Onhan noissa tyypillisesti lukema näkyvissä, eli tarvitaan ledituikku, kamera ja OCR-luennan purkava laite. Ei moinen kovin kalliiksi tule, hinnan kertaluokka samaa tasoa kuin kaupallisilla HAN-portin lukijoilla (toki kategorian ylälaidassa).Mittareista kun ei saa paikallisesti mitään ulos (ei HAN porttia), niin vesilaitosten tulisi järjestää API rajapinta josta saa kulutustiedot kuluttajille.
