Yhtenä tuntina on hinta 12c/kWh, käytät 2 kWh, hinta 24c. Oletetaan että oli vain yksi laite kuluttamassa. Ok, teidämme että se laite vei sen summan. Seuraavana tuntina on hinta 8c/kWh. Silloin on kaksi laitetta. Kulutetaan 4kWh, hinta 32c. Jos pystyy erottelemaan kumpi vei mitä, niin hyvä, mutta ostetun sähkön, jota olemme tarvinneet, riippumatta mihin tarkoitukseen, on maksanut 56c. Kyllä se normaaliihmisen kannalta tarkoittaa 9,33 c/kWh. Toki voi ajatella että auton lyhyen tunnin lataus maksoi 24c. Ja sitten loput sen 32c. Mutta eikö tässä koko jupakassa ole ollut kyse kokoajan tavallaan keskiarvosta?Sinun maailmassasi varmasti noin.
Minun maailmassa jokainen sähkölaite kuluttaa itsenäisesti sähköä ja kulutusta voidaan laitekohtaisesti ajastaa ja mitata. Jos niin haluaa.
Jännä että näin - ainakin minulle - päivänselvästä asiasta on näköjään tullut mielipide. Minun maailmassa kysymys on faktasta- ei mielipiteestä.
, se on kuitenkin hyvin harvaan todellisessa käytössä. Kun kaikki laitteet olisi yhtä pitkäikäiseksi suunniteltu kuin ovikellon painonapin lamppu, mikäli oikein tiedän taitaa olla vielä alkuperäinen. Olen asunut kuitenkin tässä mökissä jo 35 vuotta ja sama lamppu siellä edelleen hehkuu.