Mobiilimaksaminen yms maksupalvelut

tj86430

Vakionaama
Muistini mukaan jossain vaiheessa (= kymmeniä vuosia sitten) Suomessakin oli laki, jonka mukaan käteisen Suomen valuutan (silloin vielä markka) on kelvattava maksuvälineenä. En kyllä muista koska tämä muuttui.
 

ollikuhta

Vakionaama
Sinällään laajempi käteisen käyttö olisi hyvä asia kun iso-veljen valvonta ja rahastus alkaa menemään vähän pitkälle, yrittäjän näkökulmasta pelkkä maksukorteilla toimiminen oleellisesti helpompaa. Toki käteinen voisi tuoda joitain mahdollisuuksia optimointiin...
 

-Teme-

Vakionaama
No itse en käytä edes enää fyysisiä korttejakaan, edellisestä Pin koodin syöttämisestä korttimaksun yhteydessä on varmaan noin puoltoista vuotta.
Kortit tallennettu mobiilin wallet’iin ja maksu kännyä/kelloa vilauttamalla.
Käteisen käyttöä en edes muista milloin olisi viimeksi tapahtunut.
Eli hyvin vahvasti on tullut sähköiset maksutavat käyttöön itselle. En kaipaa lainkaan erillisiä maksutapoja
 

-Teme-

Vakionaama
MobilePay tulee tarjolle myös oma versio nuorille. Ei tarvita erikseen edes debit korttia

 

bungle

Vakionaama
No itse en käytä edes enää fyysisiä korttejakaan, edellisestä Pin koodin syöttämisestä korttimaksun yhteydessä on varmaan noin puoltoista vuotta.
Kortit tallennettu mobiilin wallet’iin ja maksu kännyä/kelloa vilauttamalla.

Itse testaan tätä aika ajoin. Mm. hultoasemilla siirtynyt mobiiliverkon kautta pumpun avaamiseen. St1 vähän kökkö, neste toimivampi, ABC kans vähän kökkö. Kaupan kassalla taas se NFC tms. on kyllä sellaista vempulointia, että todennut, että kortin vilauttaminen nopeinta (siinä se toimii selvästi paremmin) ja varminta vaikka siihen laskettaisiin joskus tarvittava pin-koodin näpyttely.
 

tj86430

Vakionaama
Itse testaan tätä aika ajoin. Mm. hultoasemilla siirtynyt mobiiliverkon kautta pumpun avaamiseen. St1 vähän kökkö, neste toimivampi, ABC kans vähän kökkö. Kaupan kassalla taas se NFC tms. on kyllä sellaista vempulointia, että todennut, että kortin vilauttaminen nopeinta ja varminta vaikka siihen laskettaisiin joskus tarvittava pin-koodin näpyttely.
Ei kai pumpun avaamisella huoltoasemaketjun sovelluksen kautta ja walletin käytöllä maksamiseen ole oikeastaan muuta yhteistä kuin että puhelin on jotenkin osallisena tapahtumassa.

Itse olen siirtynyt oikeastaan kokonaan puhelimella maksamiseen, enkä koe siinä olevan mitään vempulointia. Enenevässä määrin myös verkossa voi maksaa Apple payllä, mikä on näppärää. Oikeastaan ainoa missä joutuu käyttämään fyysistä korttia on paikallisen Shellin maksukortti, ja kaikkein hulluinta on että jos haluaa alennuksen lisäksi bonuspisteitä, pitää lisäksi näyttää viivakoodi Shellin sovelluksesta (sen viivakoodin saa kyllä myös "kortiksi" wallettiin).
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Itse testaan tätä aika ajoin. Mm. hultoasemilla siirtynyt mobiiliverkon kautta pumpun avaamiseen. St1 vähän kökkö, neste toimivampi, ABC kans vähän kökkö. Kaupan kassalla taas se NFC tms. on kyllä sellaista vempulointia, että todennut, että kortin vilauttaminen nopeinta (siinä se toimii selvästi paremmin) ja varminta vaikka siihen laskettaisiin joskus tarvittava pin-koodin näpyttely.
tupla klikkaus kännyn/kellon napista ja käyttää lukijan vieressä - Done! skaupassa pitää käyttää 2 kertaa kun ekalla kertaa lukee bonarikortin
MobilePay maksamista tiskillä/palvelusta en ole käyttänyt kuin yksittäisiä kertoja ja niissä ollut maksu kännyllä QR koodin lukemisella
 

bungle

Vakionaama
Hyvin itsellä on puhelimella maksaminen toiminut, nopeampaa se on kun kortin kanssa.

Varmaan käyttäjässä tai puhelimessa (iphone) syy. ”You are holding it wrong”. Kortin kanssa on sama mikä pääte ja mitenpäin se kortti on tai missä asennossa, eikä tarvii tuplaklikkauksia ja naaman tunkemista kameraan. Monesti saanut todistaa samaa myös muilla. Saati sitten jos puhelu tulee just kun on maksamassa, jonnun sovelluksen notifikaati napsahtaa tärkeiden asioiden eteen jne. Sitäkin tapahtunut monesti. No joku mummeli siihen vielä laskemaan senttejä, että onko tasaraha. tai veikkaus tai lotto.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
En ala puhelimella maksamaan ikinä, ei se ole yhtään korttia helpompi enkä halua koko elämääni appien varaan.

Täällä foorumilla kaikilla nuo puhelinmaksamiset ja apit tottakai toimii 100% mutta oikeassa elämässä näyttää välillä tökkivän
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Aktiivinen jäsen
En ala puhelimella maksamaan ikinä, ei se ole yhtään korttia helpompi enkä halua koko elämääni appien varaan.

Täällä foorumilla kaikilla nuo puhelinmaksamiset ja apit tottakai toimii 100% mutta oikeassa elämässä näyttää välillä tökkivän
en ole kolmeen vuoteen kortteja pitänyt, puhelimella kaikki.
ilmiö sama kuin aikanaan kännykät tuli....ei koskaan, mutta nyt ei taida "ei koskaan" lankapuhelinta
sähköautoissa sama, en kyllä enää muista millainen se monimutkaisella edestakaisin liikuvilla osilla kuumuutta hönkivä polttomoottoriauto oli.
no, haisevat kyllä vieläkin ja dieselit kiertävät käryä tyhjäkäynnillä ilmastoinnin ollessa päällä
niin, kortteihin ei paluuta
 

pökö

Kaivo jäässä
en ole kolmeen vuoteen kortteja pitänyt, puhelimella kaikki.
ilmiö sama kuin aikanaan kännykät tuli....ei koskaan, mutta nyt ei taida "ei koskaan" lankapuhelinta
sähköautoissa sama, en kyllä enää muista millainen se monimutkaisella edestakaisin liikuvilla osilla kuumuutta hönkivä polttomoottoriauto oli.
no, haisevat kyllä vieläkin ja dieselit kiertävät käryä tyhjäkäynnillä ilmastoinnin ollessa päällä
niin, kortteihin ei paluuta
Kaikki taaplaa tavallaan.
Sinä olet ollut foorumilla kokoajan kehityksen kärjessä ja se on hienoa, minua nämä ei niin kiinnosta ja jatkan omalla verkkaisella tavallani.
 

BBF

Vakionaama
Kannattaa kokeilla uusiakin juttuja, voi yllättyä. En itsekään ollut puhelinmaksamisesta kovin kiinnostunut kunnes menin kokeilemaan... on se oikeasti kätevä tapa. Se sama korttihan siellä puhelimen lähimaksussa kuitenkin on käytössä. MobilePay on taas verkko-ostoksissa näppärä.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Itse en ole viimeiseen viiteen vuoteen pitänyt lompakkoa mukana paitsi erityistapauksissa (koska sähköistä ajokorttia ei enää ole käytössä, niin fyysinen on auton hanskalokerossa)

Mutta myönnettäköön että ei se maksaminen yhtä näppärää kassalla ole kuin fyysisellä kortilla. Välillä wallet sovellus on kaatunut puhelimessa ja joutuu sitten kellolla maksamaan, joka on vähän hitaampaa.

Merkittävin tekijä tuossa on mielestäni tietoturva ja tietosuoja. Maksamisen voi asettaa vahvan autentikoinnin taakse ja maksuvälineen kopioiminen tai käyttäminen maksamiseen ei ole mahdollista käytännössä, eikä teknisessä mielessä.

Olen muutaman kerran kortin hävittänyt ja kerran lompakko on varastettu, niin turvallisuuden lisäksi tuo identiteettiin liittyvä lisäsuoja on henkisesti tosi arvokasta (kun tietää että kuinka paljon sen menettäminen rassaa).
 

pamppu

Hyperaktiivi
Mutta myönnettäköön että ei se maksaminen yhtä näppärää kassalla ole kuin fyysisellä kortilla. Välillä wallet sovellus on kaatunut puhelimessa ja joutuu sitten kellolla maksamaan, joka on vähän hitaampaa.
Metka, minusta se on päinvastoin. Apple Watchilla doubleclick ja ranteen ojennus. Homma kestää vähemmän kuin minkään laitteen tai kortin esiin kaivaminen mistään. Ainoa rasite on nyt K-kaupat, kun plussakorttia ei saa wallettiin, toisin kuin S-kortin.

Ei tuossa ikinä mikään ole kaatunut tms. Tuo ei olekaan "appimaksamista" kun maksaminen on käyttöjärjestelmän osa. Toisin on sitten niiden varsinaisten appien kanssa. Piti pitkästä aikaa eväät maksaa epassilla, niin jopas koko sovellus oli mennyt pilven reunalle käyttämättömyyttään (vanhassa puhelimessa vähän nuukasti tilaa, mutta ei jaksa päivittää). Sitten koko sovellus on umpikömpelö, siellä arvotaan paikkaa minne maksetaan, joutuu itse syöttämään summan ja näyttämään kassalle. Malliesimerkki surkeasta sovellusmaksusta.

Toinen tunkio on S-kaupan "mobiilikupongit", joita pitäisi puhelimesta etsiä kassalla ja näyttää niiden kuittaaminen. Täysin ala-arvoinen raivostuttava kötöstys, varsinkin kun muuten puhelinta ei tarvis mihinkään. Mikä helkutin idea oli, että kaikki ei voi olla vaan sen "kortin" varassa. Jääkin kupongit yleensä käyttämättä. Varmaan se on ollut tarkoituskin.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Metka, minusta se on päinvastoin. Apple Watchilla doubleclick ja ranteen ojennus. Homma kestää vähemmän kuin minkään laitteen tai kortin esiin kaivaminen mistään. Ainoa rasite on nyt K-kaupat, kun plussakorttia ei saa wallettiin, toisin kuin S-kortin.

Mun ongelma on tällä hetkellä android speciifinen (tai todennäköisesti Oneplus). Aikaisemmin se on toiminut ihan luotettavasti mutta pari softaversiota sitten nfc:n käynnistämä wallet sovellus on välillä jumissa ja se pitäisi tappaa ja käynnistää uudelleen (joka on hitaampaa kuin maksaa kellolla)

Mutta olen mä iPhonen maksamisestakin saanut nauttia pari vuotta sitten ja siinä suurin ongelma oli että vahvan tunnistamisen tekeminen ennen maksamista. Koska sormenjälkilukijaa ei ole niin puhelinta ei voi viedä suoraan maksupäätteelle vaan se pitää ensin avata kasvojen edessä. Jos tunnistautumista ei ollut tehty niin maksu ei mene läpi ja luuri pitää ottaa uudestaan käteen ja viedä uudestaan maksupäätteelle, joka saattoi saada maksutapahtuman jumiin ja se piti käynnistää uudelleen.

Mutta kehitys kehittyy ja ehkä toi toimii jo paremmin. Tosin se saattaa mennä myös huonompaan suuntaan, eikös Applen pitänyt avata nfc myös kolmannen osapuolen maksusovelluksille? Suljettu ekosysteemi on lähtökohtaisesti luotettavampi.

Toinen tunkio on S-kaupan "mobiilikupongit", joita pitäisi puhelimesta etsiä kassalla ja näyttää niiden kuittaaminen. Täysin ala-arvoinen raivostuttava kötöstys, varsinkin kun muuten puhelinta ei tarvis mihinkään. Mikä helkutin idea oli, että kaikki ei voi olla vaan sen "kortin" varassa. Jääkin kupongit yleensä käyttämättä. Varmaan se on ollut tarkoituskin.

Vahvasti samaa mieltä. Lidlin ja Keskon toteutukset ovat ihan eri tasolla. Sama kuin itsepalvelukassatkin.
 

pamppu

Hyperaktiivi
Mutta olen mä iPhonen maksamisestakin saanut nauttia pari vuotta sitten ja siinä suurin ongelma oli että vahvan tunnistamisen tekeminen ennen maksamista. Koska sormenjälkilukijaa ei ole niin puhelinta ei voi viedä suoraan maksupäätteelle vaan se pitää ensin avata kasvojen edessä. Jos tunnistautumista ei ollut tehty niin maksu ei mene läpi ja luuri pitää ottaa uudestaan käteen ja viedä uudestaan maksupäätteelle, joka saattoi saada maksutapahtuman jumiin ja se piti käynnistää uudelleen.

Mutta kehitys kehittyy ja ehkä toi toimii jo paremmin. Tosin se saattaa mennä myös huonompaan suuntaan, eikös Applen pitänyt avata nfc myös kolmannen osapuolen maksusovelluksille?
Tuo naamarin tunnistaminen puhelimessa on just tuossa lähimaksussa huonompi kuin sormenjälki. Toinen missä se häviää sormelle on umpikypärä moottoripyöräillessä :D Ei silti ole paluuta face ID:stä sormenjälkiversioihin.

Tuosta syystä lopulta vanha urheilukello sai väistyä Apple Watchin tieltä. Ei tarvi kypärääkään raapia päästä tankilla, saati kaivaa puhelinta tai lompsaa, sen kun ojentaa rannetta.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Tuo naamarin tunnistaminen puhelimessa on just tuossa lähimaksussa huonompi kuin sormenjälki. Toinen missä se häviää sormelle on umpikypärä moottoripyöräillessä :D Ei silti ole paluuta face ID:stä sormenjälkiversioihin.

Tuosta syystä lopulta vanha urheilukello sai väistyä Apple Watchin tieltä. Ei tarvi kypärääkään raapia päästä tankilla, saati kaivaa puhelinta tai lompsaa, sen kun ojentaa rannetta.

Mulla ois vielä yks: Puhelimen avaaminen sängyssä pimeässä. Mut joo, Apple Watch ois mulla se syy miksi Applelle voisin taas vaihtaa mutta onneksi urheilupuolen vaatimukset ovat sellaiset että ei tarvitse sitä enempää miettiä - tulisi taas vahvoja vieroitusoireita käyttöliittymän takia.

Tietysti jos vahvaa autentikointia ei maksamiselta vaadita niin maksaminen sujuu yhtä sujuvasti kuin lähimaksukortillakin mutta se vähän tuhoaa idean turvallisuuden osalta.
 
Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Metka, minusta se on päinvastoin. Apple Watchilla doubleclick ja ranteen ojennus
Onko Apple Watch maksaminen lähempänä mobiilimaksamista vai korttimaksamista (sehän ei käsittääkseni tarvi minkäänlaista mobiiliyhteyttä, että vastaa siis ennemminkin korttimaksamista ja ollessaan ranteessa, niin ei oikeastaan kummoisia turvallisuus vahvistuksiakaan - ja tietyissä asioissa ei edes doubleclickiä)? Olikos niihin sähköauton latauksiinkin jotain tageja tai sitten vaihtoehtoisesti mobiiliapplikaatiota.

Tästä päästään turvallisuus asiaan. Et huomaa, esim. nukut ja ranteessasi on Apple Watch, joku voi käydä täppäämässä ja ottaa tililtäsi rahaa. Tosin sama koskee monia muitakin maksamisen asioita. Riskit vähän vaihtelee. Sitten, kun tätä aletaan estämään, niin se käyttömukavuus ja nopeus alkaa kärsimään.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Onko Apple Watch maksaminen lähempänä mobiilimaksamista vai korttimaksamista (sehän ei käsittääkseni tarvi minkäänlaista mobiiliyhteyttä, että vastaa siis ennemminkin korttimaksamista ja ollessaan ranteessa, niin ei oikeastaan kummoisia turvallisuus vahvistuksiakaan - ja tietyissä asioissa ei edes doubleclickiä)? Olikos niihin sähköauton latauksiinkin jotain tageja tai sitten vaihtoehtoisesti mobiiliapplikaatiota.

Tästä päästään turvallisuus asiaan. Et huomaa, esim. nukut ja ranteessasi on Apple Watch, joku voi käydä täppäämässä ja ottaa tililtäsi rahaa. Tosin sama koskee monia muitakin maksamisen asioita. Riskit vähän vaihtelee. Sitten, kun tätä aletaan estämään, niin se käyttömukavuus ja nopeus alkaa kärsimään.
Sanoisin että mobilisoitu korttimaksaminen. Kyllä se vaatii tupla-clickin jotta maksu onnistuu.
Tuo nukkumisen aikana lunastus on aika kaukaa haettu ja helppo toisaalta estää. Käyttää illalla kellon ranteesta eikä kirjaudu sisään tai riisuu kellon lataukseen.
Helpommin kortilta saa ne alle 50€ maksut maksupäätteellä piipattua kuin kellosta/luurista. Jos ei ole suojattua lompakkoa tai taskussa festarilla kortti, niin lukijaa käyttää pari kertaa taskun päällä niin satku lähti tietämättä
 

pamppu

Hyperaktiivi
Korttimaksustahan siinä on kyse, ei mobiilimaksusta. Turvallisuusnäkökulmana olen pitänyt sitä, että itse kortin kaikki turvarajat on debit-osalta 0, eli kortilla ei voi maksaa tililtä, eikä sen lähimaksu toimi, eli ohikulkija ei voi raapaista siitä etälukijalla mitään. Ihan sama onko tilillä tonni vai miljoona, kortilla ei siihen ole pääsyä ilman että tapauskohtaisesti muuttaa turvarajaa (eli auto/mopokaupassa, ei juur muuten)

Maksu menee kertaluokkaa turvallisemmin ja vaatii aina jotain autentikointia. Sitä ei voi pölliä ja lähteä yrittämään lähimaksua.
 

bungle

Vakionaama
Kyllä se vaatii tupla-clickin jotta maksu onnistuu.

Muistaakseni esim. joukkoliikenteessä saa ilman tuplaklikkejä express maksut (eli se kun vilauttaa). Ei omaa kokemusta.

Nämä tuplaklikit voi myös olla yksi asia, miksi ihmiset ovat niin sekaisen kännykkämaksamisen kanssa. Jos tekis gallupin kadulla, niin moni kertoisi maksaneensa muttei koskaan kuullutkaan mistään tuplaklikeistä ja siitä missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä. Kännykässähän toi wallet aukeaa myös lähellä päätettä ilman klikkejä, mutta sitten taas kulma on aina sellanen, ettei kasvotunnistus onnistu. Kortin / käteisen kanssa totuttu, että ensin maksuväline ja sen jälkeen mahdollinenvarmennus (pin koodi tai setelien aitoustsekkaus). Kännykällä pitää sujuvuuden takia tehdä toisin.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Aktiivinen jäsen
olen niin vanha etten ole nyt kyydissä että mikä on tuplaklikki?
kokeilin puhelimellani 5 kertaa jotten nyt vain puhu lantaa, en tunnista ominaisuutta.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Puhelimen päälle-painiketta kaksi kertaa nopeasti peräkkäin. Avaa sen walletin maksamista varten.
minulla ei ole tuollaista, ehkä sams.s24 ei ole tuota.
nokialla aiemmin ei ollut muuta kuin vei maksupäätteen viereen avaamatta niin lähimaksu meni ja taisi mennä suuremmatkin.
taisi muuttua kun pari vuotta sitten ei enää näin helposti mennyt
sams./android toimii minulla näin
otan puhelimen taskusta ja sormella kosketan niin maksu menee, yksi painallus. kun oppii niin menee kun puhelin on sopivassa asennossa taskussa kun nostaa puhelimen että sormi on oikeassa pikassa niin se on siinä. ei mitään klickailuja, ei aina onnistu ja silloinkin vain se sormenpää ympyrään ruudulla niin valmis maksuun
minulla kaksi klickausta tuo kameran esiin, en ole kokeillut voiko silloin maksaa mutta 2 klickaustakin on alle sekunnin , ei siitä kylläkään kassajono kärsi
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
kyllä kassatoljailuihin suurin syy on kauppojen logiikattomat apit, niistä kuponkeja, poonuksia, plussia ja tarjouksia ja näyttöjä kassaneidille ja perumisia kun tuote käsitetty väärin ovat 99,9% sekoiluista.
sitten on vielä porukka "minun ipone sitä sun tätä" ja pää pyörii kun magnustilla
 

harb

Aktiivinen jäsen
minulla ei ole tuollaista, ehkä sams.s24 ei ole tuota.

iPhonessa pitää tuplaklikata virtanäppäintä. Androidissa ei, vaan maksamisen käynnistäminen vaihtelee riippuen laitevalmistajasta ja käytettävästä maksusovelluksesta ja asetuksista. (esim. kuinka vahvaa tunnistautumista vaaditaan)

Itse avaan aina maksusovelluksen maksamisen yhteydessä, jotta voin valita käytettävän kortin, koska käytän 40/40/20 lounaskorttia/henkilökohtaista virtuaalikorttia/firman korttia ja aivot menee solmuun jos prosessia pitäisi vaihtaa lennosta.

kyllä kassatoljailuihin suurin syy on kauppojen logiikattomat apit, niistä kuponkeja, poonuksia, plussia ja tarjouksia ja näyttöjä kassaneidille ja perumisia kun tuote käsitetty väärin ovat 99,9% sekoiluista.
sitten on vielä porukka "minun ipone sitä sun tätä" ja pää pyörii kun magnustilla

Juuri näin. Sekavuutta lisää se että iPhone ja Android toimivat eri tavalla plussien/bonusten suhteen. Lidlin appi taitaa olla ihan sama kummallekin, joten siitä propsit sinne suuntaan.

Itsellä ei tule juurikaan SOK:n kuponkeja käytettyä, kun niiden käyttö on tehty niin hankalaksi. Bonukset, Plussat ja Lidl-Plus käyttö on sentään vaivan aroista.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Lidlin appi taitaa olla ihan sama kummallekin, joten siitä propsit sinne suuntaan.

Lidlin Apilla saa sekä hoidettua skannaamisen että maksamisen. Ei tarvii walletteja tms. pin koodi pitää syöttää maksuhetkellä appiin. Itse asiassa tuon pin koodin vuoksi käytän maksamiseen silti pankkikorttia, koska se on niin kätevä vilauttaa.
 
Back
Ylös Bottom