Kiitos!
Mulla meni vähän yli - ja siis minkä valmistajan järjestelmä? Vai joku itse suunniteltu?
Minkä kokoinen talo, e-luku tai kokonaiskulutus / a tms?
Siis lämmityksessä on tavallinen, huonosti eristetty, laipaton varaaja. Siinä on käyttövesikierukka ja aurinkokierukka. Porakaivosta tulee 5 asteinen vesi taloon ja se esilämmitetään tuossa varaajassa n 25-35 asteeseen ennen käyttövesivaraajalle menoa.
Käyttövesivaraaja on 390 L erillinen pönttö, joka lämpeää 27 L vetoisella kierukalla 17 kW teholla n 50 asteeseen 1/2-välissä, jolloin katolla on 58 asteinen vesi, joka menee sieltä käyttöön. MLP on erilliskone 17 kW on/off versio. Erillinen mittari mittasi kompressorin käyttäneen viimevuonna 6780 kWh sähköä lämmitykseen ja lämpimään veteen yhteensä. Nostin lämmityksen kuertovesipumppujen tehoa ja tehokkuus on nyt noussut niin, että lämmityksen SCOP on 5,2, Lämminvesi 3,5 ja näistä on muodostunut yhteensä SCOP 4,9.
Talo rakennettu 1990. Suurinpiirtein 350 neliötä, kerrosala 408 neliötä ja n 1000 kuutiota. Pannuhuone 12 neliötä.
Ei kai tuossa mitään suunnittelua tarvita, jos on lämmityksessä varaaja. Alunperin mä en uskonut mihinkään 200 L haaleaan käyttövesimäärän kun vertasin sitä 300 L perusboilerin 80 asteiseen kaappiin. 8 h porukalle ensin tuo 390 L käyttövesi ja sen päälle esilämmityskierukka, niin saa tuplamäärän vettä, mitä 390 L varaajasta suoraan saisi. Lämmitysvaraajassa vesi on tavallaan etupuskuroiva, eikä kustanna sinänsä yhtään mitään lisää, eikä lämpöhukkaa muodostu, koska se on lämmityksen lämmöissä COP 5,2:lla tehtynä.
Ei tämä nyt ole kuin ehkä ajatuksena monimutkainen, mutta suoraviivaiset laitteet joita on lähes joka nurkassa, joilla on varaaja ja kiertovesiumppuja ja shuntteja. Ainakin toimii.
Sähkön kokonaiskulutus on luokkaa + 20 000 kWh vuodessa, josta autoon 4000 kWh, Autotalliin jotain 3-4000 kWh. Talon pohjakulutus on luokkaa 1 kW, joten sähköä palaa rattoisasti. Aikanaan vajaa 4 viimeisen öljyvuoden keskiarvo oli 4300 L öljyä vuodessa, joten tuollainen 6780 kWh/a on varsin kohtuullinen kustannus vs öljyllä. 500 L varaaja jäi aurinkokennojen kanssa jäljelle öljyistä, mutta vaihdoin keräimet sähköisiin 2022. Ei kestäny enää hermot glykoleita.
Ja mun SCOP lukemat on epätieteellisiä, koneen ilmoittamia lukemia, mutta kompressorin lukemat on tarkkoja lukuja erillisestä Malmbergin mittarista otettuja vuosikulutuksia.