Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ihan hyvä sepostus, ja yksinkertaistettuna. Ne autopilotit yms lisää turvallisuutta, ja ovat lisänneet valtavasti. Silti, se ei tarkoita etteikö vahinkoja satu. Ne vaan vähentää niitä valtavasti.Erona autoiluun vain on rautateillä, että rataa pidetään sellaisessa kunnossa, että juna voi kulkea turvallisesti nopeusrajoitusten puitteissa. Poikkeamat siirretään junaan ohjaustietojen tarkennukseksi (muuttuneet nopeusrajoitukset, vaihteiden asennot ym.). Laivoissa ja lentokoneissa ohjaustietojen syöttö on toistaiseksi miehistön (päällystön) vastuulla, mutta kaiken kaikkiaan tietojen syöttökäytäntöihin kiinnitetään erityisesti lentoliikenteessä niin paljon huomiota, ohjeistusta ja koulutusta, että se yleensä onnistuu luotettavasti. Itse kulkureitti on tällöin (samoin kuin laivoilla) siinä määrin turvattu eri sääolosuhteissa, että ohjaus voi tapahtua melko automaattisesti, kunhan miehistö on valppaana poikkeamien varalta ja ammattivastuuhenkilöiltä tätä erityisesti edellytetään ja siihen koulutetaan.
Autoilu on hiukan toinen juttu Suomen teillä, missä pääväylilläkin on välillä kulumauria, kuoppia, kuluneita tiemerkintöjä, muista ajoneuvoista pudonnutta romua sekä suoranaisia liikenne-esteitä esimerkiksi rikkoutuneiden ajoneuvojen takia. Osan näistä sudenkuopista hyvin kehittynyt autossa itsessään sijaitsevalla tietokoneella pyörivä tekoäly kykenisi havaitsemaan ja väistämäänkin, mutta esimerkiksi järkevä kaistanpito osittain sohjon tai jään peittämällä urautuneella tiellä pimeässä vesisateessa on haaste, jollaista varten olisi kuljettajalle itselleen hyvin hyödyllistä pitää yllä taitoa pitää itse autoaan järkevällä kaistanosalla helpommissa olosuhteissa ja vaikeammissakin, kun mahdollisuus aukenee. Vastaava on todettu hyödylliseksi kaupallisessa lentoliikenteessäkin, eli kun lentokeli on hyvä, ohjaajat voivat lentää laskeutuvaa konettaan itse, jotta taidot eivät ruostu. Lentoliikenne on turvallista, mutta useat harvoista viimevuosien pahoista onnettomuuksista ovat aiheutuneet niin, että lentäjät eivät ole hallinneet lentämisen perustaitoja eivätkä ennen muuta kyenneet adaptoitumaan tilanteeseen, kun automatiikka on pettänyt kriittisellä hetkellä. On myös esimerkkejä sääntöjen vastaisesta ja edesvastuuttomasta asiaankuulumattomien toimien harrastamisesta lentokonetta ohjatessa, jollaisia voisi autoilupuolella verrata meikkaamiseen, puhelimen räpläämiseen tai kirjan lukemiseen FSD: n avustaessa ohjaamista, kun ajajan pitäisi sen sijaan olla apuohjaajana valmiina tarttumaan ohjaamiseen itse, kun automatiikalla ei edes periaatteessa ole valmiutta selviytyä tilanteesta yksinään. Valitettavasti toisen tekemisen tarkkailu on vielä paljon tylsempää kuin itse ajaminen, joten nukahtamisen peikko luuraa aina kulman takana, jos on vähänkään univajetta eikä ole huolehtinut ruokailusta ym. niin, että sekin tukee tylsää tarkkailutehtävää.
Turhan mustavalkoinen näkökulma.On tullut harvinaisen selväksi, että osa haluaa mennä eteenpäin teknologiassa ja toiset haluaa kaiken pysyvän ennallaan.
Lentokoneiden teknologia ja ergonomia on parantunut paljon samoin kuin lentäjien koulutus, ohjeistukset ja huoltojen normiointi. Sillä tasolla olevaa ohjausautomatiikkaa kuin FSD-autoihin havitellaan on lentokoneissa ollut jo ainakin 1950-luvulta lähtien. Kaiken aikaa onnettomuuksien suhteellinen määrä on vähentynyt asymptoottisesti johtuen monesta eri syystä ja lentokoneiden automaattiohjauksen kohdalla lähinnä niin, että automatiikka pyrkii puuttumaan ohjaajan ja lennonjohtajan virheisiin kriittisissä tilanteissa, kun vastuu on ollut ohjaajalla ja lennonjohtajalla.Lentoturmat ovat vähentyneet yli 90% verrattuna 1970 lukuun. Isossa osassa lienee se huono renki. Automaatio ja autopilotti.
Olin itse mukana viime vuosituhannen tekoälyhypetyksessä ihan ammatiksenikin. Hiukan samaa ilmiötä on nytkin havaittavissa, kun laskentateho, kyvyt ja muukin kehitystä tukeva infra onkin kehittynyt ihan valtavasti.On tullut harvinaisen selväksi, että osa haluaa mennä eteenpäin teknologiassa ja toiset haluaa kaiken pysyvän ennallaan.
No ammatinvalinnassa sen myös näkee varmaan. Itse siis tekoälyn parissa olen työskennellyt vuodesta 2020 täysipäiväisesti ja siksi aihe on lähellä sydäntä.
Turhan mustavalkoinen näkökulma.
Esim itse en vastusta mitään kehitystä, mutten halua kaikkea heti ja nyt, voin hyvin odotella alkuhuuman ohi.
Itsekin olen työskennellyt tekoälyn kanssa ja näen siksi rajoitukset, jotka nykyhömppään liittyvät kaupallistamisen puolelta. Ihmisille tarjotaan karkkeja ja huumeita myös sovelluksiin, joissa namien sijasta tekoälyä ja teknologiaa voisi käyttää laadun ja turvallisuuden parantamiseenkin tehokkaammin ja suoremmin. Sellainen teknologia, joka kouluttaisi autoilijaa ajamaan paremmin, valvoisi sääntöjen noudattamista ja opastaisi vaarallisten tilanteiden välttämistä vain ei myy. Jos ajaminen haluttaisiin sekä sekä helpoksi että turvalliseksi, asiaa ei kerta kaikkiaan voi ratkaista ainoastaan ajoneuvoon sisältyvän teknologian avulla, vaan myös tieinfra ja muut tiellä liikkujat pitäisi ottaa kokonaisuutena osaksi ratkaisua.On tullut harvinaisen selväksi, että osa haluaa mennä eteenpäin teknologiassa ja toiset haluaa kaiken pysyvän ennallaan.
No ammatinvalinnassa sen myös näkee varmaan. Itse siis tekoälyn parissa olen työskennellyt vuodesta 2020 täysipäiväisesti ja siksi aihe on lähellä sydäntä.
Sellainen teknologia, joka kouluttaisi autoilijaa ajamaan paremmin, valvoisi sääntöjen noudattamista ja opastaisi vaarallisten tilanteiden välttämistä vain ei myy.
)On tuo aivan hyvää experimental-kehittelyä, ilman muuta. Mutta siinä vaiheessa, kun röyhkeämmät autoilijat rupevat vastaaviin ja pitemmälle meneviin kokeiluihin joko suoraan konetta vastaan tai kilpailevalla tekoälyllä, alkaa kokeilu mennä sosiaalisessa mielessä mielenkiintoiseksi (jälki ei välttämättä ole kaunista ja lainsäätäjä joutuu puuttumaan asioihin aika syvällisesti). Tekoäly on aika heikoilla, kun toimitaan liikennekulttuureissa, jotka poikkeavat huomattavasti pohjoismaalaisesta villiin suuntaan, sillä ajatus siitä, että tekoäly poikkeaisi säädörajoista yhtä pitkälle, mitä autoilijat ovat valmiita kokeilemaan, kun oppivat pelin jujun, on kestämätön, eli tekoälyratkaisun vapausasteita rajoittavat taloudelliset vastuut mahdollisista seurauksista. Toisaalta ei voi uskoa sellaisenkaan, että esimerkiksi jokin Muskin kaltaisen omistajan yritysrypäs saisi yksinoikeuden hoitaa säädösluonteista puolta asiasta ja säätää myös asian eettisistä normeista, vaan hommalle on laadittava standardien kaltaiset suuntaviivat.Uskoin kerrasta![]()
Tarkoitin lähinnä tekoälyä, sähköautohan ollut olemassa jo 100 vuotta ennen teslojaKauanko se alkuhuuma kssfää? Model S aloitti sähköautohuuman 2012.
Monille perinteisille valmistajille on vaikeuksia saada edes kännykkäsovellusta kunnolla toimivaksi. Miettikää mikä matka siitä koodauksesta on itseohjautuvan auton tekoälymalliin....
Tämä ymmärtääkseni MEB alustan ongelma, kun vain VIN perusteella voidaan tietää mitä komponentteja autossa on käytetty. Softa pitää myös siten räätälöidä lähes autokohtaisestiOlen tämän saman ongelman tiedostanut ja sitä ihmetellyt. Jossain julkaisussa sitä oli vähän avattukin, että mistä moinen johtuu. Tietotekniikan täysimääräinen hyödyntäminen vaatisi, että lähdetaan alusta-ajattelusta. Rakennetaan toimiva alusta, jolla voidaan sitten softaa muokkaamalla tuottaa erilaisia toimintoja samalla raudalla.
Konservatiivinen autoteollisuus ei helpolla tuohon lähde, vaan pitäytyy vanhassa mallissa, jossa yhteen autoon suunnitellaan yhdenlaiset "purkit", ja tilataan ne mistä halvalla saadaan. Jopa kesken mallivuoden vaihdetaan "purkin" toimittajaa, jos joku myykin halvemmalla. Eikä haittaa, vaikka purkki ei ole yhteensopiva vanhan kanssa, ainahan siihen voi purnukan toimittaja tehdä sopivan softan. Yritä nyt sitten tuollaisella mallilla pitkäjänteisesti kehittää kunnollista ohjelmistoa, kun rauta voi alla vaihtua täysin erilaiseen puolen vuoden välein, ja softaversioiden ylläpito on yhtä kaaosta.
Tämä ymmärtääkseni MEB alustan ongelma, kun vain VIN perusteella voidaan tietää mitä komponentteja autossa on käytetty. Softa pitää myös siten räätälöidä lähes autokohtaisesti
Ennen muinoin tuo riitti + auton malli ja moottori. No jotain poikkeuksia saattoi olla.vuosimalli on turha tieto
Tää on just se sama ongelma mihin Nokiakin kompastui kännyköiden suhteen. Joka ikiseen puhelinmalliin oli kokonaan oma versionsa olevinaan samasta perussoftasta. Noin oli aina totuttu tekemään, eikä sitä kulttuuria saatu mitenkään käännettyä.Pelkästään erilaisia näyttökokoja ja malleja on ziljardi. Tee siinä sitten softaa, mikä toimisi hienosti kaikissa. Ehhei... tehdään jokaiseen malliin oma softa ja sitten sitä tuetaan hädin tuskin takuuajan verran päivityksillä.
Siis mitä ominaisuutta? Tesla keksi viikon bannin? Itse en kaipaa ainakaan mitään aikuisen ihmisen digi-vahtia autonvalmistajan puolesta, päinvastoin.Aijaa... No mun Tesla antoi mulle noin viikon bänniä siitä itseajavuus (beta) toiminnosta kun testailin miten se reagoi jos ei tottele sen ohjeita. Uskoin kerrasta
Onko MISSÄÄN muussa autossa tuollaistakaan ominaisuutta.
Miten tuo yhden polkimen ajo toimii vakkarin kanssa? Tai lähinnä siihen kun vakkarin poistaa käytöstä kun nopeusrajoitus muuttuu ja haluaa rullaten hiljentää vauhtia.- Regen poiskytkentä, helppo säätö viiksistä
--> Käytännössä saa, en ole ikinä kaivannut. Yhden polkimen ajo toimii kuin ajatus.
1950 luvulla koneiden autopilotti ei kyllä ollut ihan noin kehittynyt. Mutta säästi sekin ihmishenkiä.Lentokoneiden teknologia ja ergonomia on parantunut paljon samoin kuin lentäjien koulutus, ohjeistukset ja huoltojen normiointi. Sillä tasolla olevaa ohjausautomatiikkaa kuin FSD-autoihin havitellaan on lentokoneissa ollut jo ainakin 1950-luvulta lähtien. Kaiken aikaa onnettomuuksien suhteellinen määrä on vähentynyt asymptoottisesti johtuen monesta eri syystä ja lentokoneiden automaattiohjauksen kohdalla lähinnä niin, että automatiikka pyrkii puuttumaan ohjaajan ja lennonjohtajan virheisiin kriittisissä tilanteissa, kun vastuu on ollut ohjaajalla ja lennonjohtajalla.
Miten tuo yhden polkimen ajo toimii vakkarin kanssa? Tai lähinnä siihen kun vakkarin poistaa käytöstä kun nopeusrajoitus muuttuu ja haluaa rullaten hiljentää vauhtia.
On se silti tulikuumaa lasikattoa kivampi. Tuli tuollaista 4 vuotta kokeiltua, sai sen onneksi piiloon.Kattoluukku
--> Ei saa, onneksi. typerääkin typerämpi keksintö
Hyvä, kehitystä.No vastataan kun kysyttiin:
Saako Teslaan seuraavia varusteita vieläkään vuonna 2026, en tiedä:
- Muita värejä kuin hopea, musta ja valkoinen
--> SAA: lisäksi tummanharmaan, sinisen, punaisen
Eli ei kehitystä vuodesta 2022 kun Enyaqin ostin.- Sähköisesti esiintaittuvaa peräkoukkua
--> Ei taida saada. Tuo on tyhmää kyllä
Hienoa, harmitti kun oli Kodiaqissa mutta Enyaqiin ei saanut vuonna 2022. Peaqiin pitäisi taas tulla.- Viilentäviä istuimia
--> SAA, vakiona Premium mallissa
Hienoa, kehitystä.- Muita kuin nahkajakkaroita värivalikoimalla musta tai valkoinen
--> SAA, meilläkin on kangas/puolinahkapenkit
Tässä kohtaa kuluttajien toiveet erkanee huomattavasti. Olen ajanut Teslalla monesti ja vihaan sitä yhden polkimen ajoa yli kaiken kun on tottunut Skodaan.- Regen poiskytkentä, helppo säätö viiksistä
--> Käytännössä saa, en ole ikinä kaivannut. Yhden polkimen ajo toimii kuin ajatus.
Eli ei saa. Aivan ylivoimainen mm. navi-käytössä AR-toiminnolla.- HUD-näyttöä
--> Tarvikeosina saa monenlaista lisänäyttöä, jos sellaista kaipaa
Siihen ettei sinun tarvitse tehdä mitään pienintäkään korjausliikettä ratista. Todennäköisesti siinä on sitten kapasitiivinen ratti. Sen ymmärtää vasta kun se puuttuu ja Tesla on nyt sitten vihdoin innovoinut sen siihen. Hienoa.- Kapasitiivinen ratti
--> Mihin tätä tarvii? Jos Teslassa pitää kädet lähellä rattia, ei itseohjaus vingu mitään.
Eli ei saa. Sillä ei ole merkitystä onko jokin asia sinun mielestäsi tyhmä vai ei.- Kattoluukku
Oho! No hyvä myöhään kuin ei milloinkaan.- Matriisivalot
--> Tottakai. Vakiona premiumissa
Vakiona tehtaalta? Oho, edistystä. Itse koitin etsiä niin en löytänyt. Tummennus toki.- Lasikaton aurinkoverho tai sumennus
--> Sähköinen tai manuaalinen... kyllä löytyy
Eli ei löydy.- Oviin integroidut aurinkoverhot
-> Integroiduista en tiedä, mutta monenlaista aurinkoverhoa löytyy
- Regen poiskytkentä, helppo säätö viiksistä
- Kattoluukku
Olisiko tässä vähän sellaista asenteellisuutta havaittavissa, että jos se käy sinulle, sen on käytävä kaikille muillekin?
Model S, riittävän vanhoissa se on ollut lisävarusteena.Kattoluukun tyhmyydestä olen vakaasti vakuuttunut. Siitä ei saa kuin murheita Suomen pakkas-sulamis-pakkas-sulamis -sykleissä. Taitaa olla että ei sellaista edes saa kuin hyvin harvaan sähkäriin. Esimerkkejä...?? itselle ei tule yhtään mieleen??
Mullekin kelpaisi, mutta kun induktiomoottorit eivät tue sitä.Yhden polkimen ajo on makuasia ja toki sen voi kytkeä pois.
Mullekin kelpaisi, mutta kun induktiomoottorit eivät tue sitä.
Taitaa kyllä ne Teslojen piilo-ovenkahvat olla tuossa suhteessa paljon suurempi ongelma. Tai ainakaan minä en ole omissa kattoluukullisissa autoissa keksinyt mikä ongelma luukun kanssa tulisi huonoilla säillä, eihän sitä silloin edes käytetä.Kattoluukun tyhmyydestä olen vakaasti vakuuttunut. Siitä ei saa kuin murheita Suomen pakkas-sulamis-pakkas-sulamis -sykleissä.
Taitaa kyllä ne Teslojen piilo-ovenkahvat olla tuossa suhteessa paljon suurempi ongelma.
Tuli teslaan kesäpäivitys, siis mitä.
Supercharger haku nimellä, en edes ymmärtänyt mitä tarkoitti, paikkakuntaa?
Osaa lämmittää niille mitkä löytyy kartan laturit "napin" alta. On siellä ABC latureitakin, mutta ei siis kaikkia vaan valikoiden...Joko se Tesla osaa navigoida ja lämmittää muille latureille kuin Tesla? Vaikka apsi tai st1? Eipä juuri osu järkevälle kohdalle Superchargereita, kyllä ne mielekkäämmät pysähdyspaikat on ihan muita yleensä.
Osaa lämmittää niille mitkä löytyy kartan laturit "napin" alta. On siellä ABC latureitakin, mutta ei siis kaikkia vaan valikoiden...
Mutta navigoiden kohteeseen joka vaatii välilatauksen, suosii kyllä teslan omia.
Lämmittää se myös jos navin kautta etsii laturin.. Mutta pitää etsiä esim: abc lataus kuortti, pelkkä abc kuortti jos laittaa niin ei lämmitä koska eihän silloin olla laturille menossa.Osaa lämmittää niille mitkä löytyy kartan laturit "napin" alta. On siellä ABC latureitakin, mutta ei siis kaikkia vaan valikoiden...
Mutta navigoiden kohteeseen joka vaatii välilatauksen, suosii kyllä teslan omia.