Kiinalaiset jyrää sähköautomarkkinoilla?

jmaja

Hyperaktiivi
No onko muita senverran että voisi sanoa ettei ongelmia ole ollut?
Kai ne ongelmat tulee pian, jos niitä on? 30.6.2025 Suomessa oli kiinalaisia sähköautoja ainakin

7900 Polestaria, 2400 Volvo EX30, 1700 MG, 1200 BYD, 300 Maxus ja 300 Ssangyong. Kai noista olisi jo paljon juttuja, jos hyytyisivät pakkasesta?

salasana

Aktiivinen jäsen
No siinä vähän vastaavat sähköautot Kiinasta ja euroopasta. Voi miettiä mitä ajatuksia herättää kun noita pihassa näkee.
Mietin hetken ja todennäköisesti saattaisin jopa pysähtyä juttelemaan Honkki-donkin omistajan kanssa jos tilanne olisi otollinen, koska kuulemma melkoinen mörssäri eikä tuollaisia missään livenä näy.
Audia saattaisin katsoa, että tyylikäs kärry, mutta sellaista voisi käydä vaikka ihastelemassa autoliikkeessä jos ylimääräistä aikaa.

Mitä sitten?

Esäätäjä

Vakionaama
Kai ne ongelmat tulee pian, jos niitä on? 30.6.2025 Suomessa oli kiinalaisia sähköautoja ainakin

7900 Polestaria, 2400 Volvo EX30, 1700 MG, 1200 BYD, 300 Maxus ja 300 Ssangyong. Kai noista olisi jo paljon juttuja, jos hyytyisivät pakkasesta?
Täytyy myöntää etten Pollea ja ex30 mieltänyt sellaiseksi kiinalaiseksi mitä ajattelin. Byd, Maxus kyllä. Tuo viimeinenhän onkin jatkossa KGM nimellä.
Mutta sitten on nämä joiden nimiä tuskin koskaan kuullutkaan.

salasana

Aktiivinen jäsen

Omassa mielessäni en jotenkin laske tuosta listasta kuin MG:stä alaspäin kiinalaisiksi.
Kyllä, ovat kaikki Kiinassa valmistettuja, mutta ymmärtääkseni Polestar ja Volvo on Euroopassa suunniteltu ja olettaisin valmistuksen standardien ja laadunvarmistuksen myös enemmän eurooppalaiseksi kuin kiinalaiseksi.

Ja taas disclaimer niin ei ala jokin älytön rähinä: EN väitä, että ne hyytyvät pakkasessa. ENKÄ väitä, että tuntisin kiinalaisten autojen tehtaiden standardit ja eri automerkkien mahdolliset laatuerot. Puhun ainoastaan omista oletuksista ja mielikuvista ja aina avoin muuttamaan oletuksiani jos hyvin perusteltu.

Tata

Jäsen
Luin jostain että kiinalaisten sähköautojen globaali markkinaosuus olisi jo 40%. 2/3 sähköautoista myydään Kiinassa.

Edit. Taitavat olla jo nykyisin korkeammat.

salasana

Aktiivinen jäsen
Luin jostain että kiinalaisten sähköautojen globaali markkinaosuus olisi jo 40%. 2/3 sähköautoista myydään Kiinassa.

Edit. Taitavat olla jo nykyisin korkeammat.
Eikä ihme kun maapallon väestöstä lähes 60% asuu Aasiassa ja Eurooppa + Pohjois-Amerikka vastaa vain noin 14% populaatiosta.

tet

Hyperaktiivi
Kansa ostaa kukon askeleen jäljessä olevaa vanhaa tuttua.

Edistystä on kahdenlaista, sellaista joka vie eteenpäin ja sellaista joka vie taaksepäin. Esimerkkinä jälkimmäisestä vaikkapa nyt painikkeiden poisto ja niiden toimintojen siirtäminen valikkohelvetin syövereihin (enkä tarkoita että tähän syyllistyisivät vain kiinalaiset). Kiinalaiset ovat kehityksen kärjessä tietyissä sähköautojen ominaisuuksissa, lähinnä akkuteknologiassa. Mutta sähköauto on muutakin kuin akku, tai viimeistä huutoa olevat tinkelitankelit kojelaudassa. En kylläkään ole kiinalaista autoa omistanut (Volvo ei enemmistöomistajastaan huolimatta sellainen ole), joten en voi väittää tuntevani niiden laatua ja ominaisuuksia omakohtaisesti.

Esäätäjä

Vakionaama
Edistystä on kahdenlaista, sellaista joka vie eteenpäin ja sellaista joka vie taaksepäin. Esimerkkinä jälkimmäisestä vaikkapa nyt painikkeiden poisto ja niiden toimintojen siirtäminen valikkohelvetin syövereihin (enkä tarkoita että tähän syyllistyisivät vain kiinalaiset). Kiinalaiset ovat kehityksen kärjessä tietyissä sähköautojen ominaisuuksissa, lähinnä akkuteknologiassa. Mutta sähköauto on muutakin kuin akku, tai viimeistä huutoa olevat tinkelitankelit kojelaudassa. En kylläkään ole kiinalaista autoa omistanut (Volvo ei enemmistöomistajastaan huolimatta sellainen ole), joten en voi väittää tuntevani niiden laatua ja ominaisuuksia omakohtaisesti.
Kyllä sitä perus Eurooppa autoissakin on välillä menty taaksepäin. Itse en ole mm id volkkareiden haukuttuja ratti- ja lämmityslaite säätimiä kokeillut ja nehän on jo käsittääkseni muuttumassa toisenlaisiksi.
On haukuttu kosketusnäyttöäkin huonommaksi ratkaisuksi.

jmaja

Hyperaktiivi
En minä ainakaan väitä, että kiinalaiset olisivat mitenkään kärjessä sähköautoteknologiassa. Mutta hyviä perusautoja sieltä tulee kohtuuhintaan. Ja ainakin tässä MG4:ssa tuntuu laatu olevan kohdallaan. Tietysti ongelmia ei saisi tullakaan 2 v aikana, mutta on myös suhinaton, narinaton, ei näy käytön jälkiä ja ovet sulkeutuvat jämäkästi (huomattavasti jämäkämmin kuin Tesla M3).

Sinänsä jännä, että aivan vastaavat ennakkoluulot oli aiemmin japanilaisista ja melko hiljattain korealaisista autoista. Nyt ei taida kukaan enää vähätellä korealaisia sähköautoja.

Ja itsekään en olisi voinut kuvitellakaan ostavani kiinalaista autoa vielä vain kuukausia ennen kuin ostin. Ensin näin testijutun MG5:sta HS:ssa ja mielenkiinto heräsi. Sitten huomasin MG4:n ja kävin koeajamassa, mikä oli erittäin positiivinen kokemus. Aika pian sitten ostin.

Husky

Hyperaktiivi
Kuten olen joskus kirjoittanutkin jo, niin Suomessa japanilaiskarsastus on edelleen hyvin laajaa ja siinä valossa (mielestäni) yllättävän laaja kiinalaisautojen myynti on outo ilmiö

jmaja

Hyperaktiivi
Suomessa japanilaiskarsastus on edelleen hyvin laajaa ja siinä valossa (mielestäni) yllättävän laaja kiinalaisautojen myynti on outo ilmiö
Missäs niitä laajasti karsastetaan? Suomen n. 3,8 miljoonasta rekisteröidystä autosta n. miljoona on japanilaista ja korealaisia ehkä 200 000. Jos nyt sitten kiinalaisia on määritelmästä riippuen 10-20 000 onko se yllättävän laaja?

Jule

Vakionaama
Mäkin kuulemma karsastan japanilaisia autoja. Tai näin mulle joskus sanottiin kun olin ostanut vanhan Volvon, ja samalla rahalla olisi saanut uudemman, tehokkaamman ja pienikulutuksisemman (muistaakseni) toyotan.

jmaja

Hyperaktiivi
Mäkin kuulemma karsastan japanilaisia autoja.
Mäkin varmaan, kun en ole koskaan omistanut japanilaista. Vain kasan eurooppalaisia ja sitten tämän kiinalaisen. Kerran olen sentään japanilaisen vuokrannut. Oikein hyvä se oli, valtavasti parempi kuin se jenkkipaska, jonka tilalle se tuli tuon hyydyttyä muutaman päivän vuokrauksen jälkeen. Oli melkein uusi auto tuo jenkki. Keitti vedet pihalle.

Husky

Hyperaktiivi
Missäs niitä laajasti karsastetaan? Suomen n. 3,8 miljoonasta rekisteröidystä autosta n. miljoona on japanilaista ja korealaisia ehkä 200 000. Jos nyt sitten kiinalaisia on määritelmästä riippuen 10-20 000 onko se yllättävän laaja?
Kyllä tuo on laaja näkemys ja itse japsiomistajatkin pilkkaavat ja sanovat sitten että kun ei ole varaa kuin riisikuppiin

bungle

Vakionaama
Kyllä tuo on laaja näkemys ja itse japsiomistajatkin pilkkaavat ja sanovat sitten että kun ei ole varaa kuin riisikuppiin

Sitten on köyhiä, joilla ei ole varaa kuin vanhaan Volvoon.

1762184384503.png

Itsellä on tällä hetkellä pelkkää japsia. Yksi kaksi pyöräinen ja yksi nelipyöräinen. Itseasiassa yksi valintakriteeri oli hajuttomuus ja mauttomuus. Sellainen, mikä hoitaa tehtävänsä, mutta sulautuu tapettiin. Antaa velkauunojen ostella premiuminsa. Mulle noi on ollut hyviä pelejä.

Husky

Hyperaktiivi
Sitten on köyhiä, joilla ei ole varaa kuin vanhaan Volvoon.

katso liitettä 109652

Itsellä on tällä hetkellä pelkkää japsia. Yksi kaksi pyöräinen ja yksi nelipyöräinen. Itseasiassa yksi valintakriteeri oli hajuttomuus ja mauttomuus. Sellainen, mikä hoitaa tehtävänsä, mutta sulautuu tapettiin. Antaa velkauunojen ostella premiuminsa. Mulle noi on ollut hyviä pelejä.
Juu, kaksipyöräinen! Kun ajat huoltikalle niin jo rynnätåån katsomaan mikä se on ja sitten kun japsi, niin "aijjaa, ei ole hd että halpakopion otit ja kuulostaakin ompelukoneelta"

wannabe

Aktiivinen jäsen
Onko pitkällekin yli puoli miljoonaa japsilla ajavaa näin sulle kertonut? Epäilen, että valtaosa japseilla ajavista on tyytyväisiä ajokkiinsa, eikä sitä ole jouduttu pakon edessä hankkimaan siksi, ettei ole varaa kuin riisikuppiin. Juu, ei pitäs provosoitua, mutta jos oma otanta on promilleluokkaa, niin aika rohkeaa sanoa näkemystä laajaksi.

Husky

Hyperaktiivi
No selvisi tämäkin: jos on kiinalaismyönteinen palsta niin on myös japsimyönteinen, ehkä nämä korreloivatkin...en tullutkaan ajatelleeksi. Tämä oli taas hyödyllinen keskustelu

pamppu

Vakionaama
Eikös japsivinoilu loppunut jo kasarilla, viimeistään ysärillä. 80-luvulla vielä oli vähän ohuenlaista peltiä tojot ja muut. Sitte alkoi vinoilu korealaisille. Sitten se loppui kun alkoivat olla ihan hyviä. Ja alkoi vinoilu kiinalaisille autoille. Kohta loppuu sekin.

Mutta ainoa mikä ei ole puoleen vuosisataan loppunut, on vinoilu ranskiksista ja italiaanoista :)

Husky

Hyperaktiivi
Ehkä sille vinoillaan joka kehuu jotakin, kun syntyy suomalaiskansallinen vastareaktio, jolla konstilla perinteisesti jokainen vastustaa kaikkea mitä itse ei ole huomannut/sanonut :hmm:

jmaja

Hyperaktiivi
Mutta ainoa mikä ei ole puoleen vuosisataan loppunut, on vinoilu ranskiksista ja italiaanoista
Näin varmaan on kahden Lancian ja 7 Pösön kokemuksella. Noiden lisäksi ollut yksi Audi ja sitten tämä MG4. Audi lienee ainoa "yleisesti hyväksytty" noista? Italialaisissa kuulemma on paljon sähköongelmia, mutta ei niitä mulle tullut. Oli kuitenkin -76 Lancia -88-94. Sen sijaan tuosta vaihdettiin ensin vaihdelaatikko, sitten kone sekä hitsattiin puoli autoa uusiksi.

Vanhemmilla oli useampi BMW ja Audi, yksi NSU ja muutama Honda. Ei noi olleet Pösöjen veroisia, vaan paljon ongelmallisempia pidemmän päälle. Toinen Audeista oli varsinainen ongelmapesä. Hondissa ei kyllä juuri vikoja ollut, kunnes yhdestä meni kone öljypumpun hajottua moottoritiellä. Mutta ruostetta oli!

-Teme-

Vakionaama
auton osto kierroksella näin BYD Sealionin pihassa ja oli mageen näköinen peli.
Harmi kun oli aikataulupaineet päällä niin ei ennättänyt koeajolle.
Omaan käyttöön ehkä hieman liian iso, mutta muuten oli todella varteenotettava vaihtoehto

Hempuli

Töllintunaaja
Autopajalla olen huomannut automiesten mielikuvituksen olevan rajatttoman, kun vinoillaan eri automerkeistä. Oli ne sitten omia tai etenkin naapurin. Eri automallien källinimistäkin saisi koottua raamatun paksuisen nimipäiväkalenterin.

Tuossa olisi jollakin kulttuuriantropologilla tutkimussarkaa elämäntyöksi ja sosiaalipsykoterapian dosentilla väitöskirjan aihetta, miksi jotkut ottavat kyseisen kulttuurin haudanvakavasti. :)

tet

Hyperaktiivi
Eikös japsivinoilu loppunut jo kasarilla, viimeistään ysärillä. 80-luvulla vielä oli vähän ohuenlaista peltiä tojot ja muut. Sitte alkoi vinoilu korealaisille. Sitten se loppui kun alkoivat olla ihan hyviä. Ja alkoi vinoilu kiinalaisille autoille. Kohta loppuu sekin.

Eri ihmisillä on erilaisia toiveita ja tarpeita autoltaan, siksi meillä niitä niin moninaisia on. Stereotypioilla on joku totuus siellä pohjalla, yleistyksiähän ne ovat ja poikkeukset aina vahvistavat säännön. Itse olen omistanut yhden japsin, 80-luvun Nissanin. Myyten hitsin hyvä auto aikanaan, mutta aivan armottoman huonot ajo-ominaisuudet. Hirveä luikero, piti tosissaan ajaa että pysyi tiellä.

Kymmenisen vuotta sitten suosittelin siskolleni Toyotaa, kun hän tarvitsi luotettavaa autoa käsiin hajoilevan pökötin tilalle (huom: itselläni kaksi pököttiä aiemmin ja aika tyytyväinen niihin). Hän on siihen ollut tyytyväinen, mutta itse en ostaisi. Ajettavuus ei tuossakaan ole sitä, mitä itse autolta odotan. Mutta omistaja taas on ajettavuuteen tosi tyytyväinen. Kertoo vain sen, että odotamma autolta eri asioita, ja ajettavuudestakin on erilainen käsitys.

Jule

Vakionaama
Kannattaa kuitenkin muistaa että suurin osa autoilioista ei ole kiinnostuneet sen autonsa valmistusmaasta, merkistä, eikä juuri muista ominaisuuksista kuin että se liikkuu ja antaa säänsuojan.

Autoista kiinnostuneet ihmiset eivät usein hahmota sitä miten välinpitämättömästi monet ihmiset suhtautuvat kulkuneuvoihin.

Husky

Hyperaktiivi
Oletteko huomanneet että suuri osa porukasta pesee autojansa kaiken aikaa? Tuollaiset eivät voi olla välinpitämättömiä pyhästä lehmästää. Meillä on useita vuosia että lehmä pesty vain 3 krt vuodessa. Ei se tiettyä pistettä likaisemmaksi tule. Pakkasilla ei pestä. Ja kun reipas sade ajossa niin se huuhtelee varsin puhtaaksi auton.

Husky

Hyperaktiivi
Tuo oli vastaus välinpitämättömyyteen. Siitä kun lähtee askel kerrallaan taaksepäin, niin uskoisin että päätyy otsikon aiheeseen

korsteeni

Jäsen
Kyllä sitä perus Eurooppa autoissakin on välillä menty taaksepäin. Itse en ole mm id volkkareiden haukuttuja ratti- ja lämmityslaite säätimiä kokeillut ja nehän on jo käsittääkseni muuttumassa toisenlaisiksi.
On haukuttu kosketusnäyttöäkin huonommaksi ratkaisuksi.
olen ihastunut noihin id ratissa olevien hipaisu/painonappi kytkimiin, parempia ei ole
en ymmärrä millaisia rähmäkäpäliä käyttäjät ovat jotka ei niitä osaa käyttää

esimerkki rautalangasta
radio kuuluu taustalla, tulee mielenkintoinen juttu ja haluan mopeasti kovemmalle niin hipaisu oikealle, kyllä kuuluu, napsutellessa tilanne olisi ohi
jos haluan radion hieman kovemmalle, painan kerran, lisää painan toisen kerran

asia on tietty toinen jos aivojen ja käden välinen yhteys sakkaa

Husky

Hyperaktiivi
Toisella merkillä ratin hipaisukytkimet on äärimmäisen huonot. Ei tietenkään toimi hanskat kädessä, mutta muutenkin surkeat. Radion volume menee ihan liian isoissa stepeissä. Sijaintikin siten että vaikea sivellä.

Cruisekin laitettu hipaisulle ja aina katse irti tiestä, että muuttuiko setpoint eli vaarallinen. Toista oli se toimiva vipu

-Teme-

Vakionaama
Kaveri laittoi BYD Sealion 7 tilaukseen. Joulukuussa toimitus.
Hepun tuntien ei kevein perustein tehnyt päätöstä ja kävi koeajamassa todella montaa vaihtoehtoa.

fraatti

Hyperaktiivi
Kiinalaiset vyöryttävät etelä amerikan automarkkinoille.
1763386331776.png

Chinese brands have gained legitimacy and scale, he said. They collaborate with local banks to offer credit lines and prize draws. Competitive prices are also instrumental in their appeal. Prices in Uruguay for Chinese battery electric vehicles (BEV) from BYD start at $19,000.
"I can buy three Chinese pick-ups, for the price of two traditional brands. That's a big difference," said another Uruguayan car dealer, Federico Guarino.

pokeri

Aktiivinen jäsen
Toisella merkillä ratin hipaisukytkimet on äärimmäisen huonot. Ei tietenkään toimi hanskat kädessä, mutta muutenkin surkeat. Radion volume menee ihan liian isoissa stepeissä. Sijaintikin siten että vaikea sivellä.

Cruisekin laitettu hipaisulle ja aina katse irti tiestä, että muuttuiko setpoint eli vaarallinen. Toista oli se toimiva vipu
"Vipua" on ikävä, radion hipun kans pärjää ko en käytä hanskoja, laittaa ratinlämmön päälle

fraatti

Hyperaktiivi
Kiinalainen autonvalmistaja rynnii Eurooppaan: Tuplaa vuodessa myyntiverkostonsa
BYD:llä on ensi vuoden lopussa 2 000 myyntipistettä Euroopassa, mikäli suunnitelmat toteutuvat
.https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/eaea76d4-c551-409f-8abe-5a421e2c452e

Back
Ylös Bottom