Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika hyvä omakäyttö%, onko tuossa jotain vastus tai mlp ajoituksia?Kesäkuu 2025 sähköä ostettiin 234 kWh. Aurinkosähköä tuotetiin 984kWh, omakäyttöaste 47%.
Heinäkuu ollaan pörssisähkössä pitkästä aikaa.
Minä olen tehnyt käyttöveden pääsääntöisesti vastuksilla, 130 kWh. Jos aurinkotuotto huono niin sitten kompuralla (45 kWh anto) tai siiretään seuraavalle päivälle.Heinäkuu 2025 sähköä ostettiin 231 kWh ja aurinkosähköä tuotettiin 1020 kWh, omakäyttöaste 48 %.
Heinäkuu oltiin pörssisähkössä marginaaleineen 3,02 snt keskihinnalla, kulutusvaikutusta 0,42 snt. Nyt jatketaan helmikuun loppuun 4,99 snt kiinteähintaisella.
Maalämpöpumppu on 1.5 - 31.7 välisenä aikana kuluttanut 447 kWh ja antanut ulos 1585 kWh COP 3,55.
COP on yllättävän hyvä kun kuitenkin pumpataan korotettua lämpöä pahimmillaan 57 asteeseen asteminuuteista ja ulkolömmöstä riippuen.
Mulla on tuossa myös pesutilojen reipasta lämmitystä.Minä olen tehnyt käyttöveden pääsääntöisesti vastuksilla, 130 kWh. Jos aurinkotuotto huono niin sitten kompuralla (45 kWh anto) tai siiretään seuraavalle päivälle.
Minulla MLP on vienyt 224 kWh. Tosta pois 130 kWh vastukset niin jäljelle jää kosteiden tilojen LL ja LV. Kompuran COP oli 4,51.Mulla on tuossa myös pesutilojen reipasta lämmitystä.
Minulla ei MLP sisällä vastusta, paikka sille on ja ohjelmisto. Nyt vastus on varasjassa erillisenä laitteena eikä tällä hetkellä ole mitään millä ajastaa sitä, mietiskellään sitä talvella.
Ehkä tuon vastuksen ohjaukseen pitää joku äly ostaa tai laittaa vastus mlp-sisään, jos vaikka hurahdan pörssisähköön tai laajennan paneelikenttiä, tai jotain.
MLP kompura käy kerran päivässä ja se tuntuu ihan fiksulta, pumput ei jumitu ja kaivovesikin pysyy alle 10 asteen vaikka helleputken aikainen jäähdytys sitä hieman lämmittää.
Oletko leikitellyt ajatuksella mihin hintaan akusto pitäisi saada että sellainen tulisi?Olen pyyhkinyt akut pois mielestäni ainakin hetkeksi.
Tätä pitikin kysyä miten on vaikuttanu kun on nyt jo puoli kautta suurinpiirtein ollut...oikea suunta.Liukuva12 kk ostosähkön kulutus on nyt n. 8400 kWh ja se laskee tasaista vauhtia joka päivä.
Oletko leikitellyt ajatuksella mihin hintaan akusto pitäisi saada että sellainen tulisi?
Niiden hinnathan on tullut aika kivasti alas ja trendi lienee jatkuu...
Näin on, jos nyt yksinkertaisesti kuvittelee 8000kwh kulutuksella saa akutettua vaikkas 2000kwh pois, joka on paljon, niin tarkoittaa pari satkua €:na.Lähes ilmaiseksi pitäisi saada että kannattaa noilla kulutuksilla sellainen ottaa.
Näin on, jos nyt yksinkertaisesti kuvittelee 8000kwh kulutuksella saa akutettua vaikkas 2000kwh pois, joka on paljon, niin tarkoittaa pari satkua €:na.
Ei tuolla paljoa ostella rahallisesti ajateltuna.
Voi olla että olet jo jossain kertonutkin, mutta mikä sulla oli aikoinaan syy että käyttövedelle ja lämmitykselle ei ole omia varaajia? Vai johtuiko ne keräimistä sun muusta? Tulee vaan mieleen että kiinteä lauhdutus kyllä käy hyötysuhteen päällä lämmityksen osalta. Toki voi olla parempi kuin jos mukana on ollut lisäksi vielä käyttöveden lämmittämistä suoralla sähkölläkin.Sähkönkulutus on laskeenut lähes päivittäin sen jälkeen kun tulistusvaraajan käyttö lopetettiin ja kompuralla tulistetaan 57 asteeseen kerran yössä koko 900 litraa. Kohta alittunee 7900 kWh, olisi alittunut jo jos aurinko ei olisi ollut kuukautta kadoksissa.
Ilmat saisi kylmetä ja talvi alkaa että näkee riittääkö 6kW MLP tähän touhuun pakkasessa.
Joo siis molemmille on omat varaajat.Voi olla että olet jo jossain kertonutkin, mutta mikä sulla oli aikoinaan syy että käyttövedelle ja lämmitykselle ei ole omia varaajia?
Muistaakseni sähkötustimen käyttö lopetettiin jo ainakin yhden kerran vuosia sitten ja silloin taisi riittää ylipäätänsä noin 50 asteen varaajalämmöt tuottamaan tuplakierukoilla kuuman veden. Milloin ja miksi tuo sähkötulistin oli aktivoitu uudelleen käyttöön?Sähkönkulutus on laskeenut lähes päivittäin sen jälkeen kun tulistusvaraajan käyttö lopetettiin ja kompuralla tulistetaan 57 asteeseen kerran yössä koko 900 litraa.