Häämöttääkö edessä taantuma, lama vai jotain muuta?

ollikuhta

Vakionaama
Kuvantamisella tarkoitin magneetti- ja tietokonetomografialaitteita.

Julkkarilla laitehankinnasta kitsastellaan prosessin kustannuksella. Tarvekin on vaativampi kuin yksityisellä, jossa kuvantaminen on enemmän rutiinitapauksiin.
Ct-laitteita ei yksityisellä juuri ole, magneetteja sitten enemmän. Synlabilla suurin osa vanhoja romuja, isoilla sit kai romuista tuliuusiin ja kaikkea siltä väliltä.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tässä ketjussa oli puhe, että pidetäänkö Suomea riskimaana sodan ja sodanuhkan takia.

Ja kas: Ylen uutisissa sanottiin, että sodan alettua Suomen lainoihin tuli isompi riskilisä, kuin valtioissa kauempana ryssistä. Eipä nuo eri tahojen näkökannat julkisia asioita tietenkään ole, mutta lainankorot on yksi mistä varmasti voi päätellä asiaa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kauppalehti: Boliden irtisanoo sata työntekijää Sodankylässä, miljardi-investointi perutaan ja kaivos suljetaan​

Bolidenin toimitusjohtaja Mikael Staffasin mukaan yhtiö on päättänyt jättää tekemättä noin miljardin euron investoinnin Kevitsan kaivostoiminnan jatkumiseen.
 

zyrppa

Aktiivinen jäsen

Kauppalehti: Boliden irtisanoo sata työntekijää Sodankylässä, miljardi-investointi perutaan ja kaivos suljetaan​

Bolidenin toimitusjohtaja Mikael Staffasin mukaan yhtiö on päättänyt jättää tekemättä noin miljardin euron investoinnin Kevitsan kaivostoiminnan jatkumiseen.
70 miljoonan euron kaivosveropotin korotuksella menetettiin nyt heti alkuun miljardin investoinnit Suomeen🤣
Kaippa ne eduskunnassa silti laskee että tämä oli kannattava päätös.
 

Hostail

Jäsen
70 miljoonan euron kaivosveropotin korotuksella menetettiin nyt heti alkuun miljardin investoinnit Suomeen🤣
Kaippa ne eduskunnassa silti laskee että tämä oli kannattava päätös.
Niin. Tämähän on painostusta parhaimmillaan. Melko naiivia edes ajatella, että kaivos menisi oikeasti kiinni. Maailma tarvitsee enemmän ja enemmän mineraaleja. Eiköhän ne kaikki siis louhita pois mitä irti saadaan. 😎
 

zyrppa

Aktiivinen jäsen
Niin. Tämähän on painostusta parhaimmillaan. Melko naiivia edes ajatella, että kaivos menisi oikeasti kiinni. Maailma tarvitsee enemmän ja enemmän mineraaleja. Eiköhän ne kaikki siis louhita pois mitä irti saadaan. 😎
Kyllä se suljetaan sitten vuonna 2034. Siihen mennessä repivät irti mitä saavat. Maailmalla on paikkoja missä kannattavampaa harrastaa kaivostoimintaa verotuksen ja esiintymien puolesta, puhumattakaan palkkatasosta. Ihmettelen että Suomeen on ylipäätänsä kaivoksia perustettu.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ihmettelen että Suomeen on ylipäätänsä kaivoksia perustettu.
Täällä oli ennen huomattavan halpa verotus, joten perustettiin sellaisia kaivoksia, joiden kannattavuus oli alunperin kiikun kaakun, vaikka malmit olivat heikohkoja ja esiintymät useimmiten pieniä. Parhaat osat malmiosta louhittiin tietenkin ensin. Veronkorotuksen jälkeen ei kannata enää investoida heikompien osien muokkaamiseen tuotantokelpoisiksi.

Suurin säälihän tuossa on, että mukana mennee myös metallen jalostusteollisuutta länsirannikon kaupungeista lähemmäs suurempia kaivoskeskittymiä jossakin kaukana ulkomailla. Alan insinööriosaamisen uudistumiselle ei tulevaisuudessa ole samanlaisia edellytyksiä kuin menneisyydessä ja projektivienti hiipunee sen seurauksena ajan myötä.
 

Hostail

Jäsen
Kyllä se suljetaan sitten vuonna 2034. Siihen mennessä repivät irti mitä saavat. Maailmalla on paikkoja missä kannattavampaa harrastaa kaivostoimintaa verotuksen ja esiintymien puolesta, puhumattakaan palkkatasosta. Ihmettelen että Suomeen on ylipäätänsä kaivoksia perustettu.
8 vuotta sulkemiseen. Kerkiää monet asiat muuttumaan tuossa ajassa. Suorastaan pidän ihmeenä jos ei jatku 2034 vuoden jälkeen, koska uuden kaivoksen perustaminen aina kalliimpaa kuin vanhan jatkaminen. Maailmalla on toki parempia mineraalivarantoja, mutta taitavat suurin osa olla jo työn alla. Maailmallakin kustannukset nousevat, koska kyllä sielläkin työläiset haluaa osansa. Ympäristöasiat myös otetaan entistä paremmin huomioon.

Se vaan on kylmä fakta, ettei nämä mineraalivarannot ole uusiutuva luonnonvara. Tästä syystä Suomessakin on kaivoksia ja tulee olemaan kunnes kaikki on louhittu pois. Ei ole keksitty 100% kierrätystä kaikille materiaaleille.

Mun puolesta Suomi voisi vaikka kaikki ulkomaiset kaivosyhtiöt verottaa pois. Olisi sen jälkeen helppo siirtyä Ruotsin malliin ja unohtaa koko kaivosvero. En tosin tiedä olisiko mitenkään mahdollista, mutta näin ajatuksena kiva. 😅
 

Husky

Hyperaktiivi
Ylen kuljetusaiheisessa podissa oli realistista puhetta (kiitos Ylelle näistä, kun joskus tullut muuten moitittua), että vihreästä siirtymästä raskaalla puolella tulee isoja kuluja.

Toimittaja jopa kysyi (kiitos toimittajalle), että kuka tämän maksaa. Siinä tuli vastaajalta kuoliaaksipuhumista, mutta lennossa itsekseen taisi todeta, että paree vastata ja sanoi reilusti, että kuluttaja. Jatkoi, että asia tulee kalleimmaksi Suomessa, kun pussinperällä ja lisäksi pitkät välimatkat.

Hintojahan tämä nostaa ja pahentaa talouslamaa. Sitä puhutaan, että tämä on investointi, mutta jossain vaiheessa investoinnin pitää tuottaakin eikä olla vain loputon kuluerä. Muuten ei investointi ole oikea termi, jos on loputon kuluerä
 

kotte

Hyperaktiivi
Ylen kuljetusaiheisessa podissa oli realistista puhetta (kiitos Ylelle näistä, kun joskus tullut muuten moitittua), että vihreästä siirtymästä raskaalla puolella tulee isoja kuluja.
Toisaalta tv-haastattelussa yksi kuljetusyhtiön johdon edustaja totesi, että tällä hetkellä diesel-, kaasu- ja sähkökuorma-atuojen kokonaiskulut ovat varsin samantasoisia. Mistä kiikastaa, on pitkien raskaiden kuljetusten toimintasäteen kohdalla. Eli dieselillä pääsee pitkälti yli 1000 km tankillisella, paineistettua kaasua käyttävällä useamman sata kilometriä (LNG:llä kaiketi samaa luokkaa kuin dieselillä) ja sähköllä muutaman sata kilometriä, koska muutoin akun paino rupeaa pudottamaan ajoneuvon kuormauskykyä. Taajamien jakelutoimissa sähkö on jo nyt samalla viivalla muiden vaihtoehtojen kanssa.

Lisäksi todella suuritehoisten latausasemien (> 1MW) pystyttäminen riittävän tiheään tulisi kalliiksi (jotta soveltuu ajoaikarajoitteiden rytmittämään tauotukseen) ja vaatii paljon sähköverkolta.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tuo kaupunkien jakeluliikenne on paljon järkevämpi ajatus, myös lähipäästöjen kannalta kun ihmisiä paljon lähellä, mutta onko pitkänmatkan rahtauksen vihertäminen kuuseen kurottamista
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuo kaupunkien jakeluliikenne on paljon järkevämpi ajatus, myös lähipäästöjen kannalta kun ihmisiä paljon lähellä, mutta onko pitkänmatkan rahtauksen vihertäminen kuuseen kurottamista
On se käytännössä ainakin toistaiseksi. Vetykin on hiukan vaikea tapaus (parhaimmillaan verrattavissa paineistettuun kaasuun moisessa tarkoituksessa toimintasäteen kannalta). Sellutehtaiden soodakattilan piipusta kerätystä hiilidioksidista ja vedystä tehty nesteytetty SNG voisi toimia (vedyn pitäisi olla joko elektrolyysillä tuotettua tai sitten esimerkiksi Hycalemitin Kokkolan tehtaan kaltaisella prosessilla maakaasusta paljon vähemmällä sähköllä erotettua, eli vedyn sivutuotteena syntyisi hiilidioksidin asemesta grafiittia, jonka voi vaaratta haudata maahan tai mieluummin myydä esim. akkuteollisuuden raaka-aineeksi). Höyrystetyllä SNG:llä sitten käytettäisiin turboahdettua kaasumoottoria kuten joissakin nykyrekoissa nykyisinkin.
 

Husky

Hyperaktiivi
Olipa yllättävä uutinen Ylellä.
Kerrottiin kuinka Texasissa talous vetää hyvin ja tulee työntekijöitä lisää (eli mennään töihin tuonne ja vapaaeläkeläiset menee muualle) ja mainittiin sellainen asia, että tuolla ei ole tuloveroa lainkaan :hattu: Vähän niinkuin rivien välistä olisi sanottu, että kun jossakin on kostoverotus^3.14 ja talouslama ollut 18 vuotta, että voisiko liittyä toisiinsa.

Mainittiin muuten myös, että siellä olisi kaikkien mielestä hyvä, jos joku menestyy. Se koetaan että on kaikkien etu eikä reguloida joka asiaa tukahduksiin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No eipä tästä kovin kauaa tartte taaksepäin mennä, kun Texas jäätyi ihan kirjaimellisesti, sähkö maksoi kymmeniä taaloja kWh jos sitä ylipäätään edes sai kun verkot oli poikki ja voimalat polvillaan. Näin oli sitten vesijohdotkin jäässä ja kämpät sitä myöten paskana kosteusvaurioissaan kun tuo jää lopulta saatiin sulamaan.

 

kotte

Hyperaktiivi
USA:n osavaltioissa harvemmin onkaan tuloveroja. Osavaltiot ja "kreivikunnat" (counties) keräävät veronsa arvonlisäveroa muistuttavilla excise tax: eilla ja kiinteistöveroilla (jälkimmäiset pakkaavat olemaan suhteessa paljon korkeampia kuin Suomessa). Liittovaltio sitten kerää tuloveroja ja noiden osalta systeemi on sama kaikkialla. Osavaltiot ja "kreivikunnat" hoitavat samantapaiset tehtävät kuin Suomessa kunnat tätä nykyä.
ja mainittiin sellainen asia, että tuolla ei ole tuloveroa lainkaan :hattu:
 

pröö

Aktiivinen jäsen
muistaakseni nevada oli kanssa vero vapaa ja sieltä sai ostaa karavaanari palvelun et lähettelivät esim. posteja perääsi missä sitten ajelit
 

-Teme-

Vakionaama
Mainittiin muuten myös, että siellä olisi kaikkien mielestä hyvä, jos joku menestyy. Se koetaan että on kaikkien etu eikä reguloida joka asiaa tukahduksiin.
Suomessa on ihmeellinen naapurikateus, jos joku edes jollakin tasolla onnistuu kartuttamaan omaisuutta niin aletaan heti maalittamaan. Lienee riistoverotus syynä että varantoa ei pääse syntymään yleisesti ja kohtuu laajasti.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Suomessa on ihmeellinen naapurikateus, jos joku edes jollakin tasolla onnistuu kartuttamaan omaisuutta niin aletaan heti maalittamaan. Lienee riistoverotus syynä että varantoa ei pääse syntymään yleisesti ja kohtuu laajasti.
Joo, Suomessa on tosiaan ihmeellinen urbaani legenda naapurikatedesta jonka olemassa oloa tutkimukset ei tunnista. Enemänkin "naapurikateus" on Suomessa kulttuurinen käsite, ja monet suomalaiset tunnistavat sen osaksi kansallista itseironiaa, ei kateutena. Tutkimuskirjallisuudessa ei ole vahvaa näyttöä siitä että suomalaiset olisivat poikkeuksellisen kateellisia naapureitaan kohtaan. Sen sijaan tutkimukset ovat tarkastelleet naapuruussuhteita, luottamusta, sosiaalisia vertailuja ja paikallisyhteisöjä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Suomi sijoittuu kansainvälisissä vertailuissa jatkuvasti maailman onnellisimpien maiden joukkoon, vaikka suomalaiset itse puhuvat paljon kateudesta. Tämä viittaa siihen, että "naapurikateus" on tosiaankin osa kansallista itsekuvaa ja huumoria, ei kostoveron kannatuksesta. Suurin osa Suomen veroista on kuitenkin luonteeltaan fiskaalisia.
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Ilmeisesti rikollisesta toiminnasta suomalaiset ilmoittavat viranomaisille suhteellisen pienellä kynnyksellä, mutta onko tuokaan nyt varsinaisesti kateellisuutta?

Luonnollisesti kateellisia ihmisiä on suomessa siinä missä muuallakin, mutta suomalaiskansallisena ilmiönä tuo on samanlainen legenda kuin huono itsetuntokin.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tuo "onnellisuusmittaus" aina nostetaan esiin. Monta kertaa keskustelu siitä jäänyt palstalla kesken. Kerran jo oltiin faktantarkastajan kanssa pääsemässä ytimeen (ilman henkilökohtaisuuksia), mutta sitten palsta itsessään tilttasi ja viestit katosivat.

Nyt en muista siitä kaikkia yksityiskohtia, mutta se, että olen pari kertaa käytänyt aikaa saadakseni tietoja ko. tutkimuksesta mutta vesiperä. Ylellä on uutisissa ollut viitteitä, että tuo ei kovin laajasti perustu kyselytutkimukseen ja on mainittu, että esim sosiaalitukien suuruus on isolla painolla vaikuttamassa tulokseen. Ei liene siinä tapauksessa yllätys, että Suomi on kärkisijalla?

Mutta lähinnä ihmettelen ettei Ylen uutisista löydy tietoa noista tutkimuksen faktoista. Viimeksi taisi muuten olla eri tietoa ko. tutkimuksesta Ylen kahdessa eri uutisessa, eli jotakin vikaa oli uutisoinnissa.
 

jmaja

Hyperaktiivi

tet

Hyperaktiivi
Nyt en muista siitä kaikkia yksityiskohtia, mutta se, että olen pari kertaa käytänyt aikaa saadakseni tietoja ko. tutkimuksesta mutta vesiperä.

Nyt en muista tarkkaan, mutta mielestäni olen tänne kerran juuri sinulle laittanut linkin sen tutkimuksen kuvaukseen. Siinä kysytään ihmiseltä yksi kysymys, muistaakseni että asteikolla 1-10, kuinka onnellinen olet. Ei muuta. Vain yksi kysymys.

Muoks: tekoäly kertoi näin:

1782103848727.png
 

kotte

Hyperaktiivi
"Onnellisuus" siis tarkoittaa, että on sinut sen kanssa, kokeeko elämänsä hyväksi. Jos useimmat kokevat noin, kansakuntakunta on onnellinen. Kaikki yksilöt eivät tietenkään ole tyytyväisä ja monen kohdalla ulkoiset syytkin ovat ilmeiset. Sitten on kansakuntia, jossa kulttuuri suorastaan kouluttaa ihmisiä kokemaan tilanteensa heikoksi, jotta saa kannustusta tilanteensa parantamiseen ja on valmis taistelemaan moisen eteen. Kun tuo tehdään osin valheellisesti kuten ovelan kaikkialle ulottuvan piilopropagandan keinoin, ihminen ei todellakaan koe olevansa onnellinen, vaikka ulkoiset merkiit olisivat näennäisesti kohdallaan. Aika usein moinen propaganda myös pyrkii tukahduttamaan itsenäinen kriittisen ajattelun kehittymisen, koska moinen on myrkkyä kaikkialle leviävälle asennemanipulaatiolle.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Epäonnen ja onnen suhde lienee vakio, vain kynnys vaihtelee. Ollakseen onnelinen multimiljonääri vaatii enemmän kuin esimerkiksi beduiini, luulen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ollakseen onnelinen multimiljonääri vaatii enemmän kuin
Vaatii usein enemmän kuin kuka muu tahansa, jos on sisäistänyt jatkuvan pyrkimisen eteenpäin, usein rajoja koetellen, mitä multimiljonääriksi omin ehdoin pyrkiminen ja pyrkimyksissä onnistuminen useimmiten edellyttää. Eikä tuo tunne lopu tavoitteen toteuduttua, joten tyytymättömyys jää pysyväksi osaksi sielunmaisemaa. Pelkin onnenkantamoisin harva pääsee multimiljonääriksi.
 

Jule

Vakionaama
Ei Suomi ole kärkisijoilla itsemurhissa. Euroopassakin on lukuisia valtiota "edellä" ja ero muihin Pohjoismaihin ei ole suuri. https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioista_itsemurhien_määrän_mukaan

Onnellisuusvoitto tulee monen asian summasta. Pienet tuloerot, hyvät turvaverkostot, olematon korruptio jne.
No perustin tuon väitteeni aiemmin näkemääni tilastoon jossa oltiin eu:ssa kakkostilalla, tuon wikipedian listan mukaan ollaan eu 4. itsaritilastossa.
 

Husky

Hyperaktiivi
Nyt en muista tarkkaan, mutta mielestäni olen tänne kerran juuri sinulle laittanut linkin sen tutkimuksen kuvaukseen. Siinä kysytään ihmiseltä yksi kysymys, muistaakseni että asteikolla 1-10, kuinka onnellinen olet. Ei muuta. Vain yksi kysymys.

Muoks: tekoäly kertoi näin:

katso liitettä 116336
Tuolloin kuuntelin Ylen podin, jossa oli tietoja, jotka todistivat että Suomen tutkimus ei voi olla tuo, kun siinä varmasti puhuttiin muistakin kriteereistä. Tuli kuva, että kysely on vain osa tutkimusta. Harmi että nuo viestit katosivat, kun kirjoitin sinne ne pointit.
 

Antero80

Vakionaama
Tuolloin kuuntelin Ylen podin, jossa oli tietoja, jotka todistivat että Suomen tutkimus ei voi olla tuo, kun siinä varmasti puhuttiin muistakin kriteereistä. Tuli kuva, että kysely on vain osa tutkimusta. Harmi että nuo viestit katosivat, kun kirjoitin sinne ne pointit.
Ehkä Ylen podissa on sitten puhuttu jostain muusta raportista? Lienee vastaavia kyselyjä useampikin

Mutta tuosta nimenomaisesta yhden kysymyksen tuloksesta on uutisointia esim. tässä:
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
USA:n osavaltioissa harvemmin onkaan tuloveroja.
Ei aivan näin.
"State individual income taxes in the USA vary widely: 9 states have no broad wage income tax, while the rest levy either graduated rates (up to 13.3% in California) or flat rates".

Suomessahan on aikalailla vakio kunnallisvero, joskaan sitä ei aleta nollasta lähtien periä ja sitä kovempi mitä vähemmän valtion virkoja kunnassa. Myös USA:ssa on 15 osavaltiossa "flat rate", % osavaltiokohtaisia.

Yhdeksässä osavaltiossa ei ole sen osavaltion omaa tuloveroa: "Nine states do not levy a personal income tax on wages"
  • Alaska
  • Florida
  • Nevada
  • New Hampshire
  • South Dakota
  • Tennessee
  • Texas
  • Washington (taxes capital gains only)
  • Wyoming
Yleisin on osavaltioiden progressiivinen verotus: "Twenty-six states and the District of Columbia use a progressive tax structure."

"Kunnallisverotus" perustuu pitkälti omaisuuteen joka siellä sijaitsee. Tämä on kyllä aika paha, mutta sentään perustuu markkina-arvoon eikä eekkereihin. Markkina-arvoa myös aktiivisesti kiinteistökaupoissa seurataan ja välittäjät raportoivat mahdollisesta myyntihistoriasta ilmoituksissaan: "based on the assessed market value of land and buildings. Rates vary significantly by state and county, generally ranging from 0.5% to over 2.5% of the property’s value." Lisäksi voi olla erilaisia pieniä veroja myynnistä: "Applied as a percentage to the retail price of goods and services at the register". Ja tippiäkin pitäisi ymmärtää jättää - jos aikoo uudelleen asioida - mutta tämä mahtaa olla verotonta.

Valtion veroilta ei sitten välty kukaan: "Every U.S. resident is subject to the federal income tax, which features seven progressive brackets ranging from 10% to 37% depending on your income. Additionally, 42 states levy their own individual income taxes."
 

kotte

Hyperaktiivi
Ei aivan näin.
Hyvä että jaksoit kaivaa tarkempia tietoja. Itse muistelin kauan sitten kuultua. Saattaa olla, että osavaltiot ovat lisänneet aikojen kuluessa tuloveroja, kun kaikkiallahan riittää rahareikiä (eikä liittovaltiolta voi odottaa vastaavia lailla säädettyjä valtionapuja, joita kunnat saavat Suomessa). Osavaltiot kantavat myös myyntiveroa (vastaavaa kuin ALV Suomessa, mutta perusteet ovat erilaiset ja prosentti alhaisempi), millä on silti melko huomattava merkitys osavaltion mahdollisen tuloveron ohella (tuota ei sitten koskaan näy mainostetuissa hinnoissa, vaan tulee hinnan päälle kuten käytännössä pakolliset juomarahatkin palveluista).
 
Back
Ylös Bottom