Kyllä sitä muutkin osaa. Polestariin tuli nyt Google Gemini, pitäis olla niin viisas. Noh, eilen yksin 400km taivaltaessa koeponnistin hiukan ajan kuluksi. Ensinnäkin Iphonelle jos sanoo selvällä suomella, niin sehän ymmärtää. Tuo rontti ei, miten voi olla ettei siihen ole vielä kieliä saatu. No englantia se puhuu ja ymmärtää kyllä notkeasti. Kielivaiva blokkaa lähes kaiken järkevän käytön, koska sitä ei millään saa ymmärtämään suomalaisia nimiä, osoitteita tms.
Kysyin sitten lämpimikseni, että paljonkos on akkua jäljellä kun olen tien numero X risteyksessä. No se tokas että tietojen mukaan olen liikkeellä polttomoottoriautolla, joten eihän mitään akun varausta voi laskea. Sanoin sitten että raavihan päätä uudestaan, itekin olet Polestarissa. Aijoo,my bad, niinpä olenkin… Tyypillinen AI hairahdus… Sitten se keksi ottaa mapsiin yhteyden ja tsekkas mun reitin ja kertoi että tähän menee about X prosenttia. No vieläkään se ei tietänyt akun nykyistä varaustasoa, vaikka se navi kyllä tiesi. Ja navi tietää kyllä hyvin tarkasti jos sille paikan kertoo. Gemini sitä ei näemmä osannut selvittää. Sanoin sitten että laittaisikko siinä risteyksessä olevan ABC-asemaan reitille. No sehän jo unohti kontekstin ja alkoi tarjoamaan seuraavaa asemaa, ei suinkaan sitä josta just oli puhetta…
Kyllä tekoälli hyvinkin osaa toimia ja kontekstia pitää, mutta tuosta roskasta ei ollut kyllä edes viihteeksi. En käskenyt kertoa vitsiä, sen se varmaan olis tehnyt…
Ehkä se kehittyy…