Etäluettava vesimittari

kotte

Hyperaktiivi
Mittareista kun ei saa paikallisesti mitään ulos (ei HAN porttia), niin vesilaitosten tulisi järjestää API rajapinta josta saa kulutustiedot kuluttajille.
Onhan noissa tyypillisesti lukema näkyvissä, eli tarvitaan ledituikku, kamera ja OCR-luennan purkava laite. Ei moinen kovin kalliiksi tule, hinnan kertaluokka samaa tasoa kuin kaupallisilla HAN-portin lukijoilla (toki kategorian ylälaidassa).
 

repomies

Hyperaktiivi
Onhan noissa tyypillisesti lukema näkyvissä, eli tarvitaan ledituikku, kamera ja OCR-luennan purkava laite. Ei moinen kovin kalliiksi tule, hinnan kertaluokka samaa tasoa kuin kaupallisilla HAN-portin lukijoilla (toki kategorian ylälaidassa).
Halvemmaksi tulee kun tekee sen NFC-lukijan, mikäli sattuu olemaan tuo varsin suosittu Axioman mittari. Hinta on noin 10-15 euroa osille toimituskuluineen, riippuen vähän ottaako ESP32:n vai sen halvemman paskan jota itse käytin.

Se sitten on oma valinta että työntääkö tuosta datat Home Assistanttiin. HA:n pystyttäminen maksaa mahdollisesti jo hieman enemmän, mutta tämähän ei eroa tuosta OCR ratkaisusta nähdäkseni. Mutta saa mikrokontrollerissakin pyöritettyä pientä webbiserveriä, se ei ole kuin muutama rivi yamlia siinä esphome-projektissa. Sitä voi sitten ihailla vaikka kännykällä.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tovi sitten kuulin miten rivarissa oli isännöitsijä saanut ilmoituksen hiljaisesta vuodosta.

Vesilaitokseltako se sai ilmoituksen vai mistä?

Kymmeniä vuosia sitten tein tutkimusta kerrostalon vesimittarista itse kyhäämällä optisella lukijalla. Oli ihan tarpeeseen kun kulutuskäyrästä näki heti, että vettä valuu isoja määriä kaiken aikaa. Vastaanhangoittelijat olivat tietysti ensin sitä mieltä, ettei vuotoa voi mitata, mutta kun näytti käyrän, miten kulutus ei koskaan laske tietyn määrän alle, niin aika vähiin jäi vastaväitteet. Käytännössä se kertoi vain sen että lähes kaikki vanhat vessat vuoti pönttöön. Saatiin kuriin korjaamalla pöntöt.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Vesilaitokseltako se sai ilmoituksen vai mistä?

Kymmeniä vuosia sitten tein tutkimusta kerrostalon vesimittarista itse kyhäämällä optisella lukijalla. Oli ihan tarpeeseen kun kulutuskäyrästä näki heti, että vettä valuu isoja määriä kaiken aikaa. Vastaanhangoittelijat olivat tietysti ensin sitä mieltä, ettei vuotoa voi mitata, mutta kun näytti käyrän, miten kulutus ei koskaan laske tietyn määrän alle, niin aika vähiin jäi vastaväitteet. Käytännössä se kertoi vain sen että lähes kaikki vanhat vessat vuoti pönttöön. Saatiin kuriin korjaamalla pöntöt.
Ei, taloyhtiössä yhteinen vesiliiittymä. Huoneistokohtaiset etäluettavat mittarit, en muista mistä firmasta toimitettu, mutta heiltä tuli ilmoitus hiljaisesta vuodosta.
Nyt kun kiinteistöihin asennetaan etäluettavat mittarit, niin tuollainen palvelu pitäisi olla mahdollista ostaa kolmannelta osapuolelta jakamalla pääsy omaan kulutus tietoihin. Nämä kunnalliset laitokset ovat vaan edelleen jossain 1900 luvulla ja taistelevat täysillä vastaan EU säädöksiä mitkä voisivat tuoda vapauksia käyttäjille.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Nämä kunnalliset laitokset ovat vaan edelleen jossain 1900 luvulla ja taistelevat täysillä vastaan EU säädöksiä mitkä voisivat tuoda vapauksia käyttäjille.

Kunnalliset on kauan tarjonneet mittareita joissa impulssilähtö. Sillä konstilla tuo olisi tehtävissä.
 

Mekaniker

Vakionaama
Nyt kun kiinteistöihin asennetaan etäluettavat mittarit, niin tuollainen palvelu pitäisi olla mahdollista ostaa kolmannelta osapuolelta jakamalla pääsy omaan kulutus tietoihin. Nämä kunnalliset laitokset ovat vaan edelleen jossain 1900 luvulla ja taistelevat täysillä vastaan EU säädöksiä mitkä voisivat tuoda vapauksia käyttäjille.
Täällä tuli viime vuoden lopussa viesti että kaikki vesiosuuskunnan osakkaat voi lukea oma mittari kirjautumalla tiettyyn palveluun, oli tehty sopimus palveluntarjoajan kanssa.
Toimiihan se mutta sivupohja ja toiminnot on lähestulkoon niiltä ajoilta kun itse istuin testaamassa web-palvelu kirjoittajien juttuja...
Y2K taisi olla suurin huolenaihe silloin?
 

-Teme-

Vakionaama
Kunnalliset on kauan tarjonneet mittareita joissa impulssilähtö. Sillä konstilla tuo olisi tehtävissä.
Täällä oli viime syksyyn asti mekaaninen mikä rullannut 20vuotta. Nyt tuli LoRaa puhuva eikä tuossa näy kyllä muita rajapintoja.
Täällä tuli viime vuoden lopussa viesti että kaikki vesiosuuskunnan osakkaat voi lukea oma mittari kirjautumalla tiettyyn palveluun, oli tehty sopimus palveluntarjoajan kanssa.
Toimiihan se mutta sivupohja ja toiminnot on lähestulkoon niiltä ajoilta kun itse istuin testaamassa web-palvelu kirjoittajien juttuja...
Y2K taisi olla suurin huolenaihe silloin?
Kävin katsomassa oman alueen vesilaitoksen antaman ohjeen mukaan kulutus-web palvelusta vesimittarinlukemaa.
Siellä näkyy viime joulukuussa antamani vanhan mittarin lukema. Vuoden 2026 lukema on aiemmilta vuosilta johdettu arvio.
Että tälleen on LoRa käytössä
Varmistin vielä että kirjautumisessa vaadittu mittarin ID on sama kuin laskulla oleva.
Koko kulutus-web palvelu on tosiaan kuin 90-luvulla kirjoitettu.

Edit:
Olin väärässä, palvelusta näkee ”lähes” reaaliajassa kulutuksen. Tuo on vain 2kk ja 12vrk vanha lukema. Tuon avulla voi jo huomata hitaan vuodon ja sillee
IMG_9706.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom