Nibe 1120 6kW /180m + aurinkopanelit 7 kW + ILP Fujitsu ASY9LB OKT 160 m2 Satakunta

pökö

Kaivo jäässä
Kesäkuu 2025 sähköä ostettiin 234 kWh. Aurinkosähköä tuotetiin 984kWh, omakäyttöaste 47%.

Heinäkuu ollaan pörssisähkössä pitkästä aikaa.

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Heinäkuu 2025 sähköä ostettiin 231 kWh ja aurinkosähköä tuotettiin 1020 kWh, omakäyttöaste 48 %.

Heinäkuu oltiin pörssisähkössä marginaaleineen 3,02 snt keskihinnalla, kulutusvaikutusta 0,42 snt. Nyt jatketaan helmikuun loppuun 4,99 snt kiinteähintaisella.

Maalämpöpumppu on 1.5 - 31.7 välisenä aikana kuluttanut 447 kWh ja antanut ulos 1585 kWh COP 3,55.
COP on yllättävän hyvä kun kuitenkin pumpataan korotettua lämpöä pahimmillaan 57 asteeseen asteminuuteista ja ulkolömmöstä riippuen.

Espejot

Hyperaktiivi
Heinäkuu 2025 sähköä ostettiin 231 kWh ja aurinkosähköä tuotettiin 1020 kWh, omakäyttöaste 48 %.

Heinäkuu oltiin pörssisähkössä marginaaleineen 3,02 snt keskihinnalla, kulutusvaikutusta 0,42 snt. Nyt jatketaan helmikuun loppuun 4,99 snt kiinteähintaisella.

Maalämpöpumppu on 1.5 - 31.7 välisenä aikana kuluttanut 447 kWh ja antanut ulos 1585 kWh COP 3,55.
COP on yllättävän hyvä kun kuitenkin pumpataan korotettua lämpöä pahimmillaan 57 asteeseen asteminuuteista ja ulkolömmöstä riippuen.
Minä olen tehnyt käyttöveden pääsääntöisesti vastuksilla, 130 kWh. Jos aurinkotuotto huono niin sitten kompuralla (45 kWh anto) tai siiretään seuraavalle päivälle.

pökö

Kaivo jäässä
Minä olen tehnyt käyttöveden pääsääntöisesti vastuksilla, 130 kWh. Jos aurinkotuotto huono niin sitten kompuralla (45 kWh anto) tai siiretään seuraavalle päivälle.
Mulla on tuossa myös pesutilojen reipasta lämmitystä.

Minulla ei MLP sisällä vastusta, paikka sille on ja ohjelmisto. Nyt vastus on varasjassa erillisenä laitteena eikä tällä hetkellä ole mitään millä ajastaa sitä, mietiskellään sitä talvella.
Ehkä tuon vastuksen ohjaukseen pitää joku äly ostaa tai laittaa vastus mlp-sisään, jos vaikka hurahdan pörssisähköön tai laajennan paneelikenttiä, tai jotain.

MLP kompura käy kerran päivässä ja se tuntuu ihan fiksulta, pumput ei jumitu ja kaivovesikin pysyy alle 10 asteen vaikka helleputken aikainen jäähdytys sitä hieman lämmittää.

Espejot

Hyperaktiivi
Mulla on tuossa myös pesutilojen reipasta lämmitystä.

Minulla ei MLP sisällä vastusta, paikka sille on ja ohjelmisto. Nyt vastus on varasjassa erillisenä laitteena eikä tällä hetkellä ole mitään millä ajastaa sitä, mietiskellään sitä talvella.
Ehkä tuon vastuksen ohjaukseen pitää joku äly ostaa tai laittaa vastus mlp-sisään, jos vaikka hurahdan pörssisähköön tai laajennan paneelikenttiä, tai jotain.

MLP kompura käy kerran päivässä ja se tuntuu ihan fiksulta, pumput ei jumitu ja kaivovesikin pysyy alle 10 asteen vaikka helleputken aikainen jäähdytys sitä hieman lämmittää.
Minulla MLP on vienyt 224 kWh. Tosta pois 130 kWh vastukset niin jäljelle jää kosteiden tilojen LL ja LV. Kompuran COP oli 4,51.

pökö

Kaivo jäässä
Liukuva12 kk ostosähkön kulutus on nyt n. 8400 kWh ja se laskee tasaista vauhtia joka päivä. Odottelen loppusyksyä miten tämä etenee kun päästään siihen missä keräinten tuotto hiipui, ja sama myös keväällä. Sähkövoimala täyttää keväällä 23.huhtikuuta 1 vuotta, odotan 12kk ostosähkön kulutuksen olevan silloin selvästi alle 8000 kWh.
Keräimillä kulutukset oli 9200 kWh tai hieman yli.

Janos

Vakionaama
Oletko leikitellyt ajatuksella mihin hintaan akusto pitäisi saada että sellainen tulisi?
Niiden hinnathan on tullut aika kivasti alas ja trendi lienee jatkuu...

Lähes ilmaiseksi pitäisi saada että kannattaa noilla kulutuksilla sellainen ottaa.
Reservistä nyt voi jotain saada mutta sen varaan ei kannata laskea ja ne alut on kaukana ilmaisista

roots

Hyperaktiivi
Lähes ilmaiseksi pitäisi saada että kannattaa noilla kulutuksilla sellainen ottaa.
Näin on, jos nyt yksinkertaisesti kuvittelee 8000kwh kulutuksella saa akutettua vaikkas 2000kwh pois, joka on paljon, niin tarkoittaa pari satkua €:na.
Ei tuolla paljoa ostella rahallisesti ajateltuna.

Lappanen

Hyperaktiivi
Näin on, jos nyt yksinkertaisesti kuvittelee 8000kwh kulutuksella saa akutettua vaikkas 2000kwh pois, joka on paljon, niin tarkoittaa pari satkua €:na.
Ei tuolla paljoa ostella rahallisesti ajateltuna.

Ehkä tuo menee enemmän omavaraisuuden (tai siitä haaveilun) piikkiin, jos hommaa akut ja paneelit. Talvella ei paneeleilla juhlita, mutta riittävän isoon akustoon voisi saada yöllä ladattua mahdollisimman halvalla tavaraa että riittää kalliimpien tuntien yli. Ja kesällä paneelit sitten kattaisi kaiken akkujen avustamana ja lataisi akkuja että taas riittäisi paisteettomien hetkien yli.

Talveksi sitten jossain kohtaa vielä tuulivoimala tontin nurkille ;)

Itsehän olen ruokaa ja sähköä lukuunottamatta omavarainen, vaikka pieni perunamaa ja muuta puutarhakasvustoa löytyykin. Lämpö ja vesi tulee maasta ja puhdistetut jätökset palautuu maahan sekä jäteastiaan/kompostiin. Kaiken pyörittämiseen kuitenkin tarvitsee sähköä, pl. takat ja kiuas..

pökö

Kaivo jäässä
Elokuu-25, samat höpinät kuin kuukausi takaperin. Sähköä ostettu 240 kWh ja tuotettu 758 kWh. Liukuva 12 kk noin 8300 kWh.

Syyskuu-24 oli aika lämpimiä päiviä, hellettäkin ja aurinkolämpöä saatiin 280 kWh mikä on syyskuulla ihan hyvä määrä. Nyt kiinnostaa mikä tulee olemaan aurinkosähkön määrä.

pökö

Kaivo jäässä
Syyskuu-25 sähköä ostettu 315 kWh ja tuotettu 409 kWh, omakäyttöaste 67%.
Liukuva 12 kk n. 8200 kWh ostettua.

pökö

Kaivo jäässä
Nyt kun vasta alkaa lämmitys niin kokeillaan ajaa maalämpökonetta niin että klo 01-05.30 annetaan sen tahkota vesi nyt alussa 57 asteeseen ja muu aika mennään lämpökäyrän mukaan. Ajatus on kokeilla riittääkö tällä säädöllä kuuma käyttövesi koko päivän vai nostetaanko se 65 asteeseen, siihen loppuu kompuran kyvyt.
Käyttiksen tulistus sähköllä siis loppuu.

Samalla nähdään vaikutus kulutusvaikutukseen joka on nyt ollut -0,7 snt molemmin puolin.

COP ja sähkönkuluseurantaa tehdään yhä.

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Päivän viimeisetkin suihkuttelut tehty, kuumaa vettä käytetty normaalisti ja varaajan yläosassa kierukan vieressä on yhä 49 astetta. Viimeöinen lämmitys on riittänyt hyvin. Olkoot nyt näin pidemmän aikaan.

Liitteet

• Screenshot_20251005-213204.png
    Screenshot_20251005-213204.png
    123,6 KB · Katsottu: 32

pökö

Kaivo jäässä
Lokakuu-25 ostettu sähköä 606 kWh, 25 % pudotus vuoden takaiseen.
Aurinkosähköä tuotettu vain 159 kWh kun lokakuun 10 viimeisenä päivänä ei aurinkoa ole näkynyt.

900 litran varaaja on lämmitetty yöllä maalämmöllä 57 asteeseen ja muu aika mennään ulkolämpökäyrällä, tämä toimii ja cop on 3,42.

Tällaisessa käytössä asteminuutit on systeeminä aivan perseestä koska MLP ei suinkaan pysää 57 asteessa vaan se tahkoaa yli 60 asteista vielä pitkän aikaa mielestäni aivan turhaan.
Laitteessa on myös kiinteän lauhdutuksen ohjelma missä asteminuutit muuttuu termostaatiksi mutta sillä menetetään ulkolämpökäyrä ja ajastusmahdollisuus niin sitä ei tule käytettyä.

Liukuva 12kk kulutus 7971 kWh

pökö

Kaivo jäässä
Sähkönkulutus on laskeenut lähes päivittäin sen jälkeen kun tulistusvaraajan käyttö lopetettiin ja kompuralla tulistetaan 57 asteeseen kerran yössä koko 900 litraa. Kohta alittunee 7900 kWh, olisi alittunut jo jos aurinko ei olisi ollut kuukautta kadoksissa.

Ilmat saisi kylmetä ja talvi alkaa että näkee riittääkö 6kW MLP tähän touhuun pakkasessa.

fraatti

Hyperaktiivi
Sähkönkulutus on laskeenut lähes päivittäin sen jälkeen kun tulistusvaraajan käyttö lopetettiin ja kompuralla tulistetaan 57 asteeseen kerran yössä koko 900 litraa. Kohta alittunee 7900 kWh, olisi alittunut jo jos aurinko ei olisi ollut kuukautta kadoksissa.

Ilmat saisi kylmetä ja talvi alkaa että näkee riittääkö 6kW MLP tähän touhuun pakkasessa.
Voi olla että olet jo jossain kertonutkin, mutta mikä sulla oli aikoinaan syy että käyttövedelle ja lämmitykselle ei ole omia varaajia? Vai johtuiko ne keräimistä sun muusta? Tulee vaan mieleen että kiinteä lauhdutus kyllä käy hyötysuhteen päällä lämmityksen osalta. Toki voi olla parempi kuin jos mukana on ollut lisäksi vielä käyttöveden lämmittämistä suoralla sähkölläkin.

pökö

Kaivo jäässä
Voi olla että olet jo jossain kertonutkin, mutta mikä sulla oli aikoinaan syy että käyttövedelle ja lämmitykselle ei ole omia varaajia?
Joo siis molemmille on omat varaajat.

Minun systeemi rakentuu 900 litran varaajaan jonka tein aurinkokeräimet edellä. Myöhemmin siihen tuli MLP kiinni ihan sattumalta.

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Onko tuo käyttövesivaraaja pelkästään sähköinen boileri, eli siis ilman lämmityskierukkaa?
Tuo alkukohta ja muu systeemi lienee muutoin sama, kuin mullakin, mutta mulla vain 500 L varaajalla. Ja lämmityksen levityksestä taitaa huolehtia sulla patterit ja mulla lattiat. Vaihtoventtiiliä ei sulla tuohon tosiaan edes saa laitettua järkevästi boilerilla. Mulle tarjottiin erillistä aurinkokeräimien lämmönvaihdinta kyllä tuon käyttövesivaraajan kylkeen, mutta useampien tuhansien lisähintaan ja jäi laittamatta.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Sähkönkulutus on laskeenut lähes päivittäin sen jälkeen kun tulistusvaraajan käyttö lopetettiin ja kompuralla tulistetaan 57 asteeseen kerran yössä koko 900 litraa.
Muistaakseni sähkötustimen käyttö lopetettiin jo ainakin yhden kerran vuosia sitten ja silloin taisi riittää ylipäätänsä noin 50 asteen varaajalämmöt tuottamaan tuplakierukoilla kuuman veden. Milloin ja miksi tuo sähkötulistin oli aktivoitu uudelleen käyttöön?

pökö

Kaivo jäässä
Marraskuu-25 sähköä ostettu 864 kWh mikä on 4 % viime vuotista vähemmän.
Aurinkosähköä tuotettu 28 kWh.

Back
Ylös Bottom