SUZ-SWM60VA + EHST20D-YM9D käyttökokemukset

tehoton90

Jäsen
Tervehdys,

En löytänyt muita kokemuksia otsikon yhdistelmästä niin avataan uusi.

Talon tiedot:
Lämmitettävä nettoala 153m2, 176kem, 2krs, 4 henkeä, lämmitettävä tilavuus 415m3, sijainti Lahdessa, 2022 valmistunut talo. Vesikiertoinen lattialämmitys ylä- ja alakerrassa.

Minusta tuntuu ettei lämpö ja lämmin vesi riitä -15c ja kovemmilla pakkasilla? Onko täällä saman yhdistelmän omistavia paikalla?

Valitettavastihan tuo vekotin on täysi mopo ja hyytyy kovemmilla pakkasilla.. Ihan liian pikkanen kone..

Asiaa voi kuitenkin hieman avittaa esim. muuttamalla lämpimän veden käyttötottumuksia ja laittaa lämpimän veden ajastettuna vaikkapa yölle ja pyrittävä siihen että se lämmin vesi riittäis koko päivän.. Loppupäivän kone sais sitten tehdä lämmintä vettä lattioihin ja täten tois tasasempaa käyttöä kun ei tehdä 2 asiaa "samaan aikaan"

Pikaisella vilkaisulla jaksaa tehdä lattialämmitysvettä reilun 5kW teholla -15 asteen pakkasella.
Käyttöveden lämpöä tuossa pakkasessa ei enää jaksa tehdä.

Sisäyksikössä ilmeisesti 9kW vastustehoa avuksi että kyllä lämmön luulisi riittävän mutta sähköä kuluu reippaasti pakkasilla.
Toki voi olla joku säätöjuttu ja vastukset lähtee mukaan liian myöhään tai ovat kokonaan estetty.

Yleisellä tasolla pyritään siihen että kompressorilla lämmitetään mahdollisimman paljon ja vastukset otetaan avuksi kun on pakko. Tuo voi tapahtua automaattisesti kun on ensin saanut säädöt kohdillaan. Tuosta koneesta en tiedä kuinka hyvät säätömahdollisuudet siitä löytyy eli saako automatiikan kuinka huolettomaksi vai joutuuko välillä muuttamaan säätöjä kelien mukaan.

Yksi vaihtoehto lämmittää puita pakkasilla jos on tulisija. Pumppu käyttää vähemmän vastuksia.

Kiitoksia teille jo tässä vaiheessa vastauksistanne. Tässä on nyt siis käynyt niin että olen tilannut PUHZ-SW75YAA-SC + EHST-20C-YM9CR1 yhdistelmän. Kuitenkin minulle on asennettu tuo SUZ-SVM60VA yhdistelmä ja väitetty että kyseessä on "parempi" tuote. Löysin energiamerkinnästä maininnan että P-supplementary heater 4,5kw. Minulla on toimittajan tekemä lattialämmityssuunnitelma missä mitoitusteho -26c lämpötilassa on 6kw. Eihän tuo vaade täyty nyt mitenkään, ja jään joka hetkellä vajaaksi jos pakkanen kestää vaikka esim. viikon?

Ja siis mitään tulisijaa tms. kamiinaa ei ole. Olen pelkästään tuon lämpöpumpun varassa.

Asennuksista on siis nyt jo 4,5v aikaa, ja olen yrittänyt miettiä mikä on vikana kun lämpö ei riitä. Minulla on tarjous ja tilausvahvistus tuosta PUHZ-yksiköstä ja siihen sopivasta sisäyksiköstä. Olen samaa mieltä että minulle olisi ehdottomasti pitänyt asentaa tai ainakin tarjota tuota Puz-swm80yaah-sc. Taitaa tulla kuluttajariita/lakimiesjuttu. Järjetöntä että tuon minimaalisen hintaeron takia on tehty tällainen temppu. On sattuman kauppaa että on ollut suhteellisen lauhoja talvia täällä meilläpäin. Ilmanvaihtokone on kai pääasiassa joutunut paikkaamaan tuota sähkövastuksen vajetta.

Olemme tavallaan pärjänneet kaikki nämä vuodet ja sietäneet epämukavuutta. Nyt kuitenkin loppiaisena tuli taas pakkaset ja oli ns. kaikki irti. Laite meni kummalliseen jumitilaan eikä enää tehnyt lämmintä vettä eikä lämmittänyt edes taloa. Jouduin estämään manuaalisesti lämpimän veden tekemisen tällöin vastus taisi onneksi mennä päälle, vaikka pieni onkin. En nukkunut melkein koko yönä ja napsaisin vielä sähkösaunan päälle yön ajaksi. Onneksi pakkaset sitten hellittivät ja saatiin Mitsubishin korjaaja paikalle. Jumitilan syyksi paljastui kuumakaasuhälytys. Onneksi oltiin kotona eikä kaukomailla. Eihän tässä enää uskalla lähteä pakkasella minnekään kun saa pelätä toimintavarmuuden vuoksi.

Ja nykyisessä laitteessa lukee vielä SUZ-SVM60VA. TH eli joku Thailand malli? SC= made for scandinavia. Minun on tehty Thaimaahan?

Viimeksi muokattu:
Mikä firma sinua viilasi linssiin?
Tekisin tuosta rajun reklamaation vaikka onkin vanha juttu jo.

Ehkä kannattaa asentaa täysin erillinen 200-300 litran käyttövesivaraaja ja jättää vilp pelkkään talon lämmitykseen.

Vai onnistuuko vilpin omien vastusten käyttö jotenkin sujuvasti?

Ei muuta ku ottamaan kuluttajariitalautakuntaan yhteyttä ja kysellä miten kannattaisi edetä tommosessa.. firma viilannu tietämätöntä ja hyväuskosta linssiin joten sinänsä selkee keissi..

Ite laittasin korvaavaks suoraan mitsun zubadanin kokoluokassa 100 tai 120.. ei jää mopoiluks sit toiminta ja riittää jerkkua kovimmillekki pakkasille.. myös ilman vastuksia..

Itellä 120 ja vastukset voinu ottaa pois käytöstä joten ainut millon menee vastuksille, on kun tekee legionellan..

Kiitoksia teille ihan hirveästi. Aivan karmea tilanne tässä nyt. Onneksi laite hajosi niin jaksoin alkaa tätä purkamaan ja selvittämään takuun kautta. Nyt kaikki alkaa selviämään vasta. Olin aivan väsynyt rakentamisesta kun pumppua asennettiin (tein todella paljon itse). Enkä jaksanut alkaa kyseenalaistamaan ammattilaisen näkökulmaa.

Ja nyt alkaa myös selviämään miksi IV-koneen vastukset käyvät jatkuvasti. Nehän ovat joutuneet paikkaamaan puuttuvan lämpötehon henkihieverissä. Ihme että laite ei ole mennyt paskaksi. Täytyykin laittaa Valloxille erityiskiitokset hyvästä laitteesta.

Mikä firma sinua viilasi linssiin?
Tekisin tuosta rajun reklamaation vaikka onkin vanha juttu jo.

Ehkä kannattaa asentaa täysin erillinen 200-300 litran käyttövesivaraaja ja jättää vilp pelkkään talon lämmitykseen.

Vai onnistuuko vilpin omien vastusten käyttö jotenkin sujuvasti?
Voin laittaa yksityisviestillä jos haluat.

Minulla on nyt mennyt yli kaksi viikkoa kun olen etsinyt laitteiden teknistä dataa. Sieltä on kyllä alkanut hyvin asia selviämään. Mutta se täytyy myöntää että Mitsubishin tekniset dokumentit on varmuudella tehty vaikeaselkoisiksi, jotta vertailu olisi vaikeaa tai ainakin vähintään hyvin työlästä, ja moni jättäisi leikin kesken.

Ja sanomattakin on selvää että asentajasta/myjjästä ei ole ollut mitään apua näinä vuosina vaikka olen häntä yrittänyt tavoitella useasti lämpimän veden riittämättömyyden ja kylmyyden takia.

Viimeksi muokattu:
1769323143202.png

En ota kantaa siihen kuka maksaa mutta tilanteen saa kuntoon vaihtamalla pelkkä ulkoyksikkö. Se kustantaa noin 3000€. Jos haluaa isomman mallin kuin 80 niin sitten hinta pomppaa enemmän.
Toinen vaihtoehto olisi ilpin laitto keventämään kuormaa jos sellaista ei ole jo. Uusi Suz 60 on kuulemma tehokkaampi. Löysin vanhan esitteen, jossa on tiedot.
Screenshot_20260125-104351~2.jpg

Uudessa on vajaa kilowatti enemmän tehoa. Kylmäraja myös -25. Mallimerkintä on shwm60.
Screenshot_20260125-104813~2.jpg

Joo meillehän piti alunperin asentaa "varmuuden vuoksi" normaali Mitsubishin ilmalämpöpumppu vilpin avuksi hätätilanteessa, mutta asentaja/myyjä sai minut viime hetkellä vaihtamaan pelkkään viilentävään malliin (oli varmaan parempi kate). Olisi nyt ollu apua kun mentiin muutama päivä pelkällä vastuskäytöllä. Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF.

Ja koska VILP on niin "hyvä ja tehokas ettei lämmityskäyttöön soveltuva ilmalämpöpumppu ole tarpeen"

Joo meillehän piti alunperin asentaa "varmuuden vuoksi" normaali Mitsubishin ilmalämpöpumppu vilpin avuksi hätätilanteessa, mutta asentaja/myyjä sai minut viime hetkellä vaihtamaan pelkkään viilentävään malliin (oli varmaan parempi kate). Olisi nyt ollu apua kun mentiin muutama päivä pelkällä vastuskäytöllä. Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF.
Tuolla voisi SM:n mukaan lämmitellä -10C saakka. ;)
1769338699920.png

Ei ole kokemusta tuosta SUZ-mallista, mutta allekirjoituksen mukaista vanhasta PUHZ-SW75VHA -mallista kylläkin 9 vuoden ajalta talossa, joka ei pitäisi ainakaan vähempää lämmitystehoa tarvita, kuin aloittajan talo. Meillä tosin VILP ei lämmitä käyttövettä. Ja alusta asti meillä oli selvää, että VILPin kompurateho ei yksin riitä mitoittavassa ulkolämpötilassa (MUT). Itseasiassa tuo meidän sammuukin speksin mukaan jo -20 asteessa.

Näyttäisi äkkiseltään siltä, että tuo SUZ on korvannut mallistossa kaksi pienitehoisinta (nimellinen teholuokka 6-7kW) laitetta juuri n. 5 vuotta. Veikkaan, että asennusliike ei ole enää saanut tuota vanhaa PUHZ-mallia, vaan on toimittanut tämän korvaavan tuotteen. Hiukan rajatapaus mielestäni, että onko "kustu linssiin" ainakaan tarkoituksella. SWM80 on mielestäni jo yhtä pykälää tehokkaampi malli. Toki jälkikäteen voi kiistellä siitä, onko alkuperäinen mitoitus mennyt nappiin, eli onko esim. luvattu VILPin pystyvän lämmittämään taloa MUT:ssa ilman vastuksia. -25 asteessahan nuo kaikki siirtyy kuitenkin pelkälle vastuskäytölle, jota siis pitäisi (sisäyksikössä) olla kai em. 9kW ja sen kyllä pitäisi riittää aloittajan kohteessa.

Minusta kyllä lähtötiedot (6kW @ -26) kuulostaa siltä, tämä SUZ on ollut ihan tavanomainen valinta. Täytyy muistaa, että tuossa pisteessä kaikki muut Mitsut, paitsi Zubadan-mallit, ovat jo vastuksilla. Tällä foorumilla yleinen mielipide on jo aikoja sitten kääntynyt siihen suuntaan, että VILPin teho tulee valita niin reilusti yläkanttiin, että kompurateho riittää -25...-30 lukemissa. Tätä mitousfilosofiaa tuskin noudattaa yksikään asennusliike, joka yrittää tällä alalla tehdä bisnestä. He eivät saisi yhtäkään kauppaa aikaiseksi, jos suosittelisivat kaikille laitteistoja näillä opeilla. Silti varmaan 90% asiakkaista lienevät tyytyväisiä, mistä se sitten ikinä johtuukaan. Jos reklamaatioita tulisi solkenaan, varmaan toimintaapaa muutettaisiin.

Voisiko olla, että syystä tai toisesta aloittajan kohteessa todellinen lämmistystehon tarve (lattiat tai käyttövesi) onkin suurempi, kuin suunnitelmat ovat olettaneet? Itse yrittäisin ensihätään koittaa saada käyttövettä pelkille vastuksille. Veikkaan että kuumakaasuhälykin on tullut juuri käyttövettä tehdessä kun pakkanen on ollut kovimmillaan. Kyllä tuo SUZ kompuratehon pitäisi riittää vielä -15...-17 pakkaseen asti, muuten se on rikki. Tai sitten tosiaan talo ei vastaa suunnitelmaa.

Kiitos iqo kommentista. Olisin tottakai ottanut isomman laitteen jos sitä vain olisi tarjottu. Jos käyttää satoja tuhansia rakennusprojektiin niin tuhannesta eurosta se ei saa jäädä kiinni näin kriittisessä järjestelmässä.

Hei,

Tuolla ylempänä laitoin sisä- ja ulkoyksikön yhdistelmän ohjelmallisesti rajoitetun tehon. Se on 4,5kW. -20c jälkeen. Ei siis lähellekään 6kw. Energiamerkinnässäkin on Suomen kohdalla 5kW. Energiamerkinnässä ei käytetä desimaaleja eli 4,5kW on sopivasti saatu pyöristettyä viiteen. Pohjois-Ranskassa toteutuu 7kW.

1769342209790.png

Tuolla ylempänä laitoin sisä- ja ulkoyksikön yhdistelmän ohjelmallisesti rajoitetun tehon. Se on 4,5kW. -20c jälkeen. Ei siis lähellekään 6kw. Energiamerkinnässäkin on Suomen kohdalla 5kW. Energiamerkinnässä ei käytetä desimaaleja eli 4,5kW on sopivasti saatu pyöristettyä viiteen. Pohjois-Ranskassa toteutuu 7kW.
Nuo on vain valmistajan valitsemia nimellisiä tehotasoja jolla SCOP on määritelty, ne eivät ole maksimitehoja. Tuolla teholla on saatu SCOPc mahdollisimman hyväksi ja vastaavasti Ranskaan valitulla teholla saadaan sille alueelle paras SCOP kyseiseiselle koneelle. Valmistajat voivat vapaasti valita nämä nimellistehot konekohtaisesti. ;)

Laitatko @tehoton90 vielä vaikka netistä napatun kuvan, tai linkin, minkä näköinen tämä SUZ-ulkoyksikkö teillä on. Google haullakin löytyi monen näköistä kuvaa.

Voi olla, että asetuksia ja säätöjä muuttamalla ongelmaa saisi helpotettua. Ensimmäisenä tulee mieleen, että millaisella menoveden käyyrällä (vai sisälämpötilaohjauksella) laitetta on ajettu? Miten lattialämmitys on säädetty? Onko joka huoneessa oma termostaatti, joka saatta katkoa kiertoa?

Foorumin viestien välityksellä asian perinpohjainen selvittäminen voi olla haastavaa. Onko asennusliike, tai joku muu pätevä taho käynyt tutustumassa kokonaisuuteen. Lattialämmön säädöillä on tässä myös olennainen osansa.

Hiukan rajatapaus mielestäni, että onko "kustu linssiin" ainakaan tarkoituksella.
Mietin itsekin että tuliko sanottua pahasti. Nyt kun kuulin että ok-taloon on myyty pelkkä jäähdytyskone niin lisäisin edelliseen lausumaan että myyjä on täysi idiootti. Kun on tiedossa että vilpistä loppuu tehot kylmässä niin ilppi pystyisi paikkaamaan sen vajauksen. Toinen juttu on että vilppi voi mennä vikatilaan , jonka joutuu manuaalisesti buuttaamaan. Silloin pitää olla jotain varalla jos et ole päivystämässä paikalla. Vilppi voi myös hajota ja jos on ilppi valmiina niin voi miettiä rauhassa korjaako vai uusiiko.
He eivät saisi yhtäkään kauppaa aikaiseksi, jos suosittelisivat kaikille laitteistoja näillä opeilla
Kaikki eivät halua halvinta konetta, on käynyt ilmi tälläkin foorumilla. Vastaavan kokoiseen taloon tuli energysaver 9000 tilalle 100 zubadan ja ilpiksi LN25. Asiakas itse halusi kalliimmat koneet. Jos asiakas itse sanoo että haluaa osatehoisen tai halvan ratkaisun niin sehän on eri asia.

Tuo näyttäisi olevan se uudempi versio shwm60...
Jep oli se H siellä.

Ohessa oikea doku SUZ-SWM60VA2(-SC)

Ihan en ymmärrä että ilmastosta riippuen TOL = -25C lattialämmityksessä max antoteho vaihtelee 4-6 kW välillä.
=> Onko jompi kumpi ilmasto kosteampi?

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:
Mietin itsekin että tuliko sanottua pahasti. Nyt kun kuulin että ok-taloon on myyty pelkkä jäähdytyskone niin lisäisin edelliseen lausumaan että myyjä on täysi idiootti. Kun on tiedossa että vilpistä loppuu tehot kylmässä niin ilppi pystyisi paikkaamaan sen vajauksen. Toinen juttu on että vilppi voi mennä vikatilaan , jonka joutuu manuaalisesti buuttaamaan. Silloin pitää olla jotain varalla jos et ole päivystämässä paikalla. Vilppi voi myös hajota ja jos on ilppi valmiina niin voi miettiä rauhassa korjaako vai uusiiko.

Kaikki eivät halua halvinta konetta, on käynyt ilmi tälläkin foorumilla. Vastaavan kokoiseen taloon tuli energysaver 9000 tilalle 100 zubadan ja ilpiksi LN25. Asiakas itse halusi kalliimmat koneet. Jos asiakas itse sanoo että haluaa osatehoisen tai halvan ratkaisun niin sehän on eri asia.
Kiitos tästä Tifo.

Taitaa olla 60 kiloa painoeroa laitteilla. Jos tuohon 80 laitteeseen vaihtaa niin menee myös maateline ja mahdolliset sulatuslaatikot uusiksi.

Jep oli se H siellä.

Ohessa oikea doku SUZ-SWM60VA2(-SC)

Ihan en ymmärrä että ilmastosta riippuen TOL = -25C lattialämmityksessä max antoteho vaihtelee 4-6 kW välillä.
=> Onko jompi kumpi ilmasto kosteampi?
Terve,

Tuo on väärä dokumentti. Pitää olla ilman tuota 2 numeroa lopussa.

Ja minun mallissa lukee .TH eli Thailand. SC on made for scandinavia. Ei minun mallini.

Tässä on nyt siis käynyt niin että olen tilannut PUHZ-SW75YAA-SC + EHST-20C-YM9CR1 yhdistelmän. Kuitenkin minulle on asennettu tuo SUZ-SVM60VA yhdistelmä ja väitetty että kyseessä on "parempi" tuote.
Kyllä tuohon markkinamiesten touhuun täytyisi saada joku tutkinto ja lupa että ovat kykeneväisiä mitoittamaan ja tarjoamaan oikean tehoista pumppua. Tuohan on aivan sairasta myydä alitehoisia pumppuja ja kääriä asennuksesta rahat. Ei noihin puheisiin voi näköjään luottaa yhtään! Kauppiaiden sivuilta ei löydy edes linkkejä teknisiin tietoihin saati sitten että myydään vielä eri pumppu mitä sovittu.🙈

Tuo on väärä dokumentti. Pitää olla ilman tuota 2 numeroa lopussa.
Tässä sitten oikea doku SUZ-SWM60VA

TOL tässä mallissa vain -20C ja tuossa irtoaa noin 4-6 kW. ;)
Ilmeisesti pohjolassa ilmasto kuivempi, niin tulee vähemmän tehoja ja etelämpänä sama lämpötila kosteampaa??? 8)

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:
Mitsun ilpit on tehty Thaimaassa, ainakin Eurooppaan tulevat. Vilpeistä en tiedä, ehkä niistäkin osa tehty siellä. Ecodan on alunperin Skotlantilainen keksintö ja siellä on mitsulla tehdas. Koneen kyljestä näkee missä tehty.

Ei näköjään netistä enää löydy helpolla Mitsubishin "Databookeja", joissa olisi laitteiden suorituskyky ja ominaisuudet järkevästi esitetty. En osaa kunnolla tulkita noita "EU-dokumentteja". Näyttäisi kuitenkin siltä, että kyseinen UY tosiaan on jotain muuta, kuin tämä (Scanofficen?) esitteessä kuvattu laite:
Löysin vanhan esitteen, jossa on tiedot.
Screenshot_20260125-104351~2.jpg

Jos/kun näin on, vaihdan mielipidettäni tuon "kusetuksen" suhteen! Jos laitteesta tosiaan irtoaa -7 asteessa 3,2kW lattialämmityskohteessa (low-temp application), niin ei ole ihme jos tehot loppuu kesken. Sekin on myös otettava huomioon, että PUHZ-laite olisi ollut 3-vaiheinen ja toimitettu on 1-vaiheinen. Olisiko sitten käynyt niin, että juuri pahimpaan korona-aikaan kun laitteiden saatavuus oli onnetonta, on haalittu jostain kiertoteitse niitä ulkoyksiköitä, mitä on satuttu saamaan? Tällainen on toki vastuutonta. Ehkä on vielä toivoa saada asiaan joku sopuratkaisu, jos takuukin vielä hetken voimassa.

P.S. Osaako joku selittää, miksi noissa EU-dokkareissa on niin iso ero tuottotehon osalta vaikkapa -7 asteen lämpötilassa sen mukaan, millaiset on ilmasto-olosuhteet?

Terve,

Joo todellakin joutuu käymään älyttömän määrän vaivaa että löytää oikeat tekniset arvot. Ranskassa homma on hoidettu näköjään paremmin.

1769346862318.png

^No mutta tuossa taas on Scanofficen ilmoituksen mukainen 5,7kW @-15 joka on mielestäni ihan kohtuullinen lukema ja vastaa likimain sitä mitoituksen lähtötietoa (6kW @-26)...

En kauheasti antaisi arvoa niille EU-dokkareille, ainakaan jos ei ole tarkkaan perehtynyt että mitä niissä oikeasti on laskettu. Jotenkin niissä kai yritetään normeerata laitteita jotta niitä pystyisi vertailemaan, mutta mitoituksen lähtötiedoksi ne ehkä oikein sovellu? Korjatkoon tarvittaessa joku, joka niitä paremmin tuntee.

Täytyykin vielä täydentää että menoveden mitoituslämpötila on 38c. Eli teho huononee tuosta entisestään.

Taulukossa siis 35c ja 40c puuttuu syystä tai toisesta.

Takaisin
Ylös Bottom