Kiinalaiset jyrää sähköautomarkkinoilla?

BBF

Vakionaama
Ettei olis saksalaismedialla "oma lehmä ojassa"... Saksan koko talous nojaa pitkälti autoteollisuuteen. Se nyt ennemmin on luisumassa kriisiin...
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ei kai tuossa ole mitään muuta kuin että huolella rakennettu hillotolppa on kaatumassa omaan mahdottomuutensa. Edes saksalaisilla ole varaa korjata ns. omia autojansa ja niiden puutteita. Hommahan on pelasi sillä, että ajavat noin 100 000 km ja laittavat vaihtoon. Vaihdokeille ei taida oikein löytyä kysyntää, kun autot pitääkin rakentaa uudelleen kuten on suunniteltukin.
 

Tata

Jäsen
Kiinalaiset panostavat sähköautoihin ja kilpailu siellä on kovaa. Moni kiinalainen merkki häviää markkinoilta, mutta jäljelle jääneet hallitsevat globaaleja markkinoita 10 vuoden sisällä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Meksiko haluaa suojella omaa autoteollisuuttaan ja nakkaa aasialaisille autoille 50% tullit.

Over the last year, Mexico has raised tariffs on Chinese-manufactured electric vehicles from 0 percent to 15 percent and now 50 percent, said Eugenio Grandio, president of the Electric Mobility Association in Mexico.

 

Husky

Hyperaktiivi
Nakkaisi nyt vain kiinalaisille. On sivistysmaiden etu, että japanilainen tuotanto pysyy vähintään nykytasolla
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nakkaisi nyt vain kiinalaisille. On sivistysmaiden etu, että japanilainen tuotanto pysyy vähintään nykytasolla
Mites sitten kun nämä kiinalaiset on alkanut tuoda sähköautovalmistusta Eurooppaan, nyt kai ensimmäisiä tulee jo ulos tehtaasta Itävallassa. Suunta kääntynyt toiseen.
Saksaankin Teslan tehtaan lähelle on suunnitteilla kiinalaismerkin tehdas.
Työpaikkoja tulisi...
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Vastaus kysymykseen on varmaan poliittinen. Taloudellisesti halvimmaksi tulisi tuoda ne valmiit autot Kiinasta, kalliimpi vaihtoehto on tuoda ne "kilpailukyiset työntekijät" jostain Afrikasta ja jotenkin tukea niiden elo yhteiskunnan toimesta, jotta alhaisen tuottavuuden työntekijät voivat tehdä töitä edullisesti autotehtaalla ja se eurooppalainen autonvalmistajakin tekisi jotain tulosta. Tämä on varmaankin se millä nykyisin on nilkutettu eteenpäin eli että työnantajayritys maksaa vain jonkin osan työntekijöidensä elinkustannuksista ja loppu kustannetaan kimppakivan merkeissä.

Muistin virkistämiseksi jo 1800 -luvun loppupuolella Suomessa suuryritykset toimivat sossuna ja rakennuttivat asunnot ja jopa koulut, maksoivat myös palkan, jolla ne työntekijät elivät ja jopa jotain verojakin nettona maksoivat. Suomalaisetkin suuryritykset toimivat vastaavalla periaatteella pystyttäessään tehtaitaan kehitysmaihin, esim. Uruguayihin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Muistin virkistämiseksi jo 1800 -luvun loppupuolella Suomessa suuryritykset toimivat sossuna ja rakennuttivat asunnot ja jopa koulut, maksoivat myös palkan, jolla ne työntekijät elivät ja jopa jotain verojakin nettona maksoivat. Suomalaisetkin suuryritykset toimivat vastaavalla periaatteella pystyttäessään tehtaitaan kehitysmaihin, esim. Uruguayihin.
Alkaa olla jo hiukan asenteellista juttua. En pitäisi Uruquayta kehitysmaana, kansatuote per capita on samaa luokkaa kuin Baltian mailla tai Kreikassa noin haarukkarajoina. Toki Uruguay on aikoinaan nähnyt paljon parempiakin aikoja ja välillä valtion budjetin paisuminen ertiyisesti sosiaalimenojen kasvattamisen takia velkaantumisseurauksineen ja sitä seurannut poliittinen umpikuja sotilasdiktatuureineen vetivät asiat kuopan kautta. Uruguayhin on perustettu sellutehtaita, koska ilmasto ja auringonvalo tukevat puiden teollista kasvatusta niin, että valitsemalla oikeat kasvatettavat puulajit maapinta-alaa kohden saadaan melkein kymmenkertainen puuntuotto verrattuna Suomen oloihin.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
No ei tuo mielestäni mitään asenteellista ole. Ei nyt yleissivistykseen kuulu sukkana tietää onko joku urugyay kehitysmaa vai ei. Sen verta lähellä ollaan kuitenkin. Eikä palstalla voida olettaa (kuten usein tosin tehdään) että jokaisen termin käyttöön on paneuduttu diplomityön verran
 

kotte

Hyperaktiivi
No ei tuo mielestäni mitään asenteellista ole. Ei nyt yleissivistykseen kuulu sukkana tietää onko joku urugyay kehitysmaa vai ei. Sen verta lähellä ollaan kuitenkin. Eikä palstalla voida olettaa (kuten usein tosin tehdään) että jokaisen termin käyttöön on paneuduttu diplomityön verran
Asia kuitenkin viestissä rinnastettiin sosiaalikuluihin ja vastaaviin. Uruguay teki käytännössä aikanaan konkurssin, kun ajankohtaan nähden loistavaa (maanosan parasta) sosiaaliturvajärjestelmää ja alhaista eläkeikää sun muuta parannettiin lopulta liikaa ja asiat liukuivat lähinnä juuri moisen takia poliittisesti juntturaan (mm. vasemmistosissit alkoivat puuhailla aseellisesti ja amerikoissa kun ollaan, isovelikin alkoi puuttua kuvioihin). Ovat kumminkin pystyneet oikaisemaan asioitaan kantapään kautta varsin pitkälle ja palanneet demokratiaan. Eli täällä voi olla sama edessä, jos asioita ei jatkossa hoideta kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
En pitäisi Uruquayta kehitysmaana, kansatuote per capita on samaa luokkaa kuin Baltian mailla tai Kreikassa noin haarukkarajoina.
On kuitenkin ihan normi, että kun tehtaita maailmalle rakennetaan, se itse tahtaan rakentaminen maksaa enemmän kuin Suomeen, koska pitää rakentaa muutakin, mm. teitä, kouluja, asuntoja jne. Se tehtaan pyörittäminen taas on edullisempaa, koska palkat ovat pääosin alhaisempia ja (metsäteollisuuden) kyseessä ollen, raaka-ainekin on halvempaa, varsinkin jos puu kasvaa omalla maalla. Maa pitää tosin ensin jotenkin ostaa omaksi tai sitten tyytyä kilpauasetelmaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
On kuitenkin ihan normi, että kun tehtaita maailmalle rakennetaan, se itse tahtaan rakentaminen maksaa enemmän kuin Suomeen, koska pitää rakentaa muutakin, mm. teitä, kouluja, asuntoja jne.
Jos palkat ovat alhaisemmat ja joutuu rakentamaan kouluja ja teitä, voi se silti olla halvempaa kuin rakentaa tehdas ja maksaa rakentajille kovempaa palkkaa, jotta nuo pystyvät maksamaan myös veronsa. Veroistahan nuo tiet ja koulut maksetaan Suomessa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ihan mielenkiintoisia Emberin slaideja. Kiinalaisten autokanta sähköistyy nopeasti.
1758047662138.png

 

tet

Hyperaktiivi
Kiinalaisen BYDin myynti Euroopassa näyttää sujuvan. Täytyy ainakin itse pyrkiä taistelemaan tätä vastaan vaikkei se paljoa kokonaisuudessa merkkaisikaan.

Älä sitten ainakaan iPhonea hanki. BYD valmistaa niistä aika ison siivun, voit saada vielä heidän tekemänsä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Älä sitten ainakaan iPhonea hanki. BYD valmistaa niistä aika ison siivun, voit saada vielä heidän tekemänsä.
Länsimaisten firmojen kiinassa tekemiä tuotteita ei ole helppo vältellä. Kiinalaista autoa on ainakin toistaiseksi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kiinan tavoite on nousta maailman johtavaksi suurvallaksi talouden, teknologian, tieteen ja suurvaltapolitiikan aloilla. Viisivuotissuunnitelma kertoo, miten se tulevina vuosina liikkuu kohti tavoitettaan.

Muodollisesti suunnitelman hyväksyy maaliskuussa kokoontuva kansankongressi.

Viisivuotissuunnitelman voima keskusjohtoisessa maassa on yksinkertainen. Se on poliittisen johdon tulevaisuuden visio, jota virkamiesten, alueiden ja liike-elämän pitää sitten toteuttaa.

Otetaan esimerkiksi sähköautot. Vuonna 2001 Kiinan 10. viisivuotissuunnitelma otti ensimmäistä kertaa sähköautoteknogian tutkimuksen ja kehityksen prioriteetiksi.

Tämä ohjasi sijoittajia panemaan rahaa autoteollisuuteen. Tekniikan innovaatioiden myötä uusia autotehtaita syntyi, olemassa olevat muuttivat tuotantolinjojaan.

Nyt Kiinasta on suunnitelmallisesti kasvanut maailman ”sähköautotehdas”, joka viime vuonna valmisti 70 prosenttia koko maailman tuottamista sähköautoista.
 

tet

Hyperaktiivi
Kiinan tavoite on nousta maailman johtavaksi suurvallaksi talouden, teknologian, tieteen ja suurvaltapolitiikan aloilla. Viisivuotissuunnitelma kertoo, miten se tulevina vuosina liikkuu kohti tavoitettaan.

Mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkälle tuo ehtii toteutua. Siis ennenkuin vapaapudotuksessa olevan väestökehityksen aikaansaama työvoimapula tekee suunnitelman tyhjäksi.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Vai ei 400000 kiinalaista sähköautoa, jotka ovat suurinta huutoa Euroopassa, kelpaa ryssälle
Hieno homma, jos kiinalaiset kusetti ryssiä. Suomessa myytävissä kiinalaisissa ei ole tuollaista ongelmaa ollut eli takuut, jälkimarkkinat ja huolto pelaa ihan OK. Tietysti on paljon täysin uusiakin merkkejä, joiden tulevaisuudesta ei tiedä kukaan. Eipä se eurooppalaistenkaan tulevaisuus näin suuressa muutoksessa ole yhtä varmaa kuin ennen ja onhan lukuisia eurooppalaismerkkejä kadonnut parempinakin aikoina, kuten vaikkapa Saab.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Onko kiinalaiset autot suurinta huutoa Euroopassa? Tämä oli itselle uutta.
Ehkä ei, laatu on kohdallaan mutta vanha ennakkoluulo "temu-laadusta" varmaan pitää. Kansa ostaa kukon askeleen jäljessä olevaa vanhaa tuttua.
Kyllä toki moni jolla vara laittaa 80-100t€ autoon ottaa sen tuttuna merkkinä jolloin statuskin on naapurillekin selvä eikä tarvi selitellä kuinka arvokas peli tuli pihaan.
 

Husky

Hyperaktiivi
Onko kiinalaiset autot suurinta huutoa Euroopassa? Tämä oli itselle uutta.
Itselle tullut vahva vaikutelma jokapuolelta, että kiinalaiset ovat parempia sähköautoja. Mutta ei nyt joka sanaan ole tarve takertua. No ehkä jotkut kahvipöydässäkin ovat sellaisia (mainittakoon varoiksi etten tiedä tätä varmaksi eli en ole tehnyt diplomityötä aiheesta)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Itselle tullut vahva vaikutelma jokapuolelta, että kiinalaiset ovat parempia sähköautoja. Mutta ei nyt joka sanaan ole tarve takertua. No ehkä jotkut kahvipöydässäkin ovat sellaisia (mainittakoon varoiksi etten tiedä tätä varmaksi eli en ole tehnyt diplomityötä aiheesta)
Eikä näistä kiinalaista tietenkään ole käytännön kokemusta vaikka pohjoisissa olosuhteissa. Olihan Teslallakin omat ongelmansa vielä pitkään yksinkertaissakin asioissa kun ovenkahvat. Muuten lämmitykset löytyi akulle ja sisätiloille ihan mallikkaasti.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Ehkä ei, laatu on kohdallaan mutta vanha ennakkoluulo "temu-laadusta" varmaan pitää. Kansa ostaa kukon askeleen jäljessä olevaa vanhaa tuttua.
Kyllä toki moni jolla vara laittaa 80-100t€ autoon ottaa sen tuttuna merkkinä jolloin statuskin on naapurillekin selvä eikä tarvi selitellä kuinka arvokas peli tuli pihaan.
Eli ennakkoluulot on mielestäsi perusteettomia ja kiinalaisen valmistajan tuote (ei siis vaikkapa eurooppalaisen valmistajan Kiinassa valmistuttama) on laadultaan täysin samalla tasolla kuin eurooppalainen?

Meinasin kirjoittaa pitkän listan muista asioista hinnan lisäksi, jotka ainakin minut karkottaa kiinalaisista kauas pois, mutta ehkä parempi vain tyytyä toteamaan, että moni kakku päältä kaunis ja köyhän ei kannata ostaa halpaa.

Jos auton ostaa naapuria varten niin itse luokittelen sen johonkin psykososiaaliseen häiriötilaan. Olisi toki mielenkiintoista tehdä markkinatutkimus asiasta ja saada tietää kuinka korkealle tuo kriteeri naapurille vilauttelusta todellisuudessa yltää jossain 50 000€ investoinnissa.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Mutta ei nyt joka sanaan ole tarve takertua. No ehkä jotkut kahvipöydässäkin ovat sellaisia (mainittakoon varoiksi etten tiedä tätä varmaksi eli en ole tehnyt diplomityötä aiheesta)
No ei ehkä tarvitse diplomityötä tehdä, mutta jos nyt edes kirjoittaa selaimen hakukoneeseen jotain niin pääsee jo melko pitkälle.
Jos heittää väitteitä ilmoille tekstin muodossa niin eipä siinä muuta sisältöä ole kuin sanat. Ja jos heittelee ilmoille kaikennäköistä mutua tai uskomattomia heittoja niin väkisinkin niihin tartutaan. Mikä koko vuoropuhelun idea muuten edes olisi ja mistä ihmeestä viestin lukija tietää mihin väitteeseen saa tarttua ja mihin ei?

Tein hakukoneen haun puolestasi ja arvaas mitä, oot ihan oikeassa, että kiinalaisten autojen markkinaosuus on nosteessa 👍
Kuten totesin niin en olisi uskonut, mutta siltä se trendi näyttää ainakin ekan napatun näennäisesti luotettavan sivuston perusteella:

 
Viimeksi muokattu:

pAy

Vakionaama
Eikä näistä kiinalaista tietenkään ole käytännön kokemusta vaikka pohjoisissa olosuhteissa. Olihan Teslallakin omat ongelmansa vielä pitkään yksinkertaissakin asioissa kun ovenkahvat. Muuten lämmitykset löytyi akulle ja sisätiloille ihan mallikkaasti.
Norjasta löytyy aika paljon jo kokemusta talviolosuhteista, ja mitä lueskellut olen niin ei huonoa juuri kuulu.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Itselle tullut vahva vaikutelma jokapuolelta, että kiinalaiset ovat parempia sähköautoja.
Tuskin kukaan väittää juuri noin. Sen sijaan verratessa tiettyä koko- ja hintaluokkaa, monesti kiinalainen on kärkipäässä. No itsellä on tuo MG4, joka oli monessa vertailussa yhtä hyvä tai parempi kuin silloin kaksi vuotta sitten n. 10 k€ kalliimpi ID3, josta puuttui ainakin akun lämmitys.

Eipä taida myöskään uudelle MGS5:lle oikein löytyä Eurooppalaista kilpailijaa hintaluokassaan. Tuon olen vain koeistunut, mutta HS kehui kovasti.

Kai se myös jotain kertoo, että MG4 on pitänyt kohtuullisesti arvonsa. Paremmin kuin ID3 tai Tesla M3.


Jos auton ostaa naapuria varten niin itse luokittelen sen johonkin psykososiaaliseen häiriötilaan.
No kai tuo autolla ja muilla ostoksilla "näyttäminen" on varsin yleistä, vaikka harva sitä kehtaa myöntää.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Eikä näistä kiinalaista tietenkään ole käytännön kokemusta vaikka pohjoisissa olosuhteissa.
Mistä kiinalaisista ja kellä? Onhan noita kiinalaisia sähköautoja ollut useita vuosia Suomessa. Itsellä 2 v, johon sisältyi oikein kunnon talvi täällä etelässäkin. En ole kuullut ongelmista kuin jossain testeissä lähes -40 C, jossa hyytyi monta autoa, mukaanlukien kiinalainen MG4.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
No kai tuo autolla ja muilla ostoksilla "näyttäminen" on varsin yleistä, vaikka harva sitä kehtaa myöntää.

Sitä en väittänyt vaan kyseenalaistin sen, että se vaikuttaisi auton valintaan niin vahvasti, että ei voi ostaa kiinalaista autoa sen vuoksi.

Ja toisekseen yleensä kateus on myös katsojan silmissä. Suomessa tuo ilmiö on vielä huipussaan.
Kateellisen silmissä se 80 000€ ei ole mitään muuta kuin tarve näyttää, mutta auton omistajalle se voi olla ihan vain tavallinen tavara muiden joukossa ja jos paalua on niin pitääkö sitä sitten piilottaa patjaan jotta naapuri ei vain tulisi kateelliseksi?
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Mistä kiinalaisista ja kellä? Onhan noita kiinalaisia sähköautoja ollut useita vuosia Suomessa. Itsellä 2 v, johon sisältyi oikein kunnon talvi täällä etelässäkin. En ole kuullut ongelmista kuin jossain testeissä lähes -40 C, jossa hyytyi monta autoa, mukaanlukien kiinalainen MG4.
No onko muita senverran että voisi sanoa ettei ongelmia ole ollut? Niitä on kuitenkin niin marginaalisesti että ei voi sanoa puoleen eikä toiseen. Mutta nii kuin tuossa tuli jo esiin, Norjasta varmaan kannattaa kokemuksia Googlea.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Sitä en väittänyt vaan kyseenalaistin sen, että se vaikuttaisi auton valintaan niin vahvasti, että ei voi ostaa kiinalaista autoa sen vuoksi.

Ja toisekseen yleensä kateus on myös katsojan silmissä. Suomessa tuo ilmiö on vielä huipussaan.
Kateellisen silmissä se 80 000€ ei ole mitään muuta kuin tarve näyttää, mutta auton omistajalle se voi olla ihan vain tavallinen tavara muiden joukossa ja jos paalua on niin pitääkö sitä sitten piilottaa patjaan jotta naapuri ei vain tulisi kateelliseksi?
Tuosta 85000€ honkki vai Audi Q6 e-tron quattro

Koeajo: Hongqi E-HS9 Exclusive – punalippu liehumaan https://share.google/XL7u9cklm4pojS5Vh

Audi Q6 e-tron quattro Vorsprung Edition | Vetokoukku | Ilmajousitus | S line -sisätilapaketti | Matrix LED - Heti ajoon - Tämä auto on jo jälleenmyyjällä | Autotalli.com https://share.google/f11VWrLUfAWke6FGj
 
Back
Ylös Bottom