Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksei rengashotelli, ei tarvi edes lastata kyytiin.Itse en ole jaksanut renkaita vaihtaa enää useampaan vuoteen. Renkaat kyytiin ja hallille. Itse kahville ja heput vaihtaa ne alle odottaessa. Maksaa lopulta 35€ ja saa puhtaan auton alle
Voi vaan kuvitella kuinka järjettömän tiukkaan ne muut jutut korjatessa laittaa, aivan kun ei olisi järki mukana ollenkaan.Lisäksi autopajoilta tulleet on yleensä myös väännetty yli, siten, että irti ei saa kun jatkovarren kera.
Onnistuu kunnes....No on sillä saksitunkilla aika nihkeä isoa autoa nostaa. Toki niitäkin on varmaan järeämpää mallia. Ja jotenkin se on huterampi, kuin hallitunkki.
Miten se hallitunkki siitä lipeää? Minulla on sorapiha, siis täynnä pieniä kiviä. Onnistuu siinäkin.
Mikään levy ei kestä, uppoaa kaikkeen (ainakin nämä "premiumautot" joissa etunostokohta on suunnitteluvirheen takia aivan liian takana ja painoa tulee helvetisti)Itse käytän hallitunkkia sorapihassa. Ongelma on lähinnä se että sen pyörät uppoaa maahan. Niinpä laitan sen alle jonkin levyn estämään sitä.
Sitten huomaat, että siellä on lukiopojat hommissa jotka ei tajua mitään ja on herran hallussaItse en ole jaksanut renkaita vaihtaa enää useampaan vuoteen. Renkaat kyytiin ja hallille. Itse kahville ja heput vaihtaa ne alle odottaessa. Maksaa lopulta 35€ ja saa puhtaan auton alle
Juuri näin.Itse lopetin rengasliikkeen käytön, kun mainitsin mennessä, että tässä on alumiinivanteille nämä kartiopultit. Kaksi neljästä väärillä ja onneksi huomasin. Suoraan työnnetty pulttikoneella "momenttiin" pyöreäkantaiset alumiiniin.
Lisäksi autopajoilta tulleet on yleensä myös väännetty yli, siten, että irti ei saa kun jatkovarren kera.
Itse kirraan kolmessa vaiheessa, ensin kevyesti paikalleen pyssyn pienimmllä ja auto alas, sitten ristikolla ja lopuksi momentilla kaikki. Jälkikiristys momentilla.
Täällä ollaan sen verran rantumpia, että laitan sormilla kierteelle, pyssyllä vähän kiinni, momentilla 80 Nm ja uusi kierros 120Nm aluvanteille. Joskus tulevassa sähkiksessä on varmaan renkaanpainetunnistimet ja etukäteen hirvittää, jos ne vaativat jonkun vimpaimen ostoa.Itse kirraan kolmessa vaiheessa, ensin kevyesti paikalleen pyssyn pienimmllä ja auto alas, sitten ristikolla ja lopuksi momentilla kaikki. Jälkikiristys momentilla.
Onko rasvatut pultit?uusi kierros 120Nm aluvanteille
En ole enää rasvaillut pitkään aikaan. Kierteet olen toisinaan harjannut liasta, jos on ollut fiilistä. Momenttihan on auton ohjekirjasta ja pultit originaalit prikalliset. Jälkikiristyksen olen tehnyt, mutta koskaan eivät ole pultit kiristyneet enempää.Onko rasvatut pultit?
Olen laittanut kierteeseen vaseliiniä tai öljyä kun vanhat pultit tahtoo muuten narskua ja silloin momentti on mitä sattuu. Joskus olen momenttiavainta käyttänyt käden kalibrointiin.En ole enää rasvaillut pitkään aikaan. Kierteet olen toisinaan harjannut liasta, jos on ollut fiilistä. Momenttihan on auton ohjekirjasta ja pultit originaalit prikalliset. Jälkikiristyksen olen tehnyt, mutta koskaan eivät ole pultit kiristyneet enempää.
Sama Norjan onnelassaHyvä video jälleen kerran.
Oli unohtunut mainita, että tuo hinta on suomessa aivan posketon, mutta täysin eri kuin ulkomailla.
Eli Suomen maahantuojan kateprosentti laitettu sellaisenaan![]()
Jos romutuksen teettää maahantuoja, akut eivät valitettavasti päädy varaosiksi vaan tuhotaan akkumateriaalina kierrätettäviksi.Sama Norjan onnelassakatso liitettä 109292
Onko noi LG pussimalliset modullit juuri niitä jotka on syttyneet kun DIY miehet on erehtyneet laitamaan niitä kotiakkuihin?
...jos halutaan vähemmän paloherkkiä kuin nyt, niin kestää tosiaan 1-2 ihmissukupolvea eli yli 100v.Ottanee 1-2 sukupolvea ennen kuin kaikilla merkeillä ladattavat autot ovat aikuisten oikeasti kestäviä ja vähemmän paloherkkiä. Tämä toki luonnollista, koska aika vasta on alettu opettelemaan sähköautojen suunnittelua ja valmistusta.
Eli on löytynyt tilasto, missä verrataan saman ikäisiä sähkiksiä ja polttiksia palojen osalta? Ite en ole löytänyt esim 1-5 vuotta vanhoista tuollaista tilastoaTosiaan faktahan on, että sautot ovat jo nyt vähemmän palavia kuin polttomoottoriautot. Ja polttomoottoriautoja on paranneltu se reilu 100v.
Eli onko tuo erityinen ongelma, niin en tiedä.

...jos halutaan vähemmän paloherkkiä kuin nyt, niin kestää tosiaan 1-2 ihmissukupolvea eli yli 100v.
Tosiaan faktahan on, että sautot ovat jo nyt vähemmän palavia kuin polttomoottoriautot. Ja polttomoottoriautoja on paranneltu se reilu 100v.
Eli onko tuo erityinen ongelma, niin en tiedä.
Niin, yksi palava sähkis vie ympäriltään 50 muuta autoaTosiaan faktahan on, että sautot ovat jo nyt vähemmän palavia kuin polttomoottoriauto
Kullastako noiden akut on tehty??? Tässä vertailukohtaa, hinnat ALV 0%Sama Norjan onnelassakatso liitettä 109292
Niin, yksi palava sähkis vie ympäriltään 50 muuta autoa
Ei se käyttövoimasta kiinni ole, muutenhan tuossa 50 auton palossa sen olisi pitänyt rajoittua vaan viereisiin autoihin.Niin, yksi palava sähkis vie ympäriltään 50 muuta autoa
Muistan lukeneeni, että kyseisessä hallissa ei ollut sprinklereitä, joka edesauttoi palon kasvua. Monessa hallissa sentään on.Ei se käyttövoimasta kiinni ole, muutenhan tuossa 50 auton palossa sen olisi pitänyt rajoittua vaan viereisiin autoihin.
Ei kait, mutta yllättäen paljon negatiivisemman kuuloista tuo kooste, millainen fiilis on itsellä, vai onko se kiinni siitä mikä on oman auton käyttövoima?Vähän huumoria väliin.
Pyysin chatgpt5:sta koostamaan tämän 251 sivua pitkän threadin sisällön sähköauto kriittiittistä argumeneteista.
Jäikö puuttumaan jotain ?
katso liitettä 109293
Tuon syttymisherkkyyden selvittäminen on käytännössä hemmetin vaikeaa.
A better way of looking at electric vehicle fires is to compare the number of fires per 100,000 vehicles sold. Researchers from insurance deal site Auto Insurance EZ compiled sales and accident data from the Bureau of Transportation Statistics and the National Transportation Safety Board. The site found that hybrid vehicles had the most fires per 100,000 sales at 3474.5. There were 1529.9 fires per 100k for gas vehicles and just 25.1 fires per 100k sales for electric vehicles.
Kannattaa kuunnella vakuutusyhtiöiden mielipidettä, kyllä siellä on tarkat tilastot eri käyttövoimien tulipaloista. Kotimaisiakin vakuutusyhtiöitä on haastateltu viime viikkoina aiheesta, mutta en nyt tähän hätään löytänyt hyvää referenssiä.
Aika lastenkengissä on vielä ladattavien autojen laadunvarmistus ja suumnittrlu useilla eri merkillä (Jaguar, VE, Audi, Skoda, Volvo...). Autojen surkeaa akkukemiaa tai muuten huonoa suunnittelua tekohengitetään jopa ohjelmiatopäivityksillä.