Kuinka usein vaihdat ilmanvaihtokoneen suodattimet?

Kuinka usein vaihdat ilmanvaihtokoneen suodattimet?

• Kerran kahdessa vuodessa tai harvemmin

• Kerran vuodessa

• Kaksi kertaa vuodessa

• Kolme tai neljä kertaa vuodessa

• Useammin kuin neljä kertaa vuodessa

• En vaihda, vaan imuroin/pesen suodattimet

• Imuroin tai puhallan suodattimet vaihdon välissä

• En tiedä onko suodattimia vaihdettu koskaan

• Koneessa ei ole suodattimia

Results are only viewable after voting.

grendy

Vakionaama
Nokea saattaa kertyä tällaisena aikana melko paljon. Itsellä on tulopuolen hienosuodatin aika tumma aina talven vaihtoaikana.
Joo tässä talvella kans kun piti imuroida karkea tulofiltteri niin haistoin sitä ja haisi aika savulle, joten päädyin vaihtaan. Mulla tosin Nilanissa karkea+tiheä molemmat tulossa, enkä muuta vaihtanut kuin karkean.

Lappanen

Hyperaktiivi
Talvella poiston tukkii huonepöly ja raitisilmaa ei mikään, kesällä raitisilman siitepöly ja poistoa vähän huonepöly. Pääasiassa noin, muut kötöstykset sitten päälle jos on savuttavia naapureita yms

ML

Vakionaama
Joo tässä talvella kans kun piti imuroida karkea tulofiltteri niin haistoin sitä ja haisi aika savulle, joten päädyin vaihtaan. Mulla tosin Nilanissa karkea+tiheä molemmat tulossa, enkä muuta vaihtanut kuin karkean.
Tossa naapurustossa paloi rivitalo toki matkaa kilometrin verran, yöllä 3:n aikaan herättiin pistävään käryyn ja ei tullut sammutettua ilmastointia käry oli jo sisällä tuntuu,että vieläkin tulee hajua, toki naapurutossa lämmitetään puilla. Pitää noi suodattimet vaihtaa,kun ilma lämpenee nyt.

zyrppa

Aktiivinen jäsen
Keskellä metsää kun asuu niin kerran 1-2 vuodessa vaihto, muuten riittää imurointi Valmet Kotilämmön suodattimille.

ML

Vakionaama
Kyllä jostain kertyy likaa talvellakin esisuodattimena vas. FLF-160 F7 heti metrin päässä seinäventtiilistä.
IMG_2911.JPG

Paikkakunnalla oli rivitalopalo nokea ainakin.

grendy

Vakionaama
Jos on naapureita ja jossain takkaa käytetään niin kyllä siitä nokea tulee, kyllähän sen haistaa ulkona kävellessäkin kun joku takkaa käryttää :)
Ei se mitään urbaania legendaa oo että pientaloalueiden puunpoltto on merkittävä päästölähde.

ML

Vakionaama
Jos on naapureita ja jossain takkaa käytetään niin kyllä siitä nokea tulee, kyllähän sen haistaa ulkona kävellessäkin kun joku takkaa käryttää :)
Ei se mitään urbaania legendaa oo että pientaloalueiden puunpoltto on merkittävä päästölähde.
Välillä oman takakankin savut sopivalla ilmalla lyö alas ja haistaa ilmastoinnista.

Viimeksi muokattu:

Riihis

Aktiivinen jäsen
Suodattimet vaihdettu. Samalla loraus vettä vesilukkoon, hyvin pulputti. Suodattimet kimppatilauksena ja lähipostiin. Säästyi bensaa, kun ilmaiset postikulut. Ei alkuperäiset, mutta kotimaiset.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Suodatinkeskuksella alennuksia suodattimista. Nyt on hyvä aika vaihtaa. Ehkä imurointi, ja pahimman siitepölyn jälkeen olisi kaikkein paras.

Espejot

Hyperaktiivi
Suodatinkeskuksella alennuksia suodattimista. Nyt on hyvä aika vaihtaa. Ehkä imurointi, ja pahimman siitepölyn jälkeen olisi kaikkein paras.
Kerropa laatuvaikutelma versus vanhat kun saapuu. Itse ajatelin vielä odottaa kun paine-ero on vielä kohtuullisen pieni.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Kerropa laatuvaikutelma versus vanhat kun saapuu. Itse ajatelin vielä odottaa kun paine-ero on vielä kohtuullisen pieni.
Olen parit sarjat ko. puljun suodattimia käyttänyt, ja mitä niistä nyt sanoisi, toimii. Vaikuttaa laadukkailta, jos nyt niitä käyttää, ja niillä mittaa ilmanvaihdon tasapainoon, niin miksei. Kotimaisia, hyvä saatavuus, edullinen hinta.

Ps. Joo, mulla on myös parit sarjat vielä orggiksia, sekä parin eri valmistajan suodattimia. Niistähän voisi tehdä "arvostelun" kesällä tyynellä kelillä. Lähinnä paine-eron puolesta, sekä yleinen laatuvaikutelma.... Poiston suodatin on vain mattoa, siitä ei varmaankaan mitään tuloksia saa, mutta raittiin paperipaneelissa varmasti on eroja

Riihis

Aktiivinen jäsen
Paine-eroja on saman valmistajankin sarjoissa.
Varmasti, niin pienillä paineilla leikitään. Lähinnä, ahdistaako jonkun tietyn valmistajan raitisilma huomattavasti enemmän kuin muut. On ollut tapauksia, joissa toisilla suodattimilla ei enää säädöt täsmänneet, ja heti oltiin mittahenkilön kimpussa....

Espejot

Hyperaktiivi
Varmasti, niin pienillä paineilla leikitään. Lähinnä, ahdistaako jonkun tietyn valmistajan raitisilma huomattavasti enemmän kuin muut. On ollut tapauksia, joissa toisilla suodattimilla ei enää säädöt täsmänneet, ja heti oltiin mittahenkilön kimpussa....
Epäilen että ero hukkuu mittausvirheeseen paitsi jos mittaa suoraan rungosta mittausyhteiden kautta. Tosin minä olen viimme aikona mitannut vain vaipan yli. Mutta jos suodatimet muuttaa talon ylipaineseksi niin jossakin lienee vikaa. Itse en ole havainnut niin suuria eroja että asetuksia joutuu muuttamaan niin pajon että siihen kiinnittää huomiota mutta koska myös ilma vaikuttaa niin toki mahdollista.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Epäilen että ero hukkuu mittausvirheeseen paitsi jos mittaa suoraan rungosta mittausyhteiden kautta. Tosin minä olen viimme aikona mitannut vain vaipan yli. Mutta jos suodatimet muuttaa talon ylipaineseksi niin jossakin lienee vikaa. Itse en ole havainnut niin suuria eroja että asetuksia joutuu muuttamaan niin pajon että siihen kiinnittää huomiota mutta koska myös ilma vaikuttaa niin toki mahdollista.
Tarkoituksena on mitata rungosta heti koneen jälkeen painesuhdetta, että muuttuuko se, ja sitten vaikka linjojen viimeisistä venttiileistä vielä, paljonko huikii. Mutta kokeillaan, voi tulla käyttökelpoista tietoa, tai sitten ei.

pamppu

Hyperaktiivi
Mä oon pari kertaa ottanu suodatinkeskuksesta semmoisen ”postikulut ilmaiseksi” pinkan, eli useamman vuoden satsin kerralla varastoon. Eipä noista moitteen sijaa ole löytynyt

pökö

Kaivo jäässä
Mä oon pari kertaa ottanu suodatinkeskuksesta semmoisen ”postikulut ilmaiseksi” pinkan, eli useamman vuoden satsin kerralla varastoon. Eipä noista moitteen sijaa ole löytynyt
Säästääkö siinä? Mulla on yli 10 vuotta tullut Wekkisuodattimelta kerralla vuodentarve, en ole sen hintaa ihmeemmin muihin verrannut mutta ei se kallein ainakaan ole.

pamppu

Hyperaktiivi
Säästääkö siinä? Mulla on yli 10 vuotta tullut Wekkisuodattimelta kerralla vuodentarve, en ole sen hintaa ihmeemmin muihin verrannut mutta ei se kallein ainakaan ole.
Lähinnä vaivan, ettei tarvi hakea postista joka vuosi :D Emmää tiedä onko ne mitään halpoja olleet, muttei ehkä kovin kalliitakaan. Kätsyä on kun aina on jemmassa ku muistaa vaihtaa.

Espejot

Hyperaktiivi
Lähinnä vaivan, ettei tarvi hakea postista joka vuosi :D Emmää tiedä onko ne mitään halpoja olleet, muttei ehkä kovin kalliitakaan. Kätsyä on kun aina on jemmassa ku muistaa vaihtaa.
Minä teen samalla tavalla, 2-3 vuoden tarve kerralla. Siinä ehkä voittaa inflaation mutta varastotappiot jää omalle kontolle. Mulla on muutenkin kaikkea varastossa, jonkilainen pula-ajan syndrooma. Veikkaan että loppujen lopuksi kysymys on toimintamallista.

pökö

Kaivo jäässä
En ole suodattimia hamstrannut mutta senverran olen varautunut että ostin onnisen poistomyynnistä täydellisen elektroniikkapaketin kaukosäätimineen ja piirikortteineen, niiden saanti loppuu joskus (enerventeissä hyvinkin nopeasti). Lisäksi lto-varakiekko ja sen pyöritysmoottori löytyy hyllystä.

HotZone

Vakionaama
Tämä. Itellä taitaa olla liki 10 vuoden varasto (1-2kk välein molemmat).
Oli suodatin millainen tahansa niin yli 2kk ei voi päästää. Alkaa haista talo sadekeleillä. Siitepöly ja muu orgaaninen aines pitää saada pois siitä ilmavirrasta.

Back
Ylös Bottom