Yhdestä puhuttiin hiljattain ja ei siitä tähän lähtöön tarvii nyt puhua, kun minun pitää muutamia asioita selvittää. Eli että kun tarvitaan kaksi autoa ja välillä paljon ajoa ja autot pitkään pois omasta pihasta eli latausaika lyhyt ja pakkasilla on talon lämmityksen takia sulakkeet punaisena eli jo ilman sähkiksiäkin on katsottu mihin töpseliin laitetaan mitäkin.
Totta nyt muistankin tuon keskustelun, pääsi unohtumaan. Eli kyse talon ominaisuuksista ja vajaavuuksista suhteessa sähköautoon. Ei tuohon varmaan auta muu kuin se isompi liittymä jos noin hilkulla on.
Tämä on siis selvitettävä ja kun on tieto ettei laturit osaa edelleenkään ohjata vaihekohtaisesti.
Veikkaan, että turha odottaa ainakaan muutosta laturien osalta, koska luulisin, että kyseessä niin marginaalinen ongelma.
Lisäksi autoissa minua kiinnostaa paljonko hinta tippuu ja sähkiksissä ollut ihme hintajuttuja joita en olisi osannut ennustaa. Tuollaisissa menee hermo jos jälkeenpäin kaikki sanoo että "kaikkihan tuon tiesi".
Suurin osa niistä hintajutuista taitaa olla peruja sieltä kun sähköautojen saatavuus sakkasi oikein kunnolla, hinnat ampaisi ylös ja oikeastaan koko automarkkinat olivat aivan sekaisin. Nousua seurasi romahdus, mutta kun asia normalisoitui niin mediaa ei enää asia kiinnosta, mutta muistijälki jäi vain tuolta ajalta. Näin sen itse näen.
Itse sain tuolloin myytyä 3v ajossa olleen dieselin samaan hintaan kuin siitä maksoin ja vieläpä saman myyjän kanssa, enkä ole eläessäni vielä tuollaista temppua nähnyt tehtävän autoliikkeen kanssa.
Nyt on mielestäni jo hinnat rauhoittuneet ja jos peilaa polttiksiin samassa hintakategoriassa niin ihan yhtä lailla siellä saa takkiin ja 1-2v vanhat saattaa olla niitä parhaita. Prosenteilla kun asiaa laskee niin paljastuu totuus.
Auto on maailman huonoin sijoitus, mutta jos haluaa jotain viimeisiä satkuja ja optimia löytää niin saa sitten laskea ja tarkkailla ja tutkia ja tutkia. Lopulta sekin saattaa kaatua siihen, että tulee jokin iso tekninen ongelma ja se paperilla näyttänyt kallis vaihtoehto olisikin ollut halpa.
On ollut puhe jo eikä se jalostu enää, mutta mietityttää kun täytyy sattuneesta syystä ajaa teillä missä pohja osunut maahan korkeammissakin autoissa ja Iltasanomissa on vakuutusriidoista juttua.
Aivan varmasti jalostuu, koska kyseessä asia johon kuluttajat kyllä ovat alkaneet kiinnittää enemmän huomiota ja joku valmistaja saattaa tehdä jostain pohjan paremmasta suojauksesta myyntivaltin - mutta sellaista muutosta saa sitten odottaa vuosia, jos käytettyjen markkinoilta autoa etsii.
Nykyisiä sähköautoja ei ole tehty paikkoihin joissa suuri riski pohjan kolhinnalle.
Vaikuttaa siltä, että tarvitset yhden Hiluxin ja jos sähköauto kiinnostaa niin toiseksi sitten vaikka maantiejuhdaksi tuo EV9.
Jos tarpeesi on tuollaiset niin ei välttämättä kannata sähköautoasiaa tutkia yhtään pidemmälle. Aina löytyy teknisen kehityksen osalta näitä marginaaliesimerkkejä, jotka valitettavasti joutuvat pakon sanelemana tyytymään vanhempaan tekniikkaan.
Eipä ne ensimmäiset polttisautotkaan heti korvanneet hevosia kaikessa vaan meni pitkä aika ennenkuin vaikkapa metsätöissä alettiin käyttämään polttomoottoreita.