pökö
Kaivo jäässä
Aika kova.päästiin 100% aurinkovoiman omakäyttöasteeseen.
Paljonko sähköä (kWh) on ostettu omaan käyttöön, vai onko ollenkaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika kova.päästiin 100% aurinkovoiman omakäyttöasteeseen.
Tuliko bemari520kWh![]()
.Millainen setti sinulle tuli?Laitoksen ensimmäinen päivä tuotti 29,9 kWh, paljonkohan tänään tulee?
Suurin osa menee myyntiin, siitä saa ehkä 100 € vuodessa. Perimmäinen tarkoitus on kuitenkin peittää kesäaikainen taustakulutus, etenkin siirto veroineen. Tuottoa on tarkoitus ohjata enemmän käyttöveden lämmitykseen.
Sumulonkerokelillä klo 7.00 tuotto oli 300 W.
Tuotantoon liittyvät sovellukset vielä tekemättä mutta pikkuhiljaa perehdytään aiheeseen.
Kyllä siinä tunnetilat vaihteleeOn täällä papparainen aika tohkeissaan kun voimala vihdoin kytkettiin verkkoon. Toki on aihettakin kun 99% hommasta tein ihan itse
Vähiin valuu osto.Elokuusta tuli vuoden -25 paras myyntikuukausi niin energian kuin rahassa mitattuna. Energiantuolla mitattuna heinäkuu oli paras.
Voimalan 6,75kWac
Energian tuotto 01-08/2025
- n. 5390 kWh
Elokuu 2025
- Tuotto: 879 kWh
- Ostosähkö: 208 kWh (3,68 snt/kWh + marginaali)
- Myynti: 384 kWh (11,93 snt/kWh)
Sekä että, akusto varmaa laajenee jossain välissä että sekin vaikutus selviää jollakin aikataululla jotta arvon jäsenet pääsee kysymään että mikäs se TMA olikaan - mutta ei tänä vuonna, ainakaan. Kulutuksesta, DESS pyrkii minimoimaan kustanuksia joten lähes nollahintaista sähköä ei kannata akusta käyttää. Rajahinnaksi olen määritellyt 3 snt/kWh. Toki elokuun ostoissa on tredausta mutta hintaero täytyy olla aika iso että kanattaa verkosta ladata puhtaasti myyntiin mutta sen sijaan niin että verkosta omaan käyttöön ja pv tuottoa myyntiin. Eli jonkin verran on sähkön vekslausta. DESS toimii jo ihan järjkevästi paitsi että mulla ei ole sitä PV mittaria vielä asenettu. Mutta muuten sähkän oston kustannukset on jo nyt vuositasolla niin pienet että alkaa käydä spotin seuraaminen tylsäksi harrastukseksi.Vähiin valuu osto.
Oisko isommalla akustolla tullut automaatisesti nolla ostot vai johtuiko tuo myyminen ja ostaminen kovasta hinnan heilunnasta
Siirto lieneen sitten edullista?joten lähes nollahintaista sähköä ei kannata akusta käyttää.
Juuri näin, mlp jakaa sen hinnan kuitenkin 3-5 osaan ja Ohmpilotin hinta lienee luokassa tonni+ joten sillä ostaa paljon mlp aikaa.Froniuksella olisi joku "ohmpilot" millä saa ylimääräisen aurinkosähkön tuupattua varaajaan, se kiinnostaa mutta mitä sillä sitten loppujenlopuksi tekee kun varaaja lämpenee ilmaiseksi muutenkin?
Sitä kannattaa käyttää jos sitä ei muuhun mene mutta jos lasketaan että siirto veroinee ja tehomaksuinee on 6,22 snt/kWh ja akkukapan hinta 3 snt/kWh niin mikä on kanatvan aikasiiron raja versus suoramyynti. Jos akku on täynnä niin DESS käyttää kaiken. Mulla DESS ei toimi optimaalisesti koska se yksi mittari puuttuu eikä DESS osaa arvata aurinkotuottoa muuten kuin että päivällä kulutus on pientä mutta se ei osaa laskea auringon hintaa kun ei tiedä mistä sähkö tulee.Siirto lieneen sitten edullista?
Minä olen tehnyt käyttöveden kesä-heinäkuun ajan vastuksilla. Esim kesäkuussa meni 95 kWh vastuksilla ihan ajastuksen voimalla. Lisää kompuran elinikää ja kun sitä valoa kesällä riittää. Eri asia jos sähköstä saa paremman hyödyn jossain muualla.Juuri näin, mlp jakaa sen hinnan kuitenkin 3-5 osaan ja Ohmpilotin hinta lienee luokassa tonni+ joten sillä ostaa paljon mlp aikaa.
Sadalla eurolla jos asian vois diy periaatteella saada niin sitten ehkä...
Niben vastuksella ilmeisesti... Kompura estossa jne, automatiikalla vai käsipelillä/aikataulu?Minä olen tehnyt käyttöveden kesä-heinäkuun ajan vastuksilla. Lisää kompuran elinikää ja kun sitä valoa kesällä riittää. Eri asia jos siiitä saa paremman hyödyn jossain muualla.
Ajastimella tai kauko-ohjauksella saa karkeasti toimivan systeemin, mutta kannattaako sekään?Sadalla eurolla jos asian vois diy periaatteella saada niin sitten ehkä...
AikataulullaNiben vastuksella ilmeisesti... Kompura estossa jne, automatiikalla vai käsipelillä/aikataulu?
Vastukset pois, kuinkas se sitten luxuksella niitä käyttää?Aikataululla vastukset pois ja luxuastila päälle 2h ajan 2,5 kW teholla
Uuh joo... siis kompura pois. Maalämpö on jumitanut mielen siihen asentoon jotta vastukset on paheellinen lämmitystapa ja pirun keksintö, vain ilmaiset klapit on pirullisempiaVastukset pois, kuinkas se sitten luxuksella niitä käyttää?

Ei kai siinä merkittävistä isoista puhuta kun sielläkin halpa siirto muistaakseni, mutta jos se vesi kuitenkin pitää lämmittää niin kait mieluiten sillo kun olis muuton menossa nahkoneen verkkoon tai miinuksilla.Ajastimella tai kauko-ohjauksella saa karkeasti toimivan systeemin, mutta kannattaako sekään?
Tuota olen täällä muutamaan otteeseen kysynyt että taipuuko Nibe tai muut tuohon että pelkillä asetuksilla ilman €:ja saa värkin lämmittämään LL/LKV vastuksella+paneeleilla jonka siis voi rajottaa 2-3kW.Uuh joo... siis kompura pois. Maalämpö on jumitanut mielen siihen asentoon jotta vastukset on paheellinen lämmitystapa ja pirun keksintö, vain ilmaiset klapit on pirullisempia![]()
Joo, mutta ennustan että pösä ilmaiset ja miinustunnit katoaa pysyvästi lähitulevaisuudessa kun joka kylään tulee datakeskus sähköä syömään.mutta jos se vesi kuitenkin pitää lämmittää niin kait mieluiten sillo kun olis muuton menossa nahkoneen verkkoon tai miinuksilla.
Jaa ohi mennyt kysymys. Kyllä taipuu. Silloin sähkön hulluinavuosina noihin Niben estoihin tutustuin ja kovi selkeitä ei käyttöliittymä näiltä osin ole.Tuota olen täällä muutamaan otteeseen kysynyt että taipuuko Nibe tai muut tuohon että pelkillä asetuksilla ilman €:ja saa värkin lämmittämään LL/LKV vastuksella+paneeleilla jonka siis voi rajottaa 2-3kW.
Ajastimella, eli ajastan kompuran pois ja LV:n luxustila samoille tunneille eli jonnekin 12-14:30 näin saan leikattua pv-tuoton ylijäämän tehoa niin että akulle valuu sähköä pienemällä teholla. Elo-syyskussa kun spotti on korkeampi on LV ajastettu kompuralla yöntunteihin. Samoin LL korotus aamuyölle ja lasku päivällä ja siihen päälle spot Niben spot-ohjaus.Nibe F1255 tuohon sitten taipuu!?
Luxus päälle käsin vai auxilla automatik?
Näinkin voi käydä, toisaalta taas hirveitä suunnitelmia on myös paneelien ja tuulivoiman lisäämiseen kun jotain uutisointia katsoo.Joo, mutta ennustan että pösä ilmaiset ja miinustunnit katoaa pysyvästi lähitulevaisuudessa kun joka kylään tulee datakeskus sähköä syömään.
Taitais tarvittaessa mennä shellyllä tjms automaattisesti auxeilla spottiohjattuna!?Ajastimella, eli ajastan kompuran pois ja LV:n luxustila samoille tunneille eli jonnekin 12-14:30
Niin voisi. On mulla toi automaatio ollut tapetilla mutta motivaatio puutuu... raspi on ja HA ajatuksen tasolla koska sillä saisi ohjattu Victronia. Mutta.Taitais tarvittaessa mennä shellyllä tjms automaattisesti auxeilla spottiohjattuna!?
Paljonko sait vuoden alusta huhtikuun loppuun? Ne minulta puuttuu ihan oman jahkailun takiaMinä odotelen mensikö 6000kWh rikki.... lokakuussa ehkä. Nyt on 5490 kWh. Jos lokakuun loppuun mennessä tulisi 10 kWh/vrk niin sitten toteutuu.
Tuotanto 1-04.2025: 1290 kWhPaljonko sait vuoden alusta huhtikuun loppuun? Ne minulta puuttuu ihan oman jahkailun takia
Täällä haittaa pilvet, ei puut …Kirkas päivä, silti alkaa 15 kWh olla kohta haavetta vaan kun 2 puuta varjostaa parhaan tuoton aikaan 2 tuntia. Onneksi siihen aikaan ei olla arkisin kotona.
Täällä molemmat tähän aikaan vuodesta, niin se vaan painuu alemmaksi päivä päivältä. Tuo puu olis kyllä omalla tontilla. Vielä sai autoon latausta. 0,83kWh meni verkkoon päin.Täällä haittaa pilvet, ei puut …
katso liitettä 108836
Pilviä ja sadetta ollut yllättävän paljon, elokuun loppukin oli huono. Saan juuri ja juuri 400 kWh syyskuussa täyteen, nyt alkaa tuntua loiva asennuskulmakin.Täällä haittaa pilvet, ei puut …
405,2 kwh näyttää nyt syyskuu, huomenna saattaa mennä vuoden osalta 4400 rikki. Mutta kuten aiemmin ennustin, niin 5k ei kyllä rikki mee tänä vuonna, juuri yllämainitsemistasi syistä.Pilviä ja sadetta ollut yllättävän paljon, elokuun loppukin oli huono. Saan juuri ja juuri 400 kWh syyskuussa täyteen, nyt alkaa tuntua loiva asennuskulmakin.