Paljonko teillä on verkkojännite aurinkotuoton aikana?

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Tehdäänkö pikku galluppi? Muutettiin Poriin tuossa muutama kuukausi sitten ja se mikä ihmetyttää on verkkojännite aurinkotuoton aikana.

Aurinkoisella kelillä kun talossa ei ole samalla vaiheella kuormaa niin verkkojännite nousee helposti 247-248 volttiin? Mikroinvertterit kytketty siis kahdelle jälkimmäiselle vaiheelle. Jos vertaan ex. taloani Keski-Suomessa niin maksimituotoilla jännite nousi johonkin 234-236 volttiin.

1781352476339.png
 

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Välillä ollut yli 240 V. Nyt näyttää tältä. Carunan verkko Turun seutu
 

Liitteet

  • Screenshot 2026-06-13 at 15-20-42 #1 StecaGrid 6013.png
    Screenshot 2026-06-13 at 15-20-42 #1 StecaGrid 6013.png
    9,5 KB · Katsottu: 6
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Aurinkoisella kelillä kun talossa ei ole samalla vaiheella kuormaa niin verkkojännite nousee helposti 247-248 volttiin? Mikroinvertterit kytketty siis kahdelle jälkimmäiselle vaiheelle. Jos vertaan ex. taloani Keski-Suomessa niin maksimituotoilla jännite nousi johonkin 234-236 volttiin.

Eipä tässä "Galluppeja" tarvita. Jokainen asennus on yksilöllinen.

Nyt avaat sen käyttöönottopöytäkirjan tai sähkölaitokselle lähetetyn käyttöönottoilmoituksen ja luet siitä mikä on mitattu oikosulkuvirta liittymälle.

Aurinkovoimalan maksimimtehon kun pystyy määrittämään siitä lukemasta aika suoraviivaisesti. Sähkölaitoksen pitäisi tarkastaa käyttöönotossa, että oikosulkuvirta on oikeassa suhteessa laitoksen tehoon.

Tässä ote omasta voimalastani

1781358453823.png
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Tuskin se 5kW voimala tuon aiheuttaa. Ja mitä tekemistä korkeaalla jännitteellä on ylipäätään voimalan tehon kanssa kun jännite on korkea vaikka lyö verkkokytkimet nollille. Nyt kun katson historiaa niin käy 250 voltissa. Verkkojänniteen rajat 10% eli 253 volttia vielä spekseissä, mutta mutta...
 

Mekaniker

Vakionaama
Linkki vanhaan viestiketjuun:

Katsoin pojan sähkömittarin antamaa tietoja ja ihan hyvä siellä: Vuoden 2026 keskijännite oli alin 218,5V ja ylin 238,7V
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuskin se 5kW voimala tuon aiheuttaa. Ja mitä tekemistä korkeaalla jännitteellä on ylipäätään voimalan tehon kanssa kun jännite on korkea vaikka lyö verkkokytkimet nollille. Nyt kun katson historiaa niin käy 250 voltissa. Verkkojänniteen rajat 10% eli 253 volttia vielä spekseissä, mutta mutta...

Etkä siis tiedä mikä oli mittauksen tulos kun arvailet?

Jos jännite on korkea ilman voimalaakin niin naapurin voimala voi nostaa sitä jos oikosulkuvirta on heikko. Otsikossa kumminkin on kyse aurinkotuoton aikaisesta jännitteestä.
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Etkä siis tiedä mikä oli mittauksen tulos kun arvailet?

Jos jännite on korkea ilman voimalaakin niin naapurin voimala voi nostaa sitä jos oikosulkuvirta on heikko. Otsikossa kumminkin on kyse aurinkotuoton aikaisesta jännitteestä.

Tiedän ihan tarkkaan. 250V käynyt mikroinverttereiden historiatiedoissa. Oikosulkuvirta oli hyvä (kaappi tontin nurkalla). Pitää olla Porin Energiaan yhteydessä:

Viime yönä klo 1:30:

1781414117628.png
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Viime yönä klo 1:30:

Onhan tuo selkeesti yläkanttiin. Vilkaisin mikä vaihteluväli minulla esiintyy ja Shellyn jännitemittaushistorian mukaan yhdessä vaiheessa kuukauden aikana heittelee mukamas vain 3 voltin luokkaa. Epäilyttävän vähän. Olen nähnyt että kun lataan autoa pääsulakkeen täydeltä niin toisen vaiheen jännite putoaa helposti 10 volttia. Lepotilassa jännite on 233 volttia.
 

Tifo

Vakionaama
Mökin voimalassa on paljon jännitevaihtelua. 250V ylittyy usein ja invertteri sammuttaa itsensä välillä. Kaupungissa pienempää vaihtelua mutta kyllä sielläkin tulee 10 V eroja.
Screenshot_20260614-101105~2.jpg
Screenshot_20260614-100614~2.jpg
 
Back
Ylös Bottom