Kohdassa Aurinkopanelin hyötysyhde on mielenkiintoinen laskutoimitus: 400 Wp/(1,9 m2 x 1000 W/m2)= n. 21%.
Eikös tuosta pitäisi tulla vastaukseksi 0,21 Wp/W?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kohdassa Aurinkopanelin hyötysyhde on mielenkiintoinen laskutoimitus: 400 Wp/(1,9 m2 x 1000 W/m2)= n. 21%.

Eikö Wp supistu pois jos vaan osaa supistaaEikös tuosta pitäisi tulla vastaukseksi 0,21 Wp/W?![]()

Aurinkovoimalan tehon määrittely näyttää olevan pienen googlauksen jälkeen kuin veteen piirretty viiva. Aihetta kierretään kuin "kissa kuumaa puuroa" vaikka kyseessä on kuitenkin varsin yksinkertainen asia. Ongelma näyttää olevan se että ei ymmärretä vähentää aurinkopaneelien nimellistehosta tehohäviöitä joita syntyy kun aurinkokennoilla tuotettu sähkö siirtyy vahvavirtaverkkoon hyötykäyttöön. Suurin häviölähde tässä välissä on invertteri jonka tehohäviö on noin 5% tai penempi. Häviön suuruuden tarkan arvon laskeminen lienee aika vaikea koske se riippuu aika monesta tekijästä.Mikähän on standardin mukainen aurinkovoimalan kokoa parhaiten ilmoittava yksikkö?
m2 vai W?

Jos tuossa onkin esmes 7kW invertteri niin teho on silloin 7kW verkkoon päin ja paneelit hoitaa häviöt.Omana kokemuksena ja laskuperusteena aurinkovoimalan tehoksi on: kennojen standardin mukainen teho 10,28 kW - 0.28 kW= 10 kW. Jossa siis 0.28 kW on häviötä. Suurin todettu ja mitattu teho on tältä vuodelta (5.5.2025) 9,9 kW.
Täällä vähän aurinkoisempaa.Palataan itse asiaan. Eilen tuli 20 kWh aika kitaralla kuviolla.
Eikös Fingridin lukemasta puutu mahdolliset pohjakulututtajat eli ero on vielä isompi ?Täällä vähän aurinkoisempaa.
Datahubin tiedoissa enemmän tuotantoa kuin invertterin mittaamana, mutta parempi näin.
Täällä vähän aurinkoisempaa.
Datahubin tiedoissa enemmän tuotantoa kuin invertterin mittaamana, mutta parempi näin.

Ei tuo ole datahubista, se on ilmeisesti Huawein nettiportaalista, huomenna siinä näkyy datahubin tiedot.Mistä datahub tietää tuotantomääräsi? Eikö sinne mene vain myyntimäärä, eli taloudestasi verkkoon päin puskettu määrä? Sekä tietenkin verkosta taloon tullut myös.
Mistä datahub tietää tuotantomääräsi?
Juu sori, Huawein invertteristä se tieto tonne Älyenergian äppiin menee. Tuli aivopieru.Ei tuo ole datahubista, se on ilmeisesti Huawein nettiportaalista, huomenna siinä näkyy datahubin tiedot.
automaatiohan oli pettänyt klo 11:23 virheilmoitukseen ja auton lataus jäänyt päälle 6A teholla
Auto liitetty Home Assistanttiin komennettavaksi ja autohan latailee tyytyväisesti latausrajaan saakka jos ei muuta käsketä. Voisi lisätä yhden automaation vielä katkomaan latausta jos se unohtuu itseltä tai toiselta automaatiolla päälle, mutta jossain määrin haluaisin pitää tuon latauksen omissa käsissä. Nyt automaatio katkaisee latauksen vain jos se on itse sen laittanut päälle ja ilmeisesti tuosta tulee myös vikaherkkyyttä lisää kun en osaa parempaa koodiakaan tehdä.Itsellä kulutuskohteet on ohjelmoitu niin että menevät itsestään pois päältä elleivät saa toistuvasti komentoja kuluttaa. Vaan eipä liene auton etäohjattavassa laturissa tällaista ominaisuutta tarjolla.
21.4.2021 asennetusta voimalasta 22,3 MWh sähköä. Voimalaa sanonut aikaisemmin 6,12 kWp tehoiseksi, mutta selvisikin myöhemmin ettei invertteristä lähde kuin max 6 kW ulos. Ei käytännössä mitään merkitystä kun rajoitinta vasten ajetaan vain auringon kurkistaessa poutapilvestä.23.4 asennetusta 6,97 kW paneelistosta tänään saatu 2 MWh sähköä.
Mikä invertteri sinulla on?Rajoitinta huomattavasti enemmän korpeaa tuotannonseurannan loppuminen kun palveluntarjoaja muuttaa palvelun maksulliseksi. Olikohan 60€ vuodessa niin näkisi oman tuotannon.
Fronius ilman "verkkokorttia"Mikä invertteri sinulla on?
Noh - automaatiohan oli pettänyt klo 11:23 virheilmoitukseen ja auton lataus jäänyt päälle 6A teholla. Tietenkin tapahtui päivänä kun sähköllä on joku hintakin.
Mulla kulutuskohteiden automaatiot sammutetaan, jos sähkönhinta on yli rajan ja kaikki ohjataan myyntiin. Kun raja alittuu niin automaatiot käynnistetään uudelleen. Rajaa voi säätää helposti kohdasta "SHF Max Price allowed". Toiminut varsin luotettavasti.Itsellä kulutuskohteet on ohjelmoitu niin että menevät itsestään pois päältä elleivät saa toistuvasti komentoja kuluttaa.
Jos invertteri liitetty HA:iin niin kynnyssensori valvomaan inkun tehoa ja, kun kynnyssensori sammuu niin automaatio sammuttaa latauksen. Tai sitten ihan automaatio sen mukaan milloin tehoraja alittuu. Mulla oli aikaisemmin 3kW kynnys latauksen lopettamiseksi, mutta nyt, kun saa suoraan sähkömittarilta tehotiedon niin ohjaaminen on paljon yksinkertaisempaa. Menee tarkemmin aurinkoteho käyttöön.Auto liitetty Home Assistanttiin komennettavaksi ja autohan latailee tyytyväisesti latausrajaan saakka jos ei muuta käsketä. Voisi lisätä yhden automaation vielä katkomaan latausta jos se unohtuu itseltä tai toiselta automaatiolla päälle, mutta jossain määrin haluaisin pitää tuon latauksen omissa käsissä. Nyt automaatio katkaisee latauksen vain jos se on itse sen laittanut päälle ja ilmeisesti tuosta tulee myös vikaherkkyyttä lisää kun en osaa parempaa koodiakaan tehdä.
Tai jos voit HA:sta säätää auton latausrajaa, niin voit sitä korotella esim. 10 % välein jos latausehdot (hinta tms) vielä täyttyvät?Auto liitetty Home Assistanttiin komennettavaksi ja autohan latailee tyytyväisesti latausrajaan saakka jos ei muuta käsketä. Voisi lisätä yhden automaation vielä katkomaan latausta jos se unohtuu itseltä tai toiselta automaatiolla päälle, mutta jossain määrin haluaisin pitää tuon latauksen omissa käsissä. Nyt automaatio katkaisee latauksen vain jos se on itse sen laittanut päälle ja ilmeisesti tuosta tulee myös vikaherkkyyttä lisää kun en osaa parempaa koodiakaan tehdä.
Ai niissä kaikissa ei ole nettiyhteyttä, miten sulla on nyt seuranta järjestetty?Fronius ilman "verkkokorttia"
Latausrajaa voi tosiaan säätää 50 - 100 % välillä prosentin tarkkuudella.Tai jos voit HA:sta säätää auton latausrajaa, niin voit sitä korotella esim. 10 % välein jos latausehdot (hinta tms) vielä täyttyvät?
Itsellekin tuli yllätyksenä ettei portteja tai wifi löydy koska tuollaista versiota ei näkynyt missään myynnissä. GEF toimitti järjestelmän ja heiltä tuli joku palikka invertteriin kiinni mikä lähettää sitten wifin kautta tiedot Vision palveluun. Visionista lataan datan Restful apilla home assistanttiin .Ai niissä kaikissa ei ole nettiyhteyttä, miten sulla on nyt seuranta järjestetty?
Ohjaus on tehty niin että varttitase menisi aina nollille vartin lopussa. Automaatio sinällään toimi ja yritti sammuttaa latauksen, mutta tuossa tuli joku virhe komennon lähetyksessä. Itsenäistä latauksen lopetus automaatiota ei ole jottei lataus sammu jos olen sen itse laittanut päälle. Tulee säännöllisesti tilanteita kun pitää autoa ladata vaikkei aurinko paistaisikaan.Jos invertteri liitetty HA:iin niin kynnyssensori valvomaan inkun tehoa ja, kun kynnyssensori sammuu niin automaatio sammuttaa latauksen. Tai sitten ihan automaatio sen mukaan milloin tehoraja alittuu. Mulla oli aikaisemmin 3kW kynnys latauksen lopettamiseksi, mutta nyt, kun saa suoraan sähkömittarilta tehotiedon niin ohjaaminen on paljon yksinkertaisempaa. Menee tarkemmin aurinkoteho käyttöön.
Mulla kulutuskohteiden automaatiot sammutetaan, jos sähkönhinta on yli rajan ja kaikki ohjataan myyntiin.
Oman auton ohjaus kulkee pilven kautta niin varmaan menisi sekaisin, jos joka vartille tulis on ja off komentoja. Automaatio seuraa ylituotantoa ja pätkii auton latausta vasta, kun ylituotanto vähenee riittävästi riittävän pitkäksi aikaa niin kahvinkeitin tai vastaava lyhytaikainen ottotehon nousu ei vielä katkaise latausta.Ohjaus on tehty niin että varttitase menisi aina nollille vartin lopussa. Automaatio sinällään toimi ja yritti sammuttaa latauksen, mutta tuossa tuli joku virhe komennon lähetyksessä.