Iranissa paukkuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fraatti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mediat iloitsevat tulitauosta. Entä miten se uraani, pitääkö olla huolissaan ensi vuonna, kahden vuoden päästä tai myöhemmin?

Mielestäni trump on nyt oikeutettu toiseen nobeliin kun sai sodan loppumaan.

Olikos tämä nyt kymmenes sota, jonka lopetti? Muistelen, että taannoin kehui lopettaneensa jo yhdeksän. Taitaa vielä iltamyöhään salaa vaatehuoneessa leikkiä lapsena saamillaan tinasotilailla ja laskee ne sodat. Pahaa pelkään, ettei tämä rähinä tähän lopu. Netanjahu pitää nuotiota yllä Libanonissa ja kun ympäristö on kuumaa, niin ei kummoista kipinää tarvii, niin taas roihuaa lahden molemmin puolin. Jos Iran saa noi ehtonsa läpi, niin olisipa kaikkien nöyrytyksien äiti tacopellelle.... eiku voitto :sormet:

Olikos tämä nyt kymmenes sota, jonka lopetti? Muistelen, että taannoin kehui lopettaneensa jo yhdeksän. Taitaa vielä iltamyöhään salaa vaatehuoneessa leikkiä lapsena saamillaan tinasotilailla ja laskee ne sodat. Pahaa pelkään, ettei tämä rähinä tähän lopu. Netanjahu pitää nuotiota yllä Libanonissa ja kun ympäristö on kuumaa, niin ei kummoista kipinää tarvii, niin taas roihuaa lahden molemmin puolin. Jos Iran saa noi ehtonsa läpi, niin olisipa kaikkien nöyrytyksien äiti tacopellelle.... eiku voitto :sormet:
Sitten kun tulee se 11:s sota niin menee vaikeaksi. Pitää ottaa myös varpaat mukaan.

Mediassa jotkin henkilöt arvostelivat vielä näin heti jälkikäteen Trumpin sanamuotoja Iranin hävitämisestä. Kysyin tekoälyltä onko Iranin johtajat koskaan sanoneet hävittävänsä Israelin. Mitäs veikkaatte, löytyikö sellaisia lausuntoja? Ja jos löytyy onko kukaan heistä elossa?

Mediassa jotkin henkilöt arvostelivat vielä näin heti jälkikäteen Trumpin sanamuotoja Iranin hävitämisestä. Kysyin tekoälyltä onko Iranin johtajat koskaan sanoneet hävittävänsä Israelin. Mitäs veikkaatte, löytyikö sellaisia lausuntoja? Ja jos löytyy onko kukaan heistä elossa?
Minusta maailmassa voisi vastuuttaa ihmistä/ihmisiä enemmän. Jos joku sanoo tappouhkauksen, siihen reagoidaan tappouhkauksena. Ei mitään "se puhuu omille kannattajilleen" vähättelyä.

Miksi tällainen on sallittua kansakuntien johtajille, kun se on rikoslain alaisuudessa kansalaisillekin (länsimaissa ainakin). Teoilla on loogiset seuraukset.

Minusta maailmassa voisi vastuuttaa ihmistä/ihmisiä enemmän. Jos joku sanoo tappouhkauksen, siihen reagoidaan tappouhkauksena. Ei mitään "se puhuu omille kannattajilleen" vähättelyä.

Miksi tällainen on sallittua kansakuntien johtajille, kun se on rikoslain alaisuudessa kansalaisillekin (länsimaissa ainakin). Teoilla on loogiset seuraukset.
Ja sekin että tämä normalisoi tällaista käytöstä kun "suuri esikuva" käyttäytyy miten käyttäytyy. Hankala lapselle opettaa käytöstapoja kun johtajat räyhäävät kuin vesikauhuiset rakit

Yhtä tervettä kuin mitä edesmenneet vastustajansa käyttivät. Ehkä jopa vähemmän sekopäistä nihin verrattuna.
Samalla tervettä ja samalla sekopäistä ja sekopäistä, mutta hieman vähemmän. Mutta edelleen jäi askarruttamaan, että mitä mieltä sinä olet asiasta. Pidät siis ihan asiallisena ja toivot moisen jatkuvan? Itse pistäisin samantien hourulaan. Obaman ei tarvinnut kuin katsoa, ja viesti meni perille. Tällä pellellä on superlatiivit loppuneet jo 80-luvulla, tosin ei se sanavarastokaan kovin laaja ole. Ja mikä viesti nyt on mennyt perille? En näe yhtään ainoaa positiivista puolta USA:lle (asiat oli paljon paremmin USAn kannalta ennen sotaa, nyt persianlahdenmaat joutuu hieman uudelleen miettimään, että mitä he USAlta saavat, ei paljoa, joten varmaan ei hyvä USA:lle sekään). Jotain Iranin kyvykkyyksiä väliaikaisesti rampautettu erittäin suurella hintalapulla, ja siinä se. Ei myöskään mitään positiivista Iranilaisille, pelkkää kärsimystä. Täysin hyödytön sota. Todellinen lose-lose situation. Art of the deal.

Viimeksi muokattu:
mitä mieltä sinä olet asiasta

Minulla ei ole sellaisia tietoja asiasta että osaisin niiden perusteella ottaa vankan mielipiteen jonkin puolesta tai vastaan. En tunne henkilökohtaisesti herra Trumppia, jotta osaisin edes sisäpiirintiedoilla päätellä, mitä mieltä minun pitäisi asiasta olla.

Voisin kuvailla mielipiteeni ehkä paremmin sen kautta miten uutisiin olen reagoinut. Ihan ääneen olen nauranut kun joku suomalainen nevöhööd kansalainen kertoo mediasta saamiensa tietojen perusteella kovinkin pitkälle meneviä päätelmiä ja ohjeita asiasta.

Trumpin ulostulot näyttäisivät olevan hyvää materiaalia hänen vastustajilleen. Tai ainakin siihen tarkoitukseen niitä käytetään.

Terveen miehen puhetta?

Onko sinulla kenties lääketieteellinen pätevyys määritellä jonkun henkilön terveyttä sen perusteella mitä hän sanoo mediassa? Itse olen ihan maallikko niissä hommissa.

Ennustan että asekauppoja tullaan näkemään aiempaa enemmän eli saavat siis lisää aseita USA:lta. Tarvekin on nyt vahvistettu.
Luulisi että varsinkin Saudi-Arabia aseistautuu paremmin, tuskin tuolla alueella kukaan enään luottaa ettei Iran hyökkää heitä vastaan.
Mutta ehkä pienemmillä valtioilla ei riittä rahkeet vastata Iranin uhkaan, Israel poislukien.

Ensi marraskuun välivaalien jälkeen demarit taitaa ottaa enemmistön molemmissa kamareissa.
Voisi olettaa, että preidentin valtaoikeuksia tullaan kaventamaan nyt kun on nähty mihin liemeen yksi tyyppi voi planeetan saada.

Voisi olettaa, että preidentin valtaoikeuksia tullaan kaventamaan nyt kun on nähty mihin liemeen yksi tyyppi voi planeetan saada.
Toivottavasti sillä sehän on yksi USA :n järjestelmän ongelmia että presidentillä todella on liian paljon valtaa. Trump on vielä venyttänyt sen vallan äärimmilleen ja väärinkäyttänyt niitä Executive ordereita. Ei demokratian kuulu toimia tuolla tavalla mutta Trumppihan ei demokratiasta paljon perusta, se haluaa olla kuningas.

Luulisi että varsinkin Saudi-Arabia aseistautuu paremmin, tuskin tuolla alueella kukaan enään luottaa ettei Iran hyökkää heitä vastaan.
Mutta ehkä pienemmillä valtioilla ei riittä rahkeet vastata Iranin uhkaan, Israel poislukien.
tekoälli kertoo Saudi-Arabiassa on noin 200–220 suihkuhävittäjää, jotka koostuvat useista eri tyypeistä, kuten F-15 Eagle- ja Tornado-hävittäjistä sekä äskettäin toimitetuista Eurofighter Typhoon -koneista.

Onko sinulla kenties lääketieteellinen pätevyys määritellä jonkun henkilön terveyttä sen perusteella mitä hän sanoo mediassa? Itse olen ihan maallikko niissä hommissa.

Sanoisin että ei tarvitse olla lääketieteen tohtori tässä tapauksessa. "sivilisaation tuho,..." ja muut sekopäiset lausunnot ovat niin selviä, että jokainen maaliikkokin ymmärtää hourupäisyyden. Olihan jopa esikoululaiset ymmärtäneet kaverin käytöshäiriöiseksi.

Aivan samalla tavalla maallikko voi päätellä auton renkaan menneen rikki, jos ilmat pihalla. Ei siihenkään tarvita ammattimekaanikkoa.

Viimeksi muokattu:
että jokainen maaliikkokin ymmärtää hourupäisyyden. Olihan jopa esikoululaiset ymmärtäneet kaverin käytöshäiriöiseksi.
Täälläkin foorumilla tuollaista käytöstä on kutsuttu "normaalia Lähi-idän retoriikkaa".
Eli ei se kaikille ole selvää kuinka sairasta tuollainen kokonaisen kansan tuhoamisella uhkaileminen on.

Viimeksi muokattu:
petrodollarin takia tualla alueellahan ihan saatanasti aseita
Saatto olla lähtösysäys petrodollarin alasajoon. Toki kaikki linkittyy nykyään kaikkeen, että sekään ei yksinkertainen siirtymä ole. Mutta niin pahasti USA on Trumpin kanssa ampunut omaan jalkaan, että kaikki katsoo muualle. Brics kerää jatkuvalla syötöllä uusia jäseniä. Arabiemiraatit ja Iran jo siellä. Ehkä muut persianlahdenmaat nyt seuraavat. Petrodollarihan on ollut lähes kaikkien tuolla tapahtuvien sotien syy (vaikka nyt Irak ja Libya joitain mainitakseni — jokaisessa on ollut uhkana, että kauppaa käytäisiin muulla kuin dollareilla). Nyt vaan vastavoima on kasvanut sen verran isoksi ja USA heikentynyt, että enää USA ei voi puolustaa sitä aseillakaan. Saa nähdä, mitä se tuottaa jättimäisen USA:n velkavuoren alla. Saattaa hiekkatalo sortua. Olenkin välillä miettinyt, että sekö Trumpin tavoitekin on, eli onko tosiaan kyseessä Putinin sätkynukke tms. Varmaan USA imperiumi, kuten jo aiemmin sanoin, että nämäkö niitä merkkejä on, niin räiskyy vielä joka suuntaan, kunnes hiipuu.

Viimeksi muokattu:
Diagnoosi oli "Cognitive issues"

Jos katsot toiseen kertaan, niin ennen tuota on ....

1775674246488.png

Jos katsot toiseen kertaan, niin ennen tuota on ....

Panin sen merkille, mutta se on kattotermi hyvin monelle tavalliselle modernille häiriölle kuten ADHD tai narsismi niin en laskenut sitä vielä diagnoosiksi. Diagnoosina se sopii jossain määrin lähes keneen tahansa ihmiseen kunhan tarpeeksi tutkitaan.

En ole kiinnostunut politiikasta. Mutta sen voin sanoa että esikoululaisilla ei itsellä ole _mitään_ hajua mistä kyse, eivätkä muodosta itse mielipiteitä tässä asiassa. Vaan ne ajatukset tulee kotoa.
Jotkut esikoululaiset tai lapset ovat saattaneet hyvinkin muodostaa Trumpista mielikuvan.

En ole kiinnostunut politiikasta. Mutta sen voin sanoa että esikoululaisilla ei itsellä ole _mitään_ hajua mistä kyse, eivätkä muodosta itse mielipiteitä tässä asiassa. Vaan ne ajatukset tulee kotoa.

Eikös.kasvatus pidäkin tulla kotoa. Hyvin kotona kasvatettu esikoululainen erottaa jo kiusaajan ja osaa kaveritaitoja. - Trump ei.

Lasten juniorivalmennuksessa huomannut että monet (suurin osa) nykyiset lapset ovat fiksumpia kuin itse aikoinaan olin. Ei kannata aliarvioida lasten kykyjä muodostaa maailmankuvaa. Omana aikanaan oli TV1, Kekkonen.ja Mikä mikin toimii -kirjat. Nykyään tietoa on tarjolla paljon runsaammin. Moni osaa muutakin kuin pelkkiä tietokonepelejä. Pari nappulaa näytti taannoin mulle miten tekoälyä voi käyttää.

Viimeksi muokattu:
Lähinnä ajattelin tuota lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ja sen uhreja.

Eikös.kasvatus pidäkin tulla kotoa. Hyvin kotona kasvatettu esikoululainen erottaa jo kiusaajan ja osaa kaveritaitoja. - Trump ei.

Lasten juniorivalmennuksessa huomannut että monet (suurin osa) nykyiset lapset ovat fiksumpia kuin itse aikoinaan olin. Ei kannata aliarvioida lasten kykyjä muodostaa maailmankuvaa.
Nyt vasta vilkaisin tuota iltalehden juttua. Pisti hymyilemään kommentit. On näemmä kaikki tai ainakin suurin osa samalla linjalla kuin minä. Tätä aspektia minullakin oli mielessä kun kirjoitin, kotona vouhkataan suureen ääneen trumpista, tottakai se tarttuu, ja miksi iltalehden täytyy vetää lapset mukaan tähän.

kotona vouhkataan suureen ääneen trumpista, tottakai se tarttuu, ja miksi iltalehden täytyy vetää lapset mukaan tähän.

Tuskin monessakaan lapsiperheessä lasten kuullen Trumpista vouhkataan, varsinkaan suureen ääneen. Nämä on aina näitä, että luullaan, että sitä tapahtuu, vaikkei tapahdu. Mutta täysin siltä ei varmaan voi välttyä, kun mies ollut vuosikausia joka lehden etusivulla räyhäämässä milloin mistäkin ja TV:ssä jatketaan.

Sanoisin, ettei lapset lähtökohtaisesti Trumpista pidä ja heillä on ihan omat validit syynsä. Sen sijaan mun on vaikea käsittää näitä keski-ikäisiä Selänteitä. Siis aikuinen ihminen kannattaa Trumpia (ok, jos olisi kyse puhtaasti politiikasta, mutta tämä mies etoo kyllä ihan muistakin syistä). Siinä pitää olla jo 50+ vuotta altistumista aivopesulle, eli lasten ajatukset puhtaampia siinäkin mielessä. Trump on erittäin haitallinen esikuva, juuri sellainen jonka ei pitäisi olla valtion pää.

Viimeksi muokattu:
Nyt vasta vilkaisin tuota iltalehden juttua. Pisti hymyilemään kommentit. On näemmä kaikki tai ainakin suurin osa samalla linjalla kuin minä. Tätä aspektia minullakin oli mielessä kun kirjoitin, kotona vouhkataan suureen ääneen trumpista, tottakai se tarttuu, ja miksi iltalehden täytyy vetää lapset mukaan tähän.

Jos Trumpin puheet kääntää konekäännöksellä 6 vuotiaille lapselle, niin 100% varmuudella ymmärtää että kyseessä ei ole kiltti ihminen , vaan kiusaaja. Voi jopa luulla videopelin pahikseksi 😀

Lapsia ei kannata vetää mukaan vaikka lapsesta vaariin ilman tohtorintutkintoa ymmärtää että kyseessä höyrypää.

Meillä kotona ei puhuta politiikkaa. Syynä lähinnä se että pojalla venäläisiä, iranilaisia, kurdistanilaisia ja pakistanilaisia harrastekavereita - todella fiksuja semmoisia.

Takaisin
Ylös Bottom