.com
Näköjään sieltä on tullut myös 5 kWh 48V akkumodulit ulos.
Jos kysyt sähköasentajalta tms niin sanoo että jos inu puskee ulos 230 niin kaikki työt on kiellettyä maallikolta. Törmäsin tähän aemmin kun etsin asentajaa... eli opeintä avikeutta voi olla löytää asentajaa söhkötöiden johtajan "täytyy" ottaa vastuu kokonaisuudesta, kuulemma.Saa itse puuhata alle 120VDC puolella.
Tämä on se ehdotamasti edullisin tapa päästä akustoon kiinni, poislukien DIY viritykset. Dyen ongelma on ehkä softapuolelle, ESS täytyy itse rakentaa.Deye (Sunsynk) 5/6/8/10/12K-SG04LP3-EU on yksi harvoista 3vaihe hybridi inverttereistä johon saa 48v akuston kiinni suoraan.
Tuohon kaveriksi voi ladata n+1 kpl esimerkiksi pylontech akkuja
Tuolla on toinen ketju, jossa on myös ”DIY akkuja” jotka käytännössä vaatii että itse latoo kennot akkukoteloon.
Deye 12K invertteri maksaa n.2800-3000€ ympäri Eurooppaa, laitteesta on n.800€ halvempi versio joka on HV eli High Voltage joka syö korkeajännite akkujaTämä on se ehdotamasti edullisin tapa päästä akustoon kiinni, poislukien DIY viritykset. Dyen ongelma on ehkä softapuolelle, ESS täytyy itse rakentaa.
Itse laskin että 15kWEh akkuja 2250EUR
Dye inu 1822EUR
+ johdot
+ asennus
6KW inus on 1822EUR Suomeen toimitetuna, siinä on sopivan matala aloitusjännite.Deye 12K invertteri maksaa n.2800-3000€ ympäri Eurooppaa, laitteesta on n.800€ halvempi versio joka on HV eli High Voltage joka syö korkeajännite akkuja
Tämä on se ehdotamasti edullisin tapa päästä akustoon kiinni, poislukien DIY viritykset. Dyen ongelma on ehkä softapuolelle, ESS täytyy itse rakentaa.
Itse laskin että 15kWEh akkuja 2250EUR
Dye inu 1822EUR
+ johdot
+ asennus
Deye 12K invertteri maksaa n.2800-3000€ ympäri Eurooppaa, laitteesta on n.800€ halvempi versio joka on HV eli High Voltage joka syö korkeajännite akkuja
Avaimet kätee = kallisTässä nyt siis haetaan netistä laitteiden hintoja, mutta koska minä en itse sitä tule asentamaan vaan ko. paketti tulee sitten aurinkovoimaloineen kaikkineen mielellään yhdestä luukusta niin mikä on sellainen realistinen pakettihinta vaikkapa 15kWh järjestelmälle?
Niinhän se aina on. Moni asia on halvempaa jos tekee itse. Jotku vaihtaa iskarit, rakentaa talonsa itse ja kaivaa ojat lapiolla. Toiset vie auton korjaamolle, palkkaa timpurin ja kaivinkonekuskin, koska oma aika on rajattu ja on tuottavampaa tekemistä kuin tehdä ”tiliä” tekemällä itse kaiken.Avaimet kätee = kallis
Hajutamalla akku + inu + asennus niin halvempi.
Sanotaan 6500EUR ja asenukseen 40h 53e/h.... no ei voi kestää noin kauan, joo mutta tuskin löytyy asentjaa jolla DYEY on tuttu. Akkujen hintaa nostaa jokin verran sulakkeet + salamasuojaus + muut tilpehöörit joissa voi sitten sästää enemän tai vähemmän.
Hyvin on tullut alas, mutta vielä on sen verran kallista ettei kovin isoa kannata laittaa. Nopealla laskennalla 10 vs 25 kWh on vuositasolla alle 150 € eroa hyödyssä, joten ei maksa ylimääräinen kapasiteetti vielä itseään takaisin. Käytännössä kennojen hinta ei ole enää akustojen kannattavuuden osalta ratkaiseva tekijä vaan muu elektroniikka + asennus pitää saada kustannuksiltaa alas.Itse laskin että 15kWEh akkuja 2250EUR
Jos hinta edes pohdituttaa valmiissa ratkaisussa se on liian kallis. Parempi hyväksyä ettei vielä sellaisesta paketista saa enempää säästöjä kuin mitä siihen palaa.Nämä asiat tässä mietityttää.
Missä mikä säästö, ostossa vai?Jos hyvin karkeasti laskee niin rahallinen säästö 5000€.
Ymmärsit väärin. On olemassa raja milloin maksaa täysin turhasta ja sitten on raja milloin voisi maksaa hieman enemmän saadakseen laadukkaampaa.Jos hinta edes pohdituttaa valmiissa ratkaisussa se on liian kallis. Parempi hyväksyä ettei vielä sellaisesta paketista saa enempää säästöjä kuin mitä siihen palaa.
Niin. 18 000-12 000€ = 5000€Missä mikä säästö, ostossa vai?
Tuossa tapauksessa pitää löytää sellainen ratkaisu, jonka softat on yhden ja saman yrityksen takana. Niitä ei ole montaa.Softapuoli on minulle kyllä sellainen punainen vaate, että jos se ei pelaa niin hermot menee.
Mikä on ESS? Ja kuinka paljon sellaisen rakentaminen sitten maksaa.
Tässä nyt siis haetaan netistä laitteiden hintoja, mutta koska minä en itse sitä tule asentamaan vaan ko. paketti tulee sitten aurinkovoimaloineen kaikkineen mielellään yhdestä luukusta niin mikä on sellainen realistinen pakettihinta vaikkapa 15kWh järjestelmälle?
Ja sellainen jonka ”ohjelmointi” vaikkapa optimoimaan sähköauton latausta, pörssisähköä, LVV/MLP ja aurinkovoimaa on helppoa ilman neljää eri äppiä, tappelua jonkin läppärin ja RS-porttien yms. kanssa jne. Minulle se = DIY virittelyä. Olkoot akkupaketti valmis laatikko tai ei.
Lisätään vielä ettei näiden järjestelmien kanssa kannata tosiaan kysellä hintaa, myyjät tietäjät täsmälleen mitä kauppaavat. Premiumia myydessä on myös aivan turha tehdä 48V järjestelmää vaan sama tehdä HV akusta merkittävästi pienemmillä häviöillä.Tuossa tapauksessa pitää löytää sellainen ratkaisu, jonka softat on yhden ja saman yrityksen takana. Niitä ei ole montaa.
Näin se taitaa olla tällä hetkellä, mutta ihmetyttää silti miksi sen akun pitää olla joltain tietyltä valmistajalta tehdäkseen tuon?Tuossa tapauksessa pitää löytää sellainen ratkaisu, jonka softat on yhden ja saman yrityksen takana. Niitä ei ole montaa.
Ymmärsin edellisistä kirjoituksista, että on lähes yhdentekevää onko se HV vai 48V, mutta eikö se olekaan näin?Lisätään vielä ettei näiden järjestelmien kanssa kannata tosiaan kysellä hintaa, myyjät tietäjät täsmälleen mitä kauppaavat. Premiumia myydessä on myös aivan turha tehdä 48V järjestelmää vaan sama tehdä HV akusta merkittävästi pienemmillä häviöillä.
Semmosia hintaluokkia että peilaten tuonne toiseen ketjuu jossa sulle tulossa energiatehokas asumus, niin nämä hinnat kuulostaa tavoittamattomilta joskus säästää 'voitolle' sähköenergia hinnoilla.Niin. 18 000-12 000€ = 5000€
Oliko se tavoitteeni?Semmosia hintaluokkia että peilaten tuonne toiseen ketjuu jossa sulle tulossa energiatehokas asumus, niin nämä hinnat kuulostaa tavoittamattomilta joskus säästää 'voitolle' sähköenergia hinnoilla.
Eikös näillä jotain koiteta periaatteessa säästää vaikka kylläkin näitä hintoja ja saavutettavissa olevia etuja ajatellessa tulee kyllä mieleen että taitaa ajuri näihin olla joku muu.Oliko se tavoitteeni?
Caruna taas korjaa "tarkastelujakson yli-alijäämiän takia" siirtohinnat seuraavan 5 vuoden sisällä sinne 6-10s/kWh ja aurinkovoimalan tuotannosta saa hyötykäyttöön (en tiedä, heitän arvalla) 70-80%(?) niin asetelmat muuttuu.
Mutta jos vastaavan itse rakentelee niin varmaan joutuu ominaisuuksista ja softasta karsimaan?
Jos kysyt sähköasentajalta tms niin sanoo että jos inu puskee ulos 230 niin kaikki työt on kellytä maallikolta. Törmäsin tähän aemmin kun etsin asentajaa... eli opeintä avikeutta voi olla löytää asentajaa söhkötöiden johtajan "täytyy" ottaa vastuu kokonaisuudesta, kuulemma.
aivan turha tehdä 48V järjestelmää vaan sama tehdä HV akusta merkittävästi pienemmillä häviöillä.