Tuon ehdotuksen toteuttaminen johtaa vain siihen, että nykyisiä huippuhintoja korkeammat hinnat muuttuvat säännöksi, jos siis huippuhinnoilla tarkoitetaan yli 25c/kWh energianhintoja, eikä harvinaisia vielä korkeampia teknisistä häiriötilanteista johtuvia. LNG:llä pystyy tuottamaan sähköä, jos hintataso on tuolla tasolla. Seuraavien vajaiden 10 vuoden aikana moottorivoimalat ovat ainoa realistinen tapa tuottaa lisä- ja korvaavaa sähköä, mutta vaikka investoinnit datakeskuksiin ja teollisuuteen tyssäävät, olemassa olevaa tuotantoa puretaan ja myydään laitteet ulkomaille (melko helppoa ja halpaa tuulivoimaloille). Uuteen tuuli- ja aurinkovoimaan ei tietenkään enää investoida yhtään, ydinvoimaan toki, mutta tuo realisoituu vasta vuoden 2035 jälkeen (jos luottoa sitten tarkoitukseen enää onnistutaan saamaan).Olisi parempi olla proaktiivinen ja verottaa satunnaistuottajia sen verran enemmän, että tasapainottavaa säätövoimaa voitaisiin rakentaa ja ylläpitää vaikka sitten tuetusti. Eli ylimääräinen vero satunnaistuottajille ja verojen verran tukia säätövoiman rakentajille ja ylläpitäjille. Näin toimimalla päästäisiin huomattavasti parempaan hintavakauteen sekä huoltovarmuuteen.