Keskustelua sähköautoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuohon fsd yms tekniikkaan tuli mieleen verrata lentokoneita. Lentoturmat ovat vähentyneet yli 90% verrattuna 1970 lukuun. Isossa osassa lienee se huono renki. Automaatio ja autopilotti.

Erona autoiluun vain on rautateillä, että rataa pidetään sellaisessa kunnossa, että juna voi kulkea turvallisesti nopeusrajoitusten puitteissa. Poikkeamat siirretään junaan ohjaustietojen tarkennukseksi (muuttuneet nopeusrajoitukset, vaihteiden asennot ym.). Laivoissa ja lentokoneissa ohjaustietojen syöttö on toistaiseksi miehistön (päällystön) vastuulla, mutta kaiken kaikkiaan tietojen syöttökäytäntöihin kiinnitetään erityisesti lentoliikenteessä niin paljon huomiota, ohjeistusta ja koulutusta, että se yleensä onnistuu luotettavasti. Itse kulkureitti on tällöin (samoin kuin laivoilla) siinä määrin turvattu eri sääolosuhteissa, että ohjaus voi tapahtua melko automaattisesti, kunhan miehistö on valppaana poikkeamien varalta ja ammattivastuuhenkilöiltä tätä erityisesti edellytetään ja siihen koulutetaan.

Autoilu on hiukan toinen juttu Suomen teillä, missä pääväylilläkin on välillä kulumauria, kuoppia, kuluneita tiemerkintöjä, muista ajoneuvoista pudonnutta romua sekä suoranaisia liikenne-esteitä esimerkiksi rikkoutuneiden ajoneuvojen takia. Osan näistä sudenkuopista hyvin kehittynyt autossa itsessään sijaitsevalla tietokoneella pyörivä tekoäly kykenisi havaitsemaan ja väistämäänkin, mutta esimerkiksi järkevä kaistanpito osittain sohjon tai jään peittämällä urautuneella tiellä pimeässä vesisateessa on haaste, jollaista varten olisi kuljettajalle itselleen hyvin hyödyllistä pitää yllä taitoa pitää itse autoaan järkevällä kaistanosalla helpommissa olosuhteissa ja vaikeammissakin, kun mahdollisuus aukenee. Vastaava on todettu hyödylliseksi kaupallisessa lentoliikenteessäkin, eli kun lentokeli on hyvä, ohjaajat voivat lentää laskeutuvaa konettaan itse, jotta taidot eivät ruostu. Lentoliikenne on turvallista, mutta useat harvoista viimevuosien pahoista onnettomuuksista ovat aiheutuneet niin, että lentäjät eivät ole hallinneet lentämisen perustaitoja eivätkä ennen muuta kyenneet adaptoitumaan tilanteeseen, kun automatiikka on pettänyt kriittisellä hetkellä. On myös esimerkkejä sääntöjen vastaisesta ja edesvastuuttomasta asiaankuulumattomien toimien harrastamisesta lentokonetta ohjatessa, jollaisia voisi autoilupuolella verrata meikkaamiseen, puhelimen räpläämiseen tai kirjan lukemiseen FSD: n avustaessa ohjaamista, kun ajajan pitäisi sen sijaan olla apuohjaajana valmiina tarttumaan ohjaamiseen itse, kun automatiikalla ei edes periaatteessa ole valmiutta selviytyä tilanteesta yksinään. Valitettavasti toisen tekemisen tarkkailu on vielä paljon tylsempää kuin itse ajaminen, joten nukahtamisen peikko luuraa aina kulman takana, jos on vähänkään univajetta eikä ole huolehtinut ruokailusta ym. niin, että sekin tukee tylsää tarkkailutehtävää.
Ihan hyvä sepostus, ja yksinkertaistettuna. Ne autopilotit yms lisää turvallisuutta, ja ovat lisänneet valtavasti. Silti, se ei tarkoita etteikö vahinkoja satu. Ne vaan vähentää niitä valtavasti.

On tullut harvinaisen selväksi, että osa haluaa mennä eteenpäin teknologiassa ja toiset haluaa kaiken pysyvän ennallaan.

No ammatinvalinnassa sen myös näkee varmaan. Itse siis tekoälyn parissa olen työskennellyt vuodesta 2020 täysipäiväisesti ja siksi aihe on lähellä sydäntä.

Lentoturmat ovat vähentyneet yli 90% verrattuna 1970 lukuun. Isossa osassa lienee se huono renki. Automaatio ja autopilotti.
Lentokoneiden teknologia ja ergonomia on parantunut paljon samoin kuin lentäjien koulutus, ohjeistukset ja huoltojen normiointi. Sillä tasolla olevaa ohjausautomatiikkaa kuin FSD-autoihin havitellaan on lentokoneissa ollut jo ainakin 1950-luvulta lähtien. Kaiken aikaa onnettomuuksien suhteellinen määrä on vähentynyt asymptoottisesti johtuen monesta eri syystä ja lentokoneiden automaattiohjauksen kohdalla lähinnä niin, että automatiikka pyrkii puuttumaan ohjaajan ja lennonjohtajan virheisiin kriittisissä tilanteissa, kun vastuu on ollut ohjaajalla ja lennonjohtajalla.

On tullut harvinaisen selväksi, että osa haluaa mennä eteenpäin teknologiassa ja toiset haluaa kaiken pysyvän ennallaan.

No ammatinvalinnassa sen myös näkee varmaan. Itse siis tekoälyn parissa olen työskennellyt vuodesta 2020 täysipäiväisesti ja siksi aihe on lähellä sydäntä.
Olin itse mukana viime vuosituhannen tekoälyhypetyksessä ihan ammatiksenikin. Hiukan samaa ilmiötä on nytkin havaittavissa, kun laskentateho, kyvyt ja muukin kehitystä tukeva infra onkin kehittynyt ihan valtavasti.

Kun meinaan se järki pitäisi pitää mukana kanssa. Vaikka kuinka innostaisi, niin pitäisi nähdä myös se hiukan isompikin kuva eikä edetä laput silmillä, sillä liika teknologia edellä ryntäily vie kuitenkin sinne metsään. Teköäly voi olla hyvä renki, mutta isännäksi en sitä nostaisi.

Turhan mustavalkoinen näkökulma.

Esim itse en vastusta mitään kehitystä, mutten halua kaikkea heti ja nyt, voin hyvin odotella alkuhuuman ohi.

Kauanko se alkuhuuma kssfää? Model S aloitti sähköautohuuman 2012.

Tämä 14 vuotta on jo huumaa mennyt. Se on luokkaa 25% ihmisen mahdollisesta autoiluajasta.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Itsekin olen työskennellyt tekoälyn kanssa ja näen siksi rajoitukset, jotka nykyhömppään liittyvät kaupallistamisen puolelta. Ihmisille tarjotaan karkkeja ja huumeita myös sovelluksiin, joissa namien sijasta tekoälyä ja teknologiaa voisi käyttää laadun ja turvallisuuden parantamiseenkin tehokkaammin ja suoremmin. Sellainen teknologia, joka kouluttaisi autoilijaa ajamaan paremmin, valvoisi sääntöjen noudattamista ja opastaisi vaarallisten tilanteiden välttämistä vain ei myy. Jos ajaminen haluttaisiin sekä sekä helpoksi että turvalliseksi, asiaa ei kerta kaikkiaan voi ratkaista ainoastaan ajoneuvoon sisältyvän teknologian avulla, vaan myös tieinfra ja muut tiellä liikkujat pitäisi ottaa kokonaisuutena osaksi ratkaisua.

Sellainen teknologia, joka kouluttaisi autoilijaa ajamaan paremmin, valvoisi sääntöjen noudattamista ja opastaisi vaarallisten tilanteiden välttämistä vain ei myy.

Aijaa... No mun Tesla antoi mulle noin viikon bänniä siitä itseajavuus (beta) toiminnosta kun testailin miten se reagoi jos ei tottele sen ohjeita. Uskoin kerrasta 😄

Onko MISSÄÄN muussa autossa tuollaistakaan ominaisuutta.

Pysytäänpä asialinjalla täällä. Poistelin pieniä ylilyöntejä uusimista viesteistä. Ehkä vaatisi laajempaa tarkistusta, mutta jos nyt jatkossa pysytään aiheessa. Ja ne modeemilla sivustoa käyttävät järki-ihmiset, jotka täällä lähinnä vastustavat sähköautoja, tekoälyä ja muuta turhaa uutta hömppää voisivat siirtyä vaikka lämpöpumppuaiheisiin hetkeksi. Ehkä mielipide on jo tullut selväksi.

(pahoittelut pienestä provosta ;D)

Tykkään ajaa itse ja auton ja tilanteen mukaan poimin auton ominaisuuksista ne mansikat kakusta, jotka kullakin hetkeltä tuntuu maistuvan. Jos joku tykkää istua ratin takana tekemättä itse mitään tai mitä nyt sitten tekeekin, niin so what? Keneltäkään ei ole mitään pois. Jos joku toinen haluaa ajaa old school tyyliin, niin so what, keneltäkään ei mitään ole pois silloinkaan. Kun vielä toistaiseksi meillä on jonkunlainen valinnanvapaus, niin nautitaan siitä siihen asti, kun sitä ei enää juuri ole jos on ollenkaan.

Uskoin kerrasta 😄
On tuo aivan hyvää experimental-kehittelyä, ilman muuta. Mutta siinä vaiheessa, kun röyhkeämmät autoilijat rupevat vastaaviin ja pitemmälle meneviin kokeiluihin joko suoraan konetta vastaan tai kilpailevalla tekoälyllä, alkaa kokeilu mennä sosiaalisessa mielessä mielenkiintoiseksi (jälki ei välttämättä ole kaunista ja lainsäätäjä joutuu puuttumaan asioihin aika syvällisesti). Tekoäly on aika heikoilla, kun toimitaan liikennekulttuureissa, jotka poikkeavat huomattavasti pohjoismaalaisesta villiin suuntaan, sillä ajatus siitä, että tekoäly poikkeaisi säädörajoista yhtä pitkälle, mitä autoilijat ovat valmiita kokeilemaan, kun oppivat pelin jujun, on kestämätön, eli tekoälyratkaisun vapausasteita rajoittavat taloudelliset vastuut mahdollisista seurauksista. Toisaalta ei voi uskoa sellaisenkaan, että esimerkiksi jokin Muskin kaltaisen omistajan yritysrypäs saisi yksinoikeuden hoitaa säädösluonteista puolta asiasta ja säätää myös asian eettisistä normeista, vaan hommalle on laadittava standardien kaltaiset suuntaviivat.

Monille perinteisille valmistajille on vaikeuksia saada edes kännykkäsovellusta kunnolla toimivaksi. Miettikää mikä matka siitä koodauksesta on itseohjautuvan auton tekoälymalliin....

Olen tämän saman ongelman tiedostanut ja sitä ihmetellyt. Jossain julkaisussa sitä oli vähän avattukin, että mistä moinen johtuu. Tietotekniikan täysimääräinen hyödyntäminen vaatisi, että lähdetaan alusta-ajattelusta. Rakennetaan toimiva alusta, jolla voidaan sitten softaa muokkaamalla tuottaa erilaisia toimintoja samalla raudalla.

Konservatiivinen autoteollisuus ei helpolla tuohon lähde, vaan pitäytyy vanhassa mallissa, jossa yhteen autoon suunnitellaan yhdenlaiset "purkit", ja tilataan ne mistä halvalla saadaan. Jopa kesken mallivuoden vaihdetaan "purkin" toimittajaa, jos joku myykin halvemmalla. Eikä haittaa, vaikka purkki ei ole yhteensopiva vanhan kanssa, ainahan siihen voi purnukan toimittaja tehdä sopivan softan. Yritä nyt sitten tuollaisella mallilla pitkäjänteisesti kehittää kunnollista ohjelmistoa, kun rauta voi alla vaihtua täysin erilaiseen puolen vuoden välein, ja softaversioiden ylläpito on yhtä kaaosta.

Voin lyödä vetoa että FSD avusteinen apuri on skarpimpi kuin kuski joka vetänyt täyden työviikon, sekä perjantain työpäivän jälkeen ajaa kohti mökkiä 4h tai vaihtoehtoisesti pohjoisesta palaava/matkaava 8h ajon jälkeen ja vielä 4h edessä tietä

Olen tämän saman ongelman tiedostanut ja sitä ihmetellyt. Jossain julkaisussa sitä oli vähän avattukin, että mistä moinen johtuu. Tietotekniikan täysimääräinen hyödyntäminen vaatisi, että lähdetaan alusta-ajattelusta. Rakennetaan toimiva alusta, jolla voidaan sitten softaa muokkaamalla tuottaa erilaisia toimintoja samalla raudalla.

Konservatiivinen autoteollisuus ei helpolla tuohon lähde, vaan pitäytyy vanhassa mallissa, jossa yhteen autoon suunnitellaan yhdenlaiset "purkit", ja tilataan ne mistä halvalla saadaan. Jopa kesken mallivuoden vaihdetaan "purkin" toimittajaa, jos joku myykin halvemmalla. Eikä haittaa, vaikka purkki ei ole yhteensopiva vanhan kanssa, ainahan siihen voi purnukan toimittaja tehdä sopivan softan. Yritä nyt sitten tuollaisella mallilla pitkäjänteisesti kehittää kunnollista ohjelmistoa, kun rauta voi alla vaihtua täysin erilaiseen puolen vuoden välein, ja softaversioiden ylläpito on yhtä kaaosta.
Tämä ymmärtääkseni MEB alustan ongelma, kun vain VIN perusteella voidaan tietää mitä komponentteja autossa on käytetty. Softa pitää myös siten räätälöidä lähes autokohtaisesti

Tämä ymmärtääkseni MEB alustan ongelma, kun vain VIN perusteella voidaan tietää mitä komponentteja autossa on käytetty. Softa pitää myös siten räätälöidä lähes autokohtaisesti

On MEB-ongelma, mutta on monen muunkin. Eivät nuo varaosaliikkeet turhaan kysy rekisterinumeroa, kun menet varaosia ostamaan. Sama ongelma on useimmilla valmistajilla, että VIN pitää olla jotta oikea osa löytyy, vuosimalli on turha tieto.

VW konserni ja Mersu tekee edelleen samaa kuin ennenkin.... tuottavat nyt valtavan malliston sähköautoja ja pirukaan ei tiedä kuinka monta varustelutasoa ja variaatiota niissä on.

Pelkästään erilaisia näyttökokoja ja malleja on ziljardi. Tee siinä sitten softaa, mikä toimisi hienosti kaikissa. Ehhei... tehdään jokaiseen malliin oma softa ja sitten sitä tuetaan hädin tuskin takuuajan verran päivityksillä.

Pelkästään erilaisia näyttökokoja ja malleja on ziljardi. Tee siinä sitten softaa, mikä toimisi hienosti kaikissa. Ehhei... tehdään jokaiseen malliin oma softa ja sitten sitä tuetaan hädin tuskin takuuajan verran päivityksillä.
Tää on just se sama ongelma mihin Nokiakin kompastui kännyköiden suhteen. Joka ikiseen puhelinmalliin oli kokonaan oma versionsa olevinaan samasta perussoftasta. Noin oli aina totuttu tekemään, eikä sitä kulttuuria saatu mitenkään käännettyä.

Aijaa... No mun Tesla antoi mulle noin viikon bänniä siitä itseajavuus (beta) toiminnosta kun testailin miten se reagoi jos ei tottele sen ohjeita. Uskoin kerrasta 😄

Onko MISSÄÄN muussa autossa tuollaistakaan ominaisuutta.
Siis mitä ominaisuutta? Tesla keksi viikon bannin? Itse en kaipaa ainakaan mitään aikuisen ihmisen digi-vahtia autonvalmistajan puolesta, päinvastoin.

Kapasitiivista rattia ei ole MISSÄÄN Teslassa, mutta löytyy 5v vanhasta Skodasta (mod huom., sähköautosta) - eli ei tarvi nykiä ohjausta mihinkään todistaakseen olevansa paikalla vaan riittää, että pidät käden ratilla - tai käytät käden siinä.

Jaksan odottaa muutaman vuoden muiden valmistajien tuotoksia, koska nykyinen vm. 2022 Enyaqin järjestelmä on jo erittäin hyvä ja parempi kuin Teslan nykyinen. Taitaa ensi vuonna tulla moottori- ja maantieajoon 60-120 km/h soveltuva esim. VAGilta ja äkkiseltään mietittynä en paljon muuhun ajoon sellaista välttämättä edes kaipaisi. Sen verran pidän ajamisesta. Skoda Peaq menee ehdottomasti harkintaan, varsinkin jos alkaa jokin käytettyjen sähköautojen hullut ajat taas.

Betatestaajien tai ylipäätänsä keskeneräistä/huonosti suunniteltua tekniikkaa käyttävien keskuudessa syntyy yleensä illuusio, että muut ovat jotenkin änkyröitä tai jotakin vastaan vaikka kyse on ihan tavallisesta kuluttajan ostopäätösprosessista, eli ainakin minun osaltani erittäin huolellisesta perehtymisestä tuotteen ominaisuuksiin ja siitä saatavaan hyötyyn suhteessa hintaan ja omiin tarpeisiin.
Jos joku kehui esimerkiksi 10v sitten, että päätti laittaa oliko se 7500€ FSD ominaisuuteen haukkuen muut änkyröiksi ja kuvitellen itseään jonakin suurena tekniikan edelläkävijänä niin sanoisin sitä yksinkertaisesti äärettömän huonoksi päätökseksi ja jättäisin muiden arvostelun sikseen.

En tiedä miksi moderointi iski Teslan merkittäviin puutteisiin, mutta yritetäänpä uudestaan:

Saako Teslaan seuraavia varusteita vieläkään vuonna 2026, en tiedä:
- Muita värejä kuin hopea, musta ja valkoinen
- Sähköisesti esiintaittuvaa peräkoukkua
- Viilentäviä istuimia
- Muita kuin nahkajakkaroita värivalikoimalla musta tai valkoinen
- Regen poiskytkentä, helppo säätö viiksistä
- HUD-näyttöä
- Kapasitiivinen ratti
- Kattoluukku
- Matriisivalot
- Lasikaton aurinkoverho tai sumennus
- Oviin integroidut aurinkoverhot
- DCC tai ilma-alusta muihinkin kuin 100 000€ Model X:n

Minä arvostan yllä mainittuja asioita paljon pidemmälle kuin sitä, että minulla on maailman tehokkain AI-tietokone autossa, mutta olenko joku jäärä tai paikalleen jämähtänyt niin mielestäni hyvin hyvin kaukana siitä. Enemmänkin erittäin valistunut kuluttaja enkä viimeisimpien turhien viilitysten perässäjuoksija. Ja ostopäätöksiini vaikuttaa myös eettiset seikat ja jopa geopolitiikka - mutta se olen vain minä.

Maltoin aikoinaan jopa skipata ISDN modeemit ja kitkuttelin 28800 baudisella 😉

——

Juu poistun nyt puhumaan pumpuista ja rakentamisesta kun sähköauto on jo niin last season omalta osaltani 😉

Viimeksi muokattu:
No vastataan kun kysyttiin:

--> SAA: lisäksi tummanharmaan, sinisen, punaisen

--> Ei taida saada. Tuo on tyhmää kyllä

- Viilentäviä istuimia
--> SAA, vakiona Premium mallissa

--> SAA, meilläkin on kangas/puolinahkapenkit

--> Käytännössä saa, en ole ikinä kaivannut. Yhden polkimen ajo toimii kuin ajatus.

- HUD-näyttöä
--> Tarvikeosina saa monenlaista lisänäyttöä, jos sellaista kaipaa

- Kapasitiivinen ratti
--> Mihin tätä tarvii? Jos Teslassa pitää kädet lähellä rattia, ei itseohjaus vingu mitään.

- Kattoluukku
--> Ei saa, onneksi. typerääkin typerämpi keksintö

- Matriisivalot
--> Tottakai. Vakiona premiumissa

--> Sähköinen tai manuaalinen... kyllä löytyy

-> Integroiduista en tiedä, mutta monenlaista aurinkoverhoa löytyy

--> Käytännössä saa, en ole ikinä kaivannut. Yhden polkimen ajo toimii kuin ajatus.
Miten tuo yhden polkimen ajo toimii vakkarin kanssa? Tai lähinnä siihen kun vakkarin poistaa käytöstä kun nopeusrajoitus muuttuu ja haluaa rullaten hiljentää vauhtia.

Lentokoneiden teknologia ja ergonomia on parantunut paljon samoin kuin lentäjien koulutus, ohjeistukset ja huoltojen normiointi. Sillä tasolla olevaa ohjausautomatiikkaa kuin FSD-autoihin havitellaan on lentokoneissa ollut jo ainakin 1950-luvulta lähtien. Kaiken aikaa onnettomuuksien suhteellinen määrä on vähentynyt asymptoottisesti johtuen monesta eri syystä ja lentokoneiden automaattiohjauksen kohdalla lähinnä niin, että automatiikka pyrkii puuttumaan ohjaajan ja lennonjohtajan virheisiin kriittisissä tilanteissa, kun vastuu on ollut ohjaajalla ja lennonjohtajalla.
1950 luvulla koneiden autopilotti ei kyllä ollut ihan noin kehittynyt. Mutta säästi sekin ihmishenkiä.

Miten tuo yhden polkimen ajo toimii vakkarin kanssa? Tai lähinnä siihen kun vakkarin poistaa käytöstä kun nopeusrajoitus muuttuu ja haluaa rullaten hiljentää vauhtia.

Hmm... No tuo toki pääosin vaihtaa nopeutta itsekseen jos nopeusrajoitus vaihtuu. "Pääosin", koska olen muutaman virheen havainnut kyllä.

Mutta jos itseohjauksen napsaa pois päältä, auto vahvemmalla regenillä hidastaa aika voimakkaasti. Mutta sen kun tietää, niin ei haittaa. Alemmalla regen-tasolla hidastaa aikalailla sopivasti.

Ratin rullasta minä säädän jos auto itse ei tajunnut säätää nopeutta uusiksi. 90% ajosta on se avustin päällä.

No vastataan kun kysyttiin:

--> SAA: lisäksi tummanharmaan, sinisen, punaisen
Hyvä, kehitystä.
--> Ei taida saada. Tuo on tyhmää kyllä
Eli ei kehitystä vuodesta 2022 kun Enyaqin ostin.
- Viilentäviä istuimia
--> SAA, vakiona Premium mallissa
Hienoa, harmitti kun oli Kodiaqissa mutta Enyaqiin ei saanut vuonna 2022. Peaqiin pitäisi taas tulla.
--> SAA, meilläkin on kangas/puolinahkapenkit
Hienoa, kehitystä.
Tässä kohtaa kuluttajien toiveet erkanee huomattavasti. Olen ajanut Teslalla monesti ja vihaan sitä yhden polkimen ajoa yli kaiken kun on tottunut Skodaan.

Ajan vakkarilla varmaan 90% ajasta. Enyaq hidastaa automaattisesti silloin kun on luontainen tarve, eli esim. ennen risteyksiä tai lähestyvää toisen auton perää, eli juuri silloin kun tarvii, mutta ei suorilla pätkillä missä ei ole mitään syytä jarruttaa tai edes pitää jalkaa polkimella. Toimii kuin ajatus.

- HUD-näyttöä
--> Tarvikeosina saa monenlaista lisänäyttöä, jos sellaista kaipaa
Eli ei saa. Aivan ylivoimainen mm. navi-käytössä AR-toiminnolla.
- Kapasitiivinen ratti
--> Mihin tätä tarvii? Jos Teslassa pitää kädet lähellä rattia, ei itseohjaus vingu mitään.
Siihen ettei sinun tarvitse tehdä mitään pienintäkään korjausliikettä ratista. Todennäköisesti siinä on sitten kapasitiivinen ratti. Sen ymmärtää vasta kun se puuttuu ja Tesla on nyt sitten vihdoin innovoinut sen siihen. Hienoa.
- Kattoluukku
Eli ei saa. Sillä ei ole merkitystä onko jokin asia sinun mielestäsi tyhmä vai ei.
- Matriisivalot
--> Tottakai. Vakiona premiumissa
Oho! No hyvä myöhään kuin ei milloinkaan.
--> Sähköinen tai manuaalinen... kyllä löytyy
Vakiona tehtaalta? Oho, edistystä. Itse koitin etsiä niin en löytänyt. Tummennus toki.
-> Integroiduista en tiedä, mutta monenlaista aurinkoverhoa löytyy
Eli ei löydy.

En löytänyt myöskään mitään DCC tai ilma-alustaa varusteista.

——

Eli vähän vielä kirittävää muutamissa asioissa, mutta hienoa nähdä kehitystä.

Luopuivatko jo ratti-vilkuista vai oliko se vain hetken aivopieru siinä jossain tehokkaimmassa ässässä KITT-ratilla?

—-

EDIT:
TÄH??? 99€/kk tuosta FSDstä!?
Huhhuh!!

Viimeksi muokattu:
Tesla on vuosia sitten luopunut nappi-vilkuista ja tuli viiksi.

Itse olen pitänyt siitä kun nappaa vakkarin pois ja kerran liipasee regen säädöstä niin auto rullaa vapaasti ja rauhallisesti laskee nopeutta. Kun haluttu nopeus saavutettu aktivoi vakkarin uusiksi.
Menee jouhevammin kuin jyrkkä hidastaminen merkin kohdalla.

En tiedä mikä kuljettajan seuranta Q4 mallissa on, kun toiset sanoo että kapasitiivinen ratti jos adaptiivinen vakkari, mutta välillä se huutaa koko ajan ”ota ohjaus haltuun” vaikka kädet ratissa. Tämä ongelma on useimmiten silloin kun on pitkiä laakeita kaarteita ja auton kaistavahti ohjaa jo valmiiksi. Tai sitten vaan tuon VAG konsernin paska softa jumittaa ja pitäisi bootata auton softa - info systeemin rebootti ei tuohon auta.

- Kattoluukku

Olisiko tässä vähän sellaista asenteellisuutta havaittavissa, että jos se käy sinulle, sen on käytävä kaikille muillekin? Toivottavasti et hauku kalkkeutuneeksi kehityksen jarruksi, jos kerron inhoavani yhden polkimen ajoa yli kaiken. Olen kokeillut, omastanikin löytyy. En käytä, enkä usko että tulen koskaan käyttämäänkään.

Olisiko tässä vähän sellaista asenteellisuutta havaittavissa, että jos se käy sinulle, sen on käytävä kaikille muillekin?

Kattoluukun tyhmyydestä olen vakaasti vakuuttunut. Siitä ei saa kuin murheita Suomen pakkas-sulamis-pakkas-sulamis -sykleissä. Taitaa olla että ei sellaista edes saa kuin hyvin harvaan sähkäriin. Esimerkkejä...?? itselle ei tule yhtään mieleen??

Yhden polkimen ajo on makuasia ja toki sen voi kytkeä pois.

Viimeksi muokattu:
Kattoluukun tyhmyydestä olen vakaasti vakuuttunut. Siitä ei saa kuin murheita Suomen pakkas-sulamis-pakkas-sulamis -sykleissä. Taitaa olla että ei sellaista edes saa kuin hyvin harvaan sähkäriin. Esimerkkejä...?? itselle ei tule yhtään mieleen??
Model S, riittävän vanhoissa se on ollut lisävarusteena.
Yhden polkimen ajo on makuasia ja toki sen voi kytkeä pois.
Mullekin kelpaisi, mutta kun induktiomoottorit eivät tue sitä.

Kattoluukun tyhmyydestä olen vakaasti vakuuttunut. Siitä ei saa kuin murheita Suomen pakkas-sulamis-pakkas-sulamis -sykleissä.
Taitaa kyllä ne Teslojen piilo-ovenkahvat olla tuossa suhteessa paljon suurempi ongelma. Tai ainakaan minä en ole omissa kattoluukullisissa autoissa keksinyt mikä ongelma luukun kanssa tulisi huonoilla säillä, eihän sitä silloin edes käytetä.

Myönnettäköön kuitenkin että itsekin ottaisin mieluiten ilman mitään luukkua niin ei olisi turhaa ylimääräistä painoa ja vieläpä korkealla, mutta minkäs teet käytettyä ostaessa, valinnanvaraa ei yleensä hirveästi ole. Varsinkin kun molemmissa luukullisissa autoissani luukuttomat yksilöt ovat paljon harvinaisempia kuin luukulliset..

Taitaa kyllä ne Teslojen piilo-ovenkahvat olla tuossa suhteessa paljon suurempi ongelma.

Piilokahvoja on tosi monissa autoissa ja eipä noista suuren suuria ongelmia ole raportoitu. Kyllä meillä Volvonkin ovet ja perinteiset kahvat oli välillä jäässä, kun paha keli oli ollut.

Kattoluukku vain on liki mahdotonta tehdä pitäväksi pitkän aikaa kun on Suomen ilmasto. No kuten todettua... Kattoluukkuja ei enää uusissa autoissa käytännössä ole... Joko asiakkaat ei halua niitä tai valmistajat ei halua korjailla niitä.

Tuli teslaan kesäpäivitys, siis mitä 😡.

- Mukautunut teippaukset. Siis voit omista kuvista teipata näytöllä näkyvän auton kuvan 🤣, joskus tuntuu että onko auto suunniteltu lapsille...

- Automaattinen navigointi. Siis onhan se tähänkin asti ehdotellut aiemmin navigoituja osoitteita, vaikka en kyllä ole ollenkaan innostunut kun jonkun treffikumppanin osoite on ilmestynyt näytölle, voi joillekin tulla jopa kiusallisia tilanteita ja selittelyä noista.

- kaikkien kameroiden esikatselu vaikka auto ei ole pysäköity. Niin ?

- joku Apple music juttu...No ei ole Applea, minulla Android...

- aseta saapumisenergia puhelimesta navigoinnin asettaessa, no joo ei tarvi tosiaan laturille yms olla 20% akkua.

- Supercharger haku nimellä, en edes ymmärtänyt mitä tarkoitti, paikkakuntaa?

- ja pakolliset tietoturva parannukset / korjaukset

Joko se Tesla osaa navigoida ja lämmittää muille latureille kuin Tesla? Vaikka apsi tai st1? Eipä juuri osu järkevälle kohdalle Superchargereita, kyllä ne mielekkäämmät pysähdyspaikat on ihan muita yleensä.
Osaa lämmittää niille mitkä löytyy kartan laturit "napin" alta. On siellä ABC latureitakin, mutta ei siis kaikkia vaan valikoiden...
Mutta navigoiden kohteeseen joka vaatii välilatauksen, suosii kyllä teslan omia.

Osaa lämmittää niille mitkä löytyy kartan laturit "napin" alta. On siellä ABC latureitakin, mutta ei siis kaikkia vaan valikoiden...
Mutta navigoiden kohteeseen joka vaatii välilatauksen, suosii kyllä teslan omia.

Parhaiten löytyy ABC, Recharge ja ionity laturit oman kokemukseni mukaan. Superchargerit toki nostetaan aina etusijalle jos niitä on matkan varrella.

Saa nähdä miten Grok muuttaa tätä, kun siltä voinee kysyä kanssa latureita.

Lämmittää se myös jos navin kautta etsii laturin.. Mutta pitää etsiä esim: abc lataus kuortti, pelkkä abc kuortti jos laittaa niin ei lämmitä koska eihän silloin olla laturille menossa.

Takaisin
Ylös Bottom