Joko kesärenkaat?

Minä

Jäsen
Miksi ihmeessä nastarenkaat olisi sulalla kelillä paremmat kuin kitkat? Miten ne nastat auttaa sulalla? Se muistikuva mikä itsellä on nastarenkaista niin olivat nimenomaan sulalla surkeat ajaa verrattuna näihin kitkoihin jotka on lähes kesärenkaiden veroiset. Älkää nyt viittikö...
Itse en ole kitkoilla juuri ajanut, mutta luulisin että nastarengas voisi olla parempi sulalla. Ei nastojen vuoksi, vaan koska se on vähemmän löysä pinnaltaan. Nastojen kohdalla kumissa ei ole lamelleja ja rakenne on siten jäykempi ja toimii sulalla paremmin.

Näin itse tämän päättelisin.

Jule

Vakionaama
Miksi ihmeessä nastarenkaat olisi sulalla kelillä paremmat kuin kitkat? Miten ne nastat auttaa sulalla? Se muistikuva mikä itsellä on nastarenkaista niin olivat nimenomaan sulalla surkeat ajaa verrattuna näihin kitkoihin jotka on lähes kesärenkaiden veroiset. Älkää nyt viittikö...
Jos nyt otat vaikka jonkun talvirengastestin mittaustulokset, niin noin yleisestiottaen nastarenkat pärjäävät paremmin testeissä joissa ajetaan "kesäkeleissä". Syy on käsittääkseni se että yleensä nastarenkaiden runko ja kumiseos ovat jäykempiä kuin kitkarenkaissa, joka on eduksi kun tien pinta ei ole niin liukas.

Nokian renkaissahan haettu sitä maksimipitoa liukkailla, jonka takia ne saavat huipputulokset kaikista liukkaan ajon testeistä, mutta sulan ajan testeissä keskinkertaisesti. Kokonaistuloksisa ovat talvirengastestissä kuitenkin huippusijalla, koska rengastesti antaa isomman painoarvon niille liukkaankelin testeille, mutta eihän se Hakkapeliitta ole hyvä rengas sulalla ajettaessa.

Ja siis sitä rengastestiä ei tarvitse tavata sana sanalta, ne keskeisimmät mittaustulokset ovat esitetty muutamalla sivulla suhteellisen helppolukuisina palkkeina.

BBF

Vakionaama
Ja siis sitä rengastestiä ei tarvitse tavata sana sanalta, ne keskeisimmät mittaustulokset ovat esitetty muutamalla sivulla suhteellisen helppolukuisina palkkeina.
Rengastestejä tehdään vain niiden lehtien myymiseksi ja joka lehti saa omat tuloksensa, itse en niille anna mitään arvoa. Mutta tietysti jos ei itse osaa arvioida mitään niin voihan niitä lukea lehdistä...

tet

Hyperaktiivi
Rengastestejä tehdään vain niiden lehtien myymiseksi ja joka lehti saa omat tuloksensa, itse en niille anna mitään arvoa. Mutta tietysti jos ei itse osaa arvioida mitään niin voihan niitä lukea lehdistä...

Voidakseen itse arvioida samat asiat kuin rengastestissä, täytyy olla aika paksu lompakko.

Harrastelija

Vakionaama
Näissä pitää muistaa että renkaalla on monenlaisia ominaisuuksia ja vaikka yksi niistä olisi hyvä niin muut voivat olla surkeita.
Eli riippuu arvostelijasta/käyttäjästä mitä painottaa. Esim ajettavuus on ihan eri asia kuin esim jarrutusmatka.

Jos toinen puhuu ajettavuudesta ja toinen jarrutusmatkasta niin molemmat voivat olla oikeassa ja väärässä samaan aikaan.

Renkaan arviointi on hankalaa kun sen voi tehdä vasta jälkikäteen. Tai voihan sen tehdä muutaman kilometrin jälkeen kun uudet kumit on laitettu alle. Tulee vain kalliiksi etsiä itselle hyvät jos joutuu vaihtamaan kumeja 10km välein.
Siinä mielessä lehtien vertailut on hyviä että saa jotain osviittaa mikä voisi olla itselle sopiva. Niitä pitää vain lukea ”omat lasit” silmillä.

Minä

Jäsen
Itse en ole Nokialaisia moneen vuoteen ostanut, mutta uuteen Teslaan tuli Hakka 10 valittua. Kahden talven ja noin 20 tkm jälkeen voi todeta että oli hyvä valinta. Kaikki nastat tallella ja siinä renkaan kulumisen mittarissa 8 edelleen näkyvissä.

Edellisessä autossa oli Hankookin nastat ja niissä meni nastat tylpiksi ja pyöreiksi pienillä kilometreillä. Nokialaisissa edelleen karkeat ja terävät. Pidossa ei valittamista.

jmaja

Hyperaktiivi
näihin kitkoihin jotka on lähes kesärenkaiden veroiset.
Onhan noi kitkat aivan umpisurkeat kesärenkaat. Veltot ja surkea pito. Valtavan eron huomaa tuossa mun takavetoisessa sähköautossa, kun vaihtaa kitkat kesärenkaisiin. Kitkoilla heittää hyvin helposti perää kuivalla asfaltilla, kesärenkailla ei tehot siihen riitä.

Miten ne nastat auttaa sulalla?
Ei ne nastat tietysti mitään auta sulalla, mutta niillä saa hyvän jääpidon, jolloin sitä ei tarvitse tehdä kumiseoksella ja renkaan rakenteella, mikä pilaa nastoja pahemmin pitoa sulalla.

Hempuli

Töllintunaaja
Vielä on kitkat alla, kun rationaalisesti olen odottanut, että tulee muutakin asiaa nosturin omistajan luokse.

Kaikki renkaat ovat toimineet täällä ihan riittävän hyvin, kunhan ovat mustat ja pyöreät. Ilman pysyminen sisällä on plussaa. Vaan mulla reaktiomatka 80:ssa on jo 10-20 m ja jarrutustekniikka Rovanperää paljon surkeampi, joten muutama metri jarruissa jää marginaaliin. Mukavuuden vuoksi satsaan mieluummin hiljaisempaan nopeuteen ja ääneen kabiinissa. Eikä vielä ole tullut tarvetta, että pitäisi ajaa ympyrää pari sekuntia nopeampaa kuin joku toinen.

Rengasvalinta tapahtuu siltä osin kuin tietoa saa, niin kestävyyden ja rengasäänen kriteereillä. Testivoittajaksi mainostettu on aina ei-ei, koska voitto todennäköisesti näkyy hinnassa.

Lappanen

Hyperaktiivi
Viime kesä tuli kitkoilla ajeltua, kun ajattelin ajella ne loppuun ja vaihtaa talveksi sitten nastat samoille vanteille.

Pienillä mutkateillä vähän jopa välillä jännitti, että taipuukohan tiukasta mutkasta sallitulla nopeudella. Sen verran jousti rengas alla, että vaikka pitoa olikin niin tuntui että auto vaan ei käänny normaalin tuntuisesti vaan piti vääntää rattista vielä extraa päälle reilusti. Pahoja vesikelejä ei juurikaan tullut vastaan, eli märkäpidossa en mitään erikoista huomannut. Eikä hirviäkään tullut yhtään vastaan niin lukkojarrutuksetkin jäi nolliin.

No nastarenkaat talvella hakkaa kitkat selvästi, kokemusta monesta eri autosta ja samalla tavalla käynyt. Pääasiassa kitkoilla pitää ajaa liukkaalla kelillä mutkiin hitaammin mitä nastoilla ja usein liukkaissa keleissä myös jarrutuksiin pitää kitkoilla ennakoida aiemmin mitä nastoilla. Kertoo ainakin omalla kohdalla siis selvästi, että eroa on nastarenkaan hyväksi paljon.

Nyt taas kun on kesärenkaat alla niin samoja mutkateitä mennään kuin raiteilla. Nastoilla kokeiltu myös, ja nekään ei aiheuttanut samanlaisia ylimääräisiä liikkeitä mitä kitkat aiheutti.

No, kyllä kitkoilla pärjää ympäri vuoden, siitä hyvät että ei tarvi miettiä renkaanvaihtoja. Kunhan vaan tietää miten ne missäkin tilanteessa käyttäytyy. Ja hiljaiset ovat myös, vaikkei itseä rengasäänet koskaan ole rassanneet kunhan ei muistuta laakerin ujellusta.

pökö

Kaivo jäässä
Vielä on kitkat alla, kun rationaalisesti olen odottanut, että tulee muutakin asiaa nosturin omistajan luokse.

Kaikki renkaat ovat toimineet täällä ihan riittävän hyvin, kunhan ovat mustat ja pyöreät. Ilman pysyminen sisällä on plussaa. Vaan mulla reaktiomatka 80:ssa on jo 10-20 m ja jarrutustekniikka Rovanperää paljon surkeampi, joten muutama metri jarruissa jää marginaaliin. Mukavuuden vuoksi satsaan mieluummin hiljaisempaan nopeuteen ja ääneen kabiinissa. Eikä vielä ole tullut tarvetta, että pitäisi ajaa ympyrää pari sekuntia nopeampaa kuin joku toinen.

Rengasvalinta tapahtuu siltä osin kuin tietoa saa, niin kestävyyden ja rengasäänen kriteereillä. Testivoittajaksi mainostettu on aina ei-ei, koska voitto todennäköisesti näkyy hinnassa.
Olet foorumilla niitä harvoja jotka ei aja jatkuvasti renkaiden tai auton äärirajoilla.

Jule

Vakionaama
No tietysti niitä rengastestejä tehdään lehden myymiseksi, koko lehtihän tehdään myytäväksi. Mikä sen toiminnan tarkoitus sun mielestä pitäisi olla?

Mitä tulee joka lehden omaan tulokseen, niin painotusarvoja muuttamalla saattaa se järjestys muuttua, mutta varsinkin ne mitattavat tulokset ovat varsin tasavertaisia lehtien välillä, siinämäärin että joidenkin rengasvalmistajien kikkailut ovat tulleet juuri noin esiin, eli ne rengastestispesialiit ja myös se että täsmälleen samalla nimellä myydään ari renkauta, ainoan eron ollesa jokin dot hyväksyntänumero tms.

Ja mä olen 100% varma että sun oma arviosi ei ole luotettavuudeltaan lähelläkään rengastestiä, vaikka sen mielipiteesi suurella itsevarmuudella olisitkin muodostanut.

kotte

Hyperaktiivi
Jospa nastat tarttuvat pinnoitteen reikien reunoihin? Saahan hammaspyöräparillakin paremman momentin välitetyksi kuin kitkapyörillä (vaikka olisivat kumiakin toinen tai molemmat).

Riihis

Aktiivinen jäsen
No nyt on käyttöautossakin kesärenkaat alla, kesän vanhat hankookit. Tosi ok hinta/laatu. Nastoilla ei niin kiinnittänyt huomiota asfaltin kuntoon, mutta nyt kesänakeilla kuulee kyllä eron hyvän ja nastoilla-raavitun-uraisen eron. No, radioo isommalle....

Jule

Vakionaama
Jospa nastat tarttuvat pinnoitteen reikien reunoihin? Saahan hammaspyöräparillakin paremman momentin välitetyksi kuin kitkapyörillä (vaikka olisivat kumiakin toinen tai molemmat).
Eihän niistä nastoista mitään hyötyä sulalla ole, ero tulee siitä että kumissa ei tarvitse tehdä yhtäsuuria kompromisseja, kun jääpitoa saadaan nastoilla voidaan käyttää jäykempää kumia joka toimii sulalla paremmin.

Back
Ylös Bottom